Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:28

:D :')

Grapjasjes12

Re: Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:29

:))

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:31

Gisteravond maar met de pot meegegeten, heb dus ca. 400 gram (=8 kh) snijboontjes gegeten en 2 braadworsten :))
Niet ideaal, maar mijn ouders waren nog niet helemaal berekend op mijn dieet :D

Vanavond kook ik zelf voor vriendje, en ik denk dat het gehaktbrood gaat worden, dan kan ik wat over is morgen mooi mee naar m'n werk nemen als lunch!

Heb deze van het Atkinsforum, vraag me alleen af of 'ie fase 1 veilig is?

Benodigdheden:
400 gram rundergehakt
1 kleine prei
1 ui
10 champignons
1 tl sambal oelek
1 tl mosterd
1 el soyasaus
1 klein blikje tomatenpuree
2 eieren
peper, zout

Oven voorverwarmen op 200 graden
Maak de prei, ui en champignons schoon en maak ze met de keukenmachine of staamixer héél klein.
Meng dit door het gehakt samen met de sambal, mosterd en soyasaus, tomatenpuree, zout en peper, en de eieren.
Kneed dit tot een smëuïge massa.
Doe dit in een cakeblik o.i.d.
Zet het 45 minuten in de oven, afgedekt met aluminiumfolie.
Even afgieten. Voorzichtig: heet!!
En dan nog 15 minuten zonder folie om een beetje te drogen.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:32

listiglistje schreef:
Ik liep net door de gang om koffie te halen voor mijn baas en zijn bezoek
en merkte in 1 x op : hee mijn bovenbenen schuren niet meer tegen elkaar :Y)

Dat is toch een teken van op de goede weg zijn :D

Oeh dat wil ik ook! Scheelt een hoop kosten op broeken en leggings inderdaad :')

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:34

eigenlijk niet door de ui en het blikje tomatenpuree, maar het kan geen kwaad hoor ;-)

Ik heb de eerste week ook de auberige lasagne gegeten en gewoon afgevallen :Y)

Als je maar niet te vaak in 1 week zondigd met groenten :P

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:40

Zo, ik ga een uurtje naar een vergadering, praten jullie meteen twee pagina's vol. :)) Kreeg de mededeling dat er taart staat van een jarige collega, die ga ik dus mooi overslaan. Ik eet wel een appel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:44

Ik heb wel appels en wortels bij me, maar die zijn straks voor mijn paard :D

Ik hoop trouwens dat de grond weer ontdooid is, kan ik lekker buiten rijden *D
Mijn beestje wordt daar veel fijner van....binnenbak werkt nl deprimerend voor hem :(:)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:45

Als ik tel zit ik rond de 30 tot 35 KH per dag...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:46

Ik kom maar met moeite aan de 20 khd per dag...frustrerend!

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:46

Nou hier schijnt de zon flink, laagje ijs is van de sloot af dus de buitenbak moet prima zijn :j
Ben benieuwd!

Oeh, ik vind net een wraps van omeletjes, sla en gerookte zalm recept :oo

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:49

ik ga vanavond naar den bosch voor 2 dagen Hengstenkeuring, wordt afzien

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:50

leuk, ik ben er morgenavond ook! Ik heb er zin in!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:50

O: ongeveer 250 gram Griekse yoghurt
T: een atkins Day Break
L: twee Kh arme boterhammen met pindakaas
A: halve gegrilde kip met Chamignons uit de oven gegratineerd met kaas

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:54

phormicola schreef:

Ik snap er ook geen drol van :')

Ik heb het lijstje van de vorige pagina opgeslagen, maar ik snap gewoon niet hoe je moet tellen.
Heeft iemand het toevallig in Jip en Janneke taal? :o

In fase 1 mag je max. 20 kh per dag toch? Ik had gister iets van 400 gram snijbonen, en er zit 2 kh per 100 gram in. Dus dat is 8 kh wat ik gegeten heb, en dan toch wordt er gezegt dat ik dan zondig?
Ikke niet meer snap :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:58

Ik heb geen idee Ilse, ik probeer altijd tussen de 20 en 25 uit te komen.
Hou me verder niet aan regels behalve die hier boven staat.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:00

Ilse schreef:
phormicola schreef:

Ik snap er ook geen drol van :')

Ik heb het lijstje van de vorige pagina opgeslagen, maar ik snap gewoon niet hoe je moet tellen.
Heeft iemand het toevallig in Jip en Janneke taal? :o

In fase 1 mag je max. 20 kh per dag toch? Ik had gister iets van 400 gram snijbonen, en er zit 2 kh per 100 gram in. Dus dat is 8 kh wat ik gegeten heb, en dan toch wordt er gezegt dat ik dan zondig?
Ikke niet meer snap :+

nee dan zondig je niet, maar wel met de ui en de tomatenpuree in de gehaktpizza, dat is eigenlijk fase 2 :P snappie het nog....

