De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puck79

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:43

Ik ga ook maar eens kijken of ik een klein moestuintje achter kan maken :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:47

Met wat potten en/of balkonbakken kom je een heel eind hoor ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:50

Sjolvir en Leoni...leuke foto's :j

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:58

Hallo allemaal!

Ik meld mij graag hier, heb 2 jaar terug een moestuintje op mijn balkon gehad en dit jaar ben ik ook weer begonnen met groentjes kweken! :D

Ik heb nu radijsjes, een tomatenplant en aardbeienplantjes. Ik wil radijs blijven zaaien zodat ik de hele zomer kan smullen! :) ook wil ik nog een mini slatuin in een mand aan de railing. Zag dit bij het tuincentrum, super leuk! :)

Ik heb alleen geen idee wanneer radijsjes goed zijn, het is de eerste keer! Weet iemand hoe ik het kan zien? Ik heb nml begrepen dat je radijs niet moet blijven verpoten omdat ze dan niet meer groeien. Dus ze staan nu ieder met 10 cm eigen ruimte door te groeien. Maarja, hoe zie je dat ze volgroeid zijn zonder ze uit de aarde te halen? :P heeft iemand tips daarvoor? :D

Ik vind het gefreubel met mijn minituintje zo heerlijk!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:03

Radijsjes vind ik enig om te zien, maar niet echt lekker eigenlijk.
Maar wel leuke om erbij te hebben voor de liefhebbers.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:04

De boompjes komen van Hornbach. Gluur maar eens op de site. Zijn echt heel leuk :D. Zal van de week nog eens een close up van de knopjes maken.

Maar nog geen antwoord op de tomatenvraag. Moet ik die onderste blaadjes al weg halen?

Ik wacht ook op HET sein dat mijn plantjes massaal naar buiten kunnen want ik kom zwaar ruimte te kort hier binnen. De sla heb ik al naar buiten gedaan maar die is er niet al te blij van geworden. Maar aardbeien is nog helemaal niks te zien :(. Kun je die ook ergens gewoon als plantjes kopen dat iemand weet?

Ik lees hier over komkommers. Is dat niet heel maf in je eigen tuin en gaat dat goed?

Ik houd helemaal niet van radijs dus dat heb ik niet.

Bosuien doen ook nog niks en staan nu bijna een week. Hoop dat deze nog opkomen!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:09

Leonie, ik had 6 aardbeienplantjes voor 8 euro bij intratuin.

Ik heb echter mijn plantjes in de bakken gedaan en nu buiten staan. Nu lees ik hier van mensen die ze nog binnen hebben staan, ik twijfel of ik mijn plantjes niet binnen moet halen? :\
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 14-04-13 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:09

Teigetje008 schreef:
Oh ja, en nog een andere vraag, die hier niet helemaal thuis hoort, maar er is vast wel 1 van jullie die het weet:
Ik heb een klimroos staan. Deze heeft slechts 2 takken, van wel bijna 2 mtr lang. De knoppen komen al, maar volgens mij moet ik hem snoeien?
Ik wil graag dat hij wat meer de breedte in gaat. Iemand hier ervaring mee?

Klimrozen moet je juist niet snoeien omdat ze omhoog gaan.
2 of 3 opgaande takken is normaal, die bind je aan en maken zijtakjes waar de rozen aan komen, alle andere scheuten knip je bij de grond af. Elk jaar groeien ze wat verder omhoog en na verloop van jaren worden die hoofdtakken onderaan vrij kaal, dan kies je een stevige nieuwe scheut die hem gaat vervangen, dus knip de oude bij de grond af. Maar dat doe je natuurlijk met maar één tegelijk, anders hou je geen struik over :P
Als je hem in de breedte wilt hebben zul je meerdere rozen naast elkaar moeten planten want meer dan 2 of 3 hoofdtakken maakt ze veel zwakker en geeft dus minder rozen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:13

Super tip wat betreft die klimroos, ik had ze namelijk ander volgens jaar ook doodleuk tot aan de grond afgeknipt (nou ja bijna), want dat stond op de verpakking!

