Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:56

MarlindeRooz schreef:
Ik ben erg bang dat ik een vitamine B12 tekort heb. -O- Heb dat namelijk al eens eerder gehad. Binnen 2 weken krijg ik uitslag er over. Wilde juist gaan minderen met het consumeren van dierlijke producten. Maar vind het heel lastig!

Ik vind alpro yoghurt namelijk oprecht heel goor. :o Dus had een paar vraagjes hoe jullie het volgende maken:

- Spinazie á la creme
- ovenschotels (behalve edelgist)

En waar kan je edelgist (goed)koop bestellen? :D

B12 tekort, nu ook te herkennen aan uitslag? _O- := Sorry! Ik las hem echt even heel raar.

In de supermarkt kun je Alpro spinazie a la creme kopen! :) Dus dat is lekker. Je kunt ook Alpro cuisine gebruiken of Rice dream cuisine of weet ik veel welke pakjes er nog meer staan. Staat bij de plantaardige houdbare melk iig.
Enneh, ovenschotels, gewoon een lading groenten en aardappelen en saus in een schaal en na 3 kwartier is het klaar? :o?
Ik heb vorige week deze pasta bake gemaakt, was erg lekker. https://www.facebook.com/bosh.tv/videos ... 655602298/
Let op, saus is errug dun wanneer je hem in de oven doet, dat hoort. :)

@Sunrise, havermout in burgers proef je meestal neit echt hoor, is als plakmiddel bedoeld.

MarlindeRooz

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 23:28

Het beste van een ovenschotel is namelijk altijd de kaas. :') Maar ga het eens zonder proberen. :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 23:37

MarlindeRooz schreef:
Het beste van een ovenschotel is namelijk altijd de kaas. :') Maar ga het eens zonder proberen. :P

Aaaaaah vandaar. Ja uhm ik vind de Wilmensburger altijd erg lekker. (Maar moet eerlijk bekennen dat ik nou nooit meer denk 'o neen ik heb geen kaas, wat nu'.)
Lekker eens proberen kan altijd :)
Voor een crunchy toplaagje kun je trouwens een romige saus maken en daarop broodkruimels strooien

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 23:53

Oeh goed idee!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 07:03

Tivall/Garden Gourmet (volgens mij) heeft o.a. falafel met B12 toegevoegd. Is dat wat?

Edelgist heb ik toevallig gister bij de Tuinen/Holland & Barrett gehaald. Koste me 2 euro nogwat (is nu in de aanbieding, 25% korting).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 08:00

Edelgist halen wij ook t goedkoopste bij de tuinen. B12 kan je altijd in tabletvorm bijslikken, doen wij ook. Na een half jaar vegan hadden wij geen tekorten.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 08:13

Wat zijn jullie redenen om vegan te worden?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 08:25

Verbetering huidproblemen (eczeem, overgevoelige huid) en vanwege veel allergiën (oa lactoseintollerant icm astma), daarnaast het dierenleed.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 10:33

MarlindeRooz schreef:
Ik ben erg bang dat ik een vitamine B12 tekort heb. -O- Heb dat namelijk al eens eerder gehad. Binnen 2 weken krijg ik uitslag er over. Wilde juist gaan minderen met het consumeren van dierlijke producten. Maar vind het heel lastig!

Ik vind alpro yoghurt namelijk oprecht heel goor. :o Dus had een paar vraagjes hoe jullie het volgende maken:

- Spinazie á la creme
- ovenschotels (behalve edelgist)

En waar kan je edelgist (goed)koop bestellen? :D

Spinazie á la creme gebruik ik zelf altijd rice of haver cuisine voor :j Smaakt heerlijk en ben zelf ook geen fan meestal van alpro smaak.
Ovenschotels kan ik je niet bij helpen want ik vind ze fantastisch zonder zuivel. :')

Wat betreft B12 tekort, zelf slik ik niets bij en heb ik absoluut niet het idee ergens last van te hebben. Maar misschien meer plantaardige melk gebruiken waar B12 en mineralen aan zijn toegevoegd? En vlees vervangers?
En anders capsules (tabletten schijnen niet goed opgenomen te worden) slikken.