Fase 1 is 20 khd op 1 dag (fase 1 duurt minimaal 2 weken en dan kun je kiezen of je naar fase 2 gaat of in 1 blijft :-) )

je moet gewoon de groentelijst van de fases hanteren :Y)

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:03

Ah op die fiets, ben blij als m'n boek binnen is :D

Ik was inderdaad al van plan om de tomatenpuree en de ui te schrappen, want ik mag in fase 1 alleen de aangegeven groentes op het lijstje he?
Moet alleen even kijken wat ik er dan wel in stop om het te vervangen.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:05

listiglistje schreef:
je moet gewoon de groentelijst van de fases hanteren :Y)

Trouwens, MOET je in de eerste fase de 20 kh per dag eten? Of is dat meer de max?
Kan je het beste een beetje op de helft gaan zitten ofzo?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:06

Ilse schreef:
Ah op die fiets, ben blij als m'n boek binnen is :D

Ik was inderdaad al van plan om de tomatenpuree en de ui te schrappen, want ik mag in fase 1 alleen de aangegeven groentes op het lijstje he?
Moet alleen even kijken wat ik er dan wel in stop om het te vervangen.

voor 1 x geeft het niet hoor ;) als het maar niet standaard een paar x per week is....tomaten schijnen het afvallen stil te leggen bij sommige mensen vandaar...

20 khd is max in fase 1 :j .

