Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:52

pjer schreef:
Ik bak graag taarten en geef ze ook wel als kadootjes bij verjaardagen (als het gevraagd wordt), heel leuk en lekker natuurlijk maar ik wil niet atijd het zelfde maken. Nou heb ik een nichtje wat gluten vrij moet eten.. dus het verzoek of ik ook een gluten vrije taart kan maken. De eerste keer heb ik een zachte chocolade taart gemaakt en een cheesecake waarvan ik de bodem had vervangen door een geplette glutenvrije koekjes laag. Erg lekker. Maar goed deze combi heb ik nu ook al 2x gemaakt dus het is tijd voor iets nieuws.
Hebben jullie misschien ideeen voor een gluten vrije taart of een taart waarbij de bodem makkelijk vervangen kan worden door een geplette koekjes laag?

Ik zat al te denken aan een koude kwark taart (maar daar moet een poeder doorheen en ik weet niet of dat gluten vrij is) of een monchoutaart.
Bij de tuinen hebben ze ook meel voor gluten vrije taarten, misschien kan ik dat gebruiken voor een appelcake. Heeft iemand misschien ervaring met dat meel? het is van Schär.

http://www.24kitchen.nl/shows/rudolphsbakery/recepten/amandelappelcake-met-vanille-cr%C3%A8me-fra%C3%AEche-glutenvrij

dit recept is glutenvrij en lijkt me ook erg lekker :j

pjer

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:09

ooh die ziet er zeker lekker uit en heel simpel te maken..

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:19

Ja hij lijkt mij ook erg lekker, moet ik nog steeds een keer proberen.

Ik denk dat je hier zelfs ook nog wel zo'n koekjesbodem onder kan doen alvorens je hem in de oven zet.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:04

@Saskia: die taarten klinken goed! :9 En goede tip van die appelkoeken! Die ga ik ook zeker een keer maken!

Glutenvrij gebak heb ik geen verstand van, heb alleen 1 keer een glutenvrij chocolade soufflé gemaakt, maar dat was puur toeval dat die glutenvrij was omdat ik daar helemaal neit op let.

Ik heb met K(r)oningsdag rondo's gemaakt, super simpel en super lekker! Zeker een blijvertje. http://mijnzoetebesluit.blogspot.nl/2013/05/rondos.html

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:27

Die rondo's zien er goed uit mara! Volgens mij ook wel een recept om mee te varieren, appel of kersen er in oid.
Taarten klinken goed Saskia!

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:27

Inmiddels ben ik er uit: ik ga een monchoutaart maken met glutenvrije koekjes bodem, en mijn schoonzus gaat proberen een kruidkoek te maken met gluten vrij meel.
Ik heb nog gekeken naar de ingrediënten voor die amandel-appeltaart van rudolph maar dat is een dure aangelegenheid.. In de supermarkt zie ik alleen doosjes van 40 gram amandelschaafsel voor 1,60 euro en je hebt iets van 450 gram nodig... dat doen we dus maar niet.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 12:20

Heeft iemand hier nog lekkere recepten met rabarber? Ik had namelijk gratis en bos mee genomen, en toen ik thuis kwam bleek mijn moeder ook nog twee bossen gekocht te hebben. :P

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:54

Een pak appelkruimeltaart kopen.
En ipv appel dus rabarber erin (met een beetje aardbei erdoor)
Wel warm opeten, is echt smullen :9 :9 :j :j

Heb net weer een taartje gemaakt.
Blijf ruzie met dat stomme fondant houden >;)
De enige die niet scheurde...en waar ik dus ook geen ruzie mee had :') ...is die van de funcakes.
Aankomende week dus maar bestellen,want over 1,5 week is de bruiloft van schoonzusje.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:09

Oke dat is wel een tip ja, maar ik zal hem waarschijnlijk wel zelf maken ipv uit en pakje. Ik zag op 254 kitchen ook al een rabarber vlaai staan en een clafoutis.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:35

Vandaag een culinair tripje naar Kampen en Zwolle ondernomen, verslagje is te lezen op me blog. Ik heb eindelijk echte vanille-extract gekocht, geen aroma of andere synthetische spullen, de real deal. Er MOET gewoon een Dille en Kamille in Groningen komen, het MOET. :') Heb ook nog een flesje ahornsiroop gekocht en in Kampen een echte Kamper slofje gegeten, erg lekker!

Morgen komt een vriendin langs en dan gaan we samen kokosmakronen bakken, zodat ze kan zien hoe simpel ze zijn om te maken. :)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:54

Ik heb vandaag een rolcake gebakken, met binnenin aardbeienjam, slagroom en stukjes aardbeien. Op de bovenkant een beetje poedersuiker gestrooid en toen was hij klaar! Het is mijn allereerste rolcake, maar het was erg makkelijk dus er zullen zeker nog meer volgen!

Afbeelding

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:03

Ooh die dingen zijn zó lekker! Heb je gewoon cake gebakken en het daarin gerold?

