Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 20:50

Het punt is dat er gassen vrijkomen bij het fermenteren en die moeten ergens naartoe, anders bouwt er teveel druk op en je zal niet de eerste zijn bij wie een pot kapot knapt.

Ik heb ook een Weck pot met een starter, het deksel ligt er gewoon los op, zonder rubber en zonder klemmen :j

BeFunny

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 20:54

Ik heb hem er op met rubber maar het rubber zit los en zorgt voor extra kier. Maar dus niet gesloten om er idd vanwegen de gassen die eruit moeten kunnen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 21:05

Ah, duidelijk, dankjulliewel! Ga ik ‘m er ook gewoon los opleggen. Ben heel benieuwd!:)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 15:32

De desemstarter is nu bijna 3 weken oud en lijkt het goed te doen, dus ik ben nu bezig met m’n eerste desembrood. :) Deeg staat nu lekker te rijzen, vannacht gaat het de koelkast in en dan morgen bakken. Ben zoooo benieuwd! :D
Heb voor m’n verjaardag het boek ‘meesterlijk brood’ gekregen, dus recepten genoeg om gegaan proberen de komende tijd. :):)

Afbeelding

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 20:14

Oh ja ik had laatst een focaccia gemaakt. Het deeg zag er niet uit zoals het hoorde maar na de oven was ‘ie perfect!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 10:28

BeFunny schreef:
Ik kan sowieso geen twee tegelijk omdat mijn oven daarvoor te klein is.

De pan heeft een deksel en dan hoef je niet met water aan de gang.

Ik bak zonder vorm naar dus zo op de pizzasteen. Maar dat kan ook op een gewone bakplaat. Je hebt dan wel iets van een schep of plank nodig om het brood erin en eruit te doen. En ik spray er water in met zo'n spray flacon.

Gewoon op de plaat zonder blik of pan
[ [url=m/ulhKWf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/sVZww7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn broden zien er inderdaad ook zo uit als ik op de plaat bak in plaats van in de gietijzeren pan. Hartstikke lekker hoor, maar dan missen ze toch oven spring en is de korst net wat minder.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 11:06

Ik heb via een weggeefhoek op Facebook een beetje starter kunnen krijgen die het al goed doet. Dit word mijn 3e en laatste poging tot zuurdesem :')

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:00

Ik vind ‘m mooi! Nog even koelen en dan eten we ‘m lekker op met tzatziki en een choriatiki salade. :):)

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:27

Iris82 schreef:
BeFunny schreef:
Ik kan sowieso geen twee tegelijk omdat mijn oven daarvoor te klein is.

De pan heeft een deksel en dan hoef je niet met water aan de gang.

Ik bak zonder vorm naar dus zo op de pizzasteen. Maar dat kan ook op een gewone bakplaat. Je hebt dan wel iets van een schep of plank nodig om het brood erin en eruit te doen. En ik spray er water in met zo'n spray flacon.

Gewoon op de plaat zonder blik of pan
[ [url=m/ulhKWf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/sVZww7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn broden zien er inderdaad ook zo uit als ik op de plaat bak in plaats van in de gietijzeren pan. Hartstikke lekker hoor, maar dan missen ze toch oven spring en is de korst net wat minder.

Ik vind de korst juist lekkerder :j dus smaken verschillen. Ik heb ook een gietijzeren pan maar kies bewust voor de plaat.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:00

Best tevreden voor de allereerste poging met alleen maar desem! Ik zou de kruim nog wel wat ‘luchtiger’ willen. Is dat een kwestie van beter kneden/toch iets gist erbij/desem die nog sterker moet worden/honderd andere factoren? :D
Maar hij was al lekker! :9
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:26

Elanor schreef:
Ik vind ‘m mooi! Nog even koelen en dan eten we ‘m lekker op met tzatziki en een choriatiki salade. :):)

[ [url=m/1yKVHF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is een mooi broodje geworden!

Ik heb hier ook nog wat geëxperimenteerd.

Wit brood met melk, eieren en boter. Recept uit een Facebook post en het klopte van geen kanten, dus ik heb bloem toegevoegd tot het ergens op leek. Dat resulteerde in deze joekel :')

Afbeelding

Afbeelding

Nadat de baktijd was verstreken zei de kernthermometer dat ie nog 20 graden eraf zat _O- Maar uiteindelijk, na nog een flinke tijd langer...

