Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:48

Knoflooksaus maak ik ook altijd zelf van vegan mayo en wat soja yoghurt, maar ook voor ik vegan ging eten maakte ik het altijd zelf omdat ik knoflooksaus uit de winkels niet te vreten vind en veel te zoet. :=

Oeh gepofte knoflook, thanks voor de inspiratie mar_fay! :D

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:03

Ja mar_fay klinkt heerlijk! En een beetje sojayoghurt klinkt ook yummmm :Y) Binnenkort heb ik een falafel-etentje met mijn oud-huisgenoot, mooi moment om het eens uit te proberen.

Ik ben dus zo'n rare vegan he, in de supermarkt kan ik niet zonder kokhalsneigingen / verdrietig te worden langs de vleesafdeling maar het kvv van mijn katten voorbereiden heb ik dan weer geen problemen mee... Nja dat is toch allemaal restvlees. En liever dat dan dat ze met een levende muis gaan spelen :r

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:25

Bedankt voor de tips. Zou vanmiddag toch een nieuwe pot majolijn halen, doe er dus maar meteen twee. Kan er 1 knoflooksaus worden :j .

Kan ik me wel iets bij voorstellen Magrathea. Moest vanmorgen voor mijn zoon ook wat halen op de vleesafdeling en heb daar best moeite mee.

Afgelopen weekend niet vegan gegeten omdat andere de maaltijd bereid hadden en ik niet lastig wilde zijn maar meteen weer meer gewrichtspijn en een onzuivere huid. Voor mij dus wel bewijs dat vegan eten echt wel goed voor je is.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:42

Magrathea schreef:
Ja mar_fay klinkt heerlijk! En een beetje sojayoghurt klinkt ook yummmm :Y) Binnenkort heb ik een falafel-etentje met mijn oud-huisgenoot, mooi moment om het eens uit te proberen.

Ik ben dus zo'n rare vegan he, in de supermarkt kan ik niet zonder kokhalsneigingen / verdrietig te worden langs de vleesafdeling maar het kvv van mijn katten voorbereiden heb ik dan weer geen problemen mee... Nja dat is toch allemaal restvlees. En liever dat dan dat ze met een levende muis gaan spelen :r

Ik vind het vooral ook fijn dat je dan de warmte van de opwarmende oven ook benut, anders vind ik die verloren warmte altijd zo zonde. Tussen haakjes, ik zei 'op pizza'; heeft er iemand interesse in als ik mijn standaard deeg recept + mogelijke topping inspiraties deel?

Herkenbaar trouwens :j Wij hebben nu een nestje pups en die krijgen bij ons vanaf ongeveer vier weken altijd heerlijke pens.... :Y) Daarna een half uur niet knuffelen, want dat spul stinkt, ik word er altijd een beetje misselijk van. Gelukkig zijn ze super schattig, dat helpt <3

Spoiler:
Dat heb ik bij gewoon vlees minder, maar ik merk wel dat het sterker wordt. Bij 'eigen' vlees vind ik het dan weer geen probleem, omdat ik me er heel bewust van ben waar het vandaan komt. Ik merk dat ik bij de supermarkt/slager oid vooral misselijk word van het idee dat mensen gewoon niet door hebben dat ze een (ooit) levend wezen zitten te eten. Vlees eten an sich vind ik dan niet eens zo rampzalig, maar gewoon de hele industrie en het afwezig zijn van bewustzijn over vlees, dat stoort me behoorlijk. Vooral als je kinderen dan vertelt dat ze nu gewoon dode kip/koe/paard/varken zitten te eten. Veelal hebben ze er dan plots geen zin meer in. Ik ben me daar altijd heel erg van bewust geweest door de manier waarop wij leven/eten/wonen, maar vond dat als klein kind echt al verbazingwekkend bij mijn vriendinnetjes. Nou moet ik zeggen dat mijn vader het er ook wel naar maakte hoor, want die maakte heel subtiel (maar niet heus) duidelijk dat de kip die we aten die ochtend nog in de tuin liep. Daarna waren vriendinnetjes altijd plotseling vegetariër. Een week of drie of zo :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:52

ooh, die knoflooksaus is echt een toptip, die ga ik gebruiken. Ik heb nu nog K&K knoflooksaus, die ik heerlijk vind maar idd niet vegan. En ik maakte me zorgen over mijn wrap met falafel en knoflooksaus... Had al chilisaus geprobeerd, maar neh....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:58

