Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 16:03

Leuk Poes!

Myrthe, om nog even op je vraag terug te komen. Ik ben jaren terug vegetariër geworden omdat ik het vreselijk vond dat er dieren stierven zodat ik ze op kon eten. Mijn ouders waren er niet zo van dus ik heb gewacht tot ik uit huis was. Ik was wel al lid geworden bij een studentenvereniging en ik sprong echt een gat in de lucht toen ik erachter kwam dat je gewoon bij de eettafel om en bord vega kon vragen *\o/* Mijn vereniging bestond er toevallig ook om bekend goed en lekker vegetarisch eten te serveren dus dat was helemaal perfect.
Fast forward naar ca. anderhalf jaar terug, ik ging me meer verdiepen in veganisme en merkte dat ik mijn acties echt niet meer kon rijmen met mijn principes: voor elk dierlijk product worden dieren gedood, hoe je het ook wendt of keert. Uitgezonderd kippen aan huis mensen oid, maar dat ben ik niet en hoef ook weer niet zo graag ei dat ik er een eind voor om ga fietsen. Dus toen ben ik thuis uitsluitend vegan gaan eten, buitenshuis durfde ik nog niet zo goed aan omdat ik doodsbang was voor vervelende reacties. Bovendien was ik tot augustus vorig jaar nog verenigingsbestuur en daar vonden ze veganisten maar lastig. Na mijn bestuurswissel at ik eigenlijk 90% vegan omdat ik thuis alles vegan maakte. Eind december heb ik dan uiteindelijk mijn vriend verteld dat ik er echt niet meer aan wilde en ben ik helemaal gestopt. En dat is zo gebleven :) op een paar ongelukjes na dan, had bijvoorbeeld laatst een falafelsalade van de Ap waar honing in bleek te zitten, hier kwam ik achter toen ik het al op had. Nou ja, jammer, niks aan te doen, ervan leren en de volgende keer beter opletten :)
Overigens zijn de vervelende reacties wel deels gekomen maar het was het allemaal waard :) mijn vriend die bij hoog en laag beweerde echt geen verpakkingen te gaan uitpluizen heeft nu wel uit zijn hoofd geleerd welk broodbeleg ik wel en niet wil :) Dus dat is heel tof. Ook op de vereniging wordt er rekening mee gehouden en maakt niemand er een probleem van.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:00

Best duidelijke redenen. Je kan dus nog wel gewoon 'niet saai' eten?

Zelf eet ik geen eieren. Ik at ze al bijna niet en toen ik vorig jaar een bijna af kuiken aantrof besloot ik om het helemaal niet meer te eten. Maar soms zit het gewoon ergens in, ik ben al een vrij moeilijke eter en wil gewoon 'makkelijk' eten zonder te hoeven nadenken constant.

Melk kan ik niet goed hebben, maar kaas dan weer wel. Ik moet toegeven dat ik soms wel een beetje te veel kaas eet, maar ik vind het zo vreselijk lekker. Daarbij kom ik regelmatig bij boeren over de vloer. Die houden allemaal zoveel van hun beesten (zelfs de slachtvee boeren). Veel willen wel beter, maar kunnen niet.

Een aantal jaar geleden ben ik ook vegetarisch gaan eten, maar ik had toen zo weinig energie. Nu ben ik een week helemaal geen vlees aan het eten, het gaat nog vrij goed, maar ik weet niet voor hoe lang. Hoe zit dat bij jullie?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:14

Ik heb vooral als ik bewust Vegan eet dat ik me veel energieker voel niet moe of van die dipjes in de middag.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:19

In mijn 10 jaar vega heb ik nooit minder energie gehad. Nu als Vegan trouwens ook niet. Maar ik weet niet hoe jij eet?
Ik eet vrij veel. Vanochtend 2 broodjes met pindakaas, tussen de middag een grote salade met tuinbonen, bieten, komkommer, courgette, zonnebloempitten en pistachenoten. Tussendoor een waterijsje en wortels. Vanavond eet ik denk ik weer een rauwe salade. Kan daar geen genoeg van krijgen.
Wat ik erg vullend vind is chiapudding, dat is tegenwoordig vaak mijn lunch <3

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:10

Ik ben ook een moeilijke eter met veel allergieën en veel groenten die ik niet lust. Dus ik heb een stuk of 10/20 gerechten die we dan vaak eten.
Ik heb eigenlijk totaal geen last van verminderde energie. Voel me juist energieker. Na een maaltijd met vlees/vis/kaas heb ik vaak een after dinner dip. Nu nooit last van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 19:42

Ik eet al ruim 20 jaar vegetarisch, en natuurlijk heb ik wel eens een energiedipje maar als ik dan om me heen kijk dan is het gros van de vleeseters veel vaker moe en duf en heeft nergens zin in.

