Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:04

Ik heb een nepleren zadel, een Wintec Isabell Werth (oid, het past dus heb me er verder niet echt in verdiept :') )

Ik vind het echt super kwaliteit! Vind leren zadels vaak hard en ze kraken meestal.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:31

Ik volg The Green Happiness en De Planteneter. Verder niemand, maar naar aanleiding van jullie berichten ga ik even speuren. :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:24

onbarefeet schreef:
Zijn bijvoorbeeld zadels die niet van leer zijn (bijna) altijd van slechtere kwaliteit? Ik weet niet hoe het spul heet waar het dan van is, maar ik zou zelf eerder voor zoiets gaan mocht ik ooit een paard aanschaffen. Hoofdstellen etc. kan ik zo nog wel bedenken van bijvoorbeeld touw, maar zadels? :') geen idee..

Dit zit mij inderdaad ontzettend dwars. Ik ben een fanatieke dressuur ruiter en heb toch al jaren geleden mijn spullen in het leer gekocht. Ik baal hier wel van, maar qua zadels zijn er nou eenmaal geen goede alternatieven :n Die passen iig niet op mijn merrie.

En qua rijlaarzen ook niet denk ik :(

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:00

De winkel met de kaas is Natuurwinkel Maastricht, ligt twee minuutjes lopen van het station, dus ideaal als je een keer in de buurt bent :)

Pff, wat vermoeiend dat mensen zo kunnen reageren! Wij zijn de enige binnen onze vriendengroep die veganistisch proberen te eten, maar niemand is veroordelend als we bij anderen gewoon mee eten en vooral juist respectvol dat we het thuis wel doen! Zo zou het ook moeten zijn, iedereen die iets bijdraagt is toch top!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:27

Wat ik wel erg lastig vind is wanneer ik mensen zie die bijvoorbeeld erg veel baat kunnen hebben bij het stoppen met melkproducten eten. Mijn vriend heeft elke keer gedoe met zijn darmen, maar eet wel veel kaas en drinkt veel melk. Ik hou van hem en ik hoor zo vaak dat melkproducten voor dit soort problemen zorgen, maar hij wil absoluut niet stoppen.

Ken ook een meisje die veel varkensvlees eet en ze heeft (net als ik overigens) erg veel last van onzuiverheden in haar gezicht. Ik gaf als tip dat ze bijvoorbeeld even met dat vlees kon stoppen en kon kijken of ze minder klachten kreeg, maar dat werd afgeschreven als 'rare vegan ideeën'.

Ik vind dat zo jammer. Veel dierlijke producten kunnen wel degelijk voor problemen zorgen, maar mensen geloven je niet omdat ze weten dat je het niet eet. Alsof ik hun problemen gebruik om ze van het vlees af te krijgen. Mensen hebben nog liever pijn en ongemak dan dat ze stoppen met vlees en melk :(

Leren spullen van voor je vegan werd zou ik me niet schuldig over voelen. Je wist niet beter. Je kan het gebruiken tot het kapot gaat of verkopen, maar ik weet dat sommige mensen het de vuilnisbak in gooien en dat vind ik zonde. Ik heb niks van leer oid, maar wel een kleed van koeienhuid. Voelde ik me ook rot over eerst, maar wanneer ik ga samenwonen gaat hij toch echt mee. Klinkt heel raar, maar is ook een soort herinnering aan hoe makkelijk mensen (net als ik) zo iets kopen en er niet over na denken dat er een dood dier op de grond ligt.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:30

Veel mensen kunnen 'ongevraagd' advies sowieso niet waarderen, dus ik vertel ook niks erover tenzij het gevraagd wordt. Maar wanneer mensen vragen hoe het komt dat mijn huid veel zuiverder is ben ik ook gewoon eerlijk over de veranderingen die me geholpen hebben (waarbij ik zelf trouwens het idee heb dat dat veel meer in melkproducten dan in varkensvlees zit want dat at ik sowieso vrijwel nooit) :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:30

Mallow schreef:
Ik vind chips eten met melk nou niet zozeer 'doen wat je kan'.. Daar ontgaat mij het hele vegan gebeuren eventjes en misschien ook niet zo thuis in een topic als deze?

Eens. Zeker met chips en dergelijke is het supermakkelijk om gewoon een vegan variant te vinden.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:38

Ik begrijp Kaus haar opmerking wel hoor. Als je naar je vriendinnen toe gaat en ze hebben chips gekocht waar melkpoeder in zit, dan begrijp ik dat je dat voor een keer door de vingers ziet. Ik zou mijn vriendinnen wel uitleggen dat hier melk in zit en dat ik dat daarom niet eet, maar om nou een hele avond op de bank te zitten en niet eten vind ik dan tegenover je vriendinnen ook weer niet netjes..