Afbeelding

Afbeelding

Hij was erg lekker :j

De zuurdesem brownies met Snickers Creamy en Lion Coconut zijn de beste die ik ooit heb gemaakt :9

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En voor vanavond staat er zuurdesem pizza op het menu!

Afbeelding

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 14:32

Afbeelding
Pompoenbrood!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 15:54

Dat ziet er wel heel lekker uit!

Ik heb vrijdag een starter gekregen, maar nu zit er al een beestje in :')

Gelukkig heb ik nog discard in de koelkast staan dus die zou ik dan gewoon moeten kunnen voeden van de week toch?

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:09

Wat een prachtige broden hier! Ik klets graag mee, ben al een tijdje bezig met zuurdesem broden bakken. Ook meteen een vraagje, heeft iemand van jullie een goed boek over zuurdesem dat je kan aanraden? Ik ben op zoek naar een boek dat echt de diepte wat meer ingaat (dus niet alleen recepten maar ook hoe, wat, waarom etc.) Er zijn zoveel boeken beschikbaar dat ik geen idee heb welke ik moet kopen/welke nou ècht goed is.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 14:43

Ooo, Black Kelpie, wat ziet dat er lekker uit allemaal! Prachtig brood en die brownies, caloriebommen maar je ziet van het scherm dat ze héérlijk waren!

Pompoenbrood ziet er ook lekker uit Paloedi. Zit er ook pompoen vruchtvlees in of gaat het vooral om de zaden?

Zou ‘t gewoon proberen Prairy. :j

Geen tips voor boeken hier SandandOak. Ik heb voor mijn verjaardag ‘meesterlijk brood’ gekregen en ben daar nu recepten uit aan het proberen. Heeft een leuke algemene inleiding over technieken en ook over desem (wat is het, hoe maak je het). Maar ‘t boek is niet speciaal voor desem(brood) geschreven, dus ik twijfel of het is wat je zoekt.

Mijn desem is nu wat ouder en lijkt het steeds beter te doen.
Afbeelding

Ben nu voor het eerst een hybride brood aan het maken. Hoofdzakelijk desem met heel klein beetje gist. 50-50 tarwemeel en tarwebloem van Terra e Luna (Demeter). Deeg leek mooi geworden dus net weggezet voor de eerste rijs, ben reuze benieuwd.

Afbeelding

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:26

SandAndOak schreef:
Wat een prachtige broden hier! Ik klets graag mee, ben al een tijdje bezig met zuurdesem broden bakken. Ook meteen een vraagje, heeft iemand van jullie een goed boek over zuurdesem dat je kan aanraden? Ik ben op zoek naar een boek dat echt de diepte wat meer ingaat (dus niet alleen recepten maar ook hoe, wat, waarom etc.) Er zijn zoveel boeken beschikbaar dat ik geen idee heb welke ik moet kopen/welke nou ècht goed is.

Moet het in het Nederlands zijn, of evt ook in andere talen?
Er zijn kennelijk betere boeken in het Duits en Frans.

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 20:47

Nederlands of Engels, andere talen gaat denk ik niet lukken!
Wow prachtige starter hierboven. Wat is de reden dat je dan toch een beetje gist toevoegt? :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:05

SandAndOak schreef:
Nederlands of Engels, andere talen gaat denk ik niet lukken!
Wow prachtige starter hierboven. Wat is de reden dat je dan toch een beetje gist toevoegt? :)

Thanks! Het is een uitprobeersel om te zien wat het doet. Om wat meer gevoel te krijgen voor het broodbakken dus eigenlijk, het staat zo in het recept wat ik nu volg. Het schijnt dat ietsje gist het het desemdeeg wat stabieler maakt en dat hybride brood dus net wat ‘makkelijker’ is dan puur desembrood om te maken.
‘T is ook echt maar een heel klein beetje: 100 gram desem en 2 gram verse gist.
En het is me niet helemaal gelukt het recept te volgen overigens, want ik heb gedroogde gist gebruikt en het recept is dus met verse gist. Te laat realiseerde ik me dat ik de hoeveelheid dus had moeten omrekenen. Had 2:3=0,7 gram gedroogde gist in gemoeten. Nou ja, weer een leermomentje, volgende keer nóg wat beter. :D

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:17

Oh wat leuk dit topic! Ik ben sinds 2 maanden nu begonnen met desembrood. M'n starter was na 2 weken goed en na heel veel uitproberen krijg ik nu steeds beter brood. Heb sinds de start van het bakken geen enkel brood meer hoeven kopen en dat is wel echt leuk!
Afbeelding

Afbeelding

Nu ook 2 keer pannenkoeken met discard gemaakt en muffins en vanillecake met was desem erdoor. En m'n favoriet: kaneelbroodjes met desem ipv gist. Wordt echt zoveel lekkerder!

