Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:02

phormicola schreef:
Mrijn, ik train zelf gewoon thuis, maar ik doe dan ook bijna geen cardio, omdat dat voor je fysiek niet echt zoden aan de dijk zet. Krachttraining wel. Omdat we vrouwen zijn zullen we ook geen Schwarzenegger worden, mocht je daar bang voor zijn :))

Ik gebruik daar een resistance band voor (http://exercise.about.com/cs/exercisewo ... stance.htm) en ik heb wat trainingsprogramma's bemachtigd. Zo train ik 4 dagen per week en het werkt perfect.
Ik ben in anderhalve maand 2 kilo kwijtgeraakt, wat niet echt nodig was. Ik begin ook strakker te worden :)

Neu, ik ben niet bang om een bulletje te worden. Daar heb je namelijk ijzeren discipline voor nodig :o . De filosofie van die milontraining draait ook op het opbouwen van spieren om uberhaupt vet te kunnen verbranden. Ze stellen dat echt vet afvallen zonder spieropbouw (dus zonder sporten of sechts met duursport) niet werkt omdat juist die spieren vet af kunnen breken. Klok, plepel, ik weet het niet helemaal meer, maar jij vast wel. Dat zou wel verklaren waarom mijn vetpercentage relatief behoorlijk te hoog was toen ik eindelijk een heel mooie BMI had. Ik wil daar graag een start maken en dan over een paar maanden evt thuis verder gaan trainen met de kettlebelt.

Dat systeem waar jij mee traint ziet er ook wel heel handig en effectief uit. Ik ben alleen niet zo'n ster in het zelf uitzoeken van de juiste oefeningen, een bijgeleverd dvd-tje zou handig zijn. Ik zag laatst ook een onderstel waar je elastieken doorheen kon doen voor zo'n grote fitnessbal. Dan kon je dus je oefeningen op de bal uitbreiden met oefeningen met zo'n band.

nexthorse

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:28

alle recepten van p33-47 staan erbij!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 01:50

Bedankt voor de broodrecept 2 pagina's terug.
Gebruik je daarvoor een gewoon cakeblik ofzo?

O: kwark + muesli + rozijnen + noten + lijnzaad. verse jus
T: smoothie
T: paar wortels
L: kopje groentesoep, mueslibol met kaas, 1/2 pindakaas 1/2 pasta boterham
t: - (installatie AV)
D: uiteten geweest met de studentenvereniging:
vooraf: champginonsoep
hoofd: biefstuk met rodewijnsaus, bloemkool/broccoli, frietjes en salade
Na: brownie! (heeeerlijk) en bolletje vanilleijs met slagroom.
Niet zo best, wel erg lekker.

T: beschuit met muisjes (we werden 'geboren' op de vereniging :P)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:54

Ik ben weer goed op de rit! di en woe weer keurig aan mijn lijstje gehouden, heb weer moed om door te gaan haha ;-) Eerste 'terugval' sinds begin januari was dit ;-)

Vandaag

O: 2 grote smoothies (had teveel gemaakt) van 100gr. spinazie + een grote hele gepelde grapefruit + geperste sinaasappel (niet aan te radden dames...Bitterrrr brr)
T: Roggecracker met pindakaas
L: Rauwe andijviesalade
T: Roggecracker met kipfillet en pijnboompitjes
D: Kabeljauw uit de over met peultjes/worteltjes

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:58

Goed bezig, Colway!

Mijn lijstje van vandaag:
O: biogarde met suikervrije muesli, noten, cranberry's en lijnzaadolie (as usual, haha)
T: schaaltje ananas en peer
L: 2 zuurdesemboterhammen, 1 met geitenkaas, ander met cottage cheese; stuk komkommer en tomaat; 4-granenwafel
T:-
D: volkorenpasta met zelfgemaakte tomatensaus en allerlei groenten

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:28

De Japanse pizza waserg goed bevallen gister! Zelfs mn man vond het erg lekker en vroeg wanneer we het weer gingen eten haha. Had die van hem belegd met snijworst champions en kaas en dat laten smelten in de oven. Die van mezelf had ik belegd met champions tomaat en een heel klein beetje kaas.
Vanmorgen een groene smooothie gemaakt met andijvie, die was een klein beetje bitter komt dat echt door de andijvie?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:31

Mooie lijstjes. Dit is mijn planning
O: kwark + muesli + rozijnen + noten + lijnzaad. verse jus
T: kleine smoothie + kiwi
T: paar worteltjes (kan pas laat middag eten)
L: 2 boterhammen 1 kaas 1 chocopasta (beleg is op)
T: rauwkost (wortels/tomaat/paprika) + banaan
A: de spaanse vispan met linzen (recept van AH) maar zonder chorizo

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:35

Goedemorgen allemaal :wave:

