Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annelies_b

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:50

ik heb zondag ook plantjes geplaatst en die komen nu ook al een beetje boven zetten haha :)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:52

ik ga vanmiddag een kasje kopen voor binnen :)
Kan ik ook eindelijk beginnen met zaaien!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:01

Silass schreef:
1 van de eerste slaplantjes die boven is gekomen :D

[img]http://94.100.119.250/1240650001-1240700000/1240684301-124068400/1240684360_5_imGm.jpeg[img]

Ik had ook allemaal zo'n plantjes! ik heb ze uitgetrokken... die schieten veel te hoog en daar komt dan niets meeruit. Vormen zich geen tweede blad ook...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:12

Het is eind februari. Het is nog véél te vroeg om planten te zaaien die pas na de IJsheiligen naar buiten kunnen. Zaai nou maar begin april binnen, dan komen je plantjes half april op, kunnen ze 4 weken binnen groeien tot een net jong plantje en dan half mei naar buiten. Uiteindelijk heb je dan eerder eetbare groenten dan wanneer je nu zaait en je plantjes noodgedwongen 2 maanden lang, kwetsbaar en stengelig laat worden. Als je dan eindelijk buiten uit kunt planten krijgen ze een enorme schok qua temperatuur, luchtvochtigheid, en wortelkluit die beschadigd wordt bij het uitzetten (hoe groter je plantje, hoe groter de wortelkluit en hoe ingrijpender de schade).
Die verplantschok zorgt voor minimaal een paar weken groeistilstand, dus alles wat je denkt te winnen door zo voreg voor te zaaien veries je op dat moment. Plus dat de schok vaak voor doorschieten zorgt, zen dan heb je helemaal niets te eten.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:30

Gelukkig maar, ik begon al bang te worden dat ik weer eens veel te laat zou zijn :P

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:15

ik was van plan om eerst binnen te beginnen om plantjes te laten groeien, als ze iets groter zijn dan naar buiten in een klein kasje te doen en daarna pas echt buiten te zetten, om de overgang zeg maar wat minder heftig te maken. Kan dat ook nog niet dan?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:19

Veel plantjes nog niet... sla bijv. wel maar tomaten en courgette die echt niet tegen vorst kunnen, kunnen pas half mei naar buiten... en de Ibbel heeft net heel goed uitgelegd waarom je dan een kleiner plantje naar buiten moet doen ipv een grote kas plant.
Dus met veel dingen nog geduld hebben... maar als je bijv. basilicum of andere kruiden voor binnen op de vensterbank wil hebben kan je die wel in een kasje opkweken.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:19

Ik lees even mee... we hebben net een boerderij gekocht en daar zit een flinke moestuin bij. Vind ik helemaal leuk maar geen ervaring. We kunnen pas begin juli in de boerderij dus ik wil mij eens flink verdiepen in de materie. Kunnen jullie een (beginners :D ) boek aanbevelen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:56

In een klein kasje buiten (en in een grote ook trouwens) is het precies met zo koud als buiten als er geen zon schijnt. Glas isoleert niet, zoals iedereen met een huis met enkel glas weet. Het enige effect van een kasje is overdag hogere temperaturen wanneer de zon wel schijnt en een hogere luchtvochtigheid. Dus je creëert met planten in een kasje in het voorjaar als het 's nachts nog beestachtig koud kan zijn ook nog eens enorme verschillen in temperatuur, van ver boven de 25 graden overdag bij zonnig weer, tot rond nul of eronder 's nachts. Aangezien bv tomaten bij voorkeur kiemtemperaturen tussen de 20-25 graden hebben zitten die met een beetje pech overdag in een kasje te ver er boven, en 's nachts veel te laag. Dat geeft problemen bij de kieming.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:05

Ik ben eruit!!

Ik heb rabarber en aardbeien, plant een berg peule (zooooooo lekker) en heb vanmorgen zaad voor bietjes en spinazie gekcht. verder pak ik een stukje voor radijsjes en heb ik nog een maggieplant. en misschien prop ik ergens nog wat courgettes. Dan is mijn tuintje weer vol!! (misschien nog ui proberen, maar er zitten er erg veel in die zakjes bij het tuincentrum...)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:08

oh ok, dankje voor de uitleg!
Dus beter wat later beginnen in een kasje binnen en dan meteen naar buiten zetten als het weer goed is!
Dankjewel!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:19

Ibbel, ben zo blij dat je hier nog bent, hebt al té veel over moestuinieren van je geleerd, thnx!!!

Weet je misschien ook het e.a. over rabarber, kun je die gewoon als zaadjes kopen? en doet dat het een beetje ook in een siertuin? veel zon/mest oid??

p.s. wat een gemekker met die tomaten altijd. volgens mij kun je, als je die kunt kweken alles wel in de moestuin (wat een gezeik! ;) ) weet wel dat ik, daar dus nevernooitnognie aan ga beginnen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:29

Rabarber kan best in een siertuin, maar wordt wel erg groot. Als je iemand kent die het heeft staan wil diegene vast wel een stukje afsteken zodat je het kunt planten. het groeit elk jaar behoorlijk nlk (als je in de buurt woont mag je wel een stukje hoor)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:32

thx suus maar ik woon verre bij jou vandaan

ken iemand die het heeft, maar daar mag ik geen stukje vanaf steken :( hoe stom, want die plant staat daar elk jaar in de weg en diegene heeft wel bijna 5m2 aan rabarber, te flauw dus..

heb het al een paar x gevraagd, maar ben daar nu wel klaar mee

wil het dus zelf gaan zaaien oid?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:55

Zaaien kan wel, maar voor een paar euro koop je een plantje en kun je na twee jaar gaan oogsten. Bovendien, je hebt maar 1 plant nodig, dus waarom zaaien? Zakje zaad is net zo duur vermoedelijk.