Spoiler:
Tja, het is vooral: een mens kan leven zonder vlees (duh, kijk naar de miljoenen mensen die dat doen), een kat niet. Dus daarom vind ik het niet erg. Het zijn ook verder geen raskatten, dat zou ik niet willen, dat er voor mijn plezier een dier gefokt wordt dat weer eten nodig heeft etc. Gelukkig voor mij katten zat in de asielen :') Voorlopig kan ik dus nog fijn genieten van kattengezelschap, en zij hopelijk ook een beetje van dat van mij. Daar hoort helaas een dieet van vlees bij, maar daar kunnen zij ook niks aan doen

De hamburger van Tivall is momenteel nog vegan zag ik :) Dus ik heb lekker luxe geluncht :Y)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:22

mar_fay schreef:
Ik vind het vooral ook fijn dat je dan de warmte van de opwarmende oven ook benut, anders vind ik die verloren warmte altijd zo zonde. Tussen haakjes, ik zei 'op pizza'; heeft er iemand interesse in als ik mijn standaard deeg recept + mogelijke topping inspiraties

Heel graag :j Pizza is in mijn gezin best populair, dus ideeën zijn altijd welkom.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:57

Magrathea schreef:
De aanbiedingen nieuwsbrief van wakker dier :) er zijn er betere maar ik heb me ooit ingeschreven voor deze dus voor nu is het wel prima :+

Welke zijn de betere?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:14

8nnemiek had er ooit een paar :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 07:58

Ik krijg ze via voordeelmuis binnen. Dat is ideaal, daar kun je per woord de aanbiedingen ontvangen. Ik krijg alle aanbiedingen met trefwoord 'vegetarisch', en alle 'alpro' en nog een paar. Ze hebben meer winkels dan die van wakker dier. Zo heeft de Jan Linders hier in het zuiden vaak geweldige aanbiedingen. En die krijg ik allemaal mooi op tijd binnen :D

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:11

Een tijd terug had iemand een groente quiche van de albert heijn mee genomen voor mij en haarzelf. Ze kwam voor het bijwerken van haar dreadlocks dus we waren best een dag bezig, ik voelde me (toen nog) te bezwaard om de quiche af te slaan dus hebben we die samen opgegeten. Er zat onder andere ei, room, melk en kaas in... Nou dat heb ik wel geweten. :') Ik werd om 5 uur s'ochtends opeens wakker omdat ik moest kotsen joh.
Dat zei voor mij toch wel genoeg. :=

Spoiler:
Zelf heb ik er inderdaad ook niet zo'n probleem mee om mijn kat en honden vlees te geven. Al vind ik het soms wel lastig als ik erover na ga denken. Wij hebben een kat uit een oeps nestje en de honden komen beide uit het buitenland, de een als pup gered van een vuilnisbelt in Griekenland door een stichting en de ander van een dodingsstation in India door een medewerker die hem naar een stichting heeft gebracht. Ik zou nooit een gefokt dier nemen als huisdier terwijl er zoveel dieren al zijn die liefde nodig hebben en geven. Maar ik zou ook nooit stoppen met het adopteren van dieren ondanks dat ze vlees eten.
Moet zeggen dat dit een (bewust) hypocriet deel is in mij waar ik het zeker soms lastig mee heb. Maar het werken met dieren is toch wel echt mijn passie en heb ik al een afspraak staan dat ik over een jaar naar India ga naar de vrouw die daar een stichting runt om zwerfhonden met écht miserabele leven op te vangen en die ook ingrepen en sterilisaties door het land doet, om te helpen en in de leer te gaan. Ergens denk ik dan aan het zielige vlees wat deze honden hoogstwaarschijnlijk voorgeschoteld krijgen, en daar zit ik echt heel erg mee. En voelt het ook als een tweestrijd, maar toch zou het mij niet tegen kunnen houden om ook die honden te helpen.
Al moet ik zeggen dat ze bij die stichting in India allemaal veganist zijn uit principes, dus misschien houden zij dan ook wel rekening met de herkomst van het hondenvoer. Maar goed, lastig blijft het wel.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:12

Maar waarom vind je dat hypocriet joh? Dat begrijp ik echt niet. Is toch juist prachtig dat je je zo inzet :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:15

xMercury schreef:
Maar waarom vind je dat hypocriet joh? Dat begrijp ik echt niet. Is toch juist prachtig dat je je zo inzet :)

