Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 07:42

8nnemiek schreef:
Klopt hoor, veel E-nummers zijn natuurlijk, maar dat hoeft uiteraard niet meteen te betekenen dat ze ook gezond zijn.

Zo maak ik bv regelmatig eigen wijn. En als je het gisten wil stoppen dan gebruik je als wijnmaker meestal sulfiet. Nou prima, helemaal natuurlijk, goedgekeurde hulpstof.. Dan krijg je dat potje binnen, met grote waarschuwingsstickers erop. "Irriterend, gevaar voor ernstig oogletsel, niet inademen, niet aanraken" en "dosis voor levensmiddelen niet overschrijden".. Vervolgens moet je dit mengen met citroenzuur, zodat er zwavel ontstaat, waar je nóg meer waarschuwingen voor tegen komt.. Zwavel is gewoon echt giftig.
Nu ben ik dat natuurlijk nog even gaan opzoeken voordat ik het in mijn wijn deed, en blijkt sulfiet bij ontzettend veel mensen voor overgevoeligheid te zorgen.. van rode vlekjes op de huid en hoofdpijn tot zelfs dodelijke allergische reacties. Mijn moeder klaagde altijd over hoofdpijn na het drinken van wijn en gaf de wijn de schuld, maar dat bleek dus gewoon door het E-nummertje te komen :=
En in natuurlijke producten zullen mensen daar nauwelijks last van hebben omdat er zo enorm weinig van in zit, maar als mensen het bewust gaan toevoegen dan gaan de verhoudingen vaak heel anders liggen, dan krijg je vele malen meer van zo'n bepaalde stof binnen, dus ik probeer dat ook zo veel mogelijk te vermijden om te voorkomen dat er iemand overgevoelig voor is of dat een bepaalde stof op de lange termijn klachten gaat veroorzaken.

Tja, als iemand overgevoelig is voor iets gaat dat reactie opleveren natuurlijk. Zo ga je iemand die een echte glutenallergie heeft ook niet iets met gluten voorschotelen.
Ik denk dat er op zo'n potje een waarschuwing staat omdat je het niet puur en in die hoeveelheid moet gebruiken? :)

Verder each to his own natuurlijk! Als je jezelf er prettig bij voelt om e-nummers te ontwijken dan doe je dat.

8nnemiek

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:15

Er staan dus veel meer waarschuwingen op dan alleen 'dosis niet overschrijden', en die dosis is zelfs een paar tiende miligram per liter, ik heb er zelfs een speciale weegschaal voor moeten aanschaffen :=
En je mag het dus niet eens inademen of aanraken. En als het in zuur voedsel wordt gedaan dan komt er giftig zwavel vrij := Dan vraag ik me af wat zoiets in haast al ons voedsel doet :=

Uiteraard moet iedereen zelf weten wat ze eten, dat sowieso :j
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of jullie wel altijd opletten of E-nummers wel vegan zijn.
Ik heb op mijn telefoon een app die laat zien of een E-nummer veilig is, maar ook of het geschikt is voor vegetariërs of veganisten. Ideaal!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:03

Echt? Welke app is dat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:05

Heet gewoon "E-nummers" :Y) Erg handig, want bij de stoffen die niet veganistisch zijn staat tekentje, en dan kun je er op door klikken om te zien wat er dan precies in zit of waar het van gemaakt is.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:35

Moet bekennen dat ik niet op de E-nummers let, maar ga die app
van jou toch maar eens installeren :j
Heb trouwens 2 erg leuke boeken gekocht van The Green Happiness.
Kennen jullie die twee meiden?
In de boeken staan plantaardige recepten voor 50 dagen en verder nog een hele berg info over
gezond en plantaardig eten en leven.
Heb de boeken nog niet van voor tot achter doorgelezen maar wel al wat recepten uitgetest.
Zelfs hubbie vond ze lekker! :D :9

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:00

8nnemiek schreef:
Er staan dus veel meer waarschuwingen op dan alleen 'dosis niet overschrijden', en die dosis is zelfs een paar tiende miligram per liter, ik heb er zelfs een speciale weegschaal voor moeten aanschaffen :=
En je mag het dus niet eens inademen of aanraken. En als het in zuur voedsel wordt gedaan dan komt er giftig zwavel vrij := Dan vraag ik me af wat zoiets in haast al ons voedsel doet :=

Uiteraard moet iedereen zelf weten wat ze eten, dat sowieso :j
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of jullie wel altijd opletten of E-nummers wel vegan zijn.
Ik heb op mijn telefoon een app die laat zien of een E-nummer veilig is, maar ook of het geschikt is voor vegetariërs of veganisten. Ideaal!

