Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:31

Ankje11 schreef:
Ziet er goed uit! Hoop dat ik ze ook ga krijgen! Waaruit bestaat bij jullie de compost hoop? Wil ook 1 maken, weet alleen niet wat het beste is.

mijn composthoop bestaat uit paardenmest en paardenmest en paardenmest en oud hooi ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:48

loulou schreef:
Ankje11 schreef:
Ziet er goed uit! Hoop dat ik ze ook ga krijgen! Waaruit bestaat bij jullie de compost hoop? Wil ook 1 maken, weet alleen niet wat het beste is.

mijn composthoop bestaat uit paardenmest en paardenmest en paardenmest en oud hooi ;)

Hier paardenmest, GFT bakje, takken, gras, boterbloem, afgevallen blad.
En soms een beetje lava eroverheen.

kynshiri

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:19

wij hebben een mesthoop en een composthoop. mesthoop is wat niet bedoeld is voor op de groententuin en gewoon om weg te rotten dus eigenlijk. daar zit dus ook wel eens citrus, koffieprut... tussen.
composthoop is paardenmest en snoeisel dat wel op de groententuin mag na verloop van tijd.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:29

mijn composthoop is stiekem gewoon een mesthoop die ieder jaar gewoon opgehaald wordt.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:12

Oké bedankt! Dus gewoon tuinafval en paardenmest zou voor een goede opbrengst moeten zorgen?

Ik heb gehoord (weet niet of het klopt) dat kippenstront (sorry voor de uitdrukking!) nog beter werkt dan koeien of paardenmest. Wie o wie kan mij dit vertellen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:53

Kippenmest is eigenlijk geen mest maar een combinatie van poep en pies :Y) Kippen hebben nl een cloaca, waar alles in uitkomt, zeg maar. Er zit dus veel ureum (stikstof) in kippenpoep, wat je in 'gewone' mest mist. Daarom kan het heel scherp (en verbrandend) inwerken. Bovendien wordt kippenmest ook nog eens meestal vers (dus niet gecomposteerd) gebruikt.
Daarom is drijfmest (ook een mix van koeiepoep en -pies) ook scherper dan ruige mest, waar ook veel minder urine in zit. Het zelfde geldt voor paardenmest. En zeker als dat gecomposteerd is, zit er niet veel 'kracht' meer in. Mest is nl al verteerd plantenmateriaal. Compost is dat ook. Dus als je mest laat composteren, laat je het nóg verder afbreken, maar dat betekent ook dat mineralen en meststoffen dus nog meer uit kunnen spoelen. Alle plantenmateriaal is uiteindelijk terug te leiden tot onbruikbaar/onverteerbaar spul (cellulose en lignine) en oplosbare mineralen al dan niet in zoutvorm (calcium, kalium, stikstof, fosfor, zwavel, ijzer, etc)

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:06

'Tjonge wat ben ik hier al lang niet geweest, en dat terwijl het toch zo informatief is.

Mijn spruitenplanten werden vorig jaar opgegeten door de rupsen, ik voorzie dat dat dit jaar ook weer gaat gebeuren, iemand een tip om dat te voorkomen?

Mijn jonge rode bieten zijn al tot 2 keer toe compleet opgevreten door de (ik vermoed) houtduiven.
De volgende lichting plantjes staat klaar om geplant te worden maar hoe ik die ga beschermen?? Ik denk dat ik er maar een tijdje van dat witte vlies overheen zet, ziet er niet uit maar werkt denk ik wel....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:17

Er zijn wel rupsenbestrijdingsmiddelen, maar ik zou er gewoon een tent van vitrage oid overheen zetten. Het zijn de rupsen van het koolwitje (uiteraard) die de daders zijn. Vogelvraat kun je wel (enigzins) tegengaan door van die flikkerende stukjes blik of aluminium vrij draaiend aan stokken op te hangen, daar schrikken ze van.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:34

Ik heb toen e rupsen op mijn aardbeien zaten ze uiteindelijk bespoten met insecten bestrijder tegen bladluis enz. er stond niet op dat het voor rupsen werkt maar ik heb daarna geen levende rups meer gezien

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:33

anneliesdj schreef:
Ibbel schreef:
Sommige peperplantjes hebben dat, die donkere verkleuring bij iedere vertakking. Niets om je zorgen om te maken.

Mijn paprikaplant heeft dat ook, ik vroeg me al af of dat een ziekte is.

twee opties, het is gewoon iets wat bij de soort hoort, of het is stress, maar dikke kans dat het bij de soort hoort.
ik heb hier 35 soorten peper en 9 soorten paprika staan, allemaal onder de zelfde condities (kas) en de ene soort heeft het wel, de andere niet

