Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:46

Iemand tips tegen een opgeblazen buik? Meer drinken, minder snel eten, geen tarwe?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:59

Geen zuivel?

Wat bij mij werkt is regelmatig eten, als ik te lang niets eet dan pompt m'n buik zich zonder pardon op tot formaat olifant.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:49

Minder snel eten :) Een opgeblazen gevoel komt vaak doordat gas zich ophoopt. Zuivel kan verder weinig kwaad hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:24

Als ik te lang niets eet krijg ik inderdaad ook enorm last. Minder snel eten zal ik eens proberen, ben best een schrokop :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:35

Ik ook hoor en schrokken icm lange tijden niets eten is echt funest.

Ik merk het dan ook aan m'n ontlasting, die raakt compleet ontregelt. Een week terug had er ook weer last van en als ik dat merk dan gooi ik al m'n maaltijden in de blender. Dan kunnen m'n darmen weer tot rust komen (het eten is dan immers goed 'gekauwt') en ik kan oefenen met minder schrokken, gewoon kleine slokjes met pauzes tussen elk slokje.
Als m'n darmen weer normaal doen ga ik weer vast eten en er weer op letten dat ik elk hapje goed moet proeven en kauwen. Probeer te genieten van je eten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:39

*zet blender op haar lijstje*

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:53

Zo'n blender is perfect als je door je geschrok opgeblazen word :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:55

Ik heb geen idee of het daardoor komt. Het is een jaar of 10 geleden plotseling begonnen. Ben er meerdere keren mee naar de huisarts geweest en heb ook bloedtesten laten doen (en daardoor een tijd geen tarwe gegeten). Ik lijk soms echt acht maanden zwanger. Heel pijnlijk en vervelend.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:57

Gast7391, slik je de pil?
Ik heb het ook sinds ik de pil (microgynon 30) slik. Daar krijg ik een opgezwollen buik van omdat ik dan een liter vocht vast houd. In m'n stopweek raak ik het allemaal weer kwijt (zie je ook echt verschil) en vervolgens begint het weer opnieuw :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:59

Oh echt? Ik slik ook microgynon 30 idd. Nu ik erover nadenk is het wel rond die tijd begonnen.. Ik doe alleen niet aan stopweken, dus ik weet niet precies wat voor invloed het heeft.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:06

Ik slik helemaal geen pil en ik heb het ook. Het hoeft dus niet per sé aan de pil te liggen, maar dat is wel een mogelijkheid :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:07

Cayenne schreef:
Gast7391, slik je de pil?
Ik heb het ook sinds ik de pil (microgynon 30) slik. Daar krijg ik een opgezwollen buik van omdat ik dan een liter vocht vast houd. In m'n stopweek raak ik het allemaal weer kwijt (zie je ook echt verschil) en vervolgens begint het weer opnieuw :+

Het is bij mij geen vocht maar echt lucht...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:11

Anoniem schreef:
Oh echt? Ik slik ook microgynon 30 idd. Nu ik erover nadenk is het wel rond die tijd begonnen.. Ik doe alleen niet aan stopweken, dus ik weet niet precies wat voor invloed het heeft.

Ze waarschuwen er iig wel bij. Mijn dokter noemde het ook specifiek op. Het hoeft niet bij iedereen voor te komen maar is wel opvallend.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:31

Ik heb een vraagje :) Eten jullie wel eens couscous. Is dat nou gezond? En hoe maak je het lekker? Ik heb het gister gegeten maar vond het niet zo super van smaak. (Ik had Knoflook, bladspinazie door de couscous gedaan en daarnaast falafel balltjes) maar heb nog een heel pak in huis.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:44

Ik vind couscous heerlijk :9 Ik vind het wel belangrijk om er ajvar en ras el hamout doorheen te doen :j

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:59

Cayenne schreef:
Minder snel eten :) Een opgeblazen gevoel komt vaak doordat gas zich ophoopt. Zuivel kan verder weinig kwaad hoor.

Zuivel kan zeker wel kwaad, zeker wat de darmen betreft. Zuivel kan veel darmproblematiek geven, omdat juist je darmen niet zijn gemaakt om zuivel te verteren. Artsen adviseren dan ook om als je last heb van je darmen, te stoppen met zuivelconsumptie.

Ik krijg altijd een opgeblazen buik als ik veel koolhydraten of zetmeel eet. Ik had heel vaak een opgeblazen buik, nu bijna nooit meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:41

Toad schreef:
Cayenne schreef:

Zuivel kan zeker wel kwaad, zeker wat de darmen betreft. Zuivel kan veel darmproblematiek geven, omdat juist je darmen niet zijn gemaakt om zuivel te verteren. Artsen adviseren dan ook om als je last heb van je darmen, te stoppen met zuivelconsumptie.

Ik krijg altijd een opgeblazen buik als ik veel koolhydraten of zetmeel eet. Ik had heel vaak een opgeblazen buik, nu bijna nooit meer.

Ik zal het eens een tijdje proberen. Ik drink geen melk, maar eet wel veel biogarde/yoghurt.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:55

Ik vind zuivelproducten echt heerlijk. Kan echt niet zonder melk/yogurt. Hoor van veel mensen dat ze er last van hebben. MAar zolang je er geen last van het kan je lichaam er dus wel tegen en zal het geen probleem zijn toch?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:12

ChantalSmook schreef:
Ik vind zuivelproducten echt heerlijk. Kan echt niet zonder melk/yogurt. Hoor van veel mensen dat ze er last van hebben. MAar zolang je er geen last van het kan je lichaam er dus wel tegen en zal het geen probleem zijn toch?

Ik kan ook niet zonder. Ik mag al geen melk, dus yoghurt is voor mij heel belangrijk, zeker in combinatie met brinta en havermout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:15

Ik moet wel zeggen dat ik de afgelopen dagen vrijwel geen last heb gehad en ook geen biogarde heb gegeten. Ik hou het even een tijdje vol!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:32

Heeft er iemand hier ervaring met Tarpan brood?
Ik vind het heerlijk en kwam toevallig vandaag een Tarpan Allinson brood tegen. Ik las ergens dat dit relatief goed brood is, maar ben toch benieuwd naar meer meningen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:45

Ik vind brood sowieso niet fantastisch, tenzij je het helemaal zelf bakt. Allison is nog een relatief goed brood, de Tarpan variant is ook wel goed, naar wat ik me kan herinneren :) Komt bij de Deka vandaan toch?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:52

Ik ken dat niet.
Allison wel, maar Tarpan niet.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:20

ChantalSmook schreef:

als je niet merkt dat je lichaam er last van heeft, wil dat nog niet zeggen dat je lichaam er geen last van heeft.

Mensen die een pakje per dag roken, maar geen last hebben van hun longen, zijn nog steeds hun longen aan het beschadigen :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 14:51

Ik heb weer lekker wat dingen ingeslagen bij Ekoland :)

Jaren geleden at ik in Amerika bijna elke dag Black Emperor Rice. Dat was een wilde, zwarte rijst. Hier kon ik dat nooit vinden, maar vandaag zag ik toevallig een doosje staan bij Ekoland *\o/*
Verder heb ik quinoavlokken gekocht omdat ik nieuwsgierig was geworden. Tarwekiemen, zag er goed uit kwa voedingsstoffen, bio pindakaas en speltpasta. Ik kan weer een tijdje vooruit!