De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:40

Die pruimen zien er lekker uit :9

Eindelijk gelukt om kruiden uit zaad te kweken. Yes. Nou nog de kruiden hoek in orde maken en hopen dat ze mij wat opleveren.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:56

Tomaten en sla komen hier op! :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 19:12

pmarena schreef:
Hier willen ze die zwaluwpotjes met een kleine opening bovenin ook niet, ze willen een nestje waarvan de bovenkant helemaal open is, en dan een balk of dak er boven. Onze boerenzwaluwtjes althans :) Ik weet niet welke variant je hebt, de open of die met die kleine opening?

Ik heb beide potjes. :D

Ik ga zo verder met het aardbeien veld. De laatste zevenblad ertussenuit halen en dan herpoten. De groten staan onder de boom en die verplaats ik ook naar het aardbeienveld.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:43

Mijn radijsjes zijn ook opgekomen, echt na een week in hun gloednieuwe kas :D!

Volgens mij twee jaar terug heb ik suikermais gehad, maar op de een of andere manier was het meer
een siermais geworden := . Perfect ontwikkeld maar oh zo hard :+.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:58

Kirsten, leuk dat ze het zo goed doen in je nieuwe kas!

Hoe snel groeien aardbeien?
Wat er nog van ze over is wil ik morgen naar buiten doen, maar wil ze niet in volle grond.
Ze zijn nu nog niet zo groot, jaar hoeveel liter hebben ze ongeveer nodig om goed te kunnen groeien?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:38

_CS_ schreef:
Kirsten, leuk dat ze het zo goed doen in je nieuwe kas!

Hoe snel groeien aardbeien?
Wat er nog van ze over is wil ik morgen naar buiten doen, maar wil ze niet in volle grond.
Ze zijn nu nog niet zo groot, jaar hoeveel liter hebben ze ongeveer nodig om goed te kunnen groeien?

Ja he! Dat kleine grut is altijd zo leuk om te zien! Ik dacht dat het nu wel ongediertevrij zal zijn,
vond ik gewoon een slak in de kas, naast mijn sla -O- :wow: , een slak! Ongelovelijk, die beesten
komen overal tussendoor..

Best langzaam, de uitlopers die groeien vaak wel snel.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:11

Toch een slak? Hoe krijgen ze het voor elkaar.

Hier in de tuin ben ik sinds we dit huis hebben (2010), slechts 1x een slak tegen gekomen, en die is door mijn kater vakkundig de tuin uit gesmeten.
Mijn buurvrouw echter, die loopt zomers 's avonds met een emmer door de tuin, alles op te rapen heb ik gezien haha.
Hopelijk houdt zij ze dit jaar ook, heb ik er geen last van.

Hmm, morgen op zoek naar grote potten dus waar de aardbeien in kunnen.
Wou ze eigenlijk in hangbakken aan de schutting, vanwege de kater, maar dat is dan denk ik te klein voor ze misschien.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:42

kynshiri schreef:
pompoen durf ik echt niet nu al

Ik probeer het gewoon, heb veeeeeel te veel in mijn vensterbank staan :o. En wie weet gaat het prima en anders is het een kamikaze pompoen!

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:13

Er is eindelijk bericht dat de compost er is, nu kan ik lekker na school in de tuin gaan werken en de compost door de grond verwerken!
Ik ben gelukkig maar tot 1 uur op school *\o/*
Ik heb zondag suikermaïs gezaaid, zou het mogelijk zijn om de zaden even de grond uit te halen ofzoiets zodat ik de compost door de grond kan verwerken, of kan ik ze beter in de grond laten?
Het zakje met zaden was maar tot dit jaar houdbaar, dus ik zou ook opnieuw kunnen zaaien als jullie dat aanraden, ik neem aan dat de maïs beter groeit met compost :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 00:09

Opal is een beetje de gauwe ouwe onder de pruimenbomen, gewoon goed en lekker. Pruimen dragen al snel vruchten en als de boom gezond is hangen ze vaak absurd vol, dunnen is dan zeker geen overbodige luxe! (minder vruchten maar groter en sappiger en nog steeds teveel om te eten = jam!) Pruimenbomen kunnen krom groeien van het gewicht van de vruchten.

Die hekjes van de wibra, hoe groot/hoog zijn die? Hoe zet je die vast?
Ik zag bij de hema hekjes die je in de grond kunt steken maar die zijn maar 25 of 30cm hoog, dus meer een kinderhekje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 06:54

Bij de Wibra had je twee verschillende; kunststof hekjes van zo'n 30 cm hoog, en metalen hekjes van zo'n halve meter. Ik heb die kleinste, gewoon omdat het grappig uit ziet :D ze zijn niet heel sterk, maar wat wil je voor 2 euro per meter.

