Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:59

Ik houd me aanbevolen als je dé oplossing hebt prugelpiet! Ik heb vorige keer m’n brood meteen in plakken gesneden en toen direct ingevroren. Misschien is dat een optie?

Elfbau, het deeg wordt toch niet zwaarder tijdens de rijs? Komt alleen lucht bij zou ik denken. Dus als je weet hoeveel je ingrediënten wegen - en dat weet je - dan weet je ook hoeveel je deeg weegt.

Albertina71

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 21:16

Je brood inderdaad zodra het afgekoeld is invriezen, evt. in plakken gesneden en in diepvrieszakjes bewaren.
Dan blijft het lang lekker.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 21:17

ElfBeau_067 schreef:
Hey ik had weer een vraagje. Ik wil graag een bakje hebben voor mijn brood om in te laten rijzen. Maar nu moet ik weten hoeveel m’n broden dan wegen. Iemand tips die ook een brood mandje heeft om z’n brood in te laten rijzen of iemand die weet hoeveel z’n broden meestal wegen?

Welk recept gebruik je voor je brood? Mijn broden wegen meestal tussen de 1000 en 1200 gr.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 22:05

Mijne zijn meestal tussen 800 en 1000 en ik snij inderdaad ook vaak het brood en doe het dan in de vriezer.
Maar meestal gaat het wel binnen 2 dagen op en dan is het nog vers genoeg vind ik

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 22:10

Maar als ik het op zondag bak, en op maandag mee wil als lunch, dan is het dus al niet meer te eten. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het echt droog :+Stoppen jullie het dan gewoon voor die ene nacht in de vriezer?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 03:56

Heb je dat ook met gewoon desembrood? Misschien wat meer water in je recept gebruiken? Ik vind mijn brood echt nog niet droog na 1 dag

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 07:45

ElfBeau_067 schreef:
Hey ik had weer een vraagje. Ik wil graag een bakje hebben voor mijn brood om in te laten rijzen. Maar nu moet ik weten hoeveel m’n broden dan wegen. Iemand tips die ook een brood mandje heeft om z’n brood in te laten rijzen of iemand die weet hoeveel z’n broden meestal wegen?

Ik ben begonnen met eentje van 1000-1200 gram want dat is 'standaard'. Maar inmiddels deel ik mijn deeg eigenlijk altijd op in twee stukken en stop ik ze in twee mandjes van 500 gram.

Dan heb ik vaker vers brood. :D Want ja, ook ik vind het het allerlekkerst op de dag zelf. De dag daarna gaat nog maar daarna moet je het echt roosteren.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:24

Dankjewel iedereen voor de hulp! Ik bak meestal tussen 800 en 1000 gram. Dus ik denk dan dat ik zo’n mandje neem. Nogmaals heel erg bedankt voor de hulp allen!

amand0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 15:51

prugelpiet schreef:
Maar als ik het op zondag bak, en op maandag mee wil als lunch, dan is het dus al niet meer te eten. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het echt droog :+Stoppen jullie het dan gewoon voor die ene nacht in de vriezer?

Welk recept gebruik je? Ik heb daar met desembrood echt totaal geen last van. Gistbrood Vries ik dezelfde dag in, uit de vriezer is het dan prima te eten. Desem is zelfs na 3 dagen zonder invriezen nog prima.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 17:40

Mijn gistbrood is ook nog makkelijk na 3 dagen te eten. Het ligt er enorm aan hoe je het maakt en met welke ingrediënten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 18:29

JudithO schreef:
Mijn gistbrood is ook nog makkelijk na 3 dagen te eten. Het ligt er enorm aan hoe je het maakt en met welke ingrediënten.

Hier hetzelfde inderdaad! Ik maak 2 broden per week dus van zondagavond tot en met donderdagochtend eten wij er 1 en daarna haal ik de ander uit de vriezer :)
En dat is echt nooit droog!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 19:42

Ik denk dat vooral hydratatie wel echt uitmaakt. Ik maakte het in het begin nog met een stuk minder water (volgens het recept toen) en dat werd heel snel droog. Nu kan het idd makkelijk 3 dagen mee. Ik maak ook desem. En welke bloem/meel je gebruikt en wat je toevoegt verder zal ook zeker uitmaken

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 08:44

Volle melk en eieren toevoegen werkt ook echt heel goed hier om het brood verser te houden. Dat zijn natuurlijke broodverbeteraars :)
Het is vooral heeeeel veel experimenteren, uiteindelijk vindt je een recept wat voor jou werkt en daar kun je dan bij blijven (of natuurlijk nog verder mee experimenteren ;) ).