Afbeelding

Er zit nu een woudkorn achtig brood in de koelkast om te rijzen die ik morgenochtend ga bakken.

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 07:08

Prachtige baksels komen hier weer voorbij!
Ik hoop in de herfst/ winter ook eindelijk weer een desem te kunnen starten, als we in de aanbouw wonen.
Tot die tijd hou ik het bij verse gist.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 16:57

Wow Jasz!! _/-\o_

Prachtig!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 00:17

jasz schreef:
Oh wat leuk dit topic! Ik ben sinds 2 maanden nu begonnen met desembrood. M'n starter was na 2 weken goed en na heel veel uitproberen krijg ik nu steeds beter brood. Heb sinds de start van het bakken geen enkel brood meer hoeven kopen en dat is wel echt leuk!
[ [url=m/TWtxn5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Occ4GD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu ook 2 keer pannenkoeken met discard gemaakt en muffins en vanillecake met was desem erdoor. En m'n favoriet: kaneelbroodjes met desem ipv gist. Wordt echt zoveel lekkerder!

[ [url=m/DENE8C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er zit nu een woudkorn achtig brood in de koelkast om te rijzen die ik morgenochtend ga bakken.

[ [url=m/3wba4q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welk recept gebruik je voor de desem broden? :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:04

Ik heb inmiddels een beetje m'n eigen recept gemaakt, gebaseerd op meerdere recepten. Hydratatie pas ik ook altijd aan. Meer met volkoren en met durum tarwe en als er noten/zaden of rozijnen in gaan. Minder als het alleen bloem is.

Maar ongeveer dit:
-390 gram bloem/meel
-118 gram desem
-7 gram zout
-240 tot 270 gram water. Ik begin altijd met 240 en giet er dan steeds wat bij tijdens het kneden.

Dan laat ik het altijd een half uur kneden op stand 2 in de kitchenaid. Daarna doe ik het in een keramieken kom en zet die in de oven die ik op 30° heb verwarmd. Je kan ook het lichtje van de oven aanzetten, dat geeft ook warmte.
Dan doe ik 4 keer een stretch and fold na 30 minuten. Dan na die 2 uur bulk rijs, laat ik het nog 1,5 tot 2 uur rijsen. Als het er heel levendig uitziet, met genoeg luchtbellen, is het klaar.

Dan doe ik een coil fold en haal het uit de kom met m'n handen en bol het nog wat meer op en laat het 30 minuten rusten. Daarna rol ik het op als batard en doe het in een rijsmandje.

Dan een uur rijzen op kamertemperatuur en daarna de hele nacht (8-12 uur) in de koelkast op de koudste stand.

Volgende ochtend verwarm ik m'n oven met broodbakbol of gietijzeren pan erin voor op 230°. Als ie op temperatuur is nog een half uur verwarmen voor ik het deeg erin doe. Dan 20-25 minuten bakken met deksel en dan nog 10-15 minuten zonder deksel op 210°.

Afbeelding
Woudkorn van gisteren

Afbeelding
En net een rozijnen-kaneelbrood gemaakt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:21

Zijn hier al mensen met een geweldige oplossing tot het bewaren van baksels? Ik heb gister heerlijke zuurdesem pretzel bolletjes gebakken, maar vandaag waren ze al zo droog dat ik het onmogelijk aan mijn collega’s kon voorschotelen :+

Ik heb ze goed af laten koelen en toen in een lucht dichte zak gedaan. Ik heb ook een brood tas, maar daar word het al helemaal gort droog in allemaal. Ik vind het een beetje zonde om zoveel moeite te doen en vervolgens alles de volgende dag weg te gooien.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:53

Hey ik had weer een vraagje. Ik wil graag een bakje hebben voor mijn brood om in te laten rijzen. Maar nu moet ik weten hoeveel m’n broden dan wegen. Iemand tips die ook een brood mandje heeft om z’n brood in te laten rijzen of iemand die weet hoeveel z’n broden meestal wegen?