Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 18:22

Van mijn vriend kreeg ik toevallig vandaag nog te horen dat hij de havermelk van alpro 'net echt' vond :+ dus dat is het proberen waard. En ook de rijstmelk van rice dream wordt hier erg gewaardeerd. Ik zelf vind het allemaal niet lekker, ik vind koemelk ontzettend vies en plantaardige melk ook. Chocomel en (soja) yoghurt enzo lust ik dan wel weer :+

Noukie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:33

Weet iemand of het croissantdeeg van de Lidl vegan is? Ik heb deze pas gekocht, hij lijkt plantaardig te zijn, maar weet t dus niet zeker.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:05

Leuk detail, ook op pinkpop kan je vegan eten. Mijn man stuurt net een foto van zijn broodje falafel. Daar word ik wel trots van.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 02:04

Had me erg verbaasd als dat niet kon
In 2001 heb ik daar al vegan gegeten :+
Lowlands was ook altijd leuk qua eten
Tot dat la place de catering in handen kreeg:=

De festivals waar ik nu kom (hellfest , partysan en anderen) daar kun je over het algemeen ook goed eten als je vega of vegan eet :j

(Ik lees de eerste zin van dit berichtje nog eens en voel me spontaan oud -O- := :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:18

Echt? Hier in mijn woonplaats staan vegan gerechten echt niet standaard op de menukaarten. Daarom verbaasd het me enorm dat je dat op festivals wel tegen komt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:57

Hier ook niet hoor
Vegetarisch eten lukt nog wel bij de tentjes hier in de buurt maar vegan ... dat word lastig
Maar juist op de festivals is er vaak een hoop vega en vegan te eten
In ieder geval Pinkpop , lowlands(lowlands was voedseltechnisch altijd erg leuk)
Denk dat je op de meeste grotere wel uit de voeten kan qua vegan en vega

Wij gaan de afgelopen paar jaar voornamelijk naar Duitse en Franse festivals en daar is het ook goed eten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:50

8nnemiek schreef:
Van mijn vriend kreeg ik toevallig vandaag nog te horen dat hij de havermelk van alpro 'net echt' vond :+ dus dat is het proberen waard. En ook de rijstmelk van rice dream wordt hier erg gewaardeerd. Ik zelf vind het allemaal niet lekker, ik vind koemelk ontzettend vies en plantaardige melk ook. Chocomel en (soja) yoghurt enzo lust ik dan wel weer :+

Ik heb wel eens havermelk van de Lidl geprobeerd, zit wel een haver bijsmaakje aan (duh, hoe zou dat komen? :+ ) maar dat vond ik wel lekker.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:26

Rijstemelk, havermelk of amandelmelk inderdaad. Soja melk krijg ik ook niet weg. :') Cashewmelk is ook erg lekker, maar wel prijzig. En waar ik nu echt helemaal verslaafd aan ben en zo een pak van kan weg zuipen is hazelnootrijstemelk! Te koop bij de appie van de zonnatura. <3

En een tip om tofu te bereiden, eerst in een schone theedoek wikkelen en 15 min laten staan met een zwaar boek erop. Dan is het een stuk minder vochtig waardoor de sponsachtige structuur eraf gaat. Verder gebruik ik het vaak door curry's en andere groente/saus gerechten zodat de saus er goed in kan trekken. Dan van te voren wel flink bruin bakken aan alle kanten in wat olie met knoflook.
En anders bakken met wat knoflook, soja saus, eventueel ketjap manis of ketchup en lekker pittig kruiden!

