Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:31

Heb toevallig vorige week een monsterbestelling geplaatst. (€300+). Leuk dat zij daar 10% van krijgen!!

Mocht iemand binnenkort naar London gaan: Wildfood café. Super leuke en centrale plek in de stad plus heeeerlijk eten! Zelfs carnivoor vriend vond het lekker.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:32

Falafel lukt me altijd wel. Maar bonenburgers zijn echt drama -O-
Ik ben zelf geen vegan (ook geen vegetarier trouwens) dus dat ene eitje maakt niet uit.

Overigens krijg ik binnenkort eitjes van de kippen van een vriendin. Hun kippen leggen meer dan ze zelf op kunnen. De kipjes hebben een flinke weide aan een soort van bosrand, dus echt ideaal!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:45

He bah ik heb zojuist uitslag gekregen en mijn B12 is 89 (Moet minimaal 150 tot 500 zijn). Nu wil ik niet als een gek eieren gaan eten. Wil eerst het ergste tekort opvangen met yoghurt en veel kaas etc. Maar welke vleesvervangers die vegan zijn zit B12 in? En die goed te eten zijn ook? :P

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:23

MarlindeRooz schreef:
He bah ik heb zojuist uitslag gekregen en mijn B12 is 89 (Moet minimaal 150 tot 500 zijn). Nu wil ik niet als een gek eieren gaan eten. Wil eerst het ergste tekort opvangen met yoghurt en veel kaas etc. Maar welke vleesvervangers die vegan zijn zit B12 in? En die goed te eten zijn ook? :P

Is dit niet het moment om het in supplement vorm te gaan gebruiken? Geconcentreerder en weet je zeker dat je het binnen krijgt.
Balen dat het te laag is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:25

Jotoma schreef:
MarlindeRooz schreef:

Is dit niet het moment om het in supplement vorm te gaan gebruiken? Geconcentreerder en weet je zeker dat je het binnen krijgt.
Balen dat het te laag is.

Krijg ik ook van de HA! Voorgeschreven pillen! Maar wil zo snel mogelijk niet meer 12uur per dag hoeven slapen om me niet meer moe te voelen. ;)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:47

De supplementen die je waarschijnlijk van de dokter krijgt zijn al in zo'n hoge dosering dat extra b12 bij slikken niet veel nut gaat hebben.

Wat je lichaam niet kan opnemen plas je uit, overdoseren is niet erg, maar meer tot je nemen dan je lichaam kan opnemen is dus ook niet zinvol.

Is er ook op folium geprikt? En eventueel vit-D? Foliumzuur houdt verband met b12 nl.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:13

Eelmo schreef:
Hak heeft nu blijkbaar ook bonenburgers. Iemand die al geprobeerd?

Of een goed recept, mag ook. Wil weer eens iets nieuws proberen, maar de laatste keer dat ik een bonenburger probeerde was geen succes.. Scrambled beans is niet je-van-het, zeg maar :+

Ik heb van het weekdn het hele assortiment van Hak geprobeerd op de bbq. Met heel wisselend succes... De zwarte bonen worstjes werden door niemand gewaardeerd. Ik vind de hollandse bonenburger prima te eten, maar stond daarin alleen en mijn man was te spreken over de pittige linzenburger, maar stond daarin weer alleen... De chiliballen van BOON waren wel lekker.

Ik kwam op Facebook een post tegen met daarin 4 kanshebbers! https://www.facebook.com/tastyvegetaria ... 198579095/

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:09

Ik heb net een soort creatie in de oven gezet wat een combinatie is van gehaktbrood en een burrito en dan vegan := ik ben benieuwd

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:22

Ik heb zojuist mijn laatste niet-vegan maaltje op. Misschien straks nog wat paprikachips haha, dat ga ik wel missen denk ik :+

Vanaf morgen volledig vegan voor een volle maand. Ik maak me nog wat zorgen over de eiwitten, mijn liefde voor peulvruchten is nog niet echt aangewakkers, met uitzondering van falafel en kleine hoeveelheden hummus. Dus dat wordt nog even doorbijten. Denk dat ik om die reden mijn havermout ook ga maken met soyamelk. Dat zijn geen grote hoeveelheden t.o.v. De hoeveelheid soya die je indirect eet via vlees, maar levert me wel eiwitten op. Eerste tijd ook MFP er maar naast houden :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:44

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:03

minikatje schreef:
Ach, je mag de kat niet op het (vega)spek vinden maar: https://wiki.veganisme.org/index.php/Chips

Hmmm, pringles paprika wel vegan... dat is goed nieuws. Crocky vind ik niet lekker in paprika. Misschien is de ribble rock nog iets :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:46

Ik weet niet of ie erbij staat maar tortillachips naturel is ook vegan :) Lekker met een (vega)kaas dipsausje :)

Secricible, is seitan maken niks voor jou? Dat maak je van tarwegluten en is ook rijk aan eiwit, en erg lekker. Alleen aan gluten komen is soms wat lastig, je kunt het bestellen via internet maar toko's hebben het soms ook. Of de bakker :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 08:42

Magrathea schreef:
Ik weet niet of ie erbij staat maar tortillachips naturel is ook vegan :) Lekker met een (vega)kaas dipsausje :)

