Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:55

Sting schreef:
Ik doe hem mee in de magnetron, dan word hij inderdaad slijmerig maar dat is juist lekker! Hihi!

als ie echt goed(over)rijp is en je prakt hem voor je hem toevoegd, merk je niets van slijmerigheid :)
dan word je havermout papje gewoon rijker/fluweliger :?

Valerie_V

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:35

Ik vind juist met banaan dat het niet echt heel erg lekker wordt.
Het lekkerst vind ik met rozijnen en een beetje suiker :)
Zou het ook lekker zijn om er een lepel jam doorheen te roeren? :P iemand al geprobeerd?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:45

ik doe het geregeld met een lepeltje jam, vooral als het even snel moet, lekker hoor :D banaan kook ik niet mee, ik kook eerst de pap en dan snij ik de banaan in kleine blokjes die ik er dan door meng :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:50

Wel kwark met havermout en jam :P

Ik doe soms ook rum-extract ( van de super gewoon :P ) met rozijnen... Dan heb je boerenjongens havermout :)) smaakt best goed :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:30

Menino schreef:
Wel kwark met havermout en jam :P

Ik doe soms ook rum-extract ( van de super gewoon :P ) met rozijnen... Dan heb je boerenjongens havermout :)) smaakt best goed :)

oh das lekker, en dan bij het ontbijt haha :P

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:10

:wave:

N.a.v. dit topic was ik erg nieuwsgierig geworden naar een havermout ontbijt.
Vanmorgen dus geprobeerd. Wat sojamelk opgezet met havermout. Even opwarmen en daarna laten afkoelen. Wat zoetstof erbij en toen proberen.....
Maarrrrr om eerlijk te zijn vond ik er niet zoveel aan haha :?
Doe ik wat verkeerd?!? Of is het beter om het in de avond klaar te maken en dan even laten rusten een nachtje?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:13

Heb je het wel lang genoeg gekookt Hoppje? Was het wel echt pap geworden, of was het nog melk met vlokjes havermout erin? In dat laatste geval is het een kwestie van wat langer doorkoken. Eigenlijk iedereen moet even wennen aan havermout, het duurt even voordat je het echt lekker gaat vinden. Dus ik zou het nog een keer of twee proberen, je zult zien dat het je dan al beter bevalt. En je kunt er behalve zoetstof natuurlijk nog van alles in doen om het lekkerder te maken: fruit (appel, banaan, rood (diepvries)fruit, peer), rozijntjes of ander gedroogd fruit, een lepeltje pindakaas, noten, wat je maar lekker vindt.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:27

Je moet er inderdaad even aan wennen en om eerlijk te zijn vind ik het ook niet lekker lekker. Het is niet vies en mijn buik Is er heel blij mee.
Je kunt inderdaad wisselen en uitproberen hoelang je de havermout gekookt wil hebben, maar je kunt ook kijken of je het misschien lekkerder vindt met meer of minder melk. Ik doe er vaak wat bruine basterdsuiker doorheen of wat vlokken.

Ik heb de rijstmelk gevonden. Heel heel spul. Net alsof je de rijst te lang gekookt hebt en dan het kookvocht gebruikt. In de havermout proefde Ik weinig verschil. Mijn buik doet ook nog hetzelfde. Morgen nog maar eens proberen dus.

Ik heb ook een keer met banaan geprobeerd en ik heb toen juist eerst de overrijpe banaan gebakken in mijn kookpan en toen rustig aan melk erbij Tot het vloeibaar was en toen havermout erbij. Ik merkte geen verschil in textuur toen.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:28

Nee het is nog niet echt een papje. Was echt nog melk met vlokken (vergelijkbaar met rijstepap haha :+ ).
Bedankt voor de variatie tips, ik ga maar eens het één en ander uitproberen. Heb immers een heel pak liggen haha :P
Las ook nog dat je havermout in je yoghurt kan doen (nachtje laten staan) en dan als ontbijt. Dat klinkt ook best lekker....

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:30

Met yoghurt is inderdaad ook lekker! Ik deed dan 1 deel havermout met 1 deel yoghurt, eventueel al iets van kaneel erin (maar dat kun je ook de volgende ochtend doen) en dan in de koelkast. Google maar eens op 'overnight oats' of 'tomorroats', dan vind je denk ik een heleboel recepten.

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:34

Ik eet sinds een week of 2 elke ochtend havermout met magere yoghurt. Heerlijk! Ik heb allerlei variaties geprobeerd (gekookt met amandelmelk, rozijntjes, kaneel etc.), maar ik houd het bij de yoghurt-variant! Soms maak ik het de avond van tevoren al klaar en zet ik het in de koelkast, maar meestal maak ik het 's ochtends klaar en laat het even 5 of 10 minuutjes 'intrekken', dan heb je eigenlijk hetzelfde resultaat. Ik merk dat mijn lichaam erg goed op de havermout met yoghurt reageert. Ik heb veel minder snel weer honger dan met brood en het geeft (voor mijn gevoel) meer energie.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:42

Wel leuk dat iedereen zo enthousiast is over havermout :P
Morgen maar eens proberen met een beetje abrikozenjam

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:14

Met jam, doe je er dan water bij, of toch zuivel als vloeistof?

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:29

Gewoon eerst koken met melk en dan op het laatst wanneer het helemaal is ingedikt voordat ik het ga eten even een lepeltje jam er door heen roeren

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:55

Hmm dat moet ik eens uittesten!

zariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:30

Hallo!
Ik eet sinds een tijdje s'ochtends ook havermoutpap. Ik vind het erg lekker! :9
Ik doe er melk in, havermout, lijnzaad, kaneel, rozijnen en soms appel.
Nou hebben mijn ouders het ook geprobeerd, en zouden het best wel vaker willen eten. Alleen zij vinden het lekkerder als er (genoeg) suiker in zit. Heeft iemand misschien een idee of tips wat ik er doorheen kan doen zodat ze het ook lekker vinden zonder suiker, of in ieder geval minder? Misschien een zoeter stuk fruit?
Alvast bedankt!

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 11:24

Zariska, je zou er honing door kunnen doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:44

Banaan maakt het heel zoet, rozijnen of gedroogde cranberry ook
Ik maak het met amandelmelk (en half water: mijn lijn) maar had nu cocorijstmelk ook erg lekker

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:57

Ik kom ook weer even binnenvallen :)
Weet iemand wat gezonder is? Cranberry's of Gojibessen?
Ik ga straks naar de reformwinkel en wil 1 van de 2 halen..
Maar is sws het gedroofde fruit wel gezond? Is daar al niet lang al het goede uit weg?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:33

Valerie_V schreef:
Gewoon eerst koken met melk en dan op het laatst wanneer het helemaal is ingedikt voordat ik het ga eten even een lepeltje jam er door heen roeren

of pindakaas, of speculoos, of bebogeen.... :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:33

Naamloos1 schreef:
Ik kom ook weer even binnenvallen :)
Weet iemand wat gezonder is? Cranberry's of Gojibessen?
Ik ga straks naar de reformwinkel en wil 1 van de 2 halen..
Maar is sws het gedroofde fruit wel gezond? Is daar al niet lang al het goede uit weg?

gojibessen schijnen wonderbessen te zijn, maar echt lekker zijn ze niet!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:44

cranberries vind ik echt heerlijk door de pap, gojibessen kan ik hier nergens kopen

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:54

Ik heb gojibessen gehaald.. Morgen maar door mn overnight oats gooien.. Of kan ik die er beter vanavond al bij door doen?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:56

ik zou het er nu al bij gooien, dan zijn ze lekker zacht

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:12

Ok. Thanks!