Absoluut, vandaar dat ik het ook zou blijven doen. Maar het ding is, je red dieren die vervolgens moeten leven van dieren die ook een miserabel leven hebben. :\
Dan probeer ik maar te denken aan dat je misschien niet de hele wereld kan veranderen bij het redden van een dier, maar dat je wel de wereld verandert voor dat ene dier. Maar toch merk ik een tweestrijd in mezelf. Maar goed, nu heb ik wel vaker dat ik het hele gewicht van dierenleed in de wereld op mijn schouders wil nemen. :')

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:21

Suliko schreef:
xMercury schreef:

Absoluut, vandaar dat ik het ook zou blijven doen. Maar het ding is, je red dieren die vervolgens moeten leven van dieren die ook een miserabel leven hebben. :\
Dan probeer ik maar te denken aan dat je misschien niet de hele wereld kan veranderen bij het redden van een dier, maar dat je wel de wereld verandert voor dat ene dier. Maar toch merk ik een tweestrijd in mezelf. Maar goed, nu heb ik wel vaker dat ik het hele gewicht van dierenleed in de wereld op mijn schouders wil nemen. :')

Ah zo.. Ja, ik begrijp je heel goed hoor eigenlijk.. Maar het minste wat je kunt doen is zorgen dat je kvv van goede oorsprong komt, toch? Maar worden de dieren eigenlijk echt gedood voor jouw huisdier? Of is dat gewoon restjes vlees? Dat weet ik eigenlijk niet..

Wel super hoor dat je jezelf daar zo voor in zet.. :o

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:39

Hier thuis krijgen de dieren ook voer van 'goede' afkomst. Maar als je in een land als India bent en al moet roeien met de riemen die je hebt daar. Het zal inderdaad meestal restvlees zijn, praat het nog niet goed maar beter is het wel.

Maar zoals ik al zei, die vrouw (zij is Nederlands van oorsprong) is veganist en zet zich naast honden ook actief in voor nog heel veel andere dingen (oa olifanten, stieren van de inmiddels verboden stierenvechten in India). Dus ik ga er eigenlijk wel vanuit dat hier rekening mee wordt gehouden. Maar soms merk ik dat mijn hoofd gewoon over tolt van al het leed denk ik. :o

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:44

Het is ook veel om te bevatten.
Je doet iets goeds, maar voor je gevoel is het niet goed genoeg.

Maar dan denk ik zelf altijd maar aan dit cheesy verhaaltje
Afbeelding

Als iedereen zich inzet voor een klein gedeelte dan kunnen we met zijn allen een heel groot gedeelte helpen :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:48

Precies, ik denk dat als iedereen een klein aandeel neemt, we al verder zijn dan helemaal geen aandeel of verantwoordelijkheid nemen. Ik probeer soms tegen mezelf te zeggen: je bent al goed bezig, je kunt het gewoonweg niet perfect doen. En ik denk dat dat voor iedereen geldt. :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:00

Suliko schreef:
Een tijd terug had iemand een groente quiche van de albert heijn mee genomen voor mij en haarzelf. Ze kwam voor het bijwerken van haar dreadlocks dus we waren best een dag bezig, ik voelde me (toen nog) te bezwaard om de quiche af te slaan dus hebben we die samen opgegeten. Er zat onder andere ei, room, melk en kaas in... Nou dat heb ik wel geweten. :') Ik werd om 5 uur s'ochtends opeens wakker omdat ik moest kotsen joh.
Dat zei voor mij toch wel genoeg. :=