Een recept uitgeschreven is ook maar een indicatie. Met warmer weer reageert deeg anders, met hoge luchtvochtigheid in huis (en zelfs buiten) reageert het ook weer anders. Zoveel factoren waar het resultaat van afhankelijk kan zijn! En voor mijzelf, ik zit op 1200 m hoogte waardoor de luchtdruk hier anders is. Daar moet ik mijn deeg ook weer op aanpassen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:27

En een beetje boter.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:29

Ja, die was ik vergeten maar zit er bij mij ook standaard doorheen :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:55

Hier geen melk, eieren of boter in ons zuurdesembrood en het blijft toch zeker wel 3 dagen goed eetbaar. Maar ik werk wel met 75% vocht. En zeker met zuurdesem moet je goed je bulkrijs in de gaten houden. De afgelopen dagen was mijn rijstijd minstens 4 uur korter omdat ons huis van 17 naar 20 graden is gegaan.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:01

Ik heb voor echt brood nog geen geweldig recept gevonden. Die mislukken allemaal nog :+ wat wel te eten was, was inderdaad de volgende dag ook niet meer zo geweldig.

Maar ik ga meer water zeker eens proberen. Ik vind het alleen nog erg lastig als het deeg erg nat is. Maar wie niet waagt, wie niet wint.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:08

Nadat ik het zelf bakken even niet op kon brengen en ik mijn starter heb weggedaan, want die zag er echt niet meer goed uit, heb ik vorige week weer een nieuwe starter gemaakt. Een gewoon brood met veel rogge, kaneelbroodjes en vandaag een breekbrood met zongedroogde tomaatjes, oude kaas en pompoenpitten.
Afbeelding

Alleen het kontje met erg weinig kaneel/boter/suikerspul hoeft ik niet meer mee te bakken (of beter uitsmeren natuurlijk 8)7 )

Afbeelding
Had iets luchtiger gemogen en iets hardere korst, maar ben niet ontevreden.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 18:11

Ziet er ontzettend lekker uit!!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:19

Hier ben ik nu aan het experimenteren met no knead broodjes. De eerste batch, half volkoren en half volkoren met walnoten, was erg goed gelukt!

Afbeelding

Mooi luchtig ook :j
Afbeelding

Vandaag nog een ronde half volkoren en half volkoren ham-kaas. En van beide een dubbele portie :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:29

Oeh doe mij het recept van de no knead ham kaas broodjes. :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 13:21

Zeker! Ze smaken super, dus voor ons absoluut voor herhaling vatbaar.

Voor 12 kleine broodjes (die wel vullen als een malle)
-580 g half volkorenmeel (hier in Frankrijk T110)
-450 g koud water
-10 g zout
-2 g instant gist (halve afgestreken theelepel)

Eerst meng je alles door elkaar tot het goed gemengd is. Dan bij kamertemperatuur wegzetten voor 12-15 uur. (Hier koelt het 's nachts af tot 12-14 graden, dat gaat nog steeds prima.)

Na de eerste rijs:
-Deeg uit de kom halen op een bebloemd aanrecht.
-Plat maken en verdelen in 12 stukken.
-75 g kaasblokjes en 75 g hamblokjes verdelen over de deegplakjes.
-Deeg oprollen en de uiteinden goed dichtdrukken, anders gaat de kaas er vandoor tijdens het afbakken.
-45 min laten rijzen op een bakplaat, met vershoudfolie er overheen.

Oven voorverwarmen op 230 graden, met een braadslede oid op de bodem van de oven.
Als de oven warm is, de bakplaat in de oven schuiven en de braadslede voorzien van een laagje water (voor stoom).
15 min laten bakken.
Na 15 minuten de braadslede met het restant water uit de oven halen.
Temperatuur verlagen naar 210 graden en de broodjes nog 5 minuten afbakken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:13

Nog voor het beeld een foto van de ham-kaas broodjes.
Afbeelding

Vanmiddag weer als lunch gehad en ze waren nog steeds heerlijk. Blijvertje dus :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:46

Ohh lekker hoor!

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:42

Ik lees al een tijdje mee en ik ben dol op brood bakken. Alleen ik hoop dat iemand hier mij kan helpen:

Ik heb de fout gemaakt om na de laatste keer mn aangebroken zak meel zo weg te zetten in de kast. Ik wilde net na een 2 weken weer een brood bakken maar er zaten allemaal kriebelbeestjes op de zak. Ik vermoed dus meel mijt. Zak en meel gelijk weggegooid, maar helaas zag ik ze ook op mijn broodbakmachine kruipen die ik al op het aanrecht had gezet en ze kropen weg in kiertjes waar ik nooit bij ga komen.

De kast schoonmaken waar alles qua meel en machine in stond is het probleem niet, maar hoe krijg ik ze uit die kiertjes van de broodbakmachine? Of is het een kwestie van die machine ook weggooien?

Ondertussen heb ik jeuk overal natuurlijk en kan ik mezelf wel voor mn hoofd slaan, maar goed les geleerd altijd luchtdicht afsluiten.