Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:20

Zo ik heb alweer een hele goede dag gehad! Ik merk gewoon echt dat ik er helemaal in zit en echt alles kan weerstaan :D En daar ben ik blij mee! Morgen ga ik naar Amsterdam dus ben benieuwd hoe gezond ik dan kan eten maar als we ergens gaan lunchen zal ik gewoon lekker een salade ofzoiets nemen.

Mijn lijstje voor vandaag:

O: Glas gember citroen + beetje cayennepeper
O: Smoothie andijvie, basilicum, ananas, mango, banaan, lijnzaad en kokos
T: Gedruigde pruimen
M: Salade van wat quinoa, waterkers, komkommer, paprika, citroen, gedroogde vijgen, radijs (bladeren gebruik ik weer voor smoothie), en geroosterde amandelen. Daar nog een iniminispeltbroodje bij met een lekker laagje roomboter. Mjam!
T: Paar nootjes
A: Stampot rauwe andijvie. Het was zowat alleen andijvie want heb bijna geen aardappel gezien/geproefd. Er zaten ook wat spekjes en ui doorheen. De leverworst heb ik weliswaar weerstaan!! Broertje blij, die mocht bijna een hele leverworst haha :P Vond ik vroeger heerlijk maar dan denk ik gewoon aan alle e-nummers, vergiftigde zielige dieren en de hoeveelheid zout en dan pas ik maar.

Nu even lekker aan een bakje appel met nootjes en wat 85% chocola + thee.

Morgen maar een nieuwe bikini kopen! Kan lekker strak het strand op dit jaar hihi :D offtopic, maar waar hebben ze leuke bikinis?

@ Miek, ik lustte vroeger ook geen roggebrood, ik walgde ervan, dus toch kwestie van gewenning denk ik. Wat ik een lekkere combi vind is: roggerbrood met geitenkaas, komkommer en tijm/bieslook en wat honing. Een andere goede en uber gezonde combi, maar die neemt wel wat tijd in beslag: roggebrood besmeren met humus (kan je zelf maken), daar een gegrilde paprika op doen en wat peterselie en zwarte peper, afmaken met wat alfalfa. Doe je daar nog een roggebroodje op en heb je een super gezonde sandwich :D En niet te vergeten, ook een erg lekkere!

Mri

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 21:24

in het glanslaagje op je foto zit gelantine en/of beenmeel verwerkt ;)
en in vloeibare kunstmest voor bv je kamerplanten zit 9 van de 10 keer bloedmeel verwerkt :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:31

Roggebrood ken ik alleen met katespek en erwtensoep. Misschien ook eens gewoon proberen, het vult wel goed. Moet dan wel wat simpel beleg weten. Als student gaat bovenstaande me qua inkoop wat te ver. guinoa salade als lunch is ook wel een goed idee.
Bikini heb ik laatst bij livera gekocht. Ga dit weekend met mijn moeder oma en zusje naar fontana in Nieuweschans
Vandaag heerlijk van de verjaardag genoten. Morgen drukke dag en s'avonds eten op de vereniging. Donderdag even goed opletten en dan het weekend gewoon genieten, maar zo gezond mogelijk

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:54

Ik laat mijn foto's niet afdrukken nee, maar dat is meer omdat ik dat gewoon... niet doe :') ik probeer zo veel mogelijk plantaardig te leven, maar als het niet gaat, dan gaat het niet. Ook maak ik me niet druk over sporen van melk en dergelijke dingetjes.

We zouden vandaag dus naar een veganistisch restaurant gaan, maar dat ging niet door -O- toen heb ik maar falafel met biologische appelmoes gegeten. Er zijn ergere dingen zullen we maar zeggen. :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 21:59

Je bent er dus niet "heel streng" in zeg maar.
Op onze laatste reis kwamen we iemand tegen die totaal niet te spreken was over alles wat gedrukt was (dus ook boeken, reisgidszen etc) en weet ik veel wat nog meer. Echt Veganist in het extreme.
Medicatie nam hij niet, paracetamol etc dus ook niet, AB ook niet, en dat zou hij ook niet nemen als hij het echt nodig had want daar werd zijn lichaam "onrein" van.

Ieder zn eigen manier van leven, maar wat moet dat moet en als er iets is waardoor je er van moet afwijken dan moet dat ook mogelijk zijn :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:19

Wel bijzonder idd, ik vind zulke ideeën vrij extreem :)

Weet iemand hoe ik lekker bananenijs kan maken van bevroren banaan uit de vriezer? Daar ging het een tijdje geleden over hier maar ik kan het niet meer vinden..

