Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Klijn

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 16:39

Mm ik geloof niet dat die nog gaan transformeren tot paprika's..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 16:41

Ik zou zeggen, google even op de varieteitnaam, dan weet je het.

Edit: Nazar moet een vierkante paprika zijn, niet wat je nu hebt dus.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:59

mmm, dit ziet er idd niet uit alsof dat ooit nog een blokpaprika gaat worden :=
lijken me vrij duidelijk pepers

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:31

Ik heb eindelijk een moestuintje! Er staan een aantal kruiden in, tomaat, paprika, courgette, venkel, oost indische kers, annanaskers, aardbeien en ik heb een kiwi. Ik weet dat die laatste hier geen eetbare vruchten zal geven. Maar dat geeft niet. Het is een mooie plant. ;) Langzaam aan zal er wel steeds meer komen te staan. Maar dit is een leuk begin.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:27

ik ga dalijk nog maar eens wat dingen zaaien, andijvie, knolvenkel, rode biet, boerenkool en chinese kool, bloemkool en broccoli, rapen en nog wat bonen, dan kan dat als het boven de grond is en de aardappels gerooid lekker nog de tuin in

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:42

Mijn courgetteplant heeft me toch een flink aantal courgette's in de maak, ben blij dat ik maar één plant gekocht heb van het voorjaar, hahahaha. *gaat op zoek naar lekkere courgette gerechten*

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:04

Kun je geen kiwi's eten van de planten hier in Nederland gekweekt?? Ik heb net kiwiplanten gekocht, ik vind ze al geweldig, maar had toch ook gehoopt er met de tijd van te kunnen eten :9 :?
Ik krijg net de eerste tuinbonen aan de planten...........het is zooooo laat dit jaar!! Ze zitten nu natuurlijk helemaal onder de luis.
De andijvie is onwijs snel doorgeschoten en stug. Waarschijnlijk door het wisselvallige weer?
De courgettes staan nog in de bloei. De sperziebonen beginnen wat knopjes te vormen.
Ik heb het idee dat alles wat later is, maar niet getreurd...alles staat er fris en fruitig bij ( op de tuinbonen na dan. Die zijn niet fris, maar zwart van de luis)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:26

Hier zijn een aantal planten eerst kapotgeregend in het noodweer afgelopen week en de restanten zijn aangevallen door de slakken -O- Gelukkig zijn de slakken nog niet tot onder het net doorgedrongen, maar de pompoen en een aantal sla is niks meer van over. De courgetteplanten laten de slakken gek genoeg met rust :?

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:25

Ik had wat zwarte beestjes op mijn met name tomaten planten, heb bij de action van die spray gekocht, werkt als een gek, alles is meteen dood en zie ook niks meer terug komen, aanrader dus!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:36

die spray gebruik ik ook, werkt goed inderdaad. ik heb hem gebruikt voor m'n aardbeien toen daar beestjes in zaten.

ik had een gele courgette gekocht bij de lidl, die bij nader inzien gewoon groen blijkt te zijn. had ik dus niet hoeven kopen, want ik heb al 7 courgette planten en die geven met toch veel courgettes! ik eet al de hele week overal courgette bij en heb de overburen ook al van courgette voorzien.

weet iemand trouwens of je die zaden gewoon eruit kunt halen en drogen en bewaren voor volgend jaar?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:36

mirim schreef:
Kun je geen kiwi's eten van de planten hier in Nederland gekweekt?? Ik heb net kiwiplanten gekocht, ik vind ze al geweldig, maar had toch ook gehoopt er met de tijd van te kunnen eten :9 :?

Ze zijn wel eetbaar, alleen worden ze meestal niet rijp omdat kiwi's laat rijp zijn en de zomers meestal kort. (Of niet-bestaand :P )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:38

loulou schreef:
weet iemand trouwens of je die zaden gewoon eruit kunt halen en drogen en bewaren voor volgend jaar?