Actually is sulfiet gewoon een natuurlijk product wat fermentatie oxidatie tegengaat geloof ik?

Ik let wel op e-nummers ja :) heb eenzelfde soort app.

Just_Natural schreef:
Moet bekennen dat ik niet op de E-nummers let, maar ga die app
van jou toch maar eens installeren :j
Heb trouwens 2 erg leuke boeken gekocht van The Green Happiness.
Kennen jullie die twee meiden?
In de boeken staan plantaardige recepten voor 50 dagen en verder nog een hele berg info over
gezond en plantaardig eten en leven.
Heb de boeken nog niet van voor tot achter doorgelezen maar wel al wat recepten uitgetest.
Zelfs hubbie vond ze lekker! :D :9

Er is wel wat stevige kritiek op het boek geweest, in de zin dat de voedingsadviezen en recepten niet volwaardig zouden zijn: http://www.liesbethoerlemans.com/2016/0 ... asure.html. Maar volgens mij is dat vooral van toepassing als je hun hele dieet zou volgen :)...

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:37

Heb het verhaal even gelezen.
Zoals ik al zei heb ik nog niet alle artikelen gelezen in het boek, maar ben nu wel benieuwd wat ze schrijven. Neemt niet weg dat de gerechten lekker zijn. Was ook vooral op zoek naar ontbijt en lunch ideeën, die staan er volop in.
Zal het met een kritische blik gaan lezen ;)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:01

Precies, volgens mij zijn het ook prima lekkere recepten en superleuk dat het plantaardig is! :-)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:43

TGH zie ik steeds langskomen op FB, een klasgenoot vindt ze blijkbaar ook leuk. Ik vind de verhalen van gebruikers erg mooi, er zijn veel mensen die bijvoorbeeld helemaal geen last meer hebben van hun maag en darmen. Daar ben ik zelf heel gevoelig en ik merk dat ik gewoon weinig tot geen last heb van plantaardig eten.

Wij eten in de zomer altijd ons courgetteprutje, weet niet wat het precies is. Maar het is dus vegan en daar had ik helemaal niet over na gedacht. Alleen courgette, tomaat, olijf, knoflook, citroen en basilicum gaat er in. Dat laten pruttelen in een grote wokpan en dan eten met lekker brood :D

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:49

Kijken jullie Boer zoekt Vrouw? Ik vind het normaal (ondanks dat de beestjes 'gebruikt' worden natuurlijk) wel oké om naar te kijken. Alleen nu gingen ze met de internationale versie naar Amerika en die boer had al zijn honderden kalfjes in zo'n hondenhok met een paar omheinde vierkante meter in de brandende zon er voor -:(-. (Geen idee of dit in Nederland ook nog mag, ben er niet zo bekend mee)
Maar je zou toch verwachtend dat zo'n groot bekend programma enigzins zou nadenken over het dierenwelzijn >;)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 01:17

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:30

Wat vond je er verwarrend aan? :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:13

Hitler was toch vegetarisch? Ik werd echt gemindfucked ... en over plantjes als we zouden eten haha zie je het voor je.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:24

Maar om het even over iets heel erg belangrijks te hebben..
Is het vegan Ben & Jerry's ijs inmiddels al in nederland? <<)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:30

Nee, dat Hitler vegetarisch was is een urban legend. Hij at wel weinig vlees omdat hij darmproblemen had: http://www.vegsource.com/berry/hitler.html.

onbarefeet schreef:

Zijn helaas nog geen plannen voor geloof ik :(

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:01

onbarefeet schreef:

Helaas nog niet -O- -O-

moeten maar een petitie starten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:29

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:24

_O-
Ik teken al doei.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:48

Hebben jullie de nieuwe docu al gezien op Netflix?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:02

Welke? Ben benieuwd!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:15

Live and Let live bedoel je denk ik? Ik ben halverwege in slaap gevallen :o moet hem nog afkijken.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:21

Ja die. Vind 'm ook een beetje tegenvallen en heb m uitgezet. Toen het ging over stiekem schuren binnenslepen en kippen redden was het klaar. Jammer dat veganisten weer in zo'n geitenwollensokken hokje geplaatst worden. Sowieso moeten er voor veganisme veel andere argumenten aangedragen worden en niet alleen het dierenleed. Er zijn mensen die daar niet om willen stoppen, maar wel als gezondheidsredenen en milieu veel duidelijker naar voren worden gehaald..