Goed idee om de pruimenboom uit te dunnen. Wanneer kun je dat het beste doen? Als ie nog bloeit, of zodra de vruchten beginnen te groeien?

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:30

normaal gezien van zodra je vruchten ziet. Dan pas uitdunnen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:51

Jups...als er "krentjes" aan de takken hangen.Dan kun je het ook pas goed zien.De bloemen zijn nog te teer en je moet ook maar afwachten of de bloem daadwerkelijk bestoven is ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:53

Zodra de vruchtjes eraan komen idd, niet te lang mee wachten, dat kost de boom onnodig energie.
En je kunt rustig de helft of 2/3e weghalen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:33

Denk dat ik de aardbeien gewoon even in de volle grond zet met een tunneltje eroverheen, kan op moment weinig.
Kunnen ze weer even aansterken na de aanval van mijn kater, kan ze dan later als het me wel lukt in potten zetten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:24

Hey meiden, ik lees nog stevig mee, maar wegens ineens een aanval van verflust ligt de tuin even op zijn gat. :D De hele beneden en hopelijk ook later -bovenverdieping buiten moet eraan geloven en mijn energie limiet komt helaas niet van duracell dus ik moet kiezen.

*Gaat in meeleesmodus*

O even ter vermaak: mijn gelegeenideestruik staat strak in de bloesem!! Ben benieuwd!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:31

Ach, dat soort dingen gaan ook gewoon door he, ik ken het, soms moet je iets anders even laten liggen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:54

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:07

Zo, de aardbeien buiten gezet met tunneltje eroverheen, op goede hoop dat ze wat bijkomen.
Dat ding had ik bij de aldi vandaan, bet stevig frame nog wel voor 8 euro.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:09

CS...alleen het weekend even in de gaten houden,kans op nachtvorst

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:09

_CS_ schreef:
Zo, de aardbeien buiten gezet met tunneltje eroverheen, op goede hoop dat ze wat bijkomen.
Dat ding had ik bij de aldi vandaan, bet stevig frame nog wel voor 8 euro.

Ik had gisteren ook dat tunneltje gekocht, maar hier voor maar 5 euro? Ik moest wel goed zoeken, ik had hem bijna over het hoofd gezien :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:15

Deze had ik voor paar weken terug al gehaald, weet niet of het dezelfde is?
Van mij is 130 lang, groene buizen frame, met hoes eromheen welke aan de voorkant d.m.v. rits helemaal open kan.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:19

_CS_ schreef:
Deze had ik voor paar weken terug al gehaald, weet niet of het dezelfde is?
Van mij is 130 lang, groene buizen frame, met hoes eromheen welke aan de voorkant d.m.v. rits helemaal open kan.

Oh, nee dan is het een andere, die van mij is een tunnelkasje ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:43

Tinky12 schreef:
Breghje...gelegeenideeënstruik...dat is waarschijnlijk een Forsythia

http://w3.interforcecms.nl/Bestanden/13 ... auline.jpg

Direct na de bloei snoeien,anders knip je de knoppen voor volgend jaar eruit ;)

Naaa ga ik maar niet doen hoor, want vorig jaar had ik er vruchtjes van en anders knip ik die weg oei! En daarvan komt de naam gelegeenideestruik, moet eigenlijk gelemysterievruchtjesgeenideestruik zijn. :D Want of het nou abrikoosjes of pruimpjes of perzikjes zijn, daar ben ik nog niet aan uit. Maar ook al ben ik aan het verven (misschien dan nog wahahaaha) ik maak er een foto van, van zowel het hele als het opengebroken vruchtje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:05

Ik heb ook die met het buizenframe van de Aldi :j Komend weekend maar eens uittesten, ik moet alleen nog een manier zien te vinden om em aan de grond vast te zetten, het kan hier behoorlijk waaien..
Gelukkig hebben ze hier nog geen vorst voorspeld.

Vanmiddag kwam ik een potjes-pers tegen. Ik kon het niet laten :7
Het potjes-maken werkt goed. Nu benieuwd of de potjes ook blijven leven totdat de planten groot genoeg zijn om naar buiten te gaan. Ik heb het idee dat potgrond niet sterk genoeg is, dat er beter iets als kokosvezel doorheen moet om ze stevig te houden.. Iemand ervaring?

Een van mijn pruimenbomen begint al mooi te bloeien trouwens :)
De kleine perzikboom had vorige maand al knopjes, en die zijn toch bevroren, die zijn te donker en doen niks meer, alleen de groene blaadjes beginnen te groeien. Zonde! Maar ach, kan ie wel al zijn energie in het groeien steken, en dan volgend jaar mooie vruchten maken :)
Zelfde geldt denk ik voor de sierkers.. Deze soort heb ik: http://photos.plantes-et-jardins.com/45 ... endula.jpg
maar de knopjes doen al een maand lang niet veel meer..