Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:54

Bij ons helpt het misschien dan dat een beeb gewoon welkom zou zijn, dus we maken ons niet al te druk :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:56

Hier ook een pilgebruiker, maar momenteel meer voor mijn gezondheid (ja ja, ook dat kan) en gelukkig (nog)geen rare verschijnselen gekregen (gebruik hem nu 3 jaar)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:58

Tuurlijk kan dat, er zijn zat vrouwen die erg geholpen zijn met de pil!

Ik heb gewoon een normale menstruatie met hier en daar een migrainetje, niks schokkends. Ik werd dan ook ziek van de pil en van het spiraaltje trouwens ook. Het voegt voor mijn lichaam gewoon niets toe.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:00

Nee ieder lichaam is inderdaad anders. Ik had op een gegeven moment nog maar een HB van 3,5..
En na alles uitgesloten te hebben begonnen met de pil. Een extra ijzertabletje per dag houd mijn HB nu gelukkig tussen de 7,5 en 8

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:01

Colway schreef:
OMG ik zou echt niet zonder pil/spiraal whatever kunnen.....

Ik wel, en hoef me toch nooit 'zorgen' te maken dat ik zwanger word, want dat kán gewoon niet ;)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:02

Wat een super leuk nieuw topic en hulde voor de receptenverzamelaar!!
Heb jij een recept van je havermoutkoekjes Mrijn?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:03

Waarom kan je niet zwanger raken dan century?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:10

Colway schreef:
Waarom kan je niet zwanger raken dan century?

Nou, heel simpel, als je geen seks hebt kan je ook niet zwanger raken. Dat bedoelde ik in mijn vorige posts te zeggen, wij doen het gewoon niet :)
(Overigens heb ik op 't moment geen vriendje, maar toen ik nog wel een vriendje had was dit dus zo).
We gaan wel een beetje offtopic.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:20

Suuuper dat receptentopic!!

Ik ben gewoon aan de pil, heb me eventjes verdiept in de prikpil maar dat is pas rotzooi.. Misschien moet ik me nog eens verdiepen in een spiraaltje. Een baby is nog niet welkom bij ons :D en ik vind het ook wel fijn om mijn menstruatie te kunnen controleren, ik was van mezelf niet al te regelmatig, superirritant.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:23

Ohhh oke, ja zo kan het natuurlijk ook, haha, maar de seks weglaten kan ik al helemaal niet :+

@vogeltjeM prikpil is inderdaad rotxooi wat ben ik daar van uit mn doen van geweest :+ Ik vind het prima zo, eens in de 5 jaar naar de HA en nooit meer die maandelijkse ongemakken :+

Hihi, maar we wijken af idd ;-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:24

Van wasa heb je trouwens roggekrackers die zijn ook erg lekker, wasa sport +

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:35

Ik heb speltroggebrood gehaald bij Ekoplaza. Beetje te zuur, maar wel lekker en vult erg goed.

Iemand trouwens ervaring met amaranth? Heb het laatst proberen te poffen maar dat was niet zo'n succes.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:49

Recepentopic is een feit :D Superhandig! *\o/* +:)+
Ik vind een nadeel van een echt topic wel dat allemaal mensen daar nu gaan reageren en kletsen.. Wordt het straks weer net zo onoverzichtelijk als dit topic :+

Zo, ik zít me toch vol van die havermoutpannenkoek :oo Bizar, heb dat al vaker gegeten maar nu, ruim 4 uur later, zit ik nog steeds overvol :P Wel handig. Net wel een speltcracker met smeerkaas en een gekookt eitje gegeten, die salade bewaar ik wel voor morgenavond.

Het is zo'n mooie dahag :)ddd heb al superveel gedaan voor mn studie, dat geeft echt een goed gevoel. Maar straks toch maar even het zonnetje in, stuk met de hond wandelen! Ik kan ook natuurlijk even gaan hardlopen...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:50

Speltroggebrood/ Klinkt ubergezond idd, ga ook effe vragen bij ekoplaza

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:06

Lalidan schreef:
Hey dames, ik heb een vraag waar jullie vermoedelijk wel antwoord op hebben. Ik ga binnenkort beginnen met het wandelen van wat langere afstanden en zou dan graag tussendoor wat te eten willen hebben. Het gaat dus niet echt om lunch, maar om een tussendoortje. Nou kom je al snel uit bij mueslirepen, reepkoek etc, maar dat zit zo vol met rotzooi, dat zie ik eigenlijk niet zitten.Ik ben dus op zoek naar iets gezonds en zo natuurlijk mogelijk.
Fruit is natuurlijk een optie, maar vind ik vaak wat lastig met meenemen (en heel laten onderweg).

Ik wil best zelf wat maken/bakken, maar alle recepten die ik heb zijn van die lekkere, zalige, vol suiker en boter zittende dingen. Schiet dus niet echt op. Hebben jullie ideeën en tips?

