Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Noor

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:28

Neemt vriendje altijd voor me mee bji een goede bakker in Purmerend, Mootje :D
Nou, laat maar ff weten hoe ie smaakte!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:30

Ik ben trouwens niet zo van de pastasaus.... Ik eet mijn pasta dus op de Italiaanse manier met weinig saus :)

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:36

Hay, kan ik mij hier ook melden? :D Ik ben gister begonnen aan het South Beach dieet (iemand bekend mee?) en aangezien jullie ook redelijk op de kh letten leek me dit wel een geschikt topic voor mij :) Ik heb eerst een tijdje het 'minder en gezonder eten dieet' geprobeerd, maar daar kreeg ik echt vreetbuien van. Nu met South Beach moet ik twee weken afkicken van suiker en zetmeel en ik denk dat dat wel even goed voor me is.

Mijn lijstje voor vandaag:

Ontbijt:
Glaasje groente-tomatensap
Glas magere melk
Groentequiche met spinazie, uitjes, cheddar, paprika en ei
Was echt super lekker, de andere helft ga ik invriezen en op dag 7 opeten. Dan heb ik namelijk artisjokken bij het ontbijt en die had ik gisteravond ook, maar vond ze echt niet lekker.

Tussendoor:
Plakjes kalkoenfilet met cherrytomaatjes

Lunch:
Reepjes varkenshaas over van gisteravond met gebakken gemende groenten en een bouillonetje.

Tussendoor:
Plakjes komkommer met zalm

Diner:
South Beach shepherd's pie met bloemkool, extra mager rundergehakt, uitjes en doperwtjes uit de oven en een paar handen gemengde salade met dressing.

Dessert:
Ricottakaas gemengd met lepel pindakaas (ben benieuwd of het lekker is)

Ik heb echt het gevoel dat ik heel veel moet eten, maar ik heb in ieder geval geen honger :)
Iemand nog tips voor tussendoortjes waarbij eiwitten en groenten worden gecombineerd? Had gister rauwe bleekselderij met pindakaas, maar die bleekselderij kreeg ik echt niet weg..

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:41

Lisa, welkom maar wij letten niet zozeer op de kh maar op gezonde en voedzame voedingsstoffen! KH hebben we allemaal nodig, maar in welke vorm en op welk moment is iets waar we wel over nadenken.
Je lijstje vind ik overigens niet zo verkeerd, maar mis wel (rauwe) groenten en fruit!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:51

Southbeach valt bij mij ook niet onder gezond :') Er is trouwens een KH-arm topic in de huiskamer. of had je die al gevonden?
Laatst bijgewerkt door Mootje op 01-05-12 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:53

_Noor schreef:
Lisa, welkom maar wij letten niet zozeer op de kh maar op gezonde en voedzame voedingsstoffen! KH hebben we allemaal nodig, maar in welke vorm en op welk moment is iets waar we wel over nadenken.
Je lijstje vind ik overigens niet zo verkeerd, maar mis wel (rauwe) groenten en fruit!

Oké ;) Het klopt dat er geen fruit op staat, je moet eerst twee weken 'afkicken' van suikers en zetmeel dus je mag ook geen fruit..

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:54

Mootje schreef:
Southbeach valt bij mij ook niet onder gezond :') Er is een KH-arm topic in de huiskamer...

Oh oké, dan zal ik daar even een kijkje nemen ;)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:43

_Noor schreef:

ik vind dat ze best wel rauwe groenten eet, cherrytomaatjes en groentesap, plakjes komkommer, sla.

Ik ken het South beach dieet niet, hoop dat het voor Lisa werkt :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:44

Mootje schreef:
Southbeach valt bij mij ook niet onder gezond :') Er is trouwens een KH-arm topic in de huiskamer. of had je die al gevonden?