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:20

Maar de AB van tegenwoordig wordt toch gewoon biotechnologisch uit bacteriecellen gehaald? Genetisch gemodificeerde E.coli's?
Er zijn ook mensen die gaan nog verder, eten alleen fruit enzo wat van bomen afgevallen is, zullen dus niet gaan plukken.
Dat lijkt me toch wel heel erg lastig leven!

Roggebrood weggewerkt met een sloot aardbeien sap := Het vult wel echt als een malle zeg!
Eens een keer die variant van Maartpaard proberen. Maar wat is humus?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:25

Humus is puree van kikkererwten :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:56

En tahin. Maar je kan dat ook wel kant en klaar in natuurvoedingswinkels kopen. Kan je het eerst eens proberen. Volgens mij verkopen ze ook gegrilde paprika's uit pot dus zo zou je het misschien eerst even kunnen proberen. Alfalfa kost niks en is evt ook in de appie te koop. Het is wel een erg gezonde maal in elk geval en ik vind het ook super lekker!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:02

Humus kun je idd kopen in de supermarkt. Ik vind het alleen niet te vreten uit een potje :')
Gegrilde paprika's heb ik morgen voor in de sla :9 staat bij de olijven enzo in de buurt!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:07

Denk dat er alleen minder voedingsstoffen in die paprika's uit zo'n potje zitten. Maar voor de smaak en snelheid kan je het in elk geval proberen!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:00

_Noor schreef:
Neemt vriendje altijd voor me mee bji een goede bakker in Purmerend, Mootje :D
Nou, laat maar ff weten hoe ie smaakte!

Bakker Harry Groot? :P

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:02

Oh ik dacht dat alfafa duur was. Paprika kan ik bij de turk wel eens voor kijken. Humus van de ap vond ik weinig aan. Moet misschien eens bij de eco kijken of een goed recept vinden

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:13

Humus is heel makkelijk te maken, alleen moet je eerst sumak zien te vinden :) Hier kun je dat kopen bij de Turkse supermarkt!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:14

Goedemorgen!!

Zo ik zit weer lekker aan een smoothie van restjes haha. Basilicum, waterkers, komkommer, bleekselderij, sinasappel, lijnzaad en wat mangostukjes. Het is in elk geval gezond en ik krijg het weg dus dat is mooi :)

Er schijnt een grote health store te zijn in Amsterdam. Hopelijk krijg ik vriendlief zo ver dat hij even met mij mee wilt :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:18

Mootje schreef:
Humus is heel makkelijk te maken, alleen moet je eerst sumak zien te vinden :) Hier kun je dat kopen bij de Turkse supermarkt!

Sumak is ook bij de appie te vinden bij ons, in het turkse/surinaamse vak
maar sumak is voor mij geen standaard ingrediënt voor hummus ?

kikkererwten, tahin, knoflook en citroensap , naar smaak peper en zout en klaar is een simpele humus.
ik maak zelf meestal wel een spicy versie met een schep sambal er door

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:15

Zo...mezelf weer bij elkaar geraapt...14uur geslapen, nog moe ;-) Maar dag goed begonnen, we zijn er weer ;-)

Vanmorgen glas citroen met gemberpoeder gedaan
Smoothie van 100gr spinazie, peer, kiwi, sinaasappel
Cracker met pindakaas

Sla vandaag mijn pauze over, wil half 5 weg, dus eet achter de PC, banaan, kwark, noten en chia en lijnzaad
dan pas vanavond weer, niet echt je-van-het vandaag, maar hoop te doen vanavond,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:46

Zo weer even bij gelezen. :D
Wat uit zou pakken als een gigantisch drama is bijna meer dan geweldig geworden. Raar maar wel fijn. :)

@ Appelmoes, interessant dat je veganistisch eet. Ik eet zelf sinds een jaar of 12 vegatarisch en probeer zo mens-mileu bewust te eten. Zoveel mogelijk biologisch/ fair trade / seizoens en streek gebonden e.d.
Leer vind ik ook weer een twijfel punt. Als een dier dan toch zo nodig voor onze behoeftes moet worden geslacht; laten we dan ook alles gebruiken. Maar dat is weer wat off topic. :D
Gelatine eten wij hier vrij wel niet, snoepjes zijn zeldzaam, pudding e.d. maken we zelf en is meestal op basis van custard oid. Taarten bakken we ook vrijwel uitsluitend zelf en daar waar gelatine door moet gebruiken we agar-agar.