Vrijdag cupcakes maken voor mn tante, mocht me lekker uitleven op de smaken. :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:09

Wow die rolcake is mooi en lijkt heerlijk. Heb je een recept en bereidingswijze?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:26

Hierbij het recept (voor 4 personen):

Ingrediënten
75 gram suiker
3 eieren
75 gram bloem
een snufje zout

aardbeienjam
slagroom + suiker, zelf opkloppen
eventueel paar aardbeitjes
poedersuiker

Bereiding
De suiker en eieren op hoge stand met de mixer kloppen totdat het luchtig, egaal en bleek is (dit duurt wel even!). Hierna de bloem toevoegen en nog even kort mixen. Je beslag is dan klaar.

Vet een rechthoekige bakplaat in met wat boter, en plaats daaroverheen bakpapier, die alle randen ook bedekt. Door de boter blijft het goed plakken. Nog een keer je beslag doorroeren en vervolgens in de bakplaat gieten, om het beslag vervolgens ook naar alle hoeken te laten gaan door de bakplaat wat te kantelen. Nu mag de bakplaat in een voorverwarmde (hete lucht) oven, 200 graden. Het ligt aan je oven hoe lang het duurt voordat de cake gaar is, maar kijk na 5 minuten steeds even om te controleren of hij al goudkleurig is, dan is hij klaar.

De cake uit de oven halen en aan het bakpapier omhoog tillen en vervolgens ergens op omkeren, en het bakpapier voorzichtig verwijderen. Dan een laagje jam aanbrengen naar keuze, ik heb aardbeien gebruikt maar andere smaken jam of bijvoorbeeld chocoladepasta kan natuurlijk ook. Dit laagje doe je tot driekwart van de lange zijde. Hier overheen een laagje slagroom aanbrengen (wat je al hebt opgeklopt terwijl de cake in de oven zat), ook driekwart van de cake bedekken, de slagroom zal bij het oprollen namelijk mee schuiven. Eventueel nog wat schijfjes aardbeien op de slagroom leggen. Rol de cake vervolgens netjes op. Ik heb voor de stevigheid een satéprikkertje door de rol gedaan bij de uiteindes. Ten slotte nog een beetje poedersuiker over de bovenkant strooien voor een wat leuker uiterlijk.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:39

Volgens the Great British Bake Off was de rolcake altijd toch één van de moeilijkere baksels. Maar volgens jou is deze dus wel te doen? Dan ga ik hem ook zeker een keer uitproberen want het ziet er altijd zooo gaaf uit!

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:45

Ik vond hem eigenlijk wel makkelijk ja. Beslag is heel simpel, kost alleen wat tijd om hem helemaal 'bleek' te maken. Bakken duurt maar 5 tot 10 min dus ook geen lange wachttijd. Is alleen lastig om al die vulling erbinnen te houden als je hem gaat oprollen, maar ik accepteerde gewoon dat er hier en daar wat slagroom en aardbeien uitvielen :P

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 07:45

Die rolcake ziet er lekker uit!
Jammer dat ik niet zo'n grote oven heb -O-

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:05

Hoe lang kostte dat ´bleek´ maken dan? En heb je dat met een gewone handmixer gedaan of met een keukenmachine?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:04

Ik heb het met een handmixer gedaan, dus daarom leek het misschien ook wel wat langer. Heb toch wel zo'n 10 tot 15 minuten staan mixen, maar ik had het recept wel voor 8 personen gemaakt, dus een stuk meer beslag.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:47

Klinkt niet moeilijk, bedankt! Deze ga ik maken voor moederdag

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:54

Ik heb deze met chocopasta gemaakt net.. was in een uurtje klaar en heeeel lekker!

Afbeelding

Maar ik laat de volgende keer wel de slagroom weg en vervang het door was botercreme..
De slagroom werd erg zacht en droop er uit..

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:02

nientje78 schreef:
Die rolcake ziet er lekker uit!
Jammer dat ik niet zo'n grote oven heb -O-

Dat hoeft je niet te hinderen. Ik heb een oven van 33 bij 16 cm en kan in de diepte net een pizza in.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:05

En als je de slagroom langer klopt, zou dat helpen?
Ben zelf niet zo van botercreme en wil dit wel eens maken, maar dan wel met slagroom :D

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:16

De slagroom was helemaal stijf. Heb er zelfs nog klopfix door gedaan maar dat mocht niet baten.
Langer kloppen en dan had ik boter..

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:10

Ziet er lekker uit! En helemaal niet moeilijk, hè? :) Slagroom liep er bij het oprollen ook wel wat uit bij mij, maar wat er wel in bleef zitten, is er daarna ook niet uit gaan stromen ofzo. Had hem na het bereiden ook gelijk even in de koelkast gezet voordat ik er een stukje vanaf ging snijden, dat heeft het misschien ook wat steviger gemaakt.