Ik heb net vegetarische filet American gekocht. Vanavond mijn vegetarisch examenfeest geven. Chips, drinken komkommer en tomaat. Wil nog extra hapjes..
Spiesjes met een klein tomaatje, zo'n klein blokje mozzarella en een basilicumblaadje. Schaaltje met een beetje pesto erbij en klaar
En bruchetta maken, stukjes stokbrood insmeren met een beetje olijfolie, peper, zout en knoflook, beide kanten roosteren in de oven en dan af laten koelen. Serveren met een mengsel van in hele kleine blokjes gesneden rode ui, tomaat, knoflook, peper, zout en olijfolie. Goed roeren zodat je een soort van saus krijgt.
Warm: falafelballetjes in de frituur met knoflooksaus erbij Ipv bitterballen.
Appelmoes ik moest laatst nog aan je denken, maar hoe doe je dat met medicijnen? Want die zijn eigenlijk altijd op dieren getest. Slik je bijv de pil? En wat als je ernstig ziek wordt, zou je dan medicijnen nemen met dierlijke producten/getest op dieren?
Nelleke, Ik slik de pil niet (gezondheidsrisico's), maar als ik echt zwaar ziek zou worden zou ik wel medicijnen slikken. Ik ben sowieso niet zo van het vermijden van dierproefproducten, behalve cosmetica dan, maar dat is omdat vegan cosmetica eigenlijk altijd wel proefdiervrij is, en dat wordt volgend jaar toch verboden. Alle E-nummers bijvoorbeeld, zijn ook op dieren getest, en om dat allemaal te vermijden is geen doen aan. Kun je beter zorgen dat de proeven zelf verboden worden (en dit is niet zo'n heel populaire mening, maar ik vind dat je geen medicijnen op dieren zou mogen testen zelfs als je daarmee mensen kon redden.)
Dus ja, ik zou wel medicijnen slikken als ik ze echt nodig had, maar als er een of ander homeopathisch middel was zou ik dat eerst proberen.
Maar is dat niet met het hele vegan-zijn zo? Bereik je niet veel meer als je zorgt dat alle dierenhorror zelf (kuikens door de schredder, bio-industrie, stierkalfjes gelijk afgespeend en afgeslacht etc) wordt verminderd?
No offence hoor, ik vind het superknap van je en ik vind wel dat je een punt hebt met het hele vegan-zijn. Misschien inspireer je wel veel mensen om bewuster te worden van hun zuivelconsumptie en de consequenties. Daar bereik je al een hoop mee
Amigo_tje
Geplaatst: 13-07-12 17:01
Mirjamsel schreef:
Ik heb ook gemerkt dat ze in België veel meer vega gericht zijn dan in Nederland in de restaurants (of ik ben precies op de goede plekken geweest )...
Nelleke, ik vind dat eigenlijk een iets ander verhaal. Medicijnen worden getest en dan op de markt gebracht, punt. Als je dan weigert om ze te slikken breng je totaal geen verandering. Als je dierlijke producten mijdt, maakt dat wel degenlijk verschil. Een klein boerenbedrijf in je leven, denk ik zo. Immers als de vraag afneemt, doet het aanbod dat ook. Als de vraag naar medicijnen afneemt, doet het aanbod dat ook, maar daarom zullen ze niet op minder dieren getest worden. Snap je wat ik bedoel? Volgens mij leg ik het heel warrig uit
Uiteraard moet alles aangepakt worden, en liever gisteren dan vandaag maar dat gaat helaas niet één twee drie.
Hmm, iets van ongeveer een jaar denk ik. Scheelt wel wat ik daarvoor al geen zuivel at ik hoefde niet zo heel veel te schrappen, qua dieet dan, eigenlijk alleen eieren en die at ik toch al bijna nooit. Wel dingen zoals shampoo, tandpasta, zeep, make-up etc. die ik even moest vervangen, maar dat ging ook vanzelf. Leer of wol had ik ook niet, dus dat was ook geen punt.
Ik vind het eten heel makkelijk vol te houden, dat heb je gewoon 100% zelf in de hand. Soms is het wel vervelend als er buitenshuis niks te vinden is, maar dan nog, het is niet alsof ik dingen niet mág eten. Ik vind vooral die eeuwige discussies zo vervelend - niks mis met discussies voeren erover, doe ik graag, maar niet 24/7 en al helemaal niet tijdens het eten.
Ik raad het iedereen aan het heeft me eigenlijk heel veel goed gedaan.