Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:07

Ik zag laatst een filmpje op Facebook voorbij komen van mensen die die kreeften kochten uit de supermarkt en in de zee weer uitzette, druppel op een gloeiende plaat en misschien niet zo handig om dat soort praktijken mee te stoppen maar toch, vond het heel lief!

Oh dat choco toetje ziet er lekker uit zeg :D

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:39

Daar zie ik mezef ook wel voor aan _O-. Maar zijn er in NL echt supermarkten die nog levende dieren verkopen? Wat erg :\

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:51

Haha dat zeg ik ook elke keer als ik ze zie.. 'Zullen we ze gewoon allemaal kopen en vrijlaten?' Helaas ben ik niet zo rijk :=

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:39

Afbeelding
<3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:58

<3

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:43

Ik krijg altijd zo'n dubbel gevoel van dat soort berichten. Aan de ene kant blij dat er diertjes gered zijn en zo fijn dat er mensen naar omkijken, aan de andere kant doet het mij eraan herinneren hoeveel dieren er dagelijks op een vrachtwagen zitten wachtend op de dood. ;(

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:23

+ op deze manier verdienen die walgelijke mensen er ook nog wat aan :\

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:29

Ze kunnen beter die honden opeten, en dan daarna stoppen met het fokken van dieren etc voor vlees. Er is een enorm honden overschot in verschillende landen. Je moet er toch wat mee. En daarna lekker allemaal stoppen met fokken en vlees eten. Sowieso vind ik het hyper hiepocriet om wel vlees te eten maar het eten van andere dieren omdat je dit niet gewend bent te ver gaan. Maar goed, ik ben dan ook veganistisch uit milieuoogpunt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:05

Hallo,

Ik kom even binnen vallen.
Waar ik benieuwd naar ben is:
Wat eten jullie als gezonde tussendoortjes?
Zoals bv op je werk in de pauzes?
Vult dat ook goed.

Ik eet nu kwark om half 3 omdat ik na mijn werk nog doorrij naar de paarden.
Maar wat is een goede vervanging voor de melk producten?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:12

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:11

Ik heb heel lang zelf sojayoghurt gemaakt, en moet ik eigenlijk weer eens mee beginnen want dat is erg lekker als tussendoortje :j
En ik eet wel eens zo'n bekertje noodles, ook lekker..
Of kruidkoek/peperkoek :9 Ook vegan.
En dan vaak nog wat fruit erbij.
Naar mijn werk nam ik vaak een bak couscous salade mee, of een wrap.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 01:47

De soja yoghurt van ah eigen merk is lekker vind ik! En daar zit ook nog eens geen suiker in.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:12

Hebben jullie de vegan kwark ook al daadwerkelijk in de winkel gezien? Ik hier nog niet en zou het leuk vinden om een keer kwarktaart met aarbeien te maken :)

Ik neem vaak een misosoepje of haver met rozijnen en fruit mee, mijn vriend kiest ook wel vaker voor sojayoghurt of een kruidkoek.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:07

Ik ben een lange tijd vegetarier geweest en op een begeven moment ook veganist.
Maar (ik denk door mijn leeftijd) werd ik ontzettend ongezond ivm dat ik ook niet zo van de meeste dingen houd.
Toen ben ik gestopt...

expiditie robinson online

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:19

Ik denk eerder dat dat kwam omdat je te weinig van bepaalde voedinsstoffen binnen kreeg -> veganist zonder/met te weinig research. Al eens eerder genoemd hier: Mango Island Mama (denk ik?) voedt haar kinderen gewoon veganistisch op en die zijn kerngezond :j.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:35

Ik voed mijn kids ook veganistisch op en die zijn ook gezond :D inderdaad je goed inlezen, zo belangrijk!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:54

Een vraagje! Maken jullie wel eens zelf hummus en smaakt deze dan net zo goddelijk als die van de ah :+

Ik vind die echt heerlijk, alleen dat zout en enummers jammer..

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:37

Ik snap nooit wat mensen tegen e-nummers hebben?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:05

269_life schreef:

Nou, sorry hoor :+

Maar ik vind het zelf maken en zo puur mogelijk eten gewoon een fijne gedachte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:28

Ik hou ook niet van E-nummers, als in de chemische toevoegingen. Ook al zijn ze allemaal goedgekeurd, ze schijnen echt niet allemaal gezond te zijn.