Ik heb een grote kas, daar ik tomaten en paprika in. Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt die planten buiten te kweken. Is niet te doen. Het miespelt hier van de fytophtora-sporen in de lucht door alle aardappelen die hier in de buurt geteeld worden, buiten leggen ze daar allemaal het loodje van.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:02

Ik ben ook nog niet bezig, is inderdaad nog veelste vroeg...
Maar kan niet wachten op de eigen gekweekte rode bieten en radijsjes...
Mjam..

Wij heben al JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAREN een rabarber plant staan, doe er nooit wat aan, behalve afhalen natuurlijk... en ding doet t geweldig.
Waar woon je ergens? misschien kan ik wat afstekken voor je?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:07

@Ibbel, op 100m van mijn groententuin worden om het jaar aardappelen gepoot. De laatste 4 jaar (2 keer aardappels) heb ik mooie tomaten gehad. Afeglopen jaare stond er mais en heb ik geen 1 tomaat uit eigen tuin gehad!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:11

Niemand die mij (een echte beginner) een leuk boek kan aanbevelen?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:31

Ik ga wel hier naar het tuincentrum om een plantje, dan maar een paar euro aan uitgeven en 2 jr. wachten. Net zo makkelijk. Thnx voor je aanbod CarinaR maar Biddinghuizen is ook een wereldreis (woon in het zonnige zuiden!)

hier nogmaals de gids ;) http://www.welkoop.nl/file.html?id=70766

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:14

Ja, dat is wel heel enthousiast he :D
En die kant op kom ik eigenlijk ook niet.

Om t jaar aardappels op t zelfde stuk?
Doe je dan wel steeds een ander ras of dat niet?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:36

nou ja zonnig... niet écht (vandaag iig niet)
baal wel dat ik 2 jr. moet wachten, stomme plant :(

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:50

Natuurlijk is het voor veel dingen nog veelste vroeg maar het is zo leuk om nu al wat te zien groeien :D Mijn kweekbak laat nu al wat opgroeien die ik dan overzet in potten. Daarna, zal ergens eind maart begin april worden denk ik, zaai ik weer op nieuw in. Die plantjes gaan dan ook direct door de vierkantemeter tuin in. De potten kunnen als het nog gaat vriezen naar binnen voor ijsheiligen. Maar als het hier eenmaal warm is dan heb je ook gelijk prachtige dagen. Ik verwacht een goed voorjaar dus dan kan ik hier ook net wat eerder alles uitzetten dan in het noorden.

Heb trouwens even een vraag voor de aardbeienkenners onder ons. Vorig jaar heb ik bij toeval een aardbeienplant gekocht die ook nog jaarrond aardbeien geeft. Als het even mooi weer is en zonnetje paar dagen schijnt zitten er al aardbeien aan. Ook nu is hij dus al weer mooi groen. Heb alle dode blaatjes weggehaald en verwacht er dit jaar ook wel weer wat van. Is nog wel een mini plantje.

Maar goed waar ik op uit ben. Wat is nou een mooi aardbeienplant (soort) die grote aardbeien geeft en toch redelijk hard is. Wil t.z.t even in het tuincentrum er naar kijken maar alvast wat vooronderzoek kan geen kwaad lijkt mij :D

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:53

Embe schreef:

Wel een kinderboekje, maar alles staat er zo duidelijk in aangegeven. ''Een eigen tuin van mezelf'' van Petra de Jong en Annette Fienieg

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:56

Marloessjee schreef:
Embe schreef:

Wel een kinderboekje, maar alles staat er zo duidelijk in aangegeven. ''Een eigen tuin van mezelf'' van Petra de Jong en Annette Fienieg

Dank... daar kan ik wat mee! Heb ook nog wat kinders rondlopen, die vinden dat vast ook heel leuk :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:47

Embe schreef:

Welkom in het topic Embe, ik heb vorig jaar dit boek gekocht.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/het-moestuin-boek/1001004001833079/index.html
Het moestuinboek van Richard Bird, is behoorlijk groot en staat veel in over alle soorten groenten en fruit die je wil kweken.
Ik vind hem wel geweldig omdat het behoorlijk uitgebreid is ook over hoe je een moestuin opzet en onderhoud. Maar er zijn echt zo ontzettend veel boeken.
De boeken van Carol Klein (ook van BBC Gardeners World) lijken mij ook geweldig. Alys Fowler had vorig jaar een serie over The Edible Garden en dat boek zou ik ook graag nog hebben. Maar goed... er zijn dus genoeg boeken ;)

Mijn sla plantjes zijn al ontkiemt net als de basilicum (is voor binnen) en wat van mijn Turkse drakenkop (bloemen). Heb ook wat akelei zaad dat ik vorig jaar bij mijn moeder uit de tuin heb gehaald gezaaid dus afwachten hoe dat gaat. Ik ben benieuwd welke kleuren ik krijgen.