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:08

In de eerste fase van dit dieet wordt de hoeveelheid koolhydraten sterk beperkt tot maximaal 20 gram per dag. U valt hierdoor relatief snel af. Deze fase is bedoeld om het gewichtsverlies te laten beginnen en in korte tijd relatief veel kilo's kwijt te raken. Deze fase werkt voor veel mensen zeer motiverend vanwege het snelle resultaat. Gemiddeld verliest men in deze fase 6-8 kg in de eerste maand. Deze fase duurt meestal zo'n twee maanden. U kunt daar om persoonlijke redenen van afwijken.
De meeste koolhydraat-arme dieten maken gebruik van een beginfase, een startfase bestaande uit heel weinig koolhydraten (meestal tot 20 gram per dag). U moet dus goed op de hoogte zijn van wat koolhydraten zijn en u moet exact weten hoeveel koolhydraten in welke voedingswaar aanwezig zijn. U vindt deze informatie op http://www.koolhydratentabel.nl/.
In de tweede fase van het dieet mogen meer koolhydraten worden gegeten, namelijk 40-80 gram per dag (dat verschilt per dieet). In principe is dat dit een overgangsfase is tussen het zeer strenge koolhydraat beperkte dieet en de derde fase waarin u uw gewicht probeert te behouden. U mag in deze tweede fase meer koolhydraten nuttigen en in de derde fase zijn vrijwel alle voedingswaar, zij het in beperkte mate, toegestaan. Deze tweede fase houdt in dat u steeds meer koolhydraten gaat toevoegen en het vetgehalte van uw voeding wordt langzaam verminderd. Op deze wijze krijgt u uiteindelijk een een gezonder eetpatroon. Een eetpatroon dat u uw hele leven kunt volhouden.
Een koolhydraatbeperkt dieet is uitstekend geschikt om gewicht te verliezen, maar op de lange termijn kan een hoge vetinname leiden tot toename van het lichaamsgewicht en soms tot een verhoogd cholesterolgehalte. Daarom is het erg belangrijk om in deze tweede fase toe te werken naar een gezonder eetpatroon. Ook wordt in deze fase extra aandacht besteed aan voldoende lichaamsbeweging. Uw plaatselijke diëtiste kan u hier bij goed helpen.
De smart carbs of slimme koolhydraten
Veel deskundigen menen dat de zogenoemde snelle koolhydraten zoals suiker en zetmeel (dat uit een lange keten van suikermoleculen bestaat) te snel in het bloed worden opgenomen. Daardoor ontstaat een snelle afwisseling van zowel bloedsuiker als insuline, en dat zou een rol spelen bij het ontstaan van het metabool syndroom en diabetes. Wetenschappelijk is dat nog onvoldoende aangetoond. Wel is het zo dat bij patiënten met suikerziekte bepaalde koolhydraten voor een snellere en hogere stijging van de glucosespiegel zorgen dan andere. Hierop is de zogenaamde glycemische index (GI) gebaseerd.
Het verschil tussen de goede en slechte koolhydraten wordt weergegeven met het GI-getal, de glycemische index. Die meet de snelheid waarmee voedsel wordt omgezet in glucose, de energiebron van het lichaam. Daarbij wordt glucose zelf op 100 gezet, staat panklare witte rijst op 97, stokbrood op 95, gebakken aardappelen en cornflakes op 84, en spaghetti op 41. De gezonde, langzame koolhydraten uit een appel staan op 38, die uit peulvruchten op 31 en uit een grapefruit op 25. Hoewel er meerdere dieten op dit principe zijn gebaseerd is de medische en wetenschappelijke onderbouwing van deze GI-dieten onvoldoende.
In de derde fase gaat het er om, net als bij andere diëten, om de voeding en het lichaamsgewicht in balans te houden. Dit is verre weg de moeilijkste fase. Nu komt het er op aan dat u uw eetgedrag onder controle houdt. Dit is de fase dat het beruchte jo-jo effect kan optreden. Nog meer dan in de eerste twee fasen ligt de nadruk op lichaamsbeweging.
Hoe zit zo'n koolhydraatbeperkt dieet eruit?
Het koolhydraatbeperkte dieet houdt in dat koolhydraat bevattende voedingbestanddelen zoals brood, rijst, aardappelen, suiker en meelproducten tijdelijk uit uw menu worden geschrapt. Dat betekent dat het dieet voornamelijk vet en eiwitten bevat. Tot voor kort werd aangenomen dat dit een ongezond dieet was, maar recent onderzoek heeft aangetoond dat zo'n eiwit en vetrijk dieet wel degelijk leidt tot een aanzienlijke gewichtsreductie en ook het effect op het totale cholesterol in het bloed verandert nauwelijks, terwijl bij mensen met een zogenaamd metabool syndroom het Triglyceridengehalte (een van de vetten in ons bloed) en het HDL-cholesterol juist aanzienlijk verbeteren.
Een goed samengesteld low carb dieet is gedurende een gebruik van één à twee jaar niet schadelijk gebleken voor de gezondheid. Waarschijnlijk is het low carb dieet voor mensen met het metabool syndroom of diabetes zelfs beter dan een koolhydraatrijk dieet. Alleen mensen met ernstige lever- en nierziekten kunnen beter geen low carb dieet gebruiken. Patiënten die bloedverdunners gebruiken zoals acenocoumarol en fencoumarol moeten zich tijdens de start van een low carb dieet vaker laten controleren door de trombosedienst. Het gebruik van aspirine en ascal kan geen kwaad en behoeft geen extra controles. Voorts zien wij (door een gebrek aan vezels) vaak obstipatie (harde ontlasting) optreden bij deze dieten, Vandaar dat extra vezels (zemelen en medicijnen zoals Metamucil) heel vaak nodig zijn om de ontlasting op gang te houden.Wij raden u aan een tot twee multivitamine tabletten per dag te gebruiken tijdens het volgen van het low carb dieet.
Een typisch koolhydraatbeperkt dieet is bijvoorbeeld als volgt samengesteld:
• Ontbijt: twee gebakken eieren met spek (geen brood)
• Als tussendoor Bouillon
• Lunch: salade met tonijn of franse kaas of Shake
• Als tussendoor worstje
• Diner: twee of drie groenten, vlees of vis. Geen voorgerecht of nagerecht, geen aardappelen, rijst of maïs.
• Drink veel water of groene thee.
Dit is geen uitgewerkt dieet maar een voorbeeld dieet.
Hoe werkt zo'n low carb dieet?
In het begin is het erg belangrijk dat u niet meer 20 gram koolhydraten per dag gebruikt. Als u meer dan deze hoeveelheid koolhydraten eet, zal het afvallen niet succesvol zijn. Daarom is het belangrijk dat u exact de voorgeschreven menu's en hoeveelheden gebruikt
Door het gebrek aan koolhydraten (en energie) zal het lichaam na een paar dagen overschakelen op vetverbranding. Deze vetten worden echter niet volledig verbrand omdat hier glucose (afkomstig uit koolhydraten) voor nodig is. Doordat de vetten niet volledig benut worden, moet het lichaam meer vet verbranden dan normaal om dezelfde hoeveelheid energie te verkrijgen (u ‘verliest' calorieën). Deze verklaring wordt in de lekenpers veelal gebruikt om de werking van deze koolhydraatarme dieten te verklaren. Helaas is de wetenschappelijke onderbouwing flinterdun. De zgn. low carb dieten blijken goed te werken en dat is wetenschappelijk nu wel overtuigend aangetoond, echter het waarom en hoe is nog onduidelijk.
Bij de vetverbranding ontstaan afvalstoffen, zogenaamde ketonen (of ketonzuren). Deze ketonen (afbraakproducten van vet) onderdrukken waarschijnlijk het hongergevoel.
Ketonzuren zijn herkenbaar aan de geur van de adem en de urine, deze ruiken naar aceton. Een gezond lichaam kan de ketonzuren snel afvoeren via de urine. Door veel water te drinken kunt u uw lichaam hierbij ondersteunen. Vermoedelijk zijn door het verminderd gebruik van koolhydraten ook de insulinespiegels lager. Wetenschappelijk is dit echter nog niet met zekerheid aangetoond. Lagere insulinespiegels leiden tot minder opslag van vetweefsel en minder schommelingen in de bloedsuikerspiegels en minder hongergevoelens. Naast de ketonen zorgt ook het hoge eiwitgehalte in de voeding voor een onderdrukking van het hongergevoel. Onderzoek heeft aangetoond dat van alle voedingsstoffen die calorieën leveren eiwit het hoogste verzadigingsgevoel geeft (je zit er snel van vol en bent hierdoor geneigd minder te eten). Minder hongergevoel maakt het makkelijker om af te vallen.
Een low carb dieet is rijk aan vetten. Dat heeft een aantal voordelen op korte termijn, maar ook nadelen op langere termijn. Vet maakt eten smakelijk. Onze smaakreceptoren in de mond reageren positief op vet, waardoor we vetrijke maaltijden als aangenaam ervaren. Een vetarm dieet wordt door velen van ons als minder lekker gewaardeerd. Het is dus makkelijker om een low carb dieet vol te houden.
Het Low Carb dieet bevat een grote hoeveelheid eiwit. Eiwit geeft een hoog verzadigingsgevoel. Mede hierdoor is het dieet zonder hongergevoelens goed vol te houden. Daarnaast is het wetenschappelijk aangetoond dat eiwitten een beschermend effect hebben op spiermassa. Door het toevoegen van extra eiwitten aan het dieet neemt de spiermassa toe en neemt uw vetmassa af!
Bij het low carb dieet is een aantal dingen van belang:
• de totale hoeveelheid koolhydraten die u per dag eet;
• de verhouding van verzadigd-onverzadigd vet in de voeding;
• gebruik van extra eiwitten,
• lichaamsbeweging;
• gebruik een multivitamine pil.
Deze zaken zijn van wezenlijk belang voor het succes van het dieet. Uw diëtist en arts zullen tijdens de begeleiding hieraan aandacht besteden en geven u de juiste instructies mee.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:02