Zelf koop ik geen chips meer met melkpoeder, maar ik hang mijn vriendinnen of klasgenoten niet meteen aan de schandpaal als ze de verkeerde chips hebben gekocht :P

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:45

Voor iedereen is 'doen wat hij of zij kan' anders en ik zou het zelf prettig vinden als we ook over die moeilijkheden kunnen praten binnen het topic. Als iemand een keer ontzettend veel zin heeft in iets anders: nog steeds chapeau voor alle dagen dat je wél veganistisch eet!! Ik ervaar zoals eerder gezegd ook veel moeilijkheden buiten de deur en dat is de enige reden waarom ik niet volledig veganistisch eet (binnenshuis dus wel). Het is juist ook interessant om samen te bekijken hoe je dat aspect kan aanpakken, want helaas is dat ook de realiteit van een veganist.

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:43

Buiten de deur eten als vegan is lastig, daar moet je je weg in vinden en door hebben dat de meeste mensen het geen probleem vinden om rekening met je te houden. Ik sla alles af wat niet vegan is, er is niemand die daar moeilijk over doet zo is mijn ervaring. Al is het misschien niet netjes of 'hoort' het niet, heb geen moeite om taart af te slaan op een verjaardag bijvoorbeeld. Als ik bij mensen ga eten geef ik aan dat ik best wil helpen met samen koken of recepten doorgeven of zelf iets meebrengen en dergelijke. Heb wel fijne mensen in mijn omgeving, vriendinnen zijn erg begaan en vragen voor ik langskom wel eens of ik een bepaald product wel of niet eet. Thuis wordt er altijd iets gekookt wat ik kan eten etc. :) Het is denk ik ook wel hoe je er zelf in staat, ik eet niets aan dierlijke producten en dat weet mijn omgeving ook. Als het lijkt alsof je niet helemaal vasthoud aan vegan zijn gaan anderen wellicht wat minder moeite voor je doen?

Qua youtubers volg ik bonnyrebecca, edgy veg, fablunch, hot for food, mary's test kitchen en nog wel een aantal. :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:40

Zoals Mercury en dondeyne zeggen inderdaad.

Ik ben straks drie dagen weg met een vriendin en haar familie. Ik koop zelf eten voor op de barbecue, neem eigen beleg en tussendoortjes mee. Maar moet ik dan maar thuis blijven wanneer zij uit eten gaan en er geen 100% vegan optie is?

En met chips als ik ergens op een feestje ben, dan maar de hele avond niks eten? Het moet voor jezelf ook te doen blijven.

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:04

Van een avondje zonder chips (of eten) is nog nooit iemand doodgegaan :D. Als je je afvraagt of er op een feeestje wat voor je te eten is neem dan zelf wat mee (bak bv zelf een vegan taart, doet t altijd goed!). Zorg dat je altijd wat te eten meeneemt in je tas o.i.d (mueslirepen bv). Met uit eten gaan is voorbereiding altijd handig. Bel het restaurant, kijk op happycow voor restaurantopties etc. Is mij nog niet overkomen dat er niets te eten is voor mij in een restaurant. Er is altijd wel een salade wat je aangepast kunt vragen of patatjes ofzo. En ja, daar wordt je niet altijd blij van, maar een avondje patatje of een niet zo gevulde salade valt best te doen en voelt voor mij beter dan iets dierlijks eten.

Ik bedoel het absoluut niet veroordelend naar de niet 100% vegans hier hoor! Dit is alleen mijn aanpak met hopelijk wat tips voor jullie. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:18

In het dorp waar ik woon is welgeteld 1 restaurant met 1 vegan optie. Die heb ik na 2 jaar wel gezien... Ik ben daarom al tijden niet meer uit eten geweest.

Waar we daar uit eten gaan is geen enkele optie vegan. Patat is meestal gebakken in dierlijk vet. Ik ga proberen een optie vegan te maken maar ook het restaurant zal zijn grenzen hebben.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:41

Ik en veel vrienden houden ontzettend van eten, wat betekent dat uiteten en samen koken een groot onderdeel van ons leven uitmaakt. Ik wil niet dat dat aspect verdwijnt en ik wil niet dat mensen zich continue moeten aanpassen. Ik vind dierenwelzijn, ecologie én mijn eigen gezondheid belangrijk en daarom eet ik veganistisch, maar ik vind plezier hebben met anderen ook belangrijk. Je kunt ervoor kiezen om dan alles te weigeren, maar dat is geen optie waar ik nu voor wil kiezen. Het aanbod aan veganistisch uiteten is nou eenmaal ontzettend slecht in mijn regio.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:24

Ik vind Maastricht anders goed te doen, dondeyne :) En samen koken lijkt me juist heel geschikt om vegan te doen. Over aanpassen, tja. Mijn vrienden willen bijvoorbeeld echt geen pizza zonder kaas, maar die kaas mag best vegan zijn, wat interesseert hen dat nou. Als ze niet wisten dat het van mij kwam, zouden ze het niet eens merken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:49

Sterker nog, veel pizza uit de winkel is gemaakt met nepkaas ipv echte omdat dat goedkoper is.. Niet helemaal vegan, maar die is gemaakt van palmolie met wat melkeiwit, zetmeel en kleurstof :=
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Analoogkaas
Ik denk dat vegan kaas zelfs meer smaak heeft dan de nepkaas..

