Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:06

Dan ga ik ze zo maar even toedekken :)

Rode bes is hier ook nog niet rijp. Vorig jaar waren ze volgens mij veel eerder, maar toen was het ook een warmer voorjaar.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:11

Ja nu is alles achter. Heb wel vandaag het eerste framboosje gegeten!! mmm lekker! En een komkommer uit mijn pa zijn serre geplukt!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:18

mijn bessen zijn ook nog groen. ik heb m'n tomatenplanten binnen gezet, maar het merendeel staat gewoon in de volle grond hier dus dat moet maar tegen een hagelbui kunnen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:20

de aardappels staan er hier ook een beetje verwaaid bij :+
moet vanmiddag maar even wat bamboe bijhalen om ze aan 1 zijde een beetje te stutten, want ze vallen een beetje over mijn ene pompoen heen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:40

ben trouwens wel benieuwd waar de moestuinierende bokkers hun zaadjes halen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:44

Chiltern seeds (aanrader, vooral voor bijzondere kruiden, en trouwens zeer zeker ook voor de siertuin)
Vreeken zaden (geen aanrader qua levertijd, bestel hier nooit "nog even snel" want dan heb je het op tijd voor volgend seizoen, maar heeft wel ook bijzondere dingen)
Tomatofest (aanrader, uiteraard alleen voor tomatenzaden! Uit Californië, wat je ver haalt is lekker...)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:11

Ik haal ze gewoon bij het tuincentrum of de Boerenbond := Zit daar zoveel verschil in?

Ben natuurlijk nog maar net echt begonnen en het is nog klein, dus wss is het ook veel uitproberen wat lekker is en wat niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:12

Als je bijzondere varieteiten wilt vind je die niet bij de Boerenbond.
Chiltern heeft bv een stuk of 10-12 soorten basilicum. Niet alleen groene, krul- en paarse, maar ook bv Indiase (wat ook een heel ander plantengeslacht is trouwens)

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:51

nou dat noodweer viel mee :P *klopt af*

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:23

hier zijn door de wind al mijn kiwibesjes afgewaaid :( ... En ik was er zo trots op dat ik er al 5 had!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:15

Iemand een idee hoe je die verdomde slakken tegenhoud? Ze vreten alle jonge aanplant op. Wordt echt gek van die dingen.

Is het mogelijk om jonge en oudere boerenkool plantjes zodanig te beschermen dat er geen vlinders en dus rupsen op komen?

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:52

Ankje11 schreef:
Iemand een idee hoe je die verdomde slakken tegenhoud? Ze vreten alle jonge aanplant op. Wordt echt gek van die dingen.

Ik heb er ook heeel veel last van in de sla, dus als iemand nog iets weet? (hoewel de mussen er misschien ook aan pikken)

Slakkenkorrels strooi ik al, en 's avonds haal ik vaak ook weer een stuk of 5 slakjes weg.
Je kunt nog bier ingraven, maar dat zijn meestal ook maar een paar slakjes die je daarmee vangt..

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:53

speedyweedy schreef:
Ankje11 schreef:

Ik heb er ook heeel veel last van in de sla, dus als iemand nog iets weet? (hoewel de mussen er misschien ook aan pikken)

Slakkenkorrels strooi ik al, en 's avonds haal ik vaak ook weer een stuk of 5 slakjes weg.
Je kunt nog bier ingraven, maar dat zijn meestal ook maar een paar slakjes die je daarmee vangt..

Korrels heb ik ook al gedaan, het barst hier van die dingen. Bah!

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:16

Toen mijn sla in de volle grond stond, werd het inderdaad zo opgegeten. Nu heb ik het in bakken staan, op de stenen, en dat gaat een stuk beter! Hier nog geen slak gezien in mijn sla ;) Maar ik heb naast gewone naaktslakken ook van die kleintjes en dat zijn echt krengen :( die vang je niet zomaar weg want die zie je nooit.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:11

wat hier enorm goed helpt is waterbestendige slakkenkorrels. van ecolo ofzo iets natuurlijks. Verder moet je het ruim er rond strooien en niet enkel rond het plantje!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:22

ik heb ook alles in bakken staan en helemaal geen last van slakken terwijl die hier heel veel zitten. dus gewoon een rijtje stenen om je moestuin heen leggen?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:07

Ik heb gisteren mijn eerste krop sla geoogst vanuit mijn vierkante meter tuin! Jummie!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:15

Hier wonder boven wonder bijna geen last van slakken. Misschien is het toch een voordeel dat de tuin naast de kippenren ligt :D

Daarstraks aan mijn staleigenaresse gevraagd of ik af en toe wat mest mee mag nemen. Ze stond een beetje beetje vreemd te kijken :')