@Myrth97, Mijn reden(en) om veganist te worden zijn het dierenleed en het overbodig vinden van dierlijke producten in een welvarend land en het bijdragen daaraan. Daarnaast de natuur en het milieu. En dat ik een positief effect merkte bij plantaardig (en suikerloos kwam daar ook bij) eten in combinatie met de ziekte van lyme, sterker nog, dat het echt een bizarre klachten en vermoeidheidsvermindering heeft gegeven en ik mij nu heel erg optimaal voel. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:43

Myrthe, ik wil later je vraag beantwoorden := maar eerst heb ik emergency super low effort barbecuetips nodig. Ik heb morgen ineens een bbq en ik heb geeeen tijd om iets voor te bereiden :=

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:07

Maiskolven zijn hip bij de bbq. Gevulde champignons doet het hier altijd goed. Gepofte aardappel. Is het vegetarisch? Dan is creme fraiche met groene kruiden daar lekker bij. Eventueel wraps met gegrilde groenten? Of ander soort brood met hummus, gegrilde groenten en sla?

Guacamole is ook snel zelf gemaakt en lekker fris.

Heb verder niet echt een idee. Dat zijn namelijk vaak.mijn.bijgerechten en ik heb geen idee hoe dat gewaardeerd word. :+

Edit: groenten en falafel spiezen doen hethier ook altijd goed.
Laatst bijgewerkt door Sunrise19 op 25-05-17 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:08

Dikke plakken courgette met kruiden
Zoete aardappel plakken met pittige gerookte paprika

Gepofte Zoete aardappel met cashew sour Cream , evt daar nog lekker groene kruiden en knoflook oid er door

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:52

Waarom niet make your own burger? Dus sla, tomaat etc in bakjes op tafel. Broodjes en burgers op de grill. Mensen zelf samen laten stellen. Dit samen met de genoemde opties hierboven is volgens mij een vullende bbq :)

Myrth, voor mijn gezondheid, dierenwelzijn en de gezondheid van de planeet. Ook als vegetariër moesten er voor mij nog dieren dood of (mis/ge)bruikt worden. Als vegetariër was ik vaak misselijk, had ik buikpijn, enorm veel acne (terwijl ik als vleesetende puber geen puistjes had) etc etc. Ik moest dit doorbreken en omdat vlees eten geen optie is ben ik voor Vegan gegaan.
Dat bevalt tot nu toe goed op de sociale challenges na

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:58

Voor mij was het voornamelijk het milieu en het feit dat je nooit zeker weet wat het dier doormaakt tijdens zijn leven. Met alle schandalen van de laatste tijd vraag ik me af of alles echt zo geweldig geregeld is. Zal vast wel eens een keer mis gaan en die kans wilde ik liever niet lopen. Ik ben ondertussen niet vega meer, maar ik eet niks waar ik de oorsprong niet van ken.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 00:29

Ik eet vegetarisch en als het niet te onhandig is veganistisch omdat ik zo min mogelijk te maken wil hebben met de schandalen die de laatste tijd aan het licht zijn gekomen wbt dierenwelzijn. Voel me verschrikkelijk bij het idee dat er wezens met bewustzijn en emoties moeten sterven omdat ik zo nodig mijn hamburgertje wil. En al helemaal als dat gebeurt onder de toestanden zoals laatst in het nieuws kwam uit België.
Merk alleen wel dat ik sinds ik vegetarisch eet weer ontzettende last heb van acne ;( Iemand die dit herkent/tips heeft?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 07:20

Ik heb eigenlijk maar één tip daarvoor: veganistisch eten. Niet omdat ik zelf diehard veganist ben of wil dat iedereen dat doet, maar m'n huid is zo vreselijk mooi geworden van veganistisch eten. Ik heb zelf de zwaarste vorm van eczeem (dauwworm), maar door veganistisch te eten is mijn huid soepel, gezond, stralend, wordt makkelijker en egaler bruin en geen jeuk meer (tenzij ik dierlijke producten of geraffineerde suiker eet).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 07:34