Vandaag trouwens eens de frikandelbroodjes en saucijzenbroodjes van de vegetarische slager mee genomen. Het frikandelbroodje was erg lekker, alleen vond ik de zoete saus er niet bij passen. Saucijzenbroodje moet ik nog testen.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:28

Mijn vriend heeft toevallig vd week de saucijzenbroodjes op, hij vond ze heerlijk.

Sinds ik ook minder zuivel wil eten, ben ik dingen aan het uitproberen. Vandaag de ongezoete sojayoghurt van Appie. Ehm, nee...dat wordt m dus niet. Ik vind het echt heel vies. IK dacht het is vast wel lekker met muesli erdoor, maar nee, echt niet. Dan hou ik het maar op de alpro soya met kersen of bosbessen, die vind ik wel heerlijk. Ik wil ook dolgraag de vegetarische kroketten proberen van de vega slager. Iemand die al geproefd? Ik was vroeger echt verzot op kroket, dus ik ben heel benieuwd!

En misschien al iemand een idee voor waar je plantaardige koffie creamer kunt halen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:34

Mona81 schreef:
Mijn vriend heeft toevallig vd week de saucijzenbroodjes op, hij vond ze heerlijk.

Sinds ik ook minder zuivel wil eten, ben ik dingen aan het uitproberen. Vandaag de ongezoete sojayoghurt van Appie. Ehm, nee...dat wordt m dus niet. Ik vind het echt heel vies. IK dacht het is vast wel lekker met muesli erdoor, maar nee, echt niet. Dan hou ik het maar op de alpro soya met kersen of bosbessen, die vind ik wel heerlijk. Ik wil ook dolgraag de vegetarische kroketten proberen van de vega slager. Iemand die al geproefd? Ik was vroeger echt verzot op kroket, dus ik ben heel benieuwd!

En misschien al iemand een idee voor waar je plantaardige koffie creamer kunt halen?

Plantaardige coffee creamer heb je geloof ik van Oatly (barista) maar die koop je volgens mij alleen bij de groothandel. Dus even een Makropas van iemand lenen ;)
Let op dat Friesche Vlag een creamer heeft die claimt plantaardig te zijn maar die is dat dus helemaal niet :oo Over misleidende verpakkingen gesproken
Deze blogger heeft een paar plantaardige melken getest voor in de koffie: https://uitpaulineskeuken.nl/2017/02/we ... ccino.html
Echte creamer (poeder) bestaat volgens mij niet helaas.

De naturel yoghurt vind ik altijd erg lekker met een banaantje erdoor ofzo :) Of ik maak er zelf een zoete vruchtenyoghurt van door er een paar flinke scheppen jam in te doen, dat werkt ook :D

Geen idee van de kroketten, weet alleen dat mocht je het niks vinden de Aldi naar het schijnt ook vega kroketten heeft.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:45

Via iherb.com is volgens mij wel wat te vinden qua creamer etc

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:57

Magrathea schreef:
Mona81 schreef:

Plantaardige coffee creamer heb je geloof ik van Oatly (barista) maar die koop je volgens mij alleen bij de groothandel. Dus even een Makropas van iemand lenen ;)
Let op dat Friesche Vlag een creamer heeft die claimt plantaardig te zijn maar die is dat dus helemaal niet :oo Over misleidende verpakkingen gesproken
Deze blogger heeft een paar plantaardige melken getest voor in de koffie: https://uitpaulineskeuken.nl/2017/02/we ... ccino.html
Echte creamer (poeder) bestaat volgens mij niet helaas.