Laatst wou ik sajoer boontjes maken, dat maakt mijn moeder wel eens met een bakje van de AH. Dus ik dacht, lekker makkelijk. Hadden ze 5 verschillende soorten sajoer boontjes pasta, zat er overal garnalenpoeder in! |o
Gelukkig had mijn moeder het al hele lange tijd niet bereid. Maar ik werd er zo chaggie van, ook omdat ik dacht even lekker makkelijk te doen. Uiteindelijk op gevoel maar zelf gemaakt met kokosmelk, rasp en kruiden, smaakte nog vrij accuraat ook. :Y)

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:36

Heeft er hier iemand tips om Vegan/Vega te eten als je nog thuis woont met je ouders?
Ik kook nu redelijk vaak voor mezelf, maar dit is natuurlijk niet altijd mogelijk door lange dagen school..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:54

Misschien lukt het om je ouders te inspireren met simpele maar lekkere veganistische gerechten waarbij je het vlees niet mist/wegvalt? Zoals groente curry's, wraps met bonen/mais en salade, broodje vegan hamburger (die van tivall smaken erg goed), couscoussalades met gebakken groentes en noten, pasta pesto (wel vegan pesto + plantaardige room) met gebakken champignons en tomaatjes. Of pasta met tomatensaus en gehaktvervanger, die smaken ook vaak prima. Nasi en wokgerechten zijn ook simpel vegan te maken.
Mijn broertje hier eet nog vlees, al is hij (inmiddels, ik heb een goede invloed gehad haha) de uitzondering. Maar ook daarvoor toen er nog meer vleeseters in het gezin waren werd het vlees gewoon later pas erbij gevoegd wanneer ik al flink had opgeschept. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:27

Fijn weekend gehad. 3x bbq. Eenmaal groenten gegrild, eenmaal vleesvervangers burgers en eenmaal hotdog concept had ik vega worstjes mee ( ja prima! Hele discussie gehad of er in Zwan worstjes wel vlees zit aangezien het echt hetzelfde smaakte :') ). Normaal eet ik geen vleesvervangers maar het leverde wel weer veel vragen en nieuwsgierigheid op :j dat vind ik leuk. Ook als ze vervolgens gewoon vlees eten. Elk zijn ding.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:57

Leuk poes! Ik kom ook net van een bbq, gelukkig was een van de organisatoren een halve veganist dus hij heeft goed rekening gehouden met alles. Ik heb me helemaal de barsten gegeten aan lekkere spiesjes met groenten en/of gemarineerde tofu en enkele vleesvervangers van de Lidl. Oja en mais :D Heel lekker allemaal.

Tip trouwens, gisteren was mijn vriend extreem verbaasd over hoe goed de krokante kipschnitzel van Vivera lijkt op het echie :D een aanrader dus voor vleeslievende partners of vega's :D En bovendien erg lekker
Hij vroeg zelfs middenin een gesprek of ik echt zeker wist dat ik niet echte kipschnitzels had gekocht :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:17

Goed om te weten
Vriendlief eet braaf en met smaak mee met wat ik kook
Maar hij wil absoluut niet geheel vega
Maar als ik een paar hele goeie neppers heb :D dan kunnen er meer vega dagen ingevoerd worden :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:22

Bbq vind ik zelf echt moeilijk. Ik vind vlees van de bbq echt het allerlekkerste.
En groente vind ik echt niet lekker. Dus wat voor mij een feestje was, is nu niet leuk meer.
Ik eet nu gegrilde courgette of aubergine, de hamburger van vegetarische slager en kaassoufle (normaal eet ik vegan) én mn eigen gemarineerde kip. Het moet wel leuk blijven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:41

Er zijn echt uitstekende vleesvervangers op de bbq :j En zijn er echt helemaal geen groenten die je lekker vindt? Er zijn er zoveel, dat kan bijna niet :oo
Verder kun je tofu of tempeh marineren en op de BBQ leggen, paddestoelen, gepofte aardappel, fruit... Er is zoveel mogelijk (en hele websites vol geschreven over wat je allemaal kunt proberen) dat het me nogal onnodig lijkt om terug te vallen op vlees.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 08:43

En iets als gevulde champignons? Erg lekker op de bbq en het heeft ook een beetje vleesstructuur. Of gemarineerde tofu repen, dat smaakt naar speklapjes als je ze goed bereid :9
Of spiesjes met groente en vega kipstukjes?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:48

Toevallig stuurde mijn man net dit: https://www.youtube.com/watch?v=ORQLAwWYGKw
Waarop ik ben gaan zoeken binnenkort deze ga maken: http://www.onegreenplanet.org/vegan-foo ... ggie-meat/

Misschien tip voor mensen die wat zoeken :)

Dan voor mijn eerste 6dagen, haha. Tot nu toe mis ik het vlees eigenlijk totaal niet. Qua koken soms wat zoekend, maar niet heel spannend.
Eerste poging buiten de deur eten was bowlen met eten met familie van mijn man. Ik had vooraf op de site gekeken en daar gaven ze aan dat het arrangement met wok was, super prima dus. Komen we daar, is het arrangement met steengrillen :+ super fijn. Dus die dag maar geleefd op aardappels, gegrilde champignons, ui en paprika en wat salade.

