De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:30

leonie87 schreef:
Maar nog geen antwoord op de tomatenvraag. Moet ik die onderste blaadjes al weg halen?

Ik wacht ook op HET sein dat mijn plantjes massaal naar buiten kunnen want ik kom zwaar ruimte te kort hier binnen. De sla heb ik al naar buiten gedaan maar die is er niet al te blij van geworden. Maar aardbeien is nog helemaal niks te zien :(. Kun je die ook ergens gewoon als plantjes kopen dat iemand weet?

Ik zou even wachten met de tomaten te snoeien totdat ze wat groter zijn,ik ga de tomaten pas dieven en ontbladeren als ze in de volle grond/definitieve pot staan en een groeispurt krijgen.

Mijn aardbeien beginnen weer op te komen,als de boel flink opgekomen is kunnen er weer mensen plantjes ophalen hoor :) Heb er zat :D

Wat rozen en struiken betreft...ben makkelijk in,wat in de weg hangt knip ik eraf :o Mijn Forsythia was erg massaal...ik had er takken aanzitten van een meter of 6 :+ Die heb ik zo drastisch teruggesnoeid dat er enkel nog een stammetje stond met een tak.
Hij gaat nu zeker 2 jaar geen bloemen geven maar dat is niet erg,hij zal daarna compleet verjongd zijn en weer bloemen explosies gaan geven.Hij is nu al mega uitgelopen en misschien krijgt hij wel een ander plekje...hij staat zo verscholen nu.
Een volgroeide tuin overnemen heeft altijd voor- en nadelen.

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:35

Wanneer krijgen de aardbeienplantjes eigenlijk hun eerste vruchten? Ik heb ze gekocht van internet.. ze hadden al redelijk veel wortel, dus ik denk dat het uitlopers van het najaar zijn. Ze zeggen dat aardbeien in het tweede jaar pas hun volle opbrengst hebben.. maar is dit dan het eerste jaar (omdat ze nog geen jaar oud zijn), of valt dit al onder het tweede jaar?
Ik voel me blond nu :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:38

Geen idee eigelijk,heb altijd "oudere" planten gehad...je mag eerdaags wel wat bij mij ophalen hoor :) Heb je zeker veel vruchten.Ik had afgelopen jaar 2x vruchten :9

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 07:42

Ik heb altijd aardbeitjes aan de uitlopers. Misschien zijn ze dan niet op hun top, dat zal t jaar daarna wel zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 07:43

8nnemiek schreef:
Wanneer krijgen de aardbeienplantjes eigenlijk hun eerste vruchten? Ik heb ze gekocht van internet.. ze hadden al redelijk veel wortel, dus ik denk dat het uitlopers van het najaar zijn. Ze zeggen dat aardbeien in het tweede jaar pas hun volle opbrengst hebben.. maar is dit dan het eerste jaar (omdat ze nog geen jaar oud zijn), of valt dit al onder het tweede jaar?
Ik voel me blond nu :')

2 jarigen bloeien ook de 2e zomer. Als ik dit zo lees, heb jij nu je 2e jaar al te pakken :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:46

Je moet wel leren geduld te hebben he...met de tuin :D

Vorig jaar bollen in de grond gestopt en nu komt alles boven...al veel geel,wil en lila te zien.Met deze temperaturen zal aan het einde van de week zo'n beetje een bloemenzee zijn.Ik kan niet wachten...mar wel de moeite waard geweest :)

De appelbomen beginnen ook bladknoppen te krijgen...ze zullen nog geen vruchten dragen maar eens wel....geduld :P :D

Denk dat ik mijn zonnewijzer er straks maar eens uit ga scheuren,de Hedera aan de kant...tijd voor bloemetjes daar }>

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:50

Tinky12 schreef:
leonie87 schreef:
Maar nog geen antwoord op de tomatenvraag. Moet ik die onderste blaadjes al weg halen?

Ik wacht ook op HET sein dat mijn plantjes massaal naar buiten kunnen want ik kom zwaar ruimte te kort hier binnen. De sla heb ik al naar buiten gedaan maar die is er niet al te blij van geworden. Maar aardbeien is nog helemaal niks te zien :(. Kun je die ook ergens gewoon als plantjes kopen dat iemand weet?

Ik zou even wachten met de tomaten te snoeien totdat ze wat groter zijn,ik ga de tomaten pas dieven en ontbladeren als ze in de volle grond/definitieve pot staan en een groeispurt krijgen.

idd nog even wachten, ik heb nu een rondje gedieft en wat blad weggehaald, maar ik heb planten van 40 cm en minimaal 8 bladparen die ik al aangebonden heb staan aan en steunstokje,

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:14

Mijn aardbeien zijn gesloopt door de kat, dus denk niet dat dat nog wat wordt.

Over de tomaten gesproken.
Gister toen ik ze ging verpotten, vielen de 2 onderste blaadjes er zo af, dat zal toch geen kwaad kunnen voor de plant?
Nouja, denk het niet, ze zijn al ongeveer 20 cm.

Hier ook ruimte tekort binnen,ben blij als alles naar buiten kan.

Mijn kat heeft de bloemkool gesloopt.
Kan ik nu nog nieuwe zaaien of is dat te laat?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:28

als ze er vanzelf af vallen, dan zullen ze er wel af gemoeten hebben denk ik altijd maar ;)
en die bloemkool, die ga ik van de week pas zaaien, gewoon doen of je gek bent en alles wat je in maart zou doen , nu doen . door de kou in maart loopt alles achter.

die werkwijze hanteer ik trouwens vaak :+ gewoon doen of ik gek ben en gaan :Dtkomt vast wel boven.
zo heb ik in november nog snijbonen staan oogsten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:32

Waarom zou dat te laat zijn? Ik heb ze gisteren ook gezaaid, was voor buiten eigenlijk wat te vroeg maar ik probeer het gewoon :P

Bij tomaten vergaan die onderste blaadjes inderdaad vaak vanzelf, verlept een beetje en valt er dan makkelijk af.