Gewoon broodjes smeren :D
Je kunt ook zelf bolletjes bakken met bijvoorbeeld appel en kaneel, die hoef je ook niet te smeren en dan smaken ze toch lekker. Of met kaas en ui, ook een aanrader! Ik neem aan dat er wel wat energie in moet zitten, dus aan groente en de meeste soorten fruit heb je dan ook niet zoveel.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:17

Lalidan: misschien speltmuffins bakken? :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:19

Dat zou ook een goed alternatief zijn inderdaad en als je wat fruit mee wilt, iets van een banaan ofzo, maar zou wel iets zoeken in noten(of notenbrood?) en gezonde granen

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:23

Toess schreef:
Roelke, heeeel herkenbaar! Ik zit ook altijd m'n hele gezicht af te speuren naar bultjes o.i.d. en als er 1 is dan krab ik dat open. En nu ik dus even aan de pil heb gezeten, heb ik veel meer oneffenheden en dus ook veel plekjes :o

Ik gebruik crème van Pure Nuff Stuff, bevalt op zich wel goed, maar zou wel iets willen wat ik in de winkel kan kopen ipv via internet bestellen..

Zomers is mijn huid sowieso stukken beter!
[Ik lees inmiddels over kokosvet, ik ga vanavond even scrubben en daarna kokosvet erop smeren :+ ]

Nog een vraag, ik heb nu een broodbakmachine te leen van een vriendin. Heb meel gehaald voor volkorenbrood, hier moet ik boter bij doen, kan ik dit vervangen voor kokosolie?
En kan ik ook ipv (bijvoorbeeld) 500 gram volkoren mix, 300 gram mix doen en 200 gram speltmeel?

Haha Vogeltje, goede vraag, wat als het weer stolt! :')
Ik denk niet dat het stolt, je hoofdhuid is vrij warm.

1. Schuif de broodbakmachine aan de kant en gebruik je oven :+

Je kan volkoren mixen met spelt, je kan ook een kleiner speltbrood en een kleiner volkorenbrood maken. Ik bak ca. 2 keer per week een brood of vijf en koop het niet meer in de winkel. 300 gram meel per brood is een uitgebreide lunch met zn tweeën. Ik voeg nooit vet toe aan mn brood.

Spelt, twee broden:
600 gram meel (Ik doe vaak 400 gr. speltmeel, 200gr. speltbloem)
400 ml water
+/- 8 gram gist (droog) of een half blokje levend gist.
10 gram zout
Beetje suiker (theelepel)

Meng je zout door je meel heen, maak een kuiltje en doe daar je suiker met je gist in. Voeg je water, liefst lauw-warm, hier aan toe.

Roer met een lepel in de beslagkom. Speltdeeg wordt vrij dik en lomp, en kan je zonder (veel) bloem op aanrecht of handen kneden als het eenmaal dik genoeg is, blijf dus roeren tot alles 1 geheel is.

Draai je beslagkom om boven je aanrecht, en leg hem met een forse tik op je aanrecht, je deeg zal er nu als een grote homp uitvallen.

Vijftien minuten kneden, en dan een uur laten rijzen. Rijzen liefst in een oven van +/- 30 graden. Na het reizen het deeg in tweeen delen, weer laten rijzen (15, 20 minuten) en dan de oven op 190 graden, 35 minuten. Halverwege een half glas water op de bodem van de oven of op de bakplaat zorgt voor stoom, en dat geeft een goede korst.

Volkorenmeel hetzelfde maar dan met iets meer water (~450, 480 ml, zoiets).

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:34

LHO: klinkt heel lekker en gezond, maar het is me iets te arbeidsintensief, ik gebruik lekker mijn trouwe broodbakmachine :+

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:48

VogeltjeM schreef:
LHO: klinkt heel lekker en gezond, maar het is me iets te arbeidsintensief, ik gebruik lekker mijn trouwe broodbakmachine :+

15 minuten kneden, dat is het eigenlijk. Verder is het wachten. En je kan tot pakweg 4 broden in één keer kneden.... :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:51

Pfoeh wat een werk, klinkt wel erg lekker! (maar teveel werk voor mij denk ik :+ ) I

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:53

en als je lui bent kan je altijd je deeghaken op de mixer doen O:)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:11

Brood gaat zeker mee, maar als lunch. Als ik brood als tussendoortje mee ga nemen, dan vind ik de weegschaal daarna niet zo lief meer :+

Speltmuffins, nooit van gehoord, ik ga eens googlen. Ik had nu gemengde noten met wat krenten en rozijnen, zit ook te denken over gedroogd fruit, zou dat wat zijn?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:38

Mrijn schreef:
Ik ben net voor het eerst naar de sportschool geweest voor een sessie met de milon trainingscirkel. Het voelde wel erg effectief! Ik vind het alleen wel erg duur. 60euro per 4 weken... is dat erg prijzig vergeleken bij andere sportscholen? Ik mag 2weken gratis proberen dus ik heb nog even bedenktijd.

Wij hadden maar een proefles gehad, maar ik was wel meteen enthousiast. Ja het is echt duur, dacht dat het voor mij ook 60,- was. Maar er is van de week toch een andere bedrag afgeschreven, iets van 48,-. Even aan vriendinnetje vragen wat zij moest betalen.
Ik vind het een fijne sport om te doen, alleen de crosstrainer is vreselijk, zijn maar 4 minuten maar toch! Bij ons is het al heel erg populair.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:43

Mijn lijstje vandaag:

O: twee tarweboterhammen met chocoladevlokken (puur)
T: niets
L: Speltroggebrood met boter + 3 4-granenwafels met boter
T: 3 speltcrackers met feta en kruiden
D: wraps met kipfilet, paprika en champignons met yoghurtsaus en salade van sla, tomaat, komkommer en pijnboompitten
T: ? waarschijnlijk een appel en peer