Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:46

Leuk dat het receptentopic er is! Wellicht kunnen we vooraan in de openingspost zetten dat het topic alleen bedoeld is om recepten te plaatsen. Ga vrijdag even goed doorlezen wat mij wel lekker lijkt en daarna naar de winkel.

Gisteravond zo'n slechte avond gehad. Was al 2 dagen thuis aan het studeren en was het 's avonds helemaal zat, dus naar de kroepoek, candybars en chocolade gegrepen. Werd vandaag niet veel beter, helaas.

O: 2 bescuiten met pure hagelslag
T: 1 speltboterham met jam
L: 2 spelboterhammen met geitenkaas, minolia
T: Appel
T: Cup a soup en 2 soepstengels
A: Nasi met vegatarisch gehakt

Ik moet dus echt een goed ontbijt vinden wat niet al teveel werk is. At eerst altijd special K pure met melk. Ben na dit topic overgeschakeld op yoghurt met fruit, kaneel en rozijnen, maar vind de yoghurt te zwaar 's morgens. Morgen eens kijken of de mixer het doet voor een smootie.

Collie2008

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:48

Ik vind een smoothie echt handig, drinkt zo weg en lekker van smaak.

Je kan ook in 2 delen ontbijten? Een uur na je eerste ontbijt nog kwark nemen bijvoorbeeld of een cracker?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:50

Lalidan schreef:
Brood gaat zeker mee, maar als lunch. Als ik brood als tussendoortje mee ga nemen, dan vind ik de weegschaal daarna niet zo lief meer :+

Speltmuffins, nooit van gehoord, ik ga eens googlen. Ik had nu gemengde noten met wat krenten en rozijnen, zit ook te denken over gedroogd fruit, zou dat wat zijn?

Op google zijn veel recepten geplaatst die alsnog veel boter etc. bevatten. Ik heb gewoon een recept gepakt met zo min mogelijk boter en heb de suiker weggelaten. Was alsnog goed te doen qua zoetheid, door het vele fruit! :)

Ook kan je havermoutkoekjes enzo bakken, bevatten veel koolhydraten, maar zijn wel gezond! Voor gezonde chocolade-havermoutkoekjes kan je op de site van Amber Albarda kijken :D

Ik heb daarnet voor het eerst die chocoladekoekjes van Amber Albarda gemaakt :D Zijn wel iets anders dan gewone koekjes, maar heel goed te doen! Heb ook een groot deel ingevroren, dus ik hoop dat ze net zo lekker weer terug uit de vriezer komen :D Vind het zonde om alles in één keer op te eten namelijk.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:54

Colway schreef:
Ik vind een smoothie echt handig, drinkt zo weg en lekker van smaak.

Je kan ook in 2 delen ontbijten? Een uur na je eerste ontbijt nog kwark nemen bijvoorbeeld of een cracker?

Dat vind ik een goed idee, had het ook al in het boek van Amber gelezen. Zij begon met een groentesmoothie, wandeling en daarna een stevig ontbijt. Ik krijg vaak in de trein echt honger en eet dan mijn lunch op. Ga vrijdag quinoa, en dan het eerste ontbijtrecept maken uit het recepten topic. Ik heb ook een lange tijd brinta gegeten, maar vond dat nogal eentonig van smaak.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:38

zo he net weer boodschappen gedaan. Ben eerst bij de Turkse supermarkt geweest. Heb daar een witte kool en prei gehaald voor de Japanse pizza. Verder nog rode en groene linzen meegenomen en een zak amandelen met vlies ongebrand en ongezouten zak van 350gr voor €2,50 had ook nog 4 tomaten en 3 rode paprika's moest voor alles €10,85 afrekenen dat is leuk boodschappen doen. Merk ook dat ik bij de gewone supermarkt steeds minder uitgeef , heb voor een aantal artikelen een ander adres (bio winkel over het algemeen)maar er zijn ook heel wat artikelen die ik gewoon niet meer gebruik. Ben over 2 maanden wel benieuwd hoeveel het scheelt.
Mn eetlijstje vandaag:
O:1 banaantje, halve avocado met zout en peper
t:Niets,had geen honger
L: 1 ,5 speltpannekoek met kaneel
t: kwart verse ananas
D: Japanse Pizza

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:46

En hoe beviel de Japanse pizza? :D Gisteren hadden mn vriend en ik er eentje gemaakt met paprika, wortel, tomaat en een plakje kaas als topping, hadden hem nog eventjes in de oven gedaan om de kaas te laten smelten, leek net een echte pizza :')

Hoe smaakt avocado? Ik heb er twee in de koelkast liggen die nodig op moeten, maar ik weet niet zo goed hoe :P

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:07

Zo, peerd is zojuist verhuisd en staat nu lekker buiten van de zon te genieten, echt superfijn dat ie nu gewoon de hele dag buiten kan ipv een paar uurtjes.