Spoiler:
Zelf heb ik er inderdaad ook niet zo'n probleem mee om mijn kat en honden vlees te geven. Al vind ik het soms wel lastig als ik erover na ga denken. Wij hebben een kat uit een oeps nestje en de honden komen beide uit het buitenland, de een als pup gered van een vuilnisbelt in Griekenland door een stichting en de ander van een dodingsstation in India door een medewerker die hem naar een stichting heeft gebracht. Ik zou nooit een gefokt dier nemen als huisdier terwijl er zoveel dieren al zijn die liefde nodig hebben en geven. Maar ik zou ook nooit stoppen met het adopteren van dieren ondanks dat ze vlees eten.
Moet zeggen dat dit een (bewust) hypocriet deel is in mij waar ik het zeker soms lastig mee heb. Maar het werken met dieren is toch wel echt mijn passie en heb ik al een afspraak staan dat ik over een jaar naar India ga naar de vrouw die daar een stichting runt om zwerfhonden met écht miserabele leven op te vangen en die ook ingrepen en sterilisaties door het land doet, om te helpen en in de leer te gaan. Ergens denk ik dan aan het zielige vlees wat deze honden hoogstwaarschijnlijk voorgeschoteld krijgen, en daar zit ik echt heel erg mee. En voelt het ook als een tweestrijd, maar toch zou het mij niet tegen kunnen houden om ook die honden te helpen.
Al moet ik zeggen dat ze bij die stichting in India allemaal veganist zijn uit principes, dus misschien houden zij dan ook wel rekening met de herkomst van het hondenvoer. Maar goed, lastig blijft het wel.

Spoiler:
Een klasgenoot van mij is in India geweest, de honden kregen daar geen vlees. De mensen zelf aten af en toe kip, maar dat komt omdat de vrouw uit Amerika kwam en dus naar verhouding rijk was. De zorg voor dieren ligt daar heeeeel ver van die van ons vandaan. Mijn klasgenoot wist nog meer dan de dierenarts en ze kunnen bijna niet aan medicijnen komen, vaak alleen antibiotica die ze dan ook voor alles gebruiken. Of je moet het geluk hebben een buitenlandse arts te treffen, maar die zijn vaak erg duur en voor de bevolking niet te betalen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:29

Suliko schreef:
xMercury schreef:

Ik snap dat heel goed, voor mij een reden om geen huisdieren te willen. Maar het is moeilijk om dat hard te houden voor jezelf, want die katten/honden etc zijn nú hier. Maargoed, vanuit het 'zo min mogelijk leed voor zo min mogelijk wezens' principe beslis ik nu tegen huisdieren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:34

Ik moest hier van de week ook aan denken! Ik heb 1 kat. Ik zou het wel missen hoor. Maar het schoot me ook door het hoofd dat die ook vlees eet...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:07

Toch vind ik dat voor huisdieren anders is, een kat is een carnivoor. Het zit in de natuur van het beestje om vlees te eten.
Het is alleen de wijze waarop het voer dat voor onze lievelingen wordt gemaakt net zo erg is, als dat van ons vlees.

Ik ben overigens sinds twee dagen aan de spirulina. Had tabletten gehaald, maar het waren net tampons, dus ik gooi ze als poeder door een shotje appelsap of jus d'orange en dan is t prima te doen.
Merkte t gelijk aan de ontlasting :D

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:20

Natuurlijk, maar door huisdieren te nemen houd je dat in stand. Dat maakt het lastig. En dan hebben we het nog niet gehad over eventuele vrijheidsontneming en de beslissingen die we voor onze huisdieren nemen (wanneer de hond uit mag bijvoorbeeld).

(Dit is geen oordeel over mensen met huisdieren hoor, gewoon mijn persoonlijke overweging).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:38

Ik heb inderdaad mijn katten op een te klein flatje :(
Echter denk ik niet dat ze blijer zouden zijn buiten, of in een asielkennel. Zeker niet als de poes s morgens lekker spinnend tegen me aan kruipt om te knuffelen en dan in slaap valt <3
Ik ben het zeker niet eens met het fokken van huisdieren, maar er zijn er nu eenmaal veel, en ik denk niet dat je die zomaar kunt laten lopen. Dat is voor niemand leuk.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:17

Als je een dier uit het asiel neemt, hou je niks in stand. En willen we echt alle vleesetende dieren laten uitsterven? Dat vind ik wel een beetje ver gaan, zij hebben als soort ook recht op leven.

Het valt trouwens nog wel mee hoe veel dieren wij hier hebben. Natuurlijk zitten er dieren in het asiel en ieder voorjaar heb je een ware golf aan kittens. Maar soms is de kattenafdeling in de winter bijna leeg. Ik heb liever dat we verantwoord fokken in plaats van alles maar uit te bannen. Er zijn zo weinig geschikte (lees: zonder problemen) honden, dat mensen tegenwoordig alles uit het buitenland halen. Is dat nou de oplossing?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:14

Vanaf maandag zijn de vleesvervangers van de vegetarische slager in de bonus bij de AH, 25% korting *\o/*