Hebben jullie nog een plekje vrij voor mij in jullie topic? Ik ben Martine, uit Rotterdam en ben al tijden bezig met gezonde voeding. Meestal gaat dat lang goed, maar soms komt er ook een terugval -:(- Ik heb jullie topic bijna helemaal doorgelezen (was even een klus :)) ) en ben blij met alle tips en nieuwe ideeën +:)+ Ook jullie receptentopic is erg fijn :j

Ik zal ook maar even mijn lijstje plaatsen :)
O: Smoothie van frambozen, blauwe bessen, granaatappelsap, twee tl gebroken lijnzaad en 3 el Biogarde roer. Leverde een flinke bak op, dus voor vanmiddag heb ik nog een glas eventueel :9
L (ik eet wanneer ik trek krijg, dus dit valt bij mij meestal tussen 10.30 en 16.00 u :D ): 4 speltboterhammen, met kaas en rosbief
A: Oosterse groenten met Quorn saté-stukjes
T: Appel, mango, volkorenbiscuitje

Ik ga van het weekend beginnen met jullie groene smoothies, die klinken ook erg goed.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:13

Leuk al die nieuwe mensen! Zo krijgen we steeds meer kennis in dit topic :)

Even een vraag:

Ik had gister vrij veel stevia bij die ice tea gedaan. Ik werd daarna echt heel erg duizelig!! En hele avond nog beetje hoofdpijn. Toen ging ik even googelen en toen bleek dus dat het eigenlijk wel bekend was, dat je van stevia misselijk kan worden.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:23

Het is een natuurproduct, komt van een plant. Dus het lijkt me vrij logisch dat dat ook nog andere effecten kan hebben op je lichaam :)
Of had je de variant uit de AH?

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:27

Stevia heeft ook een bloeddrukverlagende werking. Als je dit dus gebruikt terwijl je een normale bloeddruk hebt, kun je een lage bloeddruk kunt krijgen, wat dan weer de duizeligheid zou kunnen verklaren.
Maar dat is even wat ik kan verzinnen met de beperkte kennis die ik van stevia heb :)

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:38

In het receptentopic vielen in het alfabet mij trouwens wat dingen op...

Citaat:
A: Amandelmeel/amandelmelk, amaranth, ahornsiroop, avocado, acaji-bessen
O: Ongebrande noten (zoals hazelnoten, paranoten, onbehandelde cashewnoten, pecannoten)

Ahornsiroop is heerlijk, maar bestaat hoofdzakelijk uit suiker. Weinig gezonds aan dus...

Onbehandelde cashews zijn giftig! :D Net als onbehandelde aardappel. Nou zijn rauwe cashews niet makkelijk te krijgen, maar ik zou ze toch zeker even roosteren of in een curry meekoken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:45

Ik vind ahornsiroop idd ook niet gezond, net als agave overigens. Volgens mij kun je nog altijd het beste honing gebruiken als je echt iets zoets wilt en de koolhydraten nodig hebt. Ik neem het vaak voor het sporten.

Ik denk met ongebrande cashewnoten dat het gezonder is om ze zelf te verwerken, aangezien je dan precies weet wat je er allemaal mee doet :) Bij gebrande cashews is dat altijd nog maar de vraag. Geldt overigens voor alle gebrande noten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:48

Gebrande cashewnoten dubbelzout zijn wel erg lekker :')

Welkom tien! Leuk! Goed bezig ook zo te zien

Zeg, die chiazaden...Ik wil ook wel lijnzaad erbij, maar is dat niet dubbelop?

Ik ga het weekend maar weer fruit inslaan, niet normaal wat er doorheen gaat in een week hier :')

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:51

Colway, dank je wel :D
Chiazaden, die ken ik niet. Wat zijn dat? En wat doen ze? *kan natuurlijk ook gewoon even Google'en* :o
En ja, fruit gaat hard he? :oo

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:54

Google maar even op chia zaden, ik kende ze ook niet, maar erg fijn ;-)

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:07

Klinkt goed :j Die ga ik ook maar eens halen dit weekend.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:18

Ik ben nu twee kilo afgevallen door gezond te eten en te sporten. En het was nieteens nodig :')

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:21

Haha Phormicola :))
Ik hoop ook weer wat kwijt te raken, want door mijn laatste terugval is er wel weer wat bijgekomen := Maar ik heb mezelf nu weer op de rit, dus komt vast snel goed :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:28

Ik heb een zakje noten gekocht waarin ongebrande cashews zaten, maar ik neem aan dat je die gewoon zo kan eten? Uit een zakje noten van de Lidl.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:45

phormicola schreef:
Ik vind ahornsiroop idd ook niet gezond, net als agave overigens. Volgens mij kun je nog altijd het beste honing gebruiken als je echt iets zoets wilt en de koolhydraten nodig hebt. Ik neem het vaak voor het sporten.

Ik denk met ongebrande cashewnoten dat het gezonder is om ze zelf te verwerken, aangezien je dan precies weet wat je er allemaal mee doet :) Bij gebrande cashews is dat altijd nog maar de vraag. Geldt overigens voor alle gebrande noten.

