8nnemiek schreef:Klopt hoor, veel E-nummers zijn natuurlijk, maar dat hoeft uiteraard niet meteen te betekenen dat ze ook gezond zijn.
Zo maak ik bv regelmatig eigen wijn. En als je het gisten wil stoppen dan gebruik je als wijnmaker meestal sulfiet. Nou prima, helemaal natuurlijk, goedgekeurde hulpstof.. Dan krijg je dat potje binnen, met grote waarschuwingsstickers erop. "Irriterend, gevaar voor ernstig oogletsel, niet inademen, niet aanraken" en "dosis voor levensmiddelen niet overschrijden".. Vervolgens moet je dit mengen met citroenzuur, zodat er zwavel ontstaat, waar je nóg meer waarschuwingen voor tegen komt.. Zwavel is gewoon echt giftig.
Nu ben ik dat natuurlijk nog even gaan opzoeken voordat ik het in mijn wijn deed, en blijkt sulfiet bij ontzettend veel mensen voor overgevoeligheid te zorgen.. van rode vlekjes op de huid en hoofdpijn tot zelfs dodelijke allergische reacties. Mijn moeder klaagde altijd over hoofdpijn na het drinken van wijn en gaf de wijn de schuld, maar dat bleek dus gewoon door het E-nummertje te komen![]()
En in natuurlijke producten zullen mensen daar nauwelijks last van hebben omdat er zo enorm weinig van in zit, maar als mensen het bewust gaan toevoegen dan gaan de verhoudingen vaak heel anders liggen, dan krijg je vele malen meer van zo'n bepaalde stof binnen, dus ik probeer dat ook zo veel mogelijk te vermijden om te voorkomen dat er iemand overgevoelig voor is of dat een bepaalde stof op de lange termijn klachten gaat veroorzaken.
Tja, als iemand overgevoelig is voor iets gaat dat reactie opleveren natuurlijk. Zo ga je iemand die een echte glutenallergie heeft ook niet iets met gluten voorschotelen.
Ik denk dat er op zo'n potje een waarschuwing staat omdat je het niet puur en in die hoeveelheid moet gebruiken?

Verder each to his own natuurlijk! Als je jezelf er prettig bij voelt om e-nummers te ontwijken dan doe je dat.