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:58

Heb tussen de middag heerlijk van allerlei soorten vis gegeten.....was errggg lekker.
Zometeen ga ik aan de spinazie met een ei en lekker een schnitzel zonder paneermeel.

Heb een barstende koppijn dus zal wel vroeg naar bed worden.....(helemaal niet erg)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:00

Ik moet er 4 rijden vanavond dus ga echt even makkelijk eten. Geen zin in nachtwerk!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:06

Klinkt goed, Tassie :)
Wij krijgen vanavond visite en ik geloof dat het de bedoeling is dat ik ook iets op tafel ga zetten. Handig, want ik moet eerst nog werken en dan zullen ze vast al wel op de stoep staan.
Ik zit nu gauw iets in elkaar te flansen zodat ik zometeen boodschappen kan doen en snel iets op tafel kan zetten. Het wordt in elk geval een voorgerecht met vissoorten (combi van tonijn, garnalen en rivierkreeftjes met sla en een dressing), dat kan ik snel in elkaar breien, het ziet er leuk uit en het smaakt goed.
Als hoofdgerecht denk ik dat ik een mooie beenham neem ofzo met verschillende groentes en gebakken aardappels voor de liefhebbers. Kan ik zelf ook mooi van meeeten (behalve de aardappels dan).

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:19

Klinkt wel heel goed wat je gaat neerzetten....kunnen we niet bij jou aanschuiven haahahhaha