Waarom valt het niet onder gezond?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:58

Ik zit weer aan een smoothie, dit keer van kwark, wat water, banaan, aardbei, chiazaadjes en lijnzaad. Heerlijk! Ik moet wel aan de smaak van smoothies wennen, maar ik vind ze steeds lekkerder.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:00

Alle dieeten die gebaseerd zijn op het weglaten van hele voedingsgroepen zijn mi niet gezond....
Maar voor alles geldt: ieder zijn meug ;)

Century, kun je kwark en water goed mengen? Ik gebruik nu kwark met magere yoghurt. Waar smaken die chia zaadjes naar?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:07

Kwark en water mengen kan prima, geen probleem! En chiazaadjes hebben niet echt een hele sterke smaak van zichzelf, je proeft ze er ook niet echt door, net als het lijnzaad. Het is wel erg gezond, daarom doe ik het er door heen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:57

Lijnzaad doe ik hier door de pannekoekjes, maar dat kan ook wel door de smoothie inderdaad! Gojibessen doe ik van ellende door de smoothie, anders krijg ik ze echt niet weg :+

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:11

Hallo dan weer! Ik heb voor deze levensstijl gekozen vooral vanwege het milieu. Dat is echt mijn belangrijkste reden. Andere redenen zijn de voedselverdeling in de wereld, eerlijke handel en dierenwelzijn. Ik draag ook geen leer, wol, zijde etc. maar ik heb nog wel een leren zadel van mijn pre-veganheid. Leer vind ik wel een ander verhaal dan bijvoorbeeld vlees of zuivel, leer is wel wat duurzamer. Nou ben ik niet tegen huisdieren, dan zou ik geen pony hebben :+ maar volgens mijn mede-veganisten is dat een vreselijke misdaad. De eigen gezondheid is een leuk bijkomstigheidje, maar dan moet het wel goed gaan :=

Van mijn lijstje zullen jullie vandaag niet echt vrolijk worden... ik heb mijn pony verhuisd, dus ik was om 9 uur de deur uitgegaan en ben eigenlijk tot half vier vergeten te eten :o ik heb vandaag dus een blikje suikervrije red bull op, een plakje peperkoek, een bakje aardbeien en nog een glas soja-melk. Vanavond gaan we uit eten bij een veganistisch restaurant, ik ben benieuwd! :)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:36

Hallo allemaal.

Ben weer helemaal afgekickt van de drank voor de eerst komende tijd! Voelde me zo beroerd gister. Heb daarom ook heel gezond proberen te eten de hele dag.

Vandaag moest ik 's ochtends eerst oppassen. Daarna moest ik naar de paarden. Ben heerlijk op buitenrit geweest!

Mijn lijstje van vandaag.
O: bio yoghurt met 3 scheppen muesli en een schep lijnzaad
T: niet gehad.
L: 2 geroosterde volkoren bh met zuivelspread en zalm.
T: 1 banaan
T: plakje cake
D: zelfgemaakte nasi.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:36

Ik moet ook weer even ´omschakelen´ naar de gezonde eetmodus. Heb vandaag net een pak negerzoenen gekocht omdat ze in de bonus waren en ik vond dat ik wel wat ´extras´ mocht in de vakantie EN het is iets dat ik zelf nog niet kan bakken. Ik koop normaal nooit koeken-baksels als ik weet dat ik het ook zelf kan maken en dus precies weet hoeveel er van alles in gaat. Heb er ondertussen al 3 op. :o Had ze eigenlijk misschien ook gewoon niet moeten kopen. Ga zo vlug eten koken, heb niet heel veel tijd, moet zo weer werken. Ik kook eenvoudig zilvervliesrijst, heb een hamlap in stukjes gesneden en vanmiddag in de koelkast gezet met een ketjap marinade. Dit bak ik dan op samen met champignons en erbij komen diepvriesboontjes met een sajoerboemboe erover. Heb besloten dat ik toch snel wil leren hoe ik zelf boemboe´s kan maken want dat E621 nummer dat er standaard in zit staat mij gewoon tegen.

