Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:35

ik wou zeggen, die dieven worden ook gewoon vruchtdragende takken, heb hier ene beetje half/half gediefd heb niet alles weggehaald, maar wel wat omdat ik anders te grote planten kreeg terwijl ik toch al plek te kort had :=
heb er ook een heel stel getopt omdat ze te hoog werden...had ik liever niet gedaan, vind het wel leuk om ze gewoon zo veel mogelijk hun gang te laten gaan, maar ja...helaas was dat door de hoeveelheid planten niet handig :+

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:05

zo m'n sla kan direct de groene kliko in zit vol met rare beestjes en m'n broccoli die is gigantisch groot geworden wow, m'n eerste lading frambozen heb ik al opgegeten hmmmm waren heerlijk... de kruisbessen groeit goed maar zit nog niks aan....(komt in het najaar pas) verder zijn m'n slabonen niet opgekomen dus nog maar een keer in de zorg vensterbank hahaha!

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:08

Sonja_vR schreef:
speedyweedy, die heilige bonen worden best groot...dus lange klimstokken geven :j
die van mij waren ietsje te kort :=

Bedankt! Dat wist ik nog niet! :)
Er zijn nu 6 heiligenboontjes opgekomen, maar ik vermoed dat de rest al in de grond door slakken is opgegeten.

Naast de slakken heb ik nu nóg een kostganger. :') Een merel. Hij blijft gewoon heel relaxt van de frambozen eten, ook als ik een meter van hem vandaan sta. Verder nog 2 duiven die graag in mijn moestuin rondhangen.

De rode bieten en capucijners beginnen nu ook goed te worden :D Alleen de siererwt blijft bagger. Dat zijn nog steeds plantjes van maar 10 centimeter hoog, terwijl ik ze in maart al geplant heb. -O-

Ik dief mijn tomaten wel. Maar idd ook alleen de bladoksels, niet de onderste takken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:25

mijn erwten worden aangevreten (blad) maar ik kan niet vinden door wat ?? dus heermoesgier tegen aan gegooid en afwachten maar

die heilige bonen, ik was in de veronderstelling dta het struikbonen waren...totdat ze een wurgactie jegens mijn aardappels ondernamen, met gang bonenstaken bijgeplaatst en inmiddels steken ze boven de schutting uit :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:28

Die onderste takken waren ook ooit bladoksels.
Dievend dragen sneller vrucht dan wanneer je moet wachten op de 5e tros aan de hoofdtak. In ons klimaat kan je sowieso niet meer dan 5 trossen rijp verwachten. Dus als je niet dieft maar veel zijtakken parallel laat dragen heb je meer trossen op een vroeger tijdstip. Ook al is de tomaat gefokt op topgroei/topdracht, en is het geen 'bushy' varieteit.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:33

Echt leuk om te lezen hoe het de echte moestuinen vergaat. :)
Op mijn balkonnetje staan de tomaatjes en de courgette in bloei. Ik ben wel bang dat alles oogstrijp is als ik op vakantie ben.
Helaas wil mijn basilicum niet groeien, blijven sprietjes van 1-2 cm groot.
Is er nog iets wat ik nu kan zaaien? Heb nog een balkonbak over.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:36

sla? dat kun je altijd zaaien, of radijs als je daar van houd

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:51

Spaanse peper is ook handig want alles wat je over hebt kan je gewoon drogen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:55

Vanavond eet ik mijn eerste venkelknol!

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:57

Antheman schreef:

Eet smakelijk! :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:50

Ibbel schreef:
Die onderste takken waren ook ooit bladoksels.
Dievend dragen sneller vrucht dan wanneer je moet wachten op de 5e tros aan de hoofdtak. In ons klimaat kan je sowieso niet meer dan 5 trossen rijp verwachten. Dus als je niet dieft maar veel zijtakken parallel laat dragen heb je meer trossen op een vroeger tijdstip. Ook al is de tomaat gefokt op topgroei/topdracht, en is het geen 'bushy' varieteit.

als je maar vroeg genoeg begint wil het wel lukken hoor, hier zat het zaad in februari al in de grond in de vensterbank :)
en je moet ook gewoon even goed kijken naar welke rassen je pakt, er zijn verschillende rassen, ook stamtomaten die vroeg klaar zijn, het type (stam of struik) wil niet direct zeggen of het een vroege of late plant is
en een doorzichtig afdakje er boven doet wonderen :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:56

speedyweedy schreef:
Antheman schreef:

Eet smakelijk! :D

Dank!

