Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 16:16

Oew wat fijn! Die vind ik erg lekker maar normaal gewoon te duur.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:12

Lekker! Ga ik halen :D :D

Zondag weer uit eten. Ik ken de eigenaren van het restaurant een beetje dus ik liep vandaag even binnen om te vragen of ze vegan kunnen maken. De kok zei dat hij het wel jammer vond omdat je met kaas zoveel lekkers kan :+ Nou ja, helaas, dat doe ik óók al niet, dus hè. Gelukkig werken ze (onder meer) met verrassingsmenu's dus daar valt altijd wel iets in te fabriceren zei hij. Ik ben benieuwd :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:35

Gisteren was ik dus eten in t tehuis van opa en oma. Ze hebben daar een restaurant en hadden een asperge diner. Ik had gebeld; vegetarisch was mogelijk. Nou, dat heb ik geweten. Overal was het vlees weggelaten zonder enige compensatie en op een ander moment kreeg ik... vis. Want dat aten vegetariërs toch wel? Ondanks dat ik de laatste tijd geen vis meer eet, heb ik het maar opgegeten om te voorkomen dat het werd weggegooid. Nadat ik de serveerster had duidelijk gemaakt wat het verschil tussen pescotarier, vegetariër en veganist (die eten geen vlees en vis maar wel kaas, toch?) was...
heel bijzonder. Gelukkig vonden mijn grootouders het heerlijk dat ik er was :P

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:03

Ik heb nog iets ongezonds-gezonds gevonden :D

De vega broodje bapao van AH met falafel. Jammer genoeg niet vegan, maar voor die ene keer.. ik vind m heerlijk!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:41

Jotoma schreef:
Ik heb nog iets ongezonds-gezonds gevonden :D

De vega broodje bapao van AH met falafel. Jammer genoeg niet vegan, maar voor die ene keer.. ik vind m heerlijk!

Bij de jumbo is de vega bapao wel vegan :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:11

Good to know, haal ik die de volgende keer!
Nu nog de vegan turkse pizza naar binnen werken met groente en eigen knoflooksaus. Ook echt een favorietje!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:49

Ja die vegan turkse pizza zie ik dus niet meer |(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:20

Oh nooo!

Zijn er mensen die vloggloss kijken op youtube? Door Mascha ben ik vegan gaan eten. Zij heeft nu ivm de klimaatveranderingen mee gedaan aan een programma waarbij ze lieten zien wat er met de aarde gebeurd.
Ze legt in vlog 909 uit dat over vier jaar tijd alles gesmolten is als we doorgaan zoals we dat nu doen. Dan kan er een nieuwe ijstijd komen, extreme hitte of juist meer tsunami ellende. Kan je het je voorstellen? Vier jaar!
Tevens legde ze uit dat 1 stuk vlees laten staan twee maanden douchewater bespaart, want vlees zorgt voor extra waterverbruik.

Ik kan het niet exact navertellen, heb niet de bronnen, maar de docu wordt nog uitgezonden. Maar een goeie realitycheck!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:48

Before the flood is ook een mooie :)

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:01

Ik vind het super dat ze vegan eet, om welke reden dan ook. Maar over vier jaar alles gesmolten _O- d _O- . Dat kan ik niet serieus nemen. Ik denk dat ze zich eerst wat beter moet verdiepen in klimaatopwarming en niet zomaar alles vertellen wat ze hoort.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:25

Met alles bedoelt ze denk ik alles wat nu bevroren hoort te zijn :o

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:50

Denk dat het om het verschil in temperatuur gaat. Nog 0,5 erbij bovenop en het wordt beetje vervelend :(

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:17

Zo, hier mijn 10 jarige zoontje blij gemaakt. Ook Amerikaanse pannenkoekjes kunnen prima veganistisch :j . Heb daar een recept voor uit een oud Amerikaans kookboek en de melk vervangen door soya melk en het ei gewoon weggelaten. Als suiker kokosbloesem suiker en als meel speltbloem. Kind heeft gesmuld :9 :) .

Afbeelding

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:46

Jaa lekker pannenkoeken! Fietste net naar huis met het idee ze te gaan maken. Ik gebruik altijd op gevoel een meelsoort (meestal gemalen haver), havermelk of een notenmelk, 2 tl baking soda en is weg te laten maar vind het vaak wel lekker een geprakt banaantje.
En dan met mijn favoriete topping, blauwe bessen en agavesiroop. <3

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 20:36

Iemand die aflevering van de Keuringsdienst van Waarde gezien? Ik vond hem echt top. Lekker eerlijk :) Fijn dat dit meer in beeld komt.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 20:44

Nee? Waar ging 'ie over? Nu ben ik benieuwd! :)

