Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ankje11

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:39

Hier nu maar balken om de planten gelegd. Gisteren 25 van die ondingen weggehaald nadat ik zaterdag korrels gestrooid had. Hoop toch echt een andere oplossing te vinden!

Iemand een idee om vlinders uit de boerenkoolplantjes te houden? (jonge aanplant)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:56

speedyweedy schreef:
Ik heb idd ook vooral van die kleine naaktslakjes. Ik strooi escar-go, dat zijn ook van die korrels die voor katten en vogels niet giftig zijn. Maar nu vraag ik me af of ze voor slakken misschien ook niet giftig zijn :')
.

Ja dat is het wat ik strooi!!

Maakt nu wat mee, op mijn balkon van mijn appartement heeft toch wel een slak mijn pompoenplantje opgegeten!!! hoe is het mogelijk! Natuurlijk hier niets gestrooid.. Ik tuinier in mijn ouders tuin, en daar natuurlijk wel gestrooid..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:41

GGGRRRRrrr bladluis :(

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:15

Wij gaan vanavond eindelijk onze eerste aardbei eten!! Heb er van de week een net overheen gedaan omdat de aardbeien weg waren voor ze goed rood werden.
Ook vanmiddag een kruisbes kunnen eten *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:28

ik heb heel biologisch mijn kas en de moestuin gesproeid met spruzit (restje) en brandnetelgier
nog paar keer herhalen en dan hopelijk hasta la vista bladluis
en de tomaten bijgesnoeid (dieven) en ik ben dus ene beetje overgevoelig voor tomatenplanten :=
nu heb ik jeuk-handen en onderarmen

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:07

Ik heb inmiddels flessen vol aardbeien-rabarber sap/siroop in de kelder staan! Heerlijk!
En gisteren het eerste handje peultjes geplukt. :-)

Verder draai ik overuren met onkruid wieden. Echt drama met Melde, zwarte nachtschade en hanepoten. (Geen idee of dat de echte namen zijn of streeknamen... )

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:27

Saffier schreef:
Wij gaan vanavond eindelijk onze eerste aardbei eten!! Heb er van de week een net overheen gedaan omdat de aardbeien weg waren voor ze goed rood werden.
Ook vanmiddag een kruisbes kunnen eten *\o/*

Domme vraag, maar wat voor net doe je er dan overheen?

Ik moet ook nog dieven. Mijn tomaten zijn nog niet zo groot, maar het wordt wel weer tijd.

Gister heb ik al 3 heiligenboontjes kunnen ontdekken. :D Ik heb er gelijk maar veel slakkenkorrels rond gestrooid want ik wil niet dat ze gelijk opgegeten worden. Ik heb ze van mijn oma gehad, die ze weer van een vriendin van haar had. Ze is heel erg benieuwd hoe ze het doen. :P Beetje banketstaaf als ik dan zeg: ja ze zijn opgegeten door slakken.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:32

Heb een heel licht net gekocht van plastic, soort wegwerp ding zeg maar.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:30

Mijn pompoenplantje heeft een derde blaadje *\o/* Helemaal blij... :')

Verder heb ik de prinsessenboontjes opnieuw gezaaid, ik denk dat de zandgrond waar ze instonden nog niet genoeg voeding heeft, dus nu maar in de potgrond gezaaid. Als ze dan opkomen kan ik ze alsnog uitzaaien.

Verder moet ik het afkloppen, maar ik heb nog geen slak gezien. Hopen dat dat zo blijft :)

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:17

Ik heb net ook boontjes bij gezaaid en hoor mijn vader en schoonvader er ook over dat de boontjes het zo slecht doen. Heeft wellicht met het prachtige weer te maken... |(

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:47

Dat zou ook nog best eens kunnen...

Twee jaar geleden had ik ze binnen staan en toen kwamen ze op als een tierelier en nu helemaal niks. Gelukkig komen er een paar zonnige dagen aan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:10

de erwten en de heilige boontjes doen het hier briljant... de droogbonen redelijk, de boterboontjes doen het echt om te janken, maar ik ben bang dat ie ook op het natste stukje van de tuin staan...te nat dus .
wil eigenlijk dalijk nog even naar de welkoop...klimnetje halen voor de snijbonen en ik moest nog iets hebben, maar geen idee meer wat :+ iets met dat lijstjes handig zijn als je ze niet kwijt maakt :roll:

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:01

en inmiddels staat er een emmer heermoes te trekken , vanavond koken en weer verder laten trekken en dna kan ik voorlopig weer sproeien tegen de luizen indien nodig...
had geen brandnetel genoeg in de buurt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:15

Pff, net weer ruim twee uur bezig geweest. Rot onkruid, een volgende keer ga ik toch maar in de tuin aan de slag ook al regent het.
De aardbei maandag avond was erg lekker, en dankzij het net (dus toch de vogels die alles aten) hebben we er nu alweer een paar die mooi rood zijn.
Ook de kruisbes heeft een aantal besjes die mooi rood zijn.