bosuien geen idee, heb kleine andere uitjes, kwamen na redelijk lange tijd uit, maar lijken het verder niet echt te doen, blijven al weken dunne groene sprietjes.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:20

Tallie1979 schreef:

Ik heb echter mijn plantjes in de bakken gedaan en nu buiten staan. Nu lees ik hier van mensen die ze nog binnen hebben staan, ik twijfel of ik mijn plantjes niet binnen moet halen? :\

Ik denk zelf dat jouw plantjes al groter en wat sterker zijn, maar ik weet het niet zeker
Verder ben ik ook een leek, dus ik ga geen advies geven voor binnen of buiten :D

Ik ben vanmiddag eindelijk begonnen met zaaien *\o/*
uitjes, suikermaïs, een rijtje radijsjes en schorseneren, ik ben vooral benieuwd naar de laatste! Het schijnt erg lekker te zijn :9

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:24

schorseneren liggen wel eens bij de AH kant en klaar in het koelvak, voor het geval je een voorproefje zou willen.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:31

Sjolvir schreef:
schorseneren liggen wel eens bij de AH kant en klaar in het koelvak, voor het geval je een voorproefje zou willen.

Oh, wij kopen eigenlijk nooit bij de AH, het is er relatief duur vergeleken met andere supermarkten
Maar dankjewel voor de tip, misschien probeer ik het! :j

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:33

wie de kleine fruitboompjes leuk vinden, zullen deze helemaal leuk vinden :
http://www.minitree.nl/
Omdat er meerdere mensen met balkon of kleinere tuin lekker fruit willen, is dat een super oplossing :-)
Ik ga er 2 vóór de hoeve in grote grijze rieten manden zetten :-), enorm leuk en super om cadeau te doen aan iemand :-) ( nee ik heb geen aandelen daar :+ ) maar ben er gewoon verliefd op :j

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:34

falionrule schreef:
Tallie1979 schreef:

Ik denk zelf dat jouw plantjes al groter en wat sterker zijn, maar ik weet het niet zeker
Verder ben ik ook een leek, dus ik ga geen advies geven voor binnen of buiten :D

Ik ben vanmiddag eindelijk begonnen met zaaien *\o/*
uitjes, suikermaïs, een rijtje radijsjes en schorseneren, ik ben vooral benieuwd naar de laatste! Het schijnt erg lekker te zijn :9

Schorseneren ken ik niet. Suikermais is erg lekker!! :j

Ik heb ze toch binnen gehaald, er zitten al een paar bloemen in, zonde als die kapot gaan.. :o

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:38

Tallie1979 schreef:
Schorseneren ken ik niet. Suikermais is erg lekker!! :j

Ik heb ze toch binnen gehaald, er zitten al een paar bloemen in, zonde als die kapot gaan.. :o

Misschien is dat inderdaad het verstandigste om te doen met de plantjes, het zou idd zonde zijn als de bloemen kapot zouden gaan
Suikermaïs vind ik ook erg lekker, ik heb alles in één keer gezaaid omdat het door de wind bestoven moet worden, en anders geen maïs, maar nu heb ik zeker alles in één keer :')
ach, het zijn er niet zoveel, ik heb er 12 gezaaid, en volgens het pakje waren het twee kolven per plant, ach, ik heb toch niet meer ruimte als ik alles uit wil proberen :D

edit: ach, ach, ik met mijn achs :+

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:50

het blijft hier 11 graden 's nachts, is dat niet goed genoeg voor plantjes??

@ falion.. Ach, dat valt toch niet op joh ;-) :+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:55

Maïskolven!! Lekker! Die zijn ergens in augustus rijp, toch?