Secricible, is seitan maken niks voor jou? Dat maak je van tarwegluten en is ook rijk aan eiwit, en erg lekker. Alleen aan gluten komen is soms wat lastig, je kunt het bestellen via internet maar toko's hebben het soms ook. Of de bakker :j

Heb hem inderdaad wel op mijn lijstje staan. Toko enzo vind ik hier nergens, maar bij 1 van mijn klanten zit een molen. Ik denk dat die wel gluten hebben, dus daar wil ik naar kijken als ik daar weer ben! Dank je voor de tip!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:28

Ja vaak wel :) succes! Seitan is mega lekker

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 09:59

Ik koop tarwegluten altijd bij de broodbak-winkel, die zit hier een paar dorpen verderop. Ik heb er alleen nog nooit seitan van gemaakt. Wel ooit gekocht in een natuurwinkel maar die seitan piepte heel erg aan je tanden, daar kan ik niet tegen :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:00

De seitan die ik had had dat niet... of ik heb het niet gemerkt :=

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:59

Heeft er iemand ervaring met het invriezen van (kant-en-klare) currypasta? Ik gebruik soms een potje Patak's tikka masale currypasta, maar dan gebruik je drie theelepels en na opening is zo'n potje 6 weken houdbaar := ...

En maken jullie je druk om de saponinen die in linzen en bonen zouden moeten zitten? Ik snap er geen jota van.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 12:39

Ik laat die currypasta echt heel lang in de koelkast staan, nog nooit problemen mee gehad! Wel altijd een schone lepel gebruiken en van te voren even roeren.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 12:54

Gaby schreef:
En maken jullie je druk om de saponinen die in linzen en bonen zouden moeten zitten? Ik snap er geen jota van.

Ik moest googlen wat het was, dus nee. Maar ook na het lezen nog steeds niet. Waarschijnlijk is de hoeveelheid die in je voedsel zit (als hety er al inzit) zo klein dat het 0,0 effect op je heeft. En als het wel giftig zou zijn dan mag het sowieso niet verkocht worden :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:24

Gaby schreef:
Heeft er iemand ervaring met het invriezen van (kant-en-klare) currypasta? Ik gebruik soms een potje Patak's tikka masale currypasta, maar dan gebruik je drie theelepels en na opening is zo'n potje 6 weken houdbaar := ...

Misschien kun je ze invriezen in een ijsblokjeshouder? Die dingen zijn echt multifunctioneel, je kunt er zoveel mee :D Heb je gelijk goeie porties

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:29

Ik heb voor het eerst soya melk gekocht, omdat ik melk wil vervangen. Maar bah bah brrr wat vies. Echt niet te drinken. Maandag maar kokosmelk proberen dan.

Ik pas weleens op voor een vriendin en kook dan ook voor de kids. Had ze heel lief voor mij de laatste tijd ook vega vleesvervangers gekocht. Maar per ongeluk ook al eens vis burgers. "Eet je ook geen vis?" Nee :'). En nu ligt er een dikke plak tofu voor me, waar ik nog geen succes van heb weten te maken :') Misschien toch maar zelf weer dingen meenemen haha.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:38

Tja iets dat exact als melk smaakt is lastig te vinden. Misschien kun je (zoete) amandelmelk eens proberen, is een paar slokjes wennen maar ik vind het nu erg lekker :D
Als het echt niks wordt gebruik je het gewoon in de havermout ofzo, of bak een taart :)
http://www.jamieoliver.com/recipes/choc ... -brownies/ (heb m ook al eens met gezoete sojamelk gemaakt, gaat net zo goed)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:48

ElineS schreef:
Ik heb voor het eerst soya melk gekocht, omdat ik melk wil vervangen. Maar bah bah brrr wat vies. Echt niet te drinken. Maandag maar kokosmelk proberen dan.

Ik pas weleens op voor een vriendin en kook dan ook voor de kids. Had ze heel lief voor mij de laatste tijd ook vega vleesvervangers gekocht. Maar per ongeluk ook al eens vis burgers. "Eet je ook geen vis?" Nee :'). En nu ligt er een dikke plak tofu voor me, waar ik nog geen succes van heb weten te maken :') Misschien toch maar zelf weer dingen meenemen haha.

Dat had ik ook! Ik vind echte melk ook super lekker, dus wat een tegenvaller die waterige zoete soja troep.
Maar, het is de kunst sojamelk te vinden die je het lekkerste vind (voor mij de bioversie van alpro) en dan te gaan verdunnen met melk. Dus 1/4e soja en 3/4e melk. En als dat ok is, half om half. Daarna 1/4e melk, 3/4e soja en uiteindelijk puur.
Zo is het mij gelukt!

Sojamelk is wel super lekker in pannekoekjes. Worden ze lekker zoet.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:08

Havermelk is het enige wat ik zo kan drinken en lekker vind. Ik pak altijd de bio van Oatly :)

Of het door de maca komt weet ik niet maar sinds ik het door m'n smoothies en chiapudding gooi heb ik meer energie.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:13

Ik vind amandelmelk altijd lekker! De ongezoete smaakt zelfs nog zoetig, dat werkt voor mij heel erg. Sojamelk vind ik alleen te doen als het ergens door zit...