Mijn man heeft het wat lastiger merk ik. Al paar keer "gecheat" om het zo maar te noemen. Lunchen met collegas had helemaal niks vegan en enige vega was salade met brie, wat hij ook niet lust. Dat zijn wel de belemmeringen merk ik waar we beide tegenaan lopen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:49

Helpt het dan niet bij dergelijke gelegenheden om van tevoren even te bellen? Wat raar trouwens, maar één vega optie :+ Dat is echt niet meer van deze tijd...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:53

Champgignon en speklap lust ik beide niet. Dus de een maken en ander namalen wordt m ook niet.
De kipvervangers wordt ik ook niet wild van (maar dat komt omdat ik echte kip in eigen marinade gewoon heel erg lekker vind, daar komt nepkip niet bij in de buurt), maar redelijk acceptaber door de rijdt heen bijv.

Voor mezelf vind ik het niet erg om als uitzondering op de regel een keer kip te eten.
Laatst bijgewerkt door Marvel op 06-06-17 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:04

Magrathea schreef:
Helpt het dan niet bij dergelijke gelegenheden om van tevoren even te bellen? Wat raar trouwens, maar één vega optie :+ Dat is echt niet meer van deze tijd...

Ligt er heel erg aan waar je bent
In stedelijk gebied kom je vega en vegan echt wel uit de voeten
Hier in de omgeving (echt in en on de dorpen)
Kun je vegetarisch wel het 1 en ander
Maar dat is vaak iets met (geiten)kaas
Of een gerecht waar normaal vlees of Vis in zit en wat je dan zonder kunt bestellen
Vegan is een beetje te veel gevraagd vrees ik
Afgelopen zondag hier in het dorp uit eten geweest en de vega opties zijn daar ook gerechten waar het vlees en de via in weggelaten word

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:05

Champignons vullen inderdaad of wat ik zag van de week: een banaan opensnijden mét schil en daar pure chocolade in doen en dan in aluminiumfolie op de BBQ. Vond het een goed idee voor een toetje! :D

Edit: sorry, zag dat je champignons niet eet... Hmm lastig voor je!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:06

Met wat allergieën etc kan het idd best lastig zijn soms

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:07

En welke gehakt vinden jullie het lekkerste?
Ik vind zelf die van vivera goed, maar die is niet bij appie te krijgen.
Welke bevelen jullie dan aan?

En bestaat er ook een tonijnvervanger?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 09:14

Hier in de buurt is ook redelijk wat vegetarisch te vinden bij de meeste eetgelegenheden.
Maar waar ik me echt enorm over heb verbaasd is het restaurant van de dierentuin het gaiapark.. Vroeger haalde ik daar altijd de vegetarische bamiblok maar zelfs die hebben ze van het menu gehaald.. Voor een dierentuin verwacht he toch zeker wat vega of vegan opties, of op z'n minst wat biologisch of uitloop-vlees, maar dat restaurant is gewoon een veel te dure frituur met alleen vlees vlees en nog meer vlees :n
Ik ben al een tijdje van plan om eens een brief/mail te schrijven.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:33

Jotoma schreef:
En welke gehakt vinden jullie het lekkerste?
Ik vind zelf die van vivera goed, maar die is niet bij appie te krijgen.
Welke bevelen jullie dan aan?

En bestaat er ook een tonijnvervanger?

Ik vind het biologisch tofu gehakt van de AH (eigen merk) erg lekker. En de vegetarische slager heeft wel van de kant en klare wraps voor onderweg met nep-tonijn. Geen idee of ze het ook ergens 'los' verkopen.