Ik zag dat het van de week weer 10 graden overdag en 3 graden in de nacht moet gaan worden, hier staan de zomerkoninkjes zeker goed en lekker warm binnen! Las iets over wachten tot na ijsheiligen half mei. :P Hoop toch van niet zeg, haha!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:58

ohja, ijsheiligen, daar had mijn moeder het over hahaha, goh.... zal dan toch iets inzitten in die oudere wetenschappen van het volk :-)

Zijn hier ook mensen die rekening houden met volle maan ofzoiets?? opkomende maan? Iets met zaaien.. en de maan... *zucht.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:05

Haha, ook nooit van gehoord! Huilen naar de maan wel. :P

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:15

anneliesdj schreef:
Teigetje008 schreef:
Oh ja, en nog een andere vraag, die hier niet helemaal thuis hoort, maar er is vast wel 1 van jullie die het weet:
Ik heb een klimroos staan. Deze heeft slechts 2 takken, van wel bijna 2 mtr lang. De knoppen komen al, maar volgens mij moet ik hem snoeien?
Ik wil graag dat hij wat meer de breedte in gaat. Iemand hier ervaring mee?

Klimrozen moet je juist niet snoeien omdat ze omhoog gaan.
2 of 3 opgaande takken is normaal, die bind je aan en maken zijtakjes waar de rozen aan komen, alle andere scheuten knip je bij de grond af. Elk jaar groeien ze wat verder omhoog en na verloop van jaren worden die hoofdtakken onderaan vrij kaal, dan kies je een stevige nieuwe scheut die hem gaat vervangen, dus knip de oude bij de grond af. Maar dat doe je natuurlijk met maar één tegelijk, anders hou je geen struik over :P
Als je hem in de breedte wilt hebben zul je meerdere rozen naast elkaar moeten planten want meer dan 2 of 3 hoofdtakken maakt ze veel zwakker en geeft dus minder rozen.

Dank je! Ik had de verpakking weg gegooid en dacht dat daar op stond dat je ze terug moest snoeien, maar vond het al zo zonde omdat de knoppen al doorkomen :-)
Dan vul ik het hek op met Lathyrus en laat ik de roos lekker groeien!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:24

Sjolvir schreef:
Super tip wat betreft die klimroos, ik had ze namelijk ander volgens jaar ook doodleuk tot aan de grond afgeknipt (nou ja bijna), want dat stond op de verpakking!

Is het wel echt een klimroos dan? Een theeroos snoei je jaarlijks terug tot 40cm boven de grond.
Je kunt een klimroos wel snoeien maar dan meer om er wat vorm in te krijgen en de betere takken over te houden ipv meerdere dunne.
Maar als er op de verpakking staat dat je wel moet snoeien kun je de soort ook even googlen natuurlijk.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 00:03

Nee, het is wel een klimroos. Hij klimt ook behoorlijk. Heb deze vorig jaar bij de aldi gekocht, geen idee hoe hij precies heet...
Was voor € 1,85 ook een probeersel ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 00:09

Owja, Aldi heeft altijd van die probeersels :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:11

Ik heb twee stokrozen, weer iets anders. Dit jaar pas gekocht, dus ik ben benieuwd of ze netjes uitspringen. Die wil ik wel lekker klein houden. Gewoon een bolletje op een stokje :D

Gisteren echt ontzettend veel in de tuin gedaan. In de moestuin heel veel gezaaid:
1 rij erwten & peultjes (die begonnen al te bloeien dus moesten echt naar buiten)
2 rijen radijsjes :9
1 rij winterwortelen
1 rij winterprei
1 rij zomerprei
1 rij zomerwortelen
1 rij witte plantuien
1 rij rode plantuien
1 rij kleine spitskool plantjes
en nog 4 bloemkool, 4 broccoli en 4 spitskool planten uit de winkel..
Nu eigenlijk nog wat plek maken voor wat suikermaïs, die begint net uit te komen in de kas.
En voor de sperziebonen, die moeten ook nog even warm in de kas blijven.

En dan maar wachten totdat het begint te groeien :D
De fruitbomen beginnen hier gelukkig te bloeien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:27

aardbeien heb ik gewoon buiten staan, die bloemen maken ze toch wel weer nieuw aan als ze te koud zouden staan, maar ik heb ze de winter door gewoon buiten gehad en een tijdje terug gesplit.
ik ga van de week een hoop verpotten en zaaien...
dan staat in 1 keer de tuin vol gok ik :+