Honing is natuurlijk ook gewoon suiker :) En niet-eeg honing komt zelfs geen bij bij kijken ;)

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:45

Century schreef:
Ik heb een zakje noten gekocht waarin ongebrande cashews zaten, maar ik neem aan dat je die gewoon zo kan eten? Uit een zakje noten van de Lidl.

Zullen sowieso verhit zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:48

Citaat:
Vetopslag en voeding: de do’s en dont’s

Wat je eet heeft direct gevolg op of het lichaam wel of niet vet opslaat. De keuzes die je dagelijks maakt op het gebied van voeding staan in direct verband met jouw vetpercentage, je gewicht en je algehele gezondheid. Men zegt dat ieder pondje door het mondje gaat, maar welk pondje zorgt ervoor dat het vet op je heupen blijft plakken en welke verdwijnt als sneeuw voor de zon?

Om een duidelijker beeld te schetsen van wat het verschil maakt tussen vet verliezen en vet opslaan, is het belangrijk voeding in te delen in verschillende categorieën en daarbij te kijken naar de invloed die zij op het lichaam hebben. Kort samengevat ziet dit er als volgt uit:

(Snelle) Suikers en slechte koolhydraten: Deze onder andere in snoepgoed, wit brood, frites en ontbijtgranen aanwezige voedingsstof lokt vetopslag uit. Dit blijkt onder andere uit onderzoek van het departement van medische en gezondheidswetenschappen in Linkopin, Zweden. Door het eten hiervan maakt het lichaam veel insuline aan, wat een vetopslaghormoon is.

Goede koolhydraten: Deze energieleverancier heeft bij matige inname en in combinatie met voldoende lichaamsbeweging nauwelijks invloed op de opslag van vet. Echter, wanneer je hier niet mee uitkijkt zal het net als de slechte koolhydraten leiden tot vetopslag. Verschillende studies, waaronder één van de Universiteit van Kopenhagen, blijkt dat deze vorm van koolhydraten (die complex zijn en daardoor trager door het lichaam worden opgenomen) in combinatie met inname van voldoende gezonde vetten en eiwitten een positieve invloed hebben op het verliezen van lichaamsvet. Goede koolhydraatbronnen zijn onder andere quinoa en zilvervliesrijst.

Eiwitten: Eiwitten zorgen ervoor dat de spieren intact blijven, en gezien het de spieren zijn die vet verbranden heeft inname hiervan amper invloed op de vetopslag. Talloze onderzoeken geven aan dat een hoge inname van proteïnen je kan helpen met het verliezen van die overtollige kilo’s. Zo ook een studie van de Universiteit van Illinois, waaruit bleek dat een voedingspatroon dat rijk is aan eiwitten het meeste effect heeft op het verlagen van het vetpercentage. Hoogwaardige eiwitbronnen zijn eieren, rood vlees en gevogelte.

Verzadigde vetten: Deze vorm van vetten is nodig voor verschillende lichaamsfuncties: een onderzoek uit het tijdschrift Lipids stelt dat verzadigde vetten van onmisbare waarde zijn voor de hersenwerking en de hormoonbalans. Gezien een hormonale disbalans ervoor zorgt dat we vet gaan opslaan, betekent dit dat je juist verzadigde vetten nodig hebben wanneer je wilt afvallen. Verzadigde vetten zijn voornamelijk te vinden in rood vlees, wilde vissoorten en kokosolie.

Onverzadigde vetten: Iedereen heeft wel eens gehoord van omega 3-, 6- en 9-vetzuren, welke allemaal onder deze categorie vallen. Ze zijn onmisbaar voor onder andere de bloedsuikerspiegel en de hersenstofwisseling. Uit een in de American Journal of Clinical Nutrition geplaatst onderzoek blijkt dat een voedingspatroon rijk aan onverzadigde vetzuren voor een betere vethuishouding in het lichaam zorgt dan een eetpatroon dat vetarm is. Onverzadigde vetten zijn meestal van plantaardige afkomst, zoals in olijven, diverse noten en avocado’s. Een belangrijke dierlijke bron van onverzadigde vetten is visolie. Let echter wel op dat je onverzadigde vetten niet verhit, omdat hierbij transvetten ontstaan.

Nog leuk aanvullend stukje voor de mensen die willen afvallen

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:50

Ik ben blij te lezen dat er staat dat je verzadigd vet gewoon nodig hebt :Y)

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:00

phormicola schreef:
Ik ben blij te lezen dat er staat dat je verzadigd vet gewoon nodig hebt :Y)

Precies :j
Ik vind sowieso jullie informatie erg fijn en compleet. Meeste eerdere topics die ik zag over 'gezond' eten of afvallen hadden het ook over shakes en enge diëten als Sonja Bakker en 500 kcal-diëten enzo := Vind ik nou niet echt gezond :n
Anyway, interessant stuk dit ook weer. Bedankt, Colway!