Alles wat geen F1 varieteit is (kruising) zal 'true to type' terugkomen uit zaad. Bij F1 cultivars zal je de ouders en/of grootouders terugkrijgen en dus veel verschil in grootte, smaak, vorm etc kunnen verwachten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:50

Mirim, ik ga dit najaar t/m februari tuinbonen zaaien , die dingen vinden kou niet erg en zo kun je vroeg genoeg zijn om de luizen voor te zijn kwa oogst. andijvie is hier net weer gezaaid voor het najaar. zomer wil nog wel eens zorgen voor snel doorschieten. ik heb zomers andijvie maar gewoon opgegeven :+

Loulou, als het een zaadvaste is, kun je idd zaad bewaren, maar dan moet je wel een courgette helemaal uit laten groeien en niet op eetgrootte oogsten

ik heb begin van de week de erwten geoogst en de planten gerooid , werd aangevreten door iets en maakten niets meer aan verder...de sperziebonen die er naast staan hebben nog steeds nergens last van en produceren als een dolle..

aardappels heb ik gister allemaal gerooid, toch begin van phyto gevonden, om de tomaten veilig te stellen dus maar gerooid... volgend jaar doe ik wat aardappels in groeizakken of speciekuipen, tuin is voor het gemak toch te klein voor aardappels in de volle grond... dus dan maar wat ratte de ardeche en roseval en misschien blauwe congo in bakken

de rest gaat lekker

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:27

oke, dank jullie. dan ga ik dat gewoon proberen :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:56

loulou, gewoon 1 vrucht laten zitten en uit laten groeien...trouwens bizar hoe groot een courgette nog kan worden :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:32

Ik heb er vroeger wel eens van een halve meter lang gehad :=

Net in de kas even zitten wieden tussen m'n basilicum.
Note to self: als je weet dat er meer dan genoeg onkruidzaad in de grond zit, zaai dan op rijtjes, en niet breedwerpig :+
Als de zon even doorkomt is het goed heet in die kas...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:44

ze worden inderdaad echt super groot, ik heb eigenlijk veel te veel planten dus daardoor ook vaak laat met oogsten. voor de grap vorige week één gewogen en hij was bijna 900 gram.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:50

Ik kan deze week ook mijn eerste courgette oogsten (van de 23 die aan 1 plant zitten, pffff) en mijn frambozenstruik krijgt opeens een mega groeispurt, wow.....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:48

wow 23 aan een plant!

ik heb er trouwens af en toe één die al al rot aan de plant, terwijl hij nog heel klein is hebben jullie dat ook ?

mijn broccoli gaat nu ook goed. is het altijd dat ze maar zo klein blijven tegenover broccoli in de winkel? de eerste keer had ik al meteen te lang gewacht omdat ik dacht dat hij nog groter zou worden, maar toen had ik meteen mooie gele bloemen.

Afbeelding

in een deel van mijn verwaarloosde moestuin staan nog radijsje van begin dit voorjaar. die hebben in bloei gestaan en zijn nu zo. daar kan ik denk ik ook de zaden uit halen en drogen?
Afbeelding

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:51

Ja, vond het ook behoorlijk veel, heb het 3 x nageteld, hahaha. De eerste is al oogstgrootte, en dan zijn er nog een paar die nog een beetje moeten groeien en er zijn nog peuters en baby's, hahahaha. Was allang blij dat ik maar 1 plantje had gekocht :D Bij mij rotten ze trouwens nog niet?

Broccolli wordt ook al zo'n giga plant. Ik heb geen idee wanneer je die kan oogsten? Vorig jaar wel bloemkool geprobeerd maar die vond ik niet zo lekker.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:55

mijn broccoli planten zijn ook echt groot :j maar de roosjes blijven klein, tegenover de broccoli in de winkel. maakt op zich niet uit, want al die roosjes samen is ook gewoon een grote broccoli, maar ik had verwacht dat ze groter zouden worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:09

Klein courgettes die rotten zijn niet bevrucht. De onbevruchte vrucht begint al met groeien als de plant nog bloeit, wordt-ie niet bevrucht, dan sterft-ie weer af.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:57

Bij een nieuw topic maar even het eerste gedeelte van de topic titel eruit halen? :')

Mijn frambozen zijn bijna door hun eerste oogst heen, meestal komt er daarna nog wel wat. Ik heb de kruidenplantjes die gekiemd waren maar buiten geplant, daar doen ze het beter, alhoewel twee van mijn prille korianderplantjes weggevreten zijn door slakken.. En nu heb ik er nog maar één want alles wat ik de pot zat is afgestorven. Aan de courgetteplant zaten ook piepkleine courgettes dus hopelijk zijn die binnenkort klaar.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:23

Hoe doen julie dat met die courgettes? Hier nog steeds helemaal niks. Alleen maar mannetjesbloemen.

Hoe houd je een dragende aubergineplant in leven?

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:46

Mijn courgette doet het eigenlijk vanzelf.. Heb ze op een plek staan waar veel zon komt. En ze staan op grond waar ik paardenmest overheen heb gegooid. Daarbij hebben ze door de regen nogal veel water gehad wat ze volgens mij ook niet heel erg vinden.