Mijn lijstje was niet heel bijzonder:

O: havermoutpannenkoek met banaan
T: peer
L: 2 speltboterhammen met bio pindakaas
T: 1 hand cashews en 1 speltboterham met pindakaas
A: volkoren penne met spinazie, champignons, gehakt en tomaten.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:22

Oja die japanse Pizza kon ik niet vinden (ik moet nog wel een aantal pagina's doornemen)
WIl iemand anders even het recept posten in het recepten topic?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:45

Zo, ik heb maar 4 uur geslapen vannacht en ik ga dood :') Geen puf om te koken, heb een pizza in de oven geschoven.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:58

@ hesterv vanmorgen zei mijn vriend nog volgens mij geven we minder geld uit

Ik zit aan mijn soep en een salade...zo op naar de manege

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:10

Ik moest vanavond weer eten wat de pot schaft. We aten ook vis uit zo'n bakje met van die saus erover, dat moet je dan in de oven doen. Geen idee wat daar in zit! Kent iemand dat? Is het juist wel of niet gezond? Zit namelijk wel groente en vis in, zal alleen ook wel vol zitten met E nummertjes.

Mijn lijstje van vandaag:

Nog voor de ochtend zowat: glas lauwwater met citroen
O: Smoothie kokosmelk, kokos, avocado, banaan, frambozen en chia zaad
T: had soort spread gemaakt met raw cacao nibs (je moet toch wat doen als je onder je huiswerk wilt uitkomen en je jezelf van bokt hebt geband :')) Maar had dus mijn vingers en de lepels afgelikt toen ik dat had gemaakt (met hennepzaden, pecannoten, agave, gedroogde abrikozen, rozijnen, kokos en kokosboter)
M: 1 roggebrood met geitensmeerkaas, alfalfa en honing en een rijstwafel met brazilian spread (cacao pecannoten en hennepolie) en alfalfa + nog een glaasje beauty juicer (wie weet helpt het haha)
T: Rest van mijn smoothie van in de ochtend
D: Worteltjes, aardappels uit de oven, komkommersalade en dat bakje vis
N: after dinner thee met stukje verantwoorde chocola

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:13

Echt leuk om al die dingen te lezen hier!
Ik was echt goed op weg met afvallen, elke keer als ik echt op het punt stond wat ongezonds te pakken van snoep, chocola, koek oid dan pakte ik een plakje of stukje kaas.... kom ik er achter dat oude kaas 48+ helemaal niet gezond is! Dus ik 25+ kaas gekocht, vind het alleen net plastic en echt niet te eten.... brrr,
nu maar gewoon wat anders zoeken als optie dus. Iemand nog iedeen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:14

denk dat dat weinig vis en veel rotzooi is, wij aten het ook wel eens :')

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:16

Geen kaas? :D Geitenkaas misschien een optie? Vind ik in elk geval lekker fris!

Ben sinds ik ben gestopt met de pil en sinds ik gewoon gezond eet (ik eet wel best veel) 3 kilo lichter dan normaal.

Toen ik op mezelf ging wonen was ik wel 7 kilo zwaarder (op het hoogtepunt), toen had ik gewoon nog geen flauw benul en zat ik elke dag aan de wijn, chips, koek en snoep haha.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:17

Ja dat denk ik ook. Op zich zitten er wel best stukken vis in hoor! Heb zo min mogelijk saus gegeten (tomaten eruit gevist) en dat gebruikt als saus bij de aardappels ipv mayonaise, best een creatieve oplossing :)

Mayonaise zit trouwens ook veel rotzooi in zeg, gatverdamme!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:17

Ik ben sinds januari 6kg lichter, er mag er nog 1 af voor de sier, en dan moet alles nog strakker :+

'n vriend wil er nog 3 af (dan is hij er straks 7 kwijt)

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:30

Ja klopt geen kaas eten dat dacht ik zelf ook al, alleen wat dan wel...? ik moet op zo'n moment echt even iets kunnen eten om mezelf er van te weerhouden niet in m'n oude patroon terug te vallen. (jaja heel slecht maar ik ben nog niet zo lang bezig, en at eerst mijn verdriet vaak 'weg' wat niet lukt, dus het is erg moeilijk)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:58

Deau schreef:
Mrijn schreef:
Ik ben net voor het eerst naar de sportschool geweest voor een sessie met de milon trainingscirkel. Het voelde wel erg effectief! Ik vind het alleen wel erg duur. 60euro per 4 weken... is dat erg prijzig vergeleken bij andere sportscholen? Ik mag 2weken gratis proberen dus ik heb nog even bedenktijd.

Wij hadden maar een proefles gehad, maar ik was wel meteen enthousiast. Ja het is echt duur, dacht dat het voor mij ook 60,- was. Maar er is van de week toch een andere bedrag afgeschreven, iets van 48,-. Even aan vriendinnetje vragen wat zij moest betalen.
Ik vind het een fijne sport om te doen, alleen de crosstrainer is vreselijk, zijn maar 4 minuten maar toch! Bij ons is het al heel erg populair.

