Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:01

Er is gewoon zoveel non-informatie in de wereld, dat het wel erg moeilijk wordt om de waarheid er uit te filteren.
Het is maar net hoeveel tijd en aandacht je eraan wilt besteden. in mijn geval: te veel :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:05

Hoe zit het met combinatiesvan voedingsmiddelen? Ik probeer toch vaak koolhydraten en vetten niet tegelijk in te nemen (beetje montignac principe) koolhydraten maken dat lichaam vetten op gaat slaan dus de vetten worden dan direct opgeslagen toch? (zoiets)

enniewee, m'n moeder wil ook graag afvallen die was (tegen mijn verbazing in) helemaal enthousiast door mij geworden (normaal klaagt ze meid, eet eens wat meer, terwijl ik dan echt stevig ben, maar goed) dus heb haar dit stuk gemaild en die phor had geschreven in receptentopic hoop dat ze er wat uit haalt ;-)

Mensen denken ook steeds dat ik aan het diëten ben, dat is dus niet zo, ik heb mijn voedingspatroon gewoon aangepast, ik eet anders

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:09

Ik combineer koolhydraten ook niet met vet, voor mij is dat echt een disaster waiting to happen. Ik voel me dan ook heel erg smerig en slap. Koolhydraten met eiwitten, of vet met eiwitten gaat prima.

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:09

phormicola schreef:
Het is maar net hoeveel tijd en aandacht je eraan wilt besteden. in mijn geval: te veel :')

:)) Same here! Ik vind het gewoon reuze boeiend allemaal.
Maar wat jij zegt over koolhydraten en vetten weet ik niet Colway. Wel interessant :j
Dat mensen denken dat je aan het diëten bent, ken ik :j Of dat mensen denken dat je enorm zijige wollen sok bent als je speltbrood eet :roll: Ik ben maar een klein wollen sokje ^) :))

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:10

wollen sokjes zitten anders verdomd lekker _O-

_Tien_

phormicola schreef:
Ik combineer koolhydraten ook niet met vet, voor mij is dat echt een disaster waiting to happen. Ik voel me dan ook heel erg smerig en slap. Koolhydraten met eiwitten, of vet met eiwitten gaat prima.

Dus geen boterhammen met kaas meer? ;(

_Tien_

phormicola schreef:
wollen sokjes zitten anders verdomd lekker _O-

Hahahaahaa! Inderdaad!
Lekker puh!

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:17

_Tien_ schreef:

Even mijn vraag wat genuanceerder stellen :D
Wat zijn de effecten van deze combinatie die bij jou/jullie dan opspelen? Misschien herken ik die bij mezelf nu nog niet omdat ik zo gewend ben aan die combinatie, maar als jullie ze benoemen ik dan iets heb van: :)*

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:38

_Tien_ schreef:
phormicola schreef:

Wel hoor, maar ipv boter gebruik ik mosterd/ketchup/15+ smeerkaas en geen volle kaas maar 30+ of zelfs 20+.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:52

In zuivel zit toch ook eiwit? En hoe zit het dan met muesli en zevengranenvlokken (zoals havervlokken)? Omdat er 'ontbijtgranen' in het stukje staat, wat houdt dat in?
Ik vind het wel erg lastig wat ik nou wel en niet met elkaar moet combineren en of ik goed bezig ben. Heb het idee dat ik eerst slanker werd maar nu weer wat dikker ben geworden. Is het ook zo dat als je een keer iets ongezonds neemt je dat meteen merkt aan je lichaam? Dat gevoel krijg ik er wel een beetje bij.

Lijstje vandaag:

O: twee tarweboterhammen met vlokken
T: niets
L: speltroggebrood met speltcrackers
T: yoghurt met zevengranenvlokken, tarwezemelen, zonnebloempitten en lijnzaad
D: geen idee, huisgenoten koken
T: waarschijnlijk een appel

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:00

Met ontbijt granen wordt over het algemeen Cruesli en meer van dat soort suikerproducten bedoeld.

Ik gebruik zelf nu al een week elke ochtende de VolVezel van Quaker Cruesli. Zit nauwelijks suiker in en is heel erg lekker en voedend.
Als ik elke ochtend gewone Cruesli zou eten dan ben ik met een week volledig dichtgegroeit :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:06

Ah, okee, dat heb ik niet in huis, op nog een restje na. Havervlokken e.d. zijn dan wel gewoon goed? Zit verder geen suiker in, dacht ik.