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 20:49

Over kippenslacht. Ik ben zelf geen 100% vegetariër. Simpelweg omdat mijn gezin er echt niet aan meewerkt. Ik eet toch 1 keer in de week vlees. Als ik bij anderen eet doe ik dat meestal ook, omdat ik me dan niet banketstaaf wil voelen. Maar elke keer als ik weer wat zie zoals dit kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om vlees te eten..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:51

Myrth97 schreef:
Over kippenslacht. Ik ben zelf geen 100% vegetariër. Simpelweg omdat mijn gezin er echt niet aan meewerkt. Ik eet toch 1 keer in de week vlees. Als ik bij anderen eet doe ik dat meestal ook, omdat ik me dan niet banketstaaf wil voelen. Maar elke keer als ik weer wat zie zoals dit kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om vlees te eten..

Ach, vervelend, dat is ook de reden geweest dat ik nog lang vlees ben blijven eten terwijl het me echt enorm tegenstond :(:) Ik hoop voor je dat je ouders bijdraaien! Uiteindelijk was het het voor mij helemaal waard om even door te zetten :)

Keuringsdienst vind ik echt een fantastisch programma. Juist omdat het zo confronterend is. Die aflevering over goudvissen ook bijvoorbeeld, die worden gekweekt in grote meren in Israël om vervolgens met honderden in grote bakken naar dierenwinkels over de hele wereld vervoerd te worden. Zo'n visje dat je voor een paar euro in de dierenwinkel koopt heeft echt een halve wereldreis achter de rug :(:) Zelfde voor hamsters enzo, die worden in Oost-Europa als bijbaantje gekweekt door arme boeren. Blegh.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:57

Er zijn ook nogal wat hamsters die niet uit het Oostblok vandaan komen
Hier in de regio komen veel van de knagers en dergelijke bij lokale kwekers weg (mijn oude school leverde aan een aantal zaken, een leraar bij een latere opleiding kweekte bepaalde kleuren Russische hamsters en die leverde ook aan wat winkels

Maar denk dat als je ergens een huisdier vandaan haalt je altijd kritisch zou moeten zijn over de herkomst

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:07

Sonja_vR schreef:
Er zijn ook nogal wat hamsters die niet uit het Oostblok vandaan komen
Hier in de regio komen veel van de knagers en dergelijke bij lokale kwekers weg (mijn oude school leverde aan een aantal zaken, een leraar bij een latere opleiding kweekte bepaalde kleuren Russische hamsters en die leverde ook aan wat winkels

Maar denk dat als je ergens een huisdier vandaan haalt je altijd kritisch zou moeten zijn over de herkomst

Dat sowieso :j Wie vraagt zich nou helemaal af waar die beestjes vandaan komen die in de dierenwinkel zitten? Ik had er tot die aflevering ook nooit bij stilgestaan.
Ding is, zolang er grote zaken en tuincentra bestaan waar je diertjes kunt kopen zullen de broodfokkers ook blijven... :(

Nu weer even wat leuks: ik heb vandaag pulled veggie (volgens mij nieuw) van Vivera op mijn pizza gedaan. het is echt heel lekker! Het heeft een beetje een barbecuemarinade, denk dat het ook super lekker is in een schotel of op een stokbroodje :Y)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:17

Mag ik mij hier ook melden? Ik ben zelf niet vegetarisch maar mijn dochter lust absoluut geen vlees. Nu vind ik dit helemaal niet erg, maar lekkere recepten vinden is wel wat lastig op deze manier. Ze is verzot op noten, zaden en bonen. Dus dat is wel heel fijn. Verder is ze meer van de raw food dan iets wat gebakken/gekookt is. Ik ben zelf totaal niet bekend met vegetarische recepten. Ik at vroeger alleen vlees en lustte ik dus geen groenten. Inmiddels wel, maar ben wel wat voorzichtig met iets maken. Nu heb ik een aantal filmpjes. docu's etc gezien en wil ik toch gaan proberen voor het grootste gedeelte vegetarisch te gaan eten. Misschien dat ik zelf wel helemaal ga switchen als ik echt lekkere recepten kan vinden. Heb inmiddels al wat website's bekeken, maar aangezien bij het meeste geen feedback staat ben ik daar een beetje terughoudend in.

Vleesvervangers vind ik zelf niet echt nodig. Zolang het maar een maaltijd is die goed vult. Hebben jullie aanraders qua kookboeken die ik zeker moet lezen? Ben nu op pagina 12 van dit topic en ga zeker nog verder lezen. Ik heb van 8nnemiek al een keer een recept gekregen van een paddenstoelenburger en die viel hier echt heel erg in de smaak.