@ Miek140, het zware roggebrood is hier ook niet heel geliefd. Zo nu en dan met oude kaas is het nog wel lekker. Maar wij eten standaart oberlander, eifel of brabants roggebrood. Verkopen de meeste supermarkten ook wel. Is een stuk voedzamer en vullender dan gewoon brood, maar niet zo bitter en droog. Roggebrood met vruchten en noten van soma is ook heel lekker.

@Mara, boemboe's gebruik ik zelf vrij wel niet meer. Als vervanging van sajoerboemboe maak het meestal zo: Boontjes beetgaar koken. Uitje zachtjes fruiten, beetje knoflook erbij, boontjes en taugé er bij. Schepje sambal er bij, scheutje sojasaus en eventueel wat pinda's. Heel lekker :9

Ik heb 30 april de hele dag gewerkt, gister s'ochtends in de tuin gewerkt en smiddags gewerkt. Waren mijn eerste werkdagen sinds een maand en moest toch wel even wennen. Wat betreft eten is het prima gebleven. Maandag bij mijn schoonouders wezen eten met verse soep en sla. Heerlijk tot laat bij de vuurkorf gezeten. :)

Net ontbeten met een glas klei :9 :+
Twee koppen thee, magere yoghurt met lijnzaad, zonnebloempitten en frambozen. Wel met een kaneelbroodje uit de oven er bij. Maar zo nu en dan moet dat kunnen. ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:52

Roggebrood is toch niet droog? Ik vind het mega-romig :')

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:54

Eydis schreef:
_Noor schreef:
Neemt vriendje altijd voor me mee bji een goede bakker in Purmerend, Mootje :D
Nou, laat maar ff weten hoe ie smaakte!

Bakker Harry Groot? :P

Klopt! :D

Miek, ik eet roggebrood met huttekase. Moest er ook erg aan wennen.
De recepten voor roggebrood van MaartPaard klinken trouwens ook errug lekker!
MaartPaard, wat een fantastisch lijstje weer zeg. Jij zit er inderdaad helemaal al.
Mootje gaat ook goed! Ik heb ook zo'n beker van de Action :D
De rest moet, net als ik, weer even omschakelen.

Mijn lijstje van gister is uiteindelijk geeindigd met spareribs, patat, 2 sprites en drop ;( Niet best.
Vanmorgen vol goede moed naar beneden om een smoothie te maken van spinazie en fruit... was de fruitschaal leeg. Wat een ontaarde huisvrouw zeg... -O-

Mijn lijstje voor vandaag ziet er iets beter uit:
O: Glas warm water
O: kruidenthee, magere kwark met muesli
T: appel
L: 2 x spelt, 1 met huttekase, 1 met appelstroop
Dan in de pauze even naar de supermarkt voor wat fruit en rauwkost als tussendoortje.
A: pasta met zelfgemaakte tomaten/tonijnsaus (restje moet even op)
Ga echt even streng afkicken hoor!!!!

Edit: Mootje, roggebrood van de bakker is niet droog, uit zo'n pakje wel vind ik.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:58

Ik heb altijd roggebrood uit een pakje, maar vind dat ook niet droog hoor :n
Ik heb het als klein kind moeten leren eten van mijn oma, dus wie weet scheelt dat!

Je kan ook gewoon de groenteboer de schuld geven Noor :') _O-

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:59

Goedemorgen :D

Ik zit aan een ontbijtje van magere kwark met appel, kaneel en een klein beetje speltmuesli. En een gróte kop groene thee met citroen :D

Ik weet het voor de rest van de dag nog niet. Zometeen samen met the boyfriend lunchen in de stad, om te vieren dat we 3 jaar samen zijn. Ga het wel beschaafd houden :D En dan vanavond gewoon iets lichts met veel groenten!

Dat brabantse roggebrood ga ik ook eens proberen! Heb idd altijd alleen maar het zwarte, friese roggebrood uit een pakje gegeten. Dat at mn pa altijd vroeger :+ maar k vind dat echt heel ranzig :=

Weet niemand dan hoe je gezond bananenijs maakt..? Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:00

Okee, misschien is droog niet helemaal het goede woord. :')
Weet zo niet een andere manier om te beschrijven, maar vind het zo.. euhm brokkelig en uit eindelijk wel droog worden in je mond? Misschien is het een verschil met welk soort en wat je er op doet?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:02

Mootje schreef:
Je kan ook gewoon de groenteboer de schuld geven Noor :') _O-

Levert weer zoveel discussie op >;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:17

Ik vind roggebrood wel lekker, die van bolletje in plastic bakje en blauwe deksel, redelijk smeuiig, had laatst van de bakker en die vond ik niets. Ik eet het vaak met frisse sandwichspread is goed te doen, het vult inderdaad als een tierelier