De naturel yoghurt vind ik altijd erg lekker met een banaantje erdoor ofzo :) Of ik maak er zelf een zoete vruchtenyoghurt van door er een paar flinke scheppen jam in te doen, dat werkt ook :D

Geen idee van de kroketten, weet alleen dat mocht je het niks vinden de Aldi naar het schijnt ook vega kroketten heeft.

De Oatly Barista staat bij ons gewoon in de AH. Bij de andere houdbare plantaardige melkvervangers :j
Vind er wel weinig smaak aan zitten als je hem opschuimt, maar hij gaat niet klonteren (zoals sojamelk)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:59

Even over broodbeleg van de Vegetarische Slager: de paar keer dat ik het heb gegeten vond ik het best lekker, maar ik krijg de indruk dat er wel heel veel zout in zit, iets waar ik om gezondheidsredenen niet op zit te wachten, waardoor ik dat eigenlijk niet meer durf te gebruiken.

Hebben andere Bokkers ook de ervaring dat spullen van de Vegetarische Slager behoorlijk zout zijn, of ben ik gewoon geen zout meer gewend?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:23

Er zit ook veel zout in, maar normaal broodbeleg is vaak ook erg zout en zo proberen ze de smaak een beetje na te bootsen. Mensen willen graag lekker eten waar niks slechts in zit, maar dan blijft er van de smaak niks over lijkt me. Of je moet kunstmatige smaken gaan toevoegen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:58

Mona81 schreef:

De AH naturel yoghurt gebruik ik eigenlijk meestal alleen als vervanger van echte yoghurt in sausen en gerechten. Maar eet ook wel eens een restant er van op met banaan er door, best lekker.

Vrijdag de kroket van de vegetarische slager gehad. Was best aardig maar was er niet weg van. Toevallig vandaag die van de Aldi gehaald. Ben benieuwd hoe die zijn. Maar zal nog wel even duren eer ik ze test, want zo vaak eten we dat soort dingen niet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:41

Ik heb net oa de hamburgers van de vegetarische slager op de bbq gehad. Manlief en ik vonden die beide voor herhaling vatbaar!

Ook de sausjes en kruidenboter zijn vegan en vondt de familie ook dikke prima smaken!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:41

De kroket vond ik behoorlijk lekker. Al was het maar om de lang vermiste structuur :D

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:07

Ik ga hier even volgen. Vega(n) eten spookt al langer door mijn hoofd, en net verschillende soorten vleesvervangers gehaald om het eea uit te testen. :)

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:28

Ik ben verliefd op die kleine worstjes van de vegetarische slager

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:35

Ik heb net 3/4 pak verkade digestives weggeschoven. En mensen maar denken dat ik zo gezond ben omdat ik vegan eet. :')
Afbeelding

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 19:03

Wipher schreef:

Die Little Willies? Die vielen mij juist ontzettend tegen :=

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:35

Ik heb net vegan pizza besteld en het biertje dat ze erbij aanraadden :) lekker!

Vanmiddag bliemkoolsalade gekregen op het werk. Ga ik namaken! Bloemkool, rode ui, radijs en mais met olie/mosterd/peper/zout/appelazijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:36

Oka en er staat chiapudding te wellen. Flinke ik. Al meer dan een week bijna volledig vegan.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:25

Free2 schreef:
Wipher schreef:

Die Little Willies? Die vielen mij juist ontzettend tegen :=

Echt? Ik vind ze heerlijk!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:03

Hak heeft nu blijkbaar ook bonenburgers. Iemand die al geprobeerd?

Of een goed recept, mag ook. Wil weer eens iets nieuws proberen, maar de laatste keer dat ik een bonenburger probeerde was geen succes.. Scrambled beans is niet je-van-het, zeg maar :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:08

Nee niet geprobeerd. :) Ik maakte vroeger vaak bonenburgers maar geen idee meer hoe haha... Was erg lekker en low budget. Zal eens kijken of ik het kan vinden.

Volgen jullie toevallig de Familie Bofkont? Ik zie net dat in mei tm juli 10% van de omzet van Zooplus naar hen gaat als goed doel. Dus mocht iemand nog wat nodig hebben, nu is het moment :)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:20

Ik maak altijd mijn bonenburgers zelf :). Alleen niet helemaal vegan want er zit wel een eitje in. Zelfgebakken speltbroodjes erbij, heerlijk! :D