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:21

Veganisme heeft helaas wel dat agressieve, opdringerige imago. Ik zit op een landbouwschool, maar doe de richting diergezondheid huisdieren. Helaas ging de opening van het schooljaar over melk, dat "geweldige product, dat speciaal voor mensen is en wat bekend staat als het gezondste voedsel voor de mens!". Oh, wat zal ik daar te walgen. Toen de dia "kritiek vanuit de maatschappij" voorbij kwam met een plaatje van het logo van Wakker Dier moest ik even slikken, mensen maakten massaal nare geluiden.

De eerste schooldag vertelde een klasgenoot bespottend over de veganist die ze had ontmoet tijdens haar buitenlandstage. "Dat kind at zelfs geen honing, vond ze zielig voor de beesten!". Daarna volgde er een reeks verwensingen die ik hier niet ga herhalen, maar ik voelde me plots lichtelijk ongemakkelijk.

Ik vind het zo jammer dat die strijd er is, boer tegen de dierenliefhebber. Hier op school is Wakker Dier de duivel, de PvDD een stel gestoorde veganisten en de echte vegetariërs en veganisten worden keihard uitgelachen. Puppy's en kittens worden aanbeden, maar het kalfje mag rustig dood want "dat is toch zo'n stom beest, hebben ze ten minste nog een nut".

Ik moet die docu's nog steeds een keer kijken. Ik heb ze niet nodig om overtuigd te worden, maar durf ze ook niet aan anderen aan te raden ivm bespottend gedrag. Voor diegene die een partner heeft, is die ook veganist? En hoe ga je er mee om als diegene het niet is en het ook zeker niet wil worden? Sorry voor al dat negatieve gedoe, maar ik ben af en toe even mijn vertrouwen in de mensheid kwijt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:13

Dat lijkt me echt vervelend, Riraito! Als echte dierenliefhebber lijk je haast nergens meer een dierenopleiding te kunnen volgen zonder te worden belachelijk gemaakt. Hoe kunnen zo'n mensen toch zeggen dat ze van dieren houden terwijl ze kalfjes en kippen en varkens als producten zien ipv levende wezens, ik snap dat niet!

Wat betreft de partner: die van mij was echt een 'normale' nederlander toen ik hem leerde kennen.. aardappel, groente, vlees.. elke dag.. Vlees en kaas op het brood met een glas melk erbij.
Maar een slimme kerel, openminded, dat vind ik zelf erg belangrijk in een partner. Ik heb nooit geprobeerd om hem om te praten ofzo, ik heb in het begin nog vlees voor hem gekookt, maar al vrij snel vond hij dat niet meer nodig omdat hij mijn vega maaltijden net zo lekker vond, en nadat we samen Forks over Knives en andere docu's hebben gekeken besloot hij ook veganist te worden :) Voor hem woog het gezondheidsaspect en het milieu wat zwaarder dan het dierenleed, naja prima toch? :)
Ik had het ook geen probleem gevonden als hij wel vlees zou blijven eten, maar dan wel bewust, met mate, bio/scharrel ofzo en niet zonder na te denken kilo's kiloknallers naar binnen schuiven en dan het voor zichzelf goedpraten door te roepen dat we het nodig hebben enz, daar zou ik echt niet tegen kunnen, dan zocht ik me wel een ander :+

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:54

Dat klopt helaas. Nu moeten we een artikel schrijven over een probleem/dilemma. Het gaat allemaal over erfelijke aandoeningen bij honden, broodfok etc. Ik word echt gek van het idee dat de enige dieren van belang de huisdieren zijn! Schrijf eens over de kalfjes die 2 dagen op transport gaan, de dieren die onverdoofd geslacht worden...

Als ik straks samen woon dan hoop ik echt dat hij accepteert dat hij niet iedere dag meer speklap kan eten. Sowieso ben ik bezorgd over hem, ik heb altijd alles vers uit de tuin gegeten en hij eet hooguit twee keer per week een lepeltje groente. Ik wil graag dat hij nog even mee kan en daar helpen speklap en pizza's niet bij.

Ik wil heel graag zo'n docu kijken met hem, maar hij begint er niet aan. Hij is heel slim hoor, maar helaas vindt hij vlees en zuivel heel erg lekker...Maar ik ga gewoon vega koken en dan hoop ik dat hij omslaat :)