Ik maak wel eens zelf hummus :j Maar het perfecte recept moet ik nog vinden. Moet ik toch maar weer eens mee aan de slag.
Het is iig niet moeilijk. Maar ik wil het eigenlijk wel het liefst van gedroogde kikkererwten gaan maken. Die bonen uit blik daar zit ook weer sulfiet bij, en dat probeer ik zo veel mogelijk te mijden. Uit blik is wel een stuk makkelijker, dat hoef je maar samen met de andere ingredienten in de blender te gooien :Y)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:45

denice schreef:
269_life schreef:

Nou, sorry hoor :+

Maar ik vind het zelf maken en zo puur mogelijk eten gewoon een fijne gedachte.

Het was niet persoonlijk bedoeld! Sorry, staat er inderdaad een beetje aanvallend.
Ik snap dat dat een fijne gedachte is natuurlijk en zelf maken is altijd lekkerder (en vaak goedkoper).

Maar e-nummer betekent eigenlijk niets meer dan door de EU goedgekeurde hulpstof. E100 is bijvoorbeeld gewoon kurkuma. Ik vind de hetze tegen e-nummers vooral bangmakerij van niet gekwalificeerde en vooral onwetenschappelijke 'voedingsdeskundigen'.

Afbeelding

;)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:09

Ik ben zo iemand die niet van e nummers houdt. Er zijn namelijk óók degelijke valide wetenschappelijke studies die laten zien dat sommige e stoffen helemaal niet zo onschadelijk zijn. Vergeet niet dat de overheid veel meer belangen heeft dan onze gezondheid. (Oh my, nu klink ik echt mega achterdochtig maar zo is het echt niet bedoeld :') Je hebt gelijk dat sommige e stoffen in de natuur voorkomen maar dat geldt zeker niet voor ze allemaal en dan gaat het vaak ook om het bewerkingsproces waarbij ze aan iets anders worden toegevoegd).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:22

Klopt hoor, veel E-nummers zijn natuurlijk, maar dat hoeft uiteraard niet meteen te betekenen dat ze ook gezond zijn.

Zo maak ik bv regelmatig eigen wijn. En als je het gisten wil stoppen dan gebruik je als wijnmaker meestal sulfiet. Nou prima, helemaal natuurlijk, goedgekeurde hulpstof.. Dan krijg je dat potje binnen, met grote waarschuwingsstickers erop. "Irriterend, gevaar voor ernstig oogletsel, niet inademen, niet aanraken" en "dosis voor levensmiddelen niet overschrijden".. Vervolgens moet je dit mengen met citroenzuur, zodat er zwavel ontstaat, waar je nóg meer waarschuwingen voor tegen komt.. Zwavel is gewoon echt giftig.
Nu ben ik dat natuurlijk nog even gaan opzoeken voordat ik het in mijn wijn deed, en blijkt sulfiet bij ontzettend veel mensen voor overgevoeligheid te zorgen.. van rode vlekjes op de huid en hoofdpijn tot zelfs dodelijke allergische reacties. Mijn moeder klaagde altijd over hoofdpijn na het drinken van wijn en gaf de wijn de schuld, maar dat bleek dus gewoon door het E-nummertje te komen :=
En in natuurlijke producten zullen mensen daar nauwelijks last van hebben omdat er zo enorm weinig van in zit, maar als mensen het bewust gaan toevoegen dan gaan de verhoudingen vaak heel anders liggen, dan krijg je vele malen meer van zo'n bepaalde stof binnen, dus ik probeer dat ook zo veel mogelijk te vermijden om te voorkomen dat er iemand overgevoelig voor is of dat een bepaalde stof op de lange termijn klachten gaat veroorzaken.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:01

Mooie uitleg, data plaatje van de kiwi :D

8nnemiek, mijn oom en tante hebben bijv. een wijnwinkel met alleen ecologische wijnen zonder sulfiet, nou daar kan ik me een breuk aan zuipen en ik sta stukken fitter op dan wanneer dit van wijn met is. Zelf meerdere keren getest :')

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:07

Daarom naar de e nummer zelf kijken en niet alle e nummers over een kam scheren :j