Heb vanmiddag wel weer wat lekkere dingen op de markt gekocht en ook een bakje kwark dus de smoothies kunnen weer gemaakt worden. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:59

Gelukkig meerdere mensen die om moeten schakelen....Ik ben in vergadering in slaap gevallen :+

Ohhh zooo brak, vandaag lekkere biefstuk en rode kool en rode wijn om het af te leren ;-)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:32

Haha, lekker bezig Colway. :P

Ik moet er wel bij zeggen dat me periode weer moet beginnen ergens deze week en de week ervoor heb ik vaak enorme vreetbuien, dus dat speelt ook mee. Maar alsnog, geen negerzoen voor mij meer vandaag. :P

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:07

Hallo!
Mag ik mij hier ook melden?
Ik heb vandaag te horen gekregen dat het goed zou zijn voor me als ik het Moerman dieet ga volgen...
Daar gaat mijn levenswijze van snacks en snelle dingen tussendoor, witbrood en Vleesch :')

Ik heb het receptentopic ook al gezien, daar ga ik even wat dingen van overschrijven!

Mijn eerste vraag hier: Hoe kan ik roggebrood wat eetbaarder maken? Of is het een kwestie van wennen? Ik zit nu aan roggebrood met kruiden room kaas en zalm, maar gatver :') Ik dacht dat ik wel een goede combi had maar ik proef heel de kruidenkaas en de zalm niet!
Ik houd niet echt van echte kaas, dus plakje kaas eroverheen gaat niet lukken.

Kan iemand mij helpen?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:13

We moeten gewoon met zn allen weer omschakelen :P

Er is weer een lidl in ons dorp *\o/* dus meteen groenten en fruit ingeslagen! Dat is zooo goedkoop, het scheelt echt de helft, en het zijn supergoede spullen! Alleen over het vlees twijfel ik een beetje. Alles komt uit Duitsland. Is dat een beetje te doen, of zijn die beesten allemaal (meer dan in NL) vergiftigd?

Ik heb mn lijstje gewijzigd :o Er staat nu een lasagna in de oven :D Biologisch rundergehakt met allerlei groenten en volkoren lasagnebladen. En als sausje gezeefde tomaten met oregano en een scheut halfvolle melk. Had er echt zin in!

Trouwens, ik heb een vraag. Ik heb nu een banaan in plakjes ingevroren. Hoe kan ik daar nu bananenijs/milkshake van maken? :~
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 01-05-12 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:14

Welkom Miek :D leuk allemaal nieuwe mensen!

Qua roggebrood heb ik geen tips := ik vind het ook smerig.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:15

-O-

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:28

Miek, Eet je echt rogge-, roggebrood? Anders zou je eerst brabants roggebrood kunnen eten. Dat zit tussen brood en roggebrood in :) Ik vind roggebrood heerlijk :9
Mara, Dat heb ik dus ook.... Als ik iets koop aan snaaigoed (of B&J ijs) gaat het in één keer op. Zolang ik mij inhoud in de supermarkt is er niets aan de hand!
Appelmoes, ik zou echt mijn leren schoenen en drop gaan missen.... En doordat je ook geen gelatine eet, mag je ineens een hoop pudding & taart niet meer -O- Al is dat sowieso niet zo gezond!

Mijn pasta was lekker! een halve bak champignons, 100gram peultjes, half bakje cherrytomaatjes, lepel crème fraiche ( :+ ) en wat brokjes danish blue door 75 gram pasta heen!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 19:53

Maar appelmoes, laat je dan ook je foto's niet meer afdrukken bijvoorbeeld?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:17

Wat zit daar voor dierlijks in, MRI :o?
Ik heb net een salade voor morgen als tussendoortje gemaakt: Veldsla, rucola, geroosterde paprika, halve rode paprika, groene olijven en groene pepers... Heb ook al een dressing van rode balsamico klaarstaan.
Die saladebekers van de Action zijn echt zo handig!