De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:47

Gewoon een grof net, en ik begin altijd als het wat warmer gaat worden en al het ongedierte tot leven komt.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:57

grooeeentjes *\o/*

reeks 1 van de kolen staat er in, spinazie, veldsla, uitjes (rood en wit) gepoot en een giga rij radijsjes gezaaid (meerdere soorten).
verder heb ik de aardbeien hun plaats gegeven, de rabarber naar zijn definitieve stek verhuisd, plaats voor de fruitstruiken bepaald en de basis kruidentuin ingericht.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 12:08

Zwaluwen wil ik zo graag in de stal hebben. Vorig jaar hebben we 3 potjes opgehangen en ik heb ze al wel voorbij zien komen. Ik hoooooop dat ze nu gaan nestelen. <3

Rucola had ik in maart gezaaid en kwam omhoog. De rucola die ik afgelopen week gezaaid heb, is bijna net zo hoog :') Dat doen we dus niet meer... :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:12

Hier willen ze die zwaluwpotjes met een kleine opening bovenin ook niet, ze willen een nestje waarvan de bovenkant helemaal open is, en dan een balk of dak er boven. Onze boerenzwaluwtjes althans :) Ik weet niet welke variant je hebt, de open of die met die kleine opening?

Boompje1985

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:33

Ik heb een merel nest in de heg voel me dan toch wel een beetje vereerd ook al schijnt de merel een brutale vogel te zijn *\o/* ... alleen zit ze vrij laag dus wel bereikbaar voor katten. Ik heb alle stoelen uit de buurt gehaald en doe in de schemering de hond even in de tuin, tot nu toe doet ze het goed en laat ze zich niet weg jagen door mijn brave niet-vogel-etende katten of door ons we kunnen redelijk dichtbij komen.

Nou dit jaar ga ik toch opzoek naar aardbeien maar dan stekjes (zaadjes was geen succes vorig jaar) en die hang ik op! En er komt blauwe regen in de tuin tegen de schuur *\%/* oh vind ik zo mooi :j die trossen met blauw/paarse bloemen het geeft echt een rustiek gevoel aan je tuin! Ja ik heb me al verdiept in het snoeien/binden enz.. zodat er hopelijk wel snel bloemen aan komen en ik geen 3 jaar hoef te wachten... -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:35

Oew, blauwe regen is zo mooi! Maar helaas giftig, dus die kan ik hier niet zetten vanwege de hond..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:42

Blauwe regen is inderdaad prachtig, maar ook hier huisdieren.

Ik was van plan om een net over de moestuin te spannen, om al het spul weg te houden (ook mijn vernielzuchtige kater).

Ok, gewoon zaaien nog dus, ga ik dat gewoon doen, gewoon proberen.
Dat wordt vanmiddag dus weer even druk, moet ook nog 1 en ander verpotten.

Buiten bezig lukt niet, want het plenst.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:51

8nnemiek schreef:
Oew, blauwe regen is zo mooi! Maar helaas giftig, dus die kan ik hier niet zetten vanwege de hond..

Is je hond zo'n vuilnisbak dan? :=
Ik wist niet dat blauwe regen giftig was trouwens, is het erg giftig?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:00

Mijn huisdieren zijn nogal uhm kieskeurig... en heel saai wat dat betreft, katten eten ook nooit iets anders dan hun eigen katten gras, de hond zal er niet eens naar omkijken, en ik ben altijd zelf in de tuin als de dieren loslopen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:30

Hier een colonie mussen in de stal...heb minimaal 5 nesten zitten :j vind wel gezellig dat gekwetter en hooi moest ik toch al afdekken.Hier pikken ze de zaadjes uit het hooi als de jongens aan het eten zijn :D Worden al erg brutaal,zitten al te wachten als ik hooi in de netten doe...niet meer wachten totdat ik wegben.

Verder stikt het hier van de merels en de zangvogels...vorig jaar nest groenlingen en koolmezen.Hoeveel merelnesten er in de haag zaten weet ik niet...was wel erg druk :P

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:26

Zo, lekker eigenwijs maar bij mij staat er al een pompoentje, een courgette en een tomaat buiten. Ik heb van alles gewoon veel te veel en als ze dood gaan, dan staan de volgende in de rij }:) . We shall see! Ze staan wel helemaal uit de wind in een wat hogere bak...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:14

Hier vanmiddag de laatste dingen verpot, en nog wat dingen opnieuw gezaait, nu echt opletten dat mijn ene kater er vanaf blijft.

De dieren hier bemoeien zich overal mee, de hond en 1 kater, de andere kater is heel rustig en sloopt niets ofzo.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:27

pompoen durf ik echt niet nu al

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:32

Ik heb een terror kees. Die moet ik in de gaten houden in de tuin, spit zo een border om. Moestuin is nog een mijnenveld dankzij haar. Na het plaatsen van de nieuwe schutting ga ik daar weer mee bezig.

