Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:34

Vandaag de eerste piepers gegeten. Jummie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:35

ik moet nog van alles zaaien , zet een stukje bij de konijnen af speciaal voor hun :P dus ben hun poep aan het opsparen hopelijk gauw wat wortels etc erin :P

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:08

Hier alleen nog aardbeien, frambozen, kruisbessen en salade. Maar we hebben hier ook rotweer gehad.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 14:12

Welk boek is goed bruikbaar met veel (brede) informatie, dus zowel over de groente/fruit/kruiden als over alle andere belangrijke punten?

Ik heb mijn tomaten, paprika en aardbeien maar in de prullenbak gedumpt. Ze waren al 4 maanden 3 tot 5 cm hoog. Schiet niets op dus, heb hier te weinig zon. Volgende jaar wil ik meer planten en dan heb ik alle ruimte.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 15:00

kijk eens op denieuwetuin.be, peter bauwens schrijft echt hele leuke informatieve boeken over moestuinieren.de nieuwe moestuin en het werkboek zijn echt aanraders,
verder kun je op velt.be en groenteninfo.com ook heel veel goeie info vinden en natuurlijk moestuinforum.nl.
levenvanhetland is ook een aanrader, ook kwa zaad en pootgoed

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:10

Help! Ik heb last van slakken. Wat is slim om te doen?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:22

Leuke tips Sonja_Vr :))

Mijn bonenplantjes komen op *\o/*

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:48

die in de grond brom?

hier gezien dat mijn rode ajuinen ook al dikke planten zijn! En voor de rest al héél veel komkommers gegeten!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:57

Sonja_vR schreef:
kijk eens op denieuwetuin.be, peter bauwens schrijft echt hele leuke informatieve boeken over moestuinieren.de nieuwe moestuin en het werkboek zijn echt aanraders,
verder kun je op velt.be en groenteninfo.com ook heel veel goeie info vinden en natuurlijk moestuinforum.nl.

Ik ga eens kijken!! Dankjewel!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:53

Hier net courgettes ontdekt aan de plant!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 07:58

mooi Antheman, hier wil het dit jaar gewoon echt niet lukken met de komkommers, heb verschillende gezaaid, maar helaasch , ze willen niet :n

de courgettes wel , en de augurken willen ook wel lukken geloof ik...

pepers, paprika en tomaten gaan super , aardappelen ook, bonen en erwten staan lekker te bloeien en vrucht te maken
behalve dan 1 soort bonen, maar die hebben last van natte voeten zeg maar
de mini mais (kleine jan en aardbeimais) gaan ook als een speer, zo ook de uien
de krootjes wat minder, maar die staan ook op een stomme plek, dus ga er nog maar nieuwe van zetten
kijken of die wel willen

o en de pompoenen willen ook wel gaan trouwens

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:30

Mijn staat ook helemaal vol met oa: peterselie, bieslook, marjolein, dille, mint, basilicum, aardbeien, citroen melisse, rucola, pluksla, kropsla, veldsla, pomodorie tomaat, biet, paprika, spaanse peper en augurk.

Dus als je vragen hebt over een van deze wellicht kan ik je helpen. Als je in Eindhoven woont heb ik ook nog wel wat mooie augurk plantjes voor je, of pluksla Had veels te veel gezaaid.. zit nu met 10 augurken planten die na het spenen over zijn gebleven en 30 kroppen pluksla haha, en dan heb ik ook nog 3 andere soorten sla..

Heb trouwens ook nog een vraagje want ik heb gelezen dat als je tomaten planten kleine tomaatjes begint te krijgen nadat ze zijn uitgebloeid je de top eraf moet knippen, alle blaadjes om de ttomaatjes en alle nieuwe blaadjes uit de okseltjes, maar wat zijn jullie ervaringen daarmee? Doen jullie dat ook? En als je dat doet is het dan niet zo dat je al je hoop op 1 trosje gooit en dat er als je al het jonge grut eraf haalt geen nieuwe bloempjes meer worden gevormd?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:29

ik haal de dieven weg, maar daar houd het ook bij op... ga echt niet al het blad rondom de trossen weghalen etc, mij te veel werk :+

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:41

Zo, net lekker in de tuin bezig geweest. Gekalkt, gemest en gewaterd, nu staat het er weer netjes bij :D

Ik heb wel geleerd dat je tomaten idd moet dieven, maar ik wist niet dat je er zo veel af moest halen. Ik heb in een kas gewerkt en daar moesten we de onderste 10 (dus 5 aan elke kant) wegbreken. Die werden ook niet getopt of wat dan ook. Dat waren wel gewone tomaten, geen tros.