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:09

Ah, oke, geen boter. Dat gebruik ik sowieso al niet als ik ander beleg op mijn brood doe :n

En inderdaad, ontbijtgranen als Cruesli zijn echt funest. Ik gebruik zelf de All-Bran Plus (43% vezels), die is ook niet zo heel slecht. Maar ik geloof dat er niet een écht gezond ontbijtproduct is in die categorie.

Century, je lichaam ontwend bepaalde dingen natuurlijk wel, dus als je dan na een periode iets ongezonds neemt merk je dat harder dan als je in de basis niet zo gezond zou eten, denk ik.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:13

Is op zich wel logisch, maar je wordt dus nu wel 'gedwongen' gezond te blijven eten. Is natuurlijk niets mis mee, maar ik lust toch echt wel eens iets ongezonds hoor. ;)
Boter gebruik ik wel altijd, daar is op zich toch niets mis mee? Vind juist crackers met boter erg lekker (hoeft voor mij niet altijd nog beleg op). Natuurlijk is teveel nooit goed.

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:19

Nee hoor, met boter op zich is niks mis. Maar ik persoonlijk vind het niet lekker in combinatie met ander beleg op brood. Maar apart op een cracker inderdaad :9

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:22

Als jij niet dik wordt van boter op een boterham/cracker, gewoon lekker doen :j Ik weet dat ik daar dik van word en hoe lekker ik het ook vind, ik doe het dan toch maar niet. De laatste jaren zijn m'n prioriteiten behoorlijk verschoven. Waar ik het eerst alleen belangrijk vond dat m'n eten heerlijk was, heb ik er nu voor gekozen dan gezond/slank zijn nog beter smaakt en neem ik de minder lekkere combi's voor lief :)

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:26

Grappig is het dat er zoveel verschillende visies zijn over gezond eten. Ik raak soms wel een beetje het spoor bijster...
Zo had ik juist vanuit o.a. het boek 'Grip op koolhydraten' gelezen dat je zo min mogelijk koolhydraten moet gebruiken en als je ze gebruikt, dat het belangrijk is om ze in te 'binden' met goede vetten. Dus juist roomboter gebruiken (buiten het feit dat margarine slechts 1 molecuul van plastic verschilt) en een broodje te beleggen met vleeswaren of kaas. Grappig dan om te lezen dat hier mensen zijn die dat juist niet aanraden. Maakt het er niet makkelijker op, zo'n diversiteit aan visies op gezond eten!
Topic met recepten is erg handig trouwens! Super gemaakt. :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:28

phormicola schreef:
Als jij niet dik wordt van boter op een boterham/cracker, gewoon lekker doen :j Ik weet dat ik daar dik van word en hoe lekker ik het ook vind, ik doe het dan toch maar niet. De laatste jaren zijn m'n prioriteiten behoorlijk verschoven. Waar ik het eerst alleen belangrijk vond dat m'n eten heerlijk was, heb ik er nu voor gekozen dan gezond/slank zijn nog beter smaakt en neem ik de minder lekkere combi's voor lief :)

Ik weet niet of ik er dik van word... zou ik eigenlijk een tijdje niet meer moeten doen en dan kijken hoe dat gaat. Maar dan moet ik de rest natuurlijk gelijk houden en niet meer gaan sporten/anders gaan eten anders weet ik het nog niet zeker, haha.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:30

orion_ schreef:
Grappig is het dat er zoveel verschillende visies zijn over gezond eten. Ik raak soms wel een beetje het spoor bijster...
Zo had ik juist vanuit o.a. het boek 'Grip op koolhydraten' gelezen dat je zo min mogelijk koolhydraten moet gebruiken en als je ze gebruikt, dat het belangrijk is om ze in te 'binden' met goede vetten. Dus juist roomboter gebruiken (buiten het feit dat margarine slechts 1 molecuul van plastic verschilt) en een broodje te beleggen met vleeswaren of kaas. Grappig dan om te lezen dat hier mensen zijn die dat juist niet aanraden. Maakt het er niet makkelijker op, zo'n diversiteit aan visies op gezond eten!
Topic met recepten is erg handig trouwens! Super gemaakt. :j