In de kassen haalden we al vrij snel de dieven er uit dacht ik, maar het zal geen ramp zijn als je de plant eerst wat groter laat worden.
Knip hem anders af met een schaar zodat je een mooi strak snijvlak houdt en de rest van het kleine plantje niet beschadigt :)

De zwaluwtjes zijn er weer, zaterdag zag ik ze ineens rondscheren terwijl ik al een poosje bezig was in de moestuin, en binnen een paar minuten vlogen ze alweer het stalletje in, hopelijk gaan ze ook dit jaar weer nestelen *\o/*

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:20

bah zwaluwenpoep :+ Ze maken een hoop rotzooi die beesten....

Wij hadden hier ook altijd een paartje in het tuinhuis waar de deur niet goed van kon sluiten.
Tuinhuis is nu opgeknapt en de deur ook,dus denk ik niet dat we ze weer terug krijgen...

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:28

En hier zijn de zwaluwen er nog niet, maar als ze er zijn dan geeft het me zo'n "zomer-gevoel". Ze in je tuinhuis hebben lijkt me wat minder.

eindelijk, ik kan zo de tuin in! Yes! Nu lijkt het wel te gaan regenen denk ik, maar ik laat me niet meer tegenhouden: ik wil vieze handen!

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:44

Sjolvir: heb je de paprika buiten gelaten vanacht? Moet wel kunnen, geen vorst, maar stoppen dan met groeien. Voor de meeste planten geld: na ijsheiligen naar buiten in de volle grond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:50

Ik hou de deur juist voor zwaluwtjes open, leuke vogeltjes die heel veel muggen e.d. vangen :j

In de stal vind ik wat poepjes niet erg, maar als ze je tuinstoelen ofzo onder kakken is wat minder ja :P

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:54

Wij hebben inderdaad altijd minder muggen en wespen hier.

Zo, de voortuin is al een stuk netter, mest er op, lekker omgewoeld en...ik had vieze handen :-) Lekker! Nu nog ff stukje schoffelen en harken en dan is hij voor nu even weer klaar. Er komt al best veel op! Die regen van de afgelopen dagen was hard nodig.

Heb mijn tomaten e.d. nu ook ff buiten staan, kunnen ze vast wennen.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:03

Hier ook de F16`s weer op stal! Ik ben er helemaal gelukkig van, ze zijn zo gezellig!
Verder hou ik dus echt mijn kak op met buiten zetten, aankomende weekend kan er weer wat nachtvorst komen, dus de bonen blijven mooi binnen. Doperwten dek ik nog wele even toe, zag er gisteren trouwens een zwerm mussen in zitten. Geef je die krengen de hele winter te eten, vreten ze als dankbaarheid je doperwten op haha.Nu maar even een net er over heen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:09

Ik begrijp dat ik mijn gisteren in het water gegooide bonen toch maar even binnen in de aarde ga drukken :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:10

Zwaluwen zijn erg leuk als je er niet teveel van hebt :P
Er zijn diverse manieren om ze aan te trekken, het aangenamer te maken voor ze.
En zeer nuttig als het gaat om muggen, vliegen, wespen en ander ongedierte.
Typisch gevalletje; you dont know what you got till its gone ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:11

Een moestuin helpt sowieso wel: hebben ze lekkere vochtige aarde om hun nestjes van te kleien :)

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:17

oh, ik zet mijn tomaten straks ook weer binnen hoor, ze staan alleen maar even te luchten :-)

Haha, leuk die mussen! Maar heb je je zaadjes dan wel diep genoeg als zij ze op kunnen eten?

Ik denk dat ik later deze week toch een paar peulen de volle grond in duw. Kijken of die al kunnen nu. Lukt het niet dan heb ik altijd de voorgekweekte nog...

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:21

Doperwten zijn voorkweek, dus zijn al plantjes.
Zwaluwen kunnen we hier niet genoeg hebben, de meeste zitten in de koeienstal waar al gauw een nest of 20 zit. Dan nog in de paardenstal een stuk of 6, dus genoeg gekwetter ( en genoeg vliegenvangers)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:28

Zwaluwen, die zijn zo leuk! Ik hoop dat er hier ook komen broeden, maar vorig jaar niks gezien.

Mijn doperwten had ik in januari al gezaaid, die hebben de eerste bloemen al op, en de binnenplantjes zelfs al de eerste peulen. De buitenplanten hebben in de kas nog wat vorst gehad en overleefd, dus die durf ik wel buiten te zetten.

Zijn er mensen hier die met netter werken tegen ongedierte en hongerige vogels? Ik heb geen idee wat ik kan verwachten hier!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:30

Tegen de vogels span ik altijd een net, sla en zo zet ik altijd in een tunnelkas met daarin bakjes van de chinees ingegraven met bier er in. Gegarandeerde slakkenvangst!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:38

Oké, dus jij hebt een gewoon grof net? Of echt een insectennet? Ik zag laatst een klamboe bij de kruidvat liggen, verdorie had ik die maar meegenomen toen, dat was ideaal geweest!
De bierbakjes is een goede tip. Wanneer begin je daarmee? Direct na het planten, of pas als er echt slakken beginnen te komen? ..maar dan is t misschien al te laat hè..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:43

Ik zou hier graag schelpenpaden tussen en rondom mijn bakken aanleggen, om slakken tegen te houden :)

Een net tegen de vogels wil ik er ook nog overheen spannen inderdaad :j

Insecten moeten er nog wel door kunnen denk ik voor de bestuiving van het 1 en ander :)