Ben ook in het tuincentrum geweest en daar hadden ze aspergeplantjes. Stond erg te twijfelen of ik ze mee zou nemen, ze waren behoorlijk aan de prijs en ik weet eigenlijk niet of dit wel de goede tijd is om ze te planten... Iemand hier verstand van?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:46

Asperge koop je als kale wortels vroeg in het voorjaar. Eerste twee jaar niets mee doen, daarna kan je oogsten, eerste jaar tot eind mei, daaropvolgende jaren pas zoals 'het hoort' tot de langste dag.

Ik heb nog nooit zo'n grote tomatenoogst gehad als het jaar dat ik niet diefde. Ik ga het dit jaar dus weer niet doen. Laat die zijscheuten ook maar lekker trossen maken, zijn vroeger rijp dan wanneer je op de topscheut moet wachten. In dit land en zonder verwarmde kas zijn de zomers te kort om top-kweek te willen doen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 18:43

Oke, maar goed dat ik ze niet mee heb genomen dan... Ze waren 6 euro per plantje := Dan was mijn moeder nu niet blij geweest denk ik.

_lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:03

Ahh, ok dan denk ik ook dat ik er niet veel mee zal doen, er zitten nu verschillende bloemen aan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:22

maar wat versta jij onder dieven ibbel? alleen de takken in de oksels, of meer weg halen?

ik haal de aller onderste takken weg en de nieuwe scheuten in de oksels. verder doe ik er niks aan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:30

Dieven betekent alle okselscheuten weghalen. Als jij onderste takken hebt, heb je al okselscheuten laten uitgroeien tot takken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:38

ow dan zal ik wel op een andere manier dieven dan eigenlijk hoort :+

ik laat gewoon de plant groeien en als er dan in de oksels van de grote takken nieuwe scheuten komen dan haal ik die weg.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 08:12

Sonja_vR schreef:

even een toevoeging, oudere familieleden , informeer eens of ze misschien nog oude boekjes over moestuinen/volkstuinen/tuinieren hebben
staat heel vaak heel veel bruikbare info in
en kringloopwinkels , loop regelmatig eens binnen, zo heb ik al een aantal boekjes gekocht voor idioot weinig geld waar een hoop goeie info in staat

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:14

Antheman schreef:

Leuk! Niet te groot laten worden he ;)

Dieven heb ik van mijn paps ooit geleerd, aan die zijtakken groeien geen tomaten, dus beter tijdig weghalen, zodat de tomatenplant zijn energie in de tomatengroei kan steken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:22

Aan die zijtakken groeien ook tomaten hoor, geen enkel probleem.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:40

Nikita_1995 schreef:
Antheman schreef:

Leuk! Niet te groot laten worden he ;)

Dieven heb ik van mijn paps ooit geleerd, aan die zijtakken groeien geen tomaten, dus beter tijdig weghalen, zodat de tomatenplant zijn energie in de tomatengroei kan steken.

Echt niet, de kleinste zijn het lekkerst en hoe meer je oogst, hoe meer er komen ;)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:46

Ik kom hier ook weer even binnen vallen. Het gaat goed in de tuintjes heb ik gelezen!

Hier staat oregano, bieslook, peterselie, maggiplant en ananasmunt (alleen de ananas eraan nog niet ontdekt). Verder heb ik een behoorlijke oogst peultjes en sla gehad en doen de framboos, blauwe bes en aardbei ook goed hun werk. Daarnaast heb ik ook nog (volgens mij) princessenboontjes die nu 10 cm zijn en aan de courgetteplant zitten behoorlijk wat baby courgette's...

Ik heb al enkele jaren een mislukte rucola oogst. Het eerste jaar ging dat goed maar daarna niet meer, ik weet niet hoe het komt. En verder heb ik ook nog rode ui staan maar ik twijfel of dat wat gaat worden. Tomaten heb ik eerder ook gehad maar die deden het ook niet erg goed.