De eerste slakken hebben hier alweer zwemles gehad ~~}> Allemaal gezakt }> Die dingen komen nu al te voorschijn.

Wat is een lekkere pruim?? In de buurt staat een wilde pruim, dus kruisbestuiving is geen probleem. Kleur maakt niet uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:34

Mijn kasplanten staan ook nog bijna allemaal binnen, alleen een paar grotere tomaten staan in de kas. Al denk ik dat ik de paprika's ook snel de kas in doe, die worden echt te groot op de vensterbank.

Ik zie overal heel veel tomatenplanten langs komen.. maar hoeveel planten heb je nu eigenlijk nodig voor twee personen? Als je een paar keer per week pastasaus en tomatensoep wil maken?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:37

8nnemiek, dat vraag ik mij dus ook af.
Heb heel wat tomatenplanten staan, hubbie en ik mogen graag tomaten zo uit de hand eten.

Bij de wibra hebben ze hele grappige tuinhekjes die je zo in de grond kunt steken, tip misschien voor sommigen.
Mijn moeder had ze in de border vorig jaar, omdat de katten daar bovenop de plantje gingen slapen in de zon haha.

Hoe kweken jullie kropsla?
Die zaadjes zijn echt zoooo iniminie, verschrikkelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:39

Haha, ik heb de hond aan de lijn liggen in de tuin als ik d'r niet bij ben.. Zitten al meer dan genoeg gaten in mijn gras..

Ik heb een pruimenboom "opal".. Een zelfbestuiver die heel lekker moet zijn!

En hier dan ook morgen maar wat bier gaan ingraven..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:41

Haha CS, die hekjes van Wibra heb ik vorige week gehaald :j ze waaien wel snel los en omver, maar het ziet er erg leuk uit voor dat geld!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:49

8nnemiek nog geen vruchten gehad? Opal zegt me wel wat. Zal eens op zoek bedankt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:54

8nnemiek schreef:
Mijn kasplanten staan ook nog bijna allemaal binnen, alleen een paar grotere tomaten staan in de kas. Al denk ik dat ik de paprika's ook snel de kas in doe, die worden echt te groot op de vensterbank.

Ik zie overal heel veel tomatenplanten langs komen.. maar hoeveel planten heb je nu eigenlijk nodig voor twee personen? Als je een paar keer per week pastasaus en tomatensoep wil maken?

geen idee, maar vast een bak minder als dat ik heb staan :+
ik heb het gros al wel in de kas staan nu , hier binnen alleen nog wat heel klein spul (pepers, paar tomaatjes, aubergines en andere )

grasveld is hier opgegeven :roll: wij hebben hier ook 50 kg Hendrik Jan de tuinman rondlopen ... i gave up, beter voor mijn gemoedstoestand
alleen de moestuin, daar hebben we een hek omheen getimmerd :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:10

Hier dus vannacht paprika, tomaat binnen gehaald en 2 courgettes.

Maar de buiten courgettes en erwten hebben het prima overleefd.
uitjes en sla hou ik vannacht ook buiten, als het gaat vriezen sleep ik ze wel weer het huis in.
Voor nu veel het huis uit verbannen.

Hekjes van de wibra zag ik laatst ook, misschien idee om hond uit mijn tuintje te houden...
(grote hond, maar met respect voor kleine hekjes.)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:19

Hier met de border bezig geweest...zonnewijzer eruit geschopt...lelijk ding.Nu eens bedenken wat er op die plek komt,veel bloemen iig :)

Iemand vroeg wat er een lekkere pruim was...Reine Victoria,absoluut de lekkerste pruim die er is :9
Roze/rood met een gele wang...super lekker.Wil ook graag tzt weer een boom.Mijn ouders hebben er vroegâh een gehad en die zat altijd vol.Helaas is de boom overleden maar hij zat altijd vol,zelfs zoveel dat we kilo's aan de groenteman hebben verkocht :=

Afbeelding

Bron: http://www.bongerdgrooteveen.nl/pruimen ... ctoria.php

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:31

Jaaaaaaaah, mijn radijsjes en sla komen op! *\o/*

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:32

Paan schreef:
Jaaaaaaaah, mijn radijsjes en sla komen op! *\o/*

:D *\o/*

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:36

Kersenboompje kordia ,is dat wat?En wanneer kan ik dan kersen verwachten(hoeveel jaar?)
lees al een tijdje mee hier en vindt het erg leuk.
Kruidenpotje met majoraan ,bieslook etc staat in de vensterbank.Verder ben ik nog niet zo fanatiek dat de hele tuin op de schop gaat.Haal straks weer wat plantjes bij de winkel waar nu het kersenboompje staat.