Ik hoop dat ik welkom ben en dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Namens mijn dochter ben ik jullie alvast dankbaar voor eventuele tips en recepten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:27

Hey Sunrise, leuk dat je je dochter zo steunt :) Zoals je misschien hebt gelezen is niet iedereen genezen met zulke open-minded ouders.
Wat betreft vleesvervangers: die zijn niet per se nodig inderdaad, mits je in je achterhoofd houdt dat een goede avondmaaltijd bestaat uit eiwit, koolhydraten/zetmeel en groenten. Dat kan dus falafel op een broodje met groenten zijn, maar ook een wrap met bonen en rauwkost :)
Waar ik zelf heel veel aan heb is mijn kruidenrekje, daar maak je ongeveer alles lekker mee voor weinig moeite/geld (en bovendien is dat vaak ook de smaakmaker in vlees, kijk naar shoarma, dat krijgt zijn typische smaak toch door de kruiden).

Echte aanraders: de Facebook van Bosh! (voor zowel alledaagse als extra lekkere gerechten), het boek 'de dikke vegetariër' en Veg! (die laatste is geheel plantaardig en geschreven door een vleeseter), maar ik vind the buddhist chef ook fantastisch, en Nest&glow ook. Die laatste twee zijn Facebookpagina's/youtubekanalen. Het is even wennen, koken van een filmpje, maar inmiddels bevalt het mij persoonlijk erg goed :)
Verder zijn Lisa Goes Vegan en de Groene Meisjes leuke blogs om te leren over verschillende recepten maar ook algemene zaken als ' 10x lekker met kikkererwten' om maar iets te noemen.
Tenslotte veganchallenge.nl heeft talloze super snelle recepten die meestal geen moeilijke ingredienten vereisen en ook nog eens erg goedkoop zijn :)

Ik besef me overigens dat je ' vegetariër' zei en niet veganist :D maar dit zijn allemaal vegan tips, en die kunnen óók voor vegetariërs :+ vandaar. Het is niet dat ik vind dat je nu direct veganist moet worden ofzo.

Succes met lezen, we zijn al een eind zie ik :=

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:31

Wat goed dat je je dochter zo tegemoet wil komen!
Mijn vriend en ik vinden de kookboeken van Thug Kitchen erg leuk! (Wel in het Engels, de Nederlandse vertaling komt binnenkort uit.) Lekker 'gewoon' eten, maar wel 100% plantaardig. (Natuurlijk kan je er zelf voor kiezen om alsnog bvb koemelk te gebruiken.)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:48

Ik ben erg bang dat ik een vitamine B12 tekort heb. -O- Heb dat namelijk al eens eerder gehad. Binnen 2 weken krijg ik uitslag er over. Wilde juist gaan minderen met het consumeren van dierlijke producten. Maar vind het heel lastig!

Ik vind alpro yoghurt namelijk oprecht heel goor. :o Dus had een paar vraagjes hoe jullie het volgende maken:

- Spinazie á la creme
- ovenschotels (behalve edelgist)

En waar kan je edelgist (goed)koop bestellen? :D

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:50

Thnx voor de tips! Ik heb al wat recepten opgeslagen van die site's die je aanraad inderdaad. Moet zelf ook even kijken wat ik allemaal lust. Gelukkig lust ze sowieso best veel qua groenten dus dat is wel heel fijn.

Ik ben heel makkelijk naar haar. Zij heeft gewoon aangegeven dat zij het echt niet lekker vind. Hier is de regel eerst proeven dan zeggen of je het lust of niet. En vlees is gewoon iets wat zij echt niet wilt eten. Dit vind ik prima, maar dan wil ik wel dat zij natuurlijk aan voldoende vitamines komt etc.

Overigens maakt vegan of vegetarisch mij niet zoveel uit. Wij eten wel kaas, eieren en bijvoorbeeld yoghurt en mayonaise. Dit komt wel bij de boeren uit de buurt vandaan. Ikzelf eet 1 keer per week sowieso vis en dat heet weer anders dacht ik ergens te lezen.

Van veganchallenge wil ik de burger maken die ze nu erop hebben staan. Al heb ik geen idee of ik havermout wel zo lekker vind. :+ Tofu/soja vind ik sowieso echt niet lekker. Melk drinken wij hier overigens ook niet. Ook geen vervanging overigens. Wij vinden het allemaal echt niet lekker. Wel verschillende merken geprobeerd van vervangers en dat was ook geen succes helaas. Dus wij houden het op yoghurt. Hier maak ik ook ijsjes van bijvoorbeeld of een smoothie. Of gewoon als toetje na het avondeten.

Ik ga volgende week maar eens wat uitproberen. En eens kijken bij de bieb of daar wat van die boeken staan. Dan kan ik eens kijken welk boek het beste bij ons gaat passen.