Ik heb ook minder last van eczeem en een betere huid sinds ik vegan eet.
Eet ik een keer vlees, dan zit ik gelijk de volgende dag onderde pukkels (van die hele grote die je tijdens de pubertijd had, frontaal in het gezicht, top).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 08:02

:j Hier ook, vooral van eieren maar ook van koemelk krijg ik last.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:12

Helemaal vegan eten is helaas geen optie voor mij.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:53

Ik lees sinds een aantal dagen mee, even vlug voorstellen is wel zo netjes, voor als ik een reageer dacht ik :)
Sinds een half jaar ongeveer eet ik helemaal geen vlees meer en ik ben begonnen met de zuivel te vervangen door plantaardige voedingsmiddelen. Eieren blijf ik eten, die zijn van mijn eigen kipjes. Meer moeite heb ik met kaas en melk. De Wilmersburger die ik dankzij dit topic vond, vind ik erg lekker, dus daar ben ik heel blij mee! Ik drink verder graag koffie met melk. Daar heb ik vorige week soja melk in geprobeerd, maar dat is nu niet je-van-het helaas.
Ik las laatst dat iemand het had over plantaardige koffie creamer. Kan iemand mij vertellen waar je dit kunt kopen?

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:31

Recept ideeën gezocht: voor mij verjaardag komen er een aantal vrienden high tea'en.
Ik ga sowieso 2 soorten taart maken(vegan cheesecake in verschillende smaken, of een cheesecake en een chocoladetaart), een hartige taart en kleine bladerdeeg hapjes met verschillende soorten vulling. Ik ben alleen op zoek naar nog wat meer inspiratie. Hebben mensen nog wat ideeën?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 17:14

Bladerdeeghapjes met falafelmix schijnt erg lekker te zijn :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 17:39

@bonna: zie bij mn eerdere berichten de bladerdeeg met aardbeien hapjes, daar kan je oplopslagroom van alpro op doen.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 18:57

Bladerdeeg met een pompoenmix kan ook. Wat ui fruiten, knoflook, kerriepoeder, peper, zout, andere specerijen erbij (of juist een wat zoetere variant met kaneel, honing en evt een beetje kerrie), blokjes pompoen erbij, wat water (of (soja)melk voor een zachtere smaak) en inkoken tot een zachte massa met stukjes. Die in bladerdeeg doen en opvouwen, bestrijken met wat olie en op 180 of 200 graden (ff op 't bladerdeeg kijken). Voor de niet vegan mensen kun je het mengsel met wat ei en/of kaas verrijken, vegan kaas zou evt ook kunnen, denk ik.
Zelfde is overigens ook mogelijk met aardappel (en champignon), alleen dan moet je niet naar de zoete variant gaan :P

Ik heb afgelopen week een leuke voor gevulde champignons/portobello's gevonden. Werkt bijzonder goed als voorafje

Voor vijf grote champignons heb ik deze hoeveelheid gebruikt:
1 paprika, geroosterd boven vuur en vervolgens van de huid ontdaan, in stukjes
2 eetlepels gehakte groene en zwarte olijven
1 stukje ingemaakte pittige zure gember (optioneel), gehakt
2 theelepels tahin
1 ingemaakt groen pepertje (geheel), gehakt
evt. 1 theelepel gehakte koriander (maar mijn moeder vindt dat naar zeep smaken, dus ik liet het er maar uit)
3 tenen gepofte knoflook uit olie, gehakt
Meng alles door elkaar, voeg eventueel nog zout en peper toe (ik vond 'm mild, maar nogmaals, mijn moeder, dus ik pas op ;) ).

Alles door elkaar mengen en de champignons/portobello's royaal bestrijken met knoflookolie. Sesamolie zou ook kunnen. Vullen met het mengsel, in de oven op 180 graden voor ongeveer 12 minuten. Zou ook werken op de BBQ :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:32

Ik ben terug van een weekendje pretpark en het is me vrij eenvoudig gelukt om helemaal Vegan te eten. Blij mee!