Ik wil in die 2 weken wel iets van resultaat merken, al is het maar dat ik het echt leuk ga vinden. Naast die 60 euro (dat is trouwens als je per maand betaalt, per jaar was het 50 euro). Naast dat bedrag per maand, betaal ik ook 35 euro eenmalige toeslag voor de miloncirkel en 25 euro inschrijfgeld. Ik vind het wel een aderlating, maar aan de andere kant wil ik er in juni (Italie) wel een beetje knap bijlopen en met alleen lekker eten, ga ik dat niet redden. *D

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:03

VogeltjeM schreef:
Lalidan schreef:
Brood gaat zeker mee, maar als lunch. Als ik brood als tussendoortje mee ga nemen, dan vind ik de weegschaal daarna niet zo lief meer :+

Speltmuffins, nooit van gehoord, ik ga eens googlen. Ik had nu gemengde noten met wat krenten en rozijnen, zit ook te denken over gedroogd fruit, zou dat wat zijn?

Op google zijn veel recepten geplaatst die alsnog veel boter etc. bevatten. Ik heb gewoon een recept gepakt met zo min mogelijk boter en heb de suiker weggelaten. Was alsnog goed te doen qua zoetheid, door het vele fruit! :)

Ook kan je havermoutkoekjes enzo bakken, bevatten veel koolhydraten, maar zijn wel gezond! Voor gezonde chocolade-havermoutkoekjes kan je op de site van Amber Albarda kijken :D

Ik heb daarnet voor het eerst die chocoladekoekjes van Amber Albarda gemaakt :D Zijn wel iets anders dan gewone koekjes, maar heel goed te doen! Heb ook een groot deel ingevroren, dus ik hoop dat ze net zo lekker weer terug uit de vriezer komen :D Vind het zonde om alles in één keer op te eten namelijk.

Welke zijn dat? Die uit het recptenboek? Zien er goddeijk uit! Ik heb vandaag weer een portie havermoutkoekjes van Amber gemaakt. heb het recept iets aangepast (gehakte amandelen ipv amandelmeel en een goede scheut dadelstroop voor extra zoetje) en het is echt heerlijk geworden!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:12

_Malu_, wat lekker dat je zo snel kon verhuizen met paard!

hesterve, dat is zeker leuk boodschappen doen!

Duuk, bij welke pagina ben je (met het uitzoeken van de recepten)?

Mijn lijstje van vandaag:
O: Biogarde met suikervrije muesli, walnoten, cranberry's en lijnzaadolie
T: banaan en suikervrij koekje
L: twee volkorenzuurdesemboterhammen, 1 met geitenkaas, 1 met cottage cheese, stuk komkommer, tomaat
T: schaaltje ananas
D: volkoren macaroni met groenten en zelfgemaakte tomatensaus
T: handje tortillachips

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:28

Zooo ik heb echt de ontdekking van de eeuw gedaan! Die zelfgemaakte ice tea is gewoon echt heerlijk geworden!!!!

Wat ik heb gedaan:

Wij hebben een theepot met zon tussenstuk waar je je verse thee in kan doen. Dat tussenstuk heb ik volgestopt met wat groene jasmijnthee en wat Chinese witte thee, daar heb ik een halve bio citroen over uitgeknepen en de rest vd citroen, dus de schil, erbij gestopt. Paar druppels Stevia erbij en het een tijd laten trekken. Vervolgens de thee via de theepot in een afsluitbare beker geschonken en deze in de koelkast gezet. Resultaat: heerlijk koude frisse ice tea! Smaakt bijna net zo als de green ice tea van lipton!!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:49

iklieftponys schreef:
Ja klopt geen kaas eten dat dacht ik zelf ook al, alleen wat dan wel...? ik moet op zo'n moment echt even iets kunnen eten om mezelf er van te weerhouden niet in m'n oude patroon terug te vallen. (jaja heel slecht maar ik ben nog niet zo lang bezig, en at eerst mijn verdriet vaak 'weg' wat niet lukt, dus het is erg moeilijk)

Ik vind 30+ kaas de ideale middenweg. Goede kaas, met wat minder vetten :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:52

Mrijn, ik train zelf gewoon thuis, maar ik doe dan ook bijna geen cardio, omdat dat voor je fysiek niet echt zoden aan de dijk zet. Krachttraining wel. Omdat we vrouwen zijn zullen we ook geen Schwarzenegger worden, mocht je daar bang voor zijn :))

Ik gebruik daar een resistance band voor (http://exercise.about.com/cs/exercisewo ... stance.htm) en ik heb wat trainingsprogramma's bemachtigd. Zo train ik 4 dagen per week en het werkt perfect.
Ik ben in anderhalve maand 2 kilo kwijtgeraakt, wat niet echt nodig was. Ik begin ook strakker te worden :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:59

Nexthorse: Ik moet nog vanaf pagina 33 tot 47.
Zijn er dus nog maar 14, ben er niet meer aan toegekomen en ik ben bang dat het me deze week ook niet meer lukt! Zit tot over mn oren in de school stress haha.

Mocht iemand zich geroepen voelen.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:00

ik zal dat wel even doen!