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:25

kruipen die niet gewoon over de stenen loulou?

hehe brom, kan ik geloven dat ze raar opkeek. maar het is voor het goede doel ;) .

sproeien jullie je tuin? ik bedoel dan met pesticiden? Vandaag merkte ik op dat de aardappelen van mijn pa de plaag beginnen krijgen, en ook de tomaten.. maar men vader tuinierd biologisch en gebruikt nooit iets. maar nu vroeg ik me af of er toch niets bestaat dat niet zo schadelijk is.. ik vind het jammer dat de tomatenplanten weer zo vroeg zouden kappot gaan..!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 08:39

Hier ook veel slakken, maar inderdaad slakkenkorrels van Ecolo. Oranje korrels, niet giftig voor katten ed, best ideaal en het werkt goed.
Mijn tuintje doet het eigenlijk wonderlijk goed, voor het feit dat hij de afgelopen weken gewoon verwaarloosd is :+. Alles komt goed op en groeit, binnenkort eindelijk sla uit eigen tuin. En de worteltjes schieten ook goed op, maar ik heb eigenlijk geen idee wanneer je die dingen kan oogsten.... Iemand tips?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:26

Ik sproei niet en heb weinig slakken dankzij de kipjes, wel andere eters in een van mjj bakken. Maar wat een drama jaar dit jaar met de groente. Niks wil goed groeien terwijl het vorig jaar zo goed ging. Geen spinazie, geen bonen geen erwten zelfs de rucola en raapstelen willen niet. De pastinaak groeit maar veel te traag. De aardappelen zijn verwaaid, de komkommer en courgette weigeren te bloeien, de aardbeien zijn al zwart voor ze rood zijn aan de struik. Zelfs de fruitbomen laten hun fruit al verzopen vallen voor het rijp is. Raar weer zo.

Alleen de 3 tomaatjes in pot doen wat ze moeten doen. En de 3 slaplantjes die tussen de aardbeien staan. Hopelijk wordt het nog wat.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:49

charlot, bij mij dus niet. ik heb zelf bakken gemaakt van dikke balken, die zijn denk ik zo'n 30 cm hoog. ik zie overal naakslakken kruipen, maar in mijn bakken heb ik er nog geen één gezien. als je iets heb liggen waarmee je een bak kunt creeren dan is het wel de moeite waard op om te proberen denk ik.

wat balen karuna. ik ben erg blij dat ik dit jaar een klein kasje heb gekocht. het is gewoon een simpel plastic ding van de lidl, maar alles groeit er super in.

buiten gaat het ook nog best redelijk eigenlijk, misschien omdat het bij mij allemaal in bakken staat en daardoor wat hoger en door de zijkanten van de bakken enigzins beschermd tegen wind en kou?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:53

Hier de laatste tijd ook de groentetuin een beetje verwaarloosd.
Had twee of drie weken terug al het kleine onkruid eruit gehaald en daarna hebben we non stop regen gehad overdag :\
Vrijdag dus eindelijk de helft van wat beplant is onkruid vrij kunnen maken, dit heeft me ongeveer 3 uur gekost. Vandaag nog maar de andere helft doen, daar staat iets minder onkruid.
Ik heb hier een paar dingen die niet boven zijn gekomen, dus daar ga ik maar wat anders zetten.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:42

Ik heb idd ook vooral van die kleine naaktslakjes. Ik strooi escar-go, dat zijn ook van die korrels die voor katten en vogels niet giftig zijn. Maar nu vraag ik me af of ze voor slakken misschien ook niet giftig zijn :')

En ook hier is de boel een beetje verwaarloost, hoewel het onkruid meevalt.
Ik heb volgende week tentamens dus ik moet nog even wachten voor ik weer bezig ga. Plus ik werk liever in de tuin met iets minder regenachtig weer 8-)

Aan onze kippen heb ik trouwens helemaal niks :+ Ik heb ze vaak genoeg een slakje aangeboden, maar ze kijken me dan echt aan alsof ik gek ben. Zo'n verwachtingsvolle blik van: 'heb je nog wat anders mee?' Ze zijn denk ik te verwend met graan ofzo..
Dus ik geef ze geen slakken meer, want dan kruipen die toch weer terug. De slakken gaan bij mij nu de kliko in.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:08

sinds m'n aardbeien weer rupsvrij zijn heb ik ze naar de kas verplaats en dat werpt z'n vruchten af ;)

Afbeelding

ik helemaal bij, eindelijk aardbeien *\o/*

en zo ziet m'n kas eruit nu, heel de vloer vol tomaten want die zijn zo groot dat de meeste niet meer fatsoenlijk op de schapjes passen

Afbeelding