Ik denk dat als ik nog twee uurtjes in de tuin aan de slag ga dat alles weer onkruid vrij is, vandaag wel begonnen bij het stuk dat ik laatst al gedaan had om weer wat onkruid weg te halen. Het beste is natuurlijk elke dag even tien minuten in de tuin aan de slag, dan blijft het netjes en lijkt het veel minder werk.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:29

De boontjes doen het hier prima, ik heb stokbonen en niet in de gaten dat die dinger zo hoog zouden komen! Heb er net een andere stok in gedaan (volgend jaar ga ik dat toch anders aanpakken met van die 3 hoekdinger)

Peper doet het ook goed, ook al ziet de plant er slecht uit.. hangt en is wat gelig aan het worden en nog steeds zwart bij de vertakkingen. Maar wel al met 5 pepertjes en ook nog veel meer knopjes en bloemen.

Ook mijn courgette heeft vandaag zijn eerste bloem gekregen! En ik telde bij de braamstruik ook al 6 groene braampjes woeiii ze doen het!

Gister ook een handje vol aardbeien kunnen plukken :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:41

zal voor de gein eens foto's maken :=
ik heb last van ruimtegebrek :+ de pepers staan hutje mutje, de tomaten groeien de pan uit , de kas barst echt uit zijn voegen, moet straks echt even een afdak fabrieken, heb nog een paar 16mm dikke kanaalplaten staan( maken ze ook serredaken etc van) daar ga ik er 1 van aan de schutting monteren met poten er onder, dan kunnen een aantal tomaten de kas uit onder het afdak en dan heb ik weer wat ruimte in de kas om de pepers wat meer ruimte te geven... ook omdat als de ene wilde soort die ik heb echt op gang komt, die zo de plaats van 4 van de tomaten nodig gaat kunnen hebben := en ik heb last van tomaten die het plafond bereiken :roll: misschien toch maar toppen... en nog een klimnet voor de snijbonen en ook nog wat plantenklemmen scoren...dat word even naar de fixet en de welkoop

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:21

Okee, ik weet nu wat die kleine beestjes waren die ik een tijd geleden massaal op de sla/bloemkool/nouja-eigenlijk-op-alles tegenkwam.
Gewoon rupsen. :') Ze zijn nu al best groot. Maarja, het is m'n eerste jaar, ik kan ook niet alles weten. :P

Ik doe ook nog een paar heilige boontjes in een pot voor de leukigheid :)

En gister de allereerste framboos gegeten - hij smaakte geweldig :D Verder nog 3 aangepikte, want de vogels houden er ook nogal van.

Het wordt vandaag een prachtige dag, dus ik ga ook maar eens goed aan de bak vandaag met onkruid wieden.
We hebben nu trouwens aardbeien van de supermarkt, maar die kunnen echt niet op tegen de aardbeien die we van mijn opa gekregen hebben! Ze zijn helemaal oranje en je moet er suiker op doen willen ze zoet smaken. Terwijl die van mijn opa van zichzelf al superzoet zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:33

Ik lust geen supermarktaardbeien meer. Ook geen supermarkttomaten trouwens. Die smaken echt helemaal naar niets.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:41

speedyweedy, die heilige bonen worden best groot...dus lange klimstokken geven :j
die van mij waren ietsje te kort :=

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:04

Sonja_vR schreef:
ben trouwens wel benieuwd waar de moestuinierende bokkers hun zaadjes halen :)

Ebay :))

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 23:53

Vandaag de uien geoogst! GAAF!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:06

waren ze dan al geel antheman? hier staan ze ook al dik maar nog niet geel! met geel bedoel ik de stengels.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:31

Nog meer mensen hebben geoogst?
ik heb net een giga courgette geoogst die gaat nu in de lasagne

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:13

Ja!! Vandaag peultjes gegeten. Even gestoomd in de stoompan Echt heerlijk zoet!!

En had nog wat boontjes en rettich gezaaid vorig weekend en die komen beide mooi op.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:14

Charlot schreef:
waren ze dan al geel antheman? hier staan ze ook al dik maar nog niet geel! met geel bedoel ik de stengels.

De stelen lagen al weken plat.

Mijn knoflook loof is wel geel.