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:52

Appelmoes; over welke restaurants heb je het dan? Ik vind de Loving Hut namelijk echt vreselijk. Bijzonder vind ik wel leuk, maar laatst was de eigen kok er niet waardoor het eten alsnog niet vegan kon. Marres en Brandweer zijn favorieten en daar kom je vegetarisch een heel eind, maar veganistisch? Samen koken is bij ons thuis vegan en bij anderen thuis niet en dat wil en ga ik ook van niemand vragen. Vrienden proberen soms tegemoet te komen en dat vind ik al ontzettend lief. Het is maar net welk standpunt je aan wilt nemen...

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:04

onbarefeet schreef:
Zijn bijvoorbeeld zadels die niet van leer zijn (bijna) altijd van slechtere kwaliteit? Ik weet niet hoe het spul heet waar het dan van is, maar ik zou zelf eerder voor zoiets gaan mocht ik ooit een paard aanschaffen. Hoofdstellen etc. kan ik zo nog wel bedenken van bijvoorbeeld touw, maar zadels? :') geen idee..

Ik kom even binnen vallen :D

Het is maar net wat je wilt, maar ik heb een volledig synthetisch Ghost zadel. Ik vind hem mooi om te zien en ook nog eens hartstikke praktisch.
Het materiaal het micropell. Mijn hoofdstel is van biothane.
Afbeelding

Afbeelding

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:14

onbarefeet schreef:
Er is ook een YT-account die het heeft over hoe ze hun kinderen veganistisch te eten geven, maar dat weet ik zo even niet uit mijn hoofd.
Mango island mama? <3

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:15

Bliksem schreef:
onbarefeet schreef:

Ik kom even binnen vallen :D

Het is maar net wat je wilt, maar ik heb een volledig synthetisch Ghost zadel. Ik vind hem mooi om te zien en ook nog eens hartstikke praktisch.
Het materiaal het micropell. Mijn hoofdstel is van biothane.
[ [url=m/hU3t5T.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2kuu9R.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaaf ding! Maar zit dat niet raar, zonder zweetbladen? (Als ik het zo goed zie en zeg dan := )
Bliksem schreef:
onbarefeet schreef:
Er is ook een YT-account die het heeft over hoe ze hun kinderen veganistisch te eten geven, maar dat weet ik zo even niet uit mijn hoofd.
Mango island mama? <3

Volgensmij wel ja :j

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:24

Ze bestaan ook met lange zweetbladen, maar ik vind het heerlijk zoveel close-contact met paardlief. Ik heb hier heel bewust voor gekozen in ieder geval.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:43

Daar is de knappe vlek weer, vind de combinatie zo geweldig!
Mijn zadel is drytex en ik heb een vegan Libra trec te koop staan (pb voor meer info :P )
Verder heb ik een nylon kaptoom en een touwhoofdstel :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:12

Nog een leuke ervaring gehad, we hadden vandaag een gezamenlijke lunch als afsluiting van het schooljaar waarbij iedereen iets meenam, en ik had natuurlijk als enige vegan mee (op de klasveganist na hahaha). En dat viel heel goed in de smaak! Leuk om mensen zo toch een beetje enthousiast te krijgen.

Zondag ben ik jarig en ik vind het leuk om dan een taart te maken, maar in het kader van het enthousiasme verspreiden wilde ik dat ook vegan proberen te maken. Heeft iemand een recept dat echt lekker is? Ik hou zelf van fruitige taarten, niet zo van de chocoladebommen of kilo's karamel (alles met mate dus).

Ik heb nu deze op het oog:
https://vegetus.nl/frambozentaart-met-crumble-topping/

Enige nadeel is dat er staat dat je hem het best de dag van tevoren kan maken, maar zaterdag ben ik niet thuis en zondagmiddag komt het bezoek. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:01

Ook ik kom binnenvallen.

Ik zal eerlijk zeggen dat ik niet het hele topic heb teruggelezen. Ik eet al vanaf mijn 10e geen vlees meer, maar neig steeds meer naar de stap om veganistisch te gaan eten/leven.
Eitjes kan ik imo wel van mijn eigen kippen eten die ik alleen nog wil als ze ergens in een mini-ren zitten en mensen ermee stoppen bijvoorbeeld of als ze ergens verschot hebben of ik zelf kuikens heb en de haantjes ook kan laten rondlopen. Mijn kippen lopen vrij rond en krijgen persoonlijke zorg indien nodig en als ze niet meer leggen worden ze niet geslacht o.i.d.
We eten al zoveel mogelijk vers en niet uit pakjes waar dierlijke producten in gebruikt worden en melk drink ik al sinds ik klein ben niet meer.

Nu wil ik ook de stap maken naar geen leerproducten meer kopen (al beperkte ik dat voor eigen gebruik al tot absoluut minimum) en zal ik nieuwe spullen voor de paarden ook niet meer in leer aanschaffen. Verder wil ik hier een beetje meelezen voor inspiratie en hulp met keuzes.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:17