De wetenschap hier achter is dat als je koolhydraten met vet combineerd, de koolhydraten langzamer worden opgenomen door je lijf, waardoor je minder last krijgt van honger en suikerdipjes.
Als je sowieso al weinig koolhydraten eet, wat ik zelf anderhalf jaar lang heb gedaan, dan is het geen enkel punt om er vet bij te gooien.
Maar nu ik zo'n 250-300 gr koolhydraten per dag eet kan ik het echt niet meer combineren met vet, dan ben ik zo weer terug bij af :)

Om m'n vet tekort op te lossen eet ik 1 keer per week onbeperkt vet. Of ik dit combineer met koolhydraten of niet hangt een beetje van m'n bui af.
Aangezien ik 2 kilo ben afgevallen zal deze methode voor mij waarschijnlijk gewoon goed werken :)

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:35

Dat klinkt wel erg logisch Phormicola. Bedankt voor je uitleg.
Ik denk inderdaad ook dat je goed moet kijken wat bij je eigen lichaam past en niet zomaar een nieuwe hype moet gaan volgen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:36

Precies :j Activiteiten niveau, stofwisseling, voorkeur, het telt allemaal mee.

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:37

phormicola schreef:
zal deze methode voor mij waarschijnlijk gewoon goed werken :)

Ik denk dat dit precies is waar het om draait en wat het zo verwarrend en ingewikkeld maakt; ieder lichaam is anders en heeft dus ook andere dingen/combinaties nodig :j
Inderdaad uitproberen wat voor jou werkt.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:52

Maar dat je eerder voor combinaties gaat die gezond zijn kiest, dan voor eten wat lekker is... dat vind ik wel knap! Hoop ooit nog die kracht te vinden. De verleiding om toch voor makkelijk en lekker (vaak helaas ongezond) te gaan... is toch wel groot.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:59

Ik merk in ieder geval dat als ik KHD en Vet niet combineer dat ik slanker blijf.

Overigens heb ik wel het idee dat ik nu sneller groei van een dag zondigen dan voorheen, maar ja ben ook een stuk lichter nu dus het is eerder merkbaar denk ik. Sowieso lijk ik meer te groeien van KHD dan van vet

[quote]Maar dat je eerder voor combinaties gaat die gezond zijn kiest, dan voor eten wat lekker is... dat vind ik wel knap! Hoop ooit nog die kracht te vinden. De verleiding om toch voor makkelijk en lekker (vaak helaas ongezond) te gaan... is toch wel groot.[/quote

ik heb wel een beetje de stap gemaakt naar eten uit functie i.p.v. dat het lekker is. Neemt niet weg dat ik a.s zondag lekker ergens een vorkje ga prikken met m'n <3 hoor, maar doordeweek vind ik het belangrijker dat wat ik eet goed voor mijn lijf en gewicht is dan dat het lekker is

Ik zou vroeger nooit een ranzige smoothie nemen, die van vanmorgen was echt niet geslaagd, maar toch rustig opgelepeld. Eerder had ik een beschuitje hagelslag gepakt, nu vind ik het belangrijker om de inwendige ik te verzorgen dan alleen mijn tong ;-) Ik merk dat ik ook minder geniet van 'slecht' voedsel. na 3 happen is het weg, maar je lijf heeft er wel 'last' van. Tis het me niet meer waard denk ik

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:08

_Tien_ schreef:
phormicola schreef:
Ik ben blij te lezen dat er staat dat je verzadigd vet gewoon nodig hebt :Y)

Precies :j
Ik vind sowieso jullie informatie erg fijn en compleet. Meeste eerdere topics die ik zag over 'gezond' eten of afvallen hadden het ook over shakes en enge diëten als Sonja Bakker en 500 kcal-diëten enzo := Vind ik nou niet echt gezond :n
Anyway, interessant stuk dit ook weer. Bedankt, Colway!

Ik las toevallig gister nog zo'n topic... Iemand die ontbeet en lunchte met snack a jacks. Ik moet me dan heel erg inhouden om niet te reageren op zo'n topic :P