Heerlijke salade met grapefruit van gemaakt. Daarbij pittige garnalen en aardappelschijfjes. Heerlijk! :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 07:28

Ik heb de eerste tomaatjes aan m'n planten ontdekt *\o/*

simsimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:18

Ik kom hier ook even meekletsen!

Heb dit jaar voor het eerst een moestuintje met mijn vader.
Hebben gister spitskool uit de tuin gegeten.
Veder hebben we nog peultjes die het super goed doen.
Gewoon bonen waar ook al bloei in komt.
Wortels, winterwortelen, rode kool en klein beetje aardappels.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:46

Vandaag zijn mijn kersen opgegeten ^) stomme merel!

Verder doet het het allemaal goed. Had een wat grotere 'dief' in een bak gestoken en na slaphangen is ie het toch gaan doen. Nu zit er een bloemetje in :D Experimentje! Haha

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:56

amai hier net een serieuse stortbui geweest!! gelukkig op tijd mijn tomatenplant binnengehaald.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:21

Terwijl ik bijlees zit ik een heerlijk bakje frambozen (uit de moestuin }:0 ) te eten :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:27

Ik begin toch echt te geloven dat ze me nu weer een peper hebben aangesmeerd ipv een paprika.
Is een paprika meteen al ovaal of kan die ook als puntig pepertje beginnen en later vorm krijgen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:14

Je hebt ook puntpaprika's. Niet alle paprika's zijn ovaal. En er zijn ook ronde pepers, trouwens.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:47

ik eb hier ook wel puntige paprika's hangen die later uitgroeien tot een rondere.blokkigere vorm
en de puntpaprika's en snoeppaprika's die natuurlijk die vorm houden

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:41

Ik let even niet op mijn courgetteplant en nou zitten er al 3 courgettes aan!!

Afbeelding

De peperplant ziet er nog steed zielig uit vind ik.. maar hij produceert flink wat pepers!
Afbeelding

De rodekool heb ik eruit getrokken daar zatten witte vekjes op (meeldauw??) en gaten in de bladeren. En daarbij lust ik niet eens rode kool en zat hij mijn courgetteplant in de weg :+
Afbeelding

En zou ik dan toch dit jaar al frambozen krijgen :+
Afbeelding

Braampjes in de maak :)
Afbeelding

En de aardbeitjes :)
Afbeelding

En mijn beginnersprobleem:
In mei zag het er zo uit, genoeg ruimte dacht ik..
Afbeelding

En nu in juli ziet het er zo uit.. bom vol! (achter de courgette en spitskool staat ook nog een rij wortels :P)
Afbeelding

Haha nu heb ik een beetje een idee hoe groot alles wordt en ga ik het volgend jaar anders indelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:44

Ibbel schreef:
Je hebt ook puntpaprika's. Niet alle paprika's zijn ovaal. En er zijn ook ronde pepers, trouwens.

Ik heb ze bij de Aldi gekocht en volgens het kaartje zijn het gewone rode paprika's.
Maar wat eraan hangt is toch al 12cm lang en maar 2cm breed, echt een lange dunne peper, zijn nog wel helemaal groen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:16

Net gele watermeloen gekocht bij de Jumbo, haha!

En zo meteen even de rode besjes eraf halen en dan kan ik daar ook weer jam van maken :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:32

anneliesdj schreef:
Ibbel schreef:

Ik heb ze bij de Aldi gekocht en volgens het kaartje zijn het gewone rode paprika's.
Maar wat eraan hangt is toch al 12cm lang en maar 2cm breed, echt een lange dunne peper, zijn nog wel helemaal groen.

als ik hier in de kas kijk...ik heb twee soorten die wel langwerpig zijn, maar wel flink wat breedte hebben nu (zijn nog jong en groen die vruchten)
en 1 soort die wat meer lijkt op jouw omschrijving, maar die gaat nog wel een stuk breder worden, kwa vrucht...dus waarschijnlijk worden de vruchten bij jou ook nog wel een stuk breder ..

als ik hier de pepers ga bekijken met een langwerpigere vorm, die zijn vaak nog veel smaller als ze in het jonge stadium zijn ...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 16:22

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is mij 2 jaar geleden namelijk ook al gebeurd maar toen heb ik een plant gekocht waar geen kaartje meer aan hing en er lag maar één los kaartje dus ben er vanuit gegaan dat die daarbij hoorde. Dat bleken dus ook pepers te zijn.
Maar nu heb ik de planten 's morgens als eerste gekocht uit een heel volle kar en alle kaartjes zaten er nog gewoon aan dus ga er vanuit dat het nu wel moet kloppen.
Maarja, ze lijken wel weer heel erg op pepers.