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:14

Mijn idee is dat de soorten met rode/oranje/paarse vruchten die verkleuring meestal wel hebben, en de groene en gele niet. Net als dat planten met rode bloemen vaak ook wat rossige stengels hebben, zeker als ze jong zijn, en rode en blauwe hyacinten ook bv donkere rokken hebben. Gewoon een soort overmaat kleurstof.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:22

ik heb hier rode paprika's (dacht yolo wonder, of anders californian wonder) die hebben de verkleuring niet
bij de pepers zie ik de chinese five color en ring of fire die hebben het in meer of mindere mate wel, pretty purple pepper ook, mijn rode habanero's hebben de verkleuring weer niet

zal voor de gein eens foto's maken van wat verschillende soorten
heel grappig om te zien hoe veel verschil er tussen de rassen zit, de habanero's en mdme jeanette bijvoorbeeld hebben aardig breed blad , terwijl andere soorten heel smal blad hebben , ook trouwens hele mooie paars bloeiende staan terwijl andere van die lieve witte bloempjes hebben , de paarsbloeiende zijn wel degenen met verkleuringen aan de plant zelf, dus vermoed dat dat idd wel samenhangt, maar zal eens kijken of ik ook witte bloeiers heb met verkleuringen aan de plant
medusa is hier een heel laagblijvend bossig plantje en andere zijn weer vrij hoog en slank

de paprika's hebben grover blad dan de meeste pepers die ik heb

en mijn wilde peper (praetermissum) is een langzame wat betreft op gang komen, maar die heeft ook vrij groot blad , vruchtjes zijn als het goed is heel klein, maar ik moet nog maar zien dat die dit jaar vrucht geeft , denk dat ik hem ga proberen te overwinteren...sowieso wil een een flink aantal peper soorten laten overwinteren op zolder , zijn namelijk geen eenjarigen, maar kunnen jaren achter elkaar overwinteren (vorstvrij) en dan in het voorjaar weer opstarten

ow..en groene zijn gewoon onrijpe vruchten, laat je ze hangen worden ze uiteindelijk gewoon rood :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:29

Er zijn wel degelijk groene peperrassen die niet rood doorkleuren als je ze laat hangen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:59

ja maar die zijn zeldzaam, de meeste gangbare kleuren door (jalapeno bijvoorbeeld , of fish)

ik heb geloof ik 1 groenblijvende dacht ik ....mmm, iets met administratie bijhouden wat betreft rassen etc , moet ik toch even wat beter organiseren :+
ik heb wel zeker weten paarse: pretty purple pepper, geelgroenige: hot apple) zwarte

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:46

mijn eerste courgette is klaar om te oogsten :Y)

Afbeelding

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:07

Ibbel schreef:
Kippenmest is eigenlijk geen mest maar een combinatie van poep en pies :Y) Kippen hebben nl een cloaca, waar alles in uitkomt, zeg maar. Er zit dus veel ureum (stikstof) in kippenpoep, wat je in 'gewone' mest mist. Daarom kan het heel scherp (en verbrandend) inwerken. Bovendien wordt kippenmest ook nog eens meestal vers (dus niet gecomposteerd) gebruikt.
Daarom is drijfmest (ook een mix van koeiepoep en -pies) ook scherper dan ruige mest, waar ook veel minder urine in zit. Het zelfde geldt voor paardenmest. En zeker als dat gecomposteerd is, zit er niet veel 'kracht' meer in. Mest is nl al verteerd plantenmateriaal. Compost is dat ook. Dus als je mest laat composteren, laat je het nóg verder afbreken, maar dat betekent ook dat mineralen en meststoffen dus nog meer uit kunnen spoelen. Alle plantenmateriaal is uiteindelijk terug te leiden tot onbruikbaar/onverteerbaar spul (cellulose en lignine) en oplosbare mineralen al dan niet in zoutvorm (calcium, kalium, stikstof, fosfor, zwavel, ijzer, etc)

Kijk dit is duidelijk, daar kan ik wat mee! Dank je!!
Is het aan te raden om te gebruiken of liever niet? En welke soort? De verse of toch de gecomposteerde?

Heb al gedroogde koeienmest gebruikt, werkte tot op zekere hoogte wel. Heb er nu deels gecomposteerde paardenpoep onder geschept, heb het idee dat dit ook wel goed werkt.

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:36

Mijn rode bietjes staan er heel zielig bij opeens. Kleuren wat geel in het blad. Iemand idee wat er aan de hand kan zijn?

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:40

Ik zou het niet weten... Een tekort aan kalium misschien?
Citaat:
Rhizomanie is een virusziekte die wordt overgebracht door de bodemschimmel Polymyxa betae. De symptomen zijn bleekgele verkleuring van het blad en zware baardvorming met dichte rijen viltige haarwortels van de wortel. Zowel de externe als de interne kwaliteit wordt verslechterd.

Of dat?

Hier begint de sla steeds meer op een gatenkaas te lijken... Ik heb echt gigantisch veel slakken, terwijl ik toch korrels strooi en regelmatig 's avonds slakken verwijder..

En er wordt voor vanavond zware hagel (in elk geval slecht weer) voorspelt.
Er is zeker niks waarmee ik mijn frambozen kan beschermen tegen deze kaalslag? -O-

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:56

afdekken met doek ofzo?

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:37

Kalium kan zo aangevuld worden; rhizomanie klinkt lastiger. maar es even verder googlen! Thx!

Hagel is zeker niet fijn... Zou inderdaad proberen om de frambozen op de een of andere manier met een kleed o.i.d. af te dekken

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:42

op hoop van zegen dat het niet hageld. maar ik denk dat frambozen daar nog wel tegen kunnen hoor. Hoogstens hun blad dat wat kappot ervan kan zijn! Frambozen zijn sterke planten! Hier groeien ze als onkruid!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:48

Ik zal me hier ook (weer) eens komen melden, ik zie dat charlot hier ook meekletst :wave:

Zouden mijn jonge courgetteplantjes afgedekt moeten worden voor de hagel?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:59

Ik heb net de witte bes uit voorzorg maar helemaal kaal geplukt, was toch al rijp ook.
Planten heb ik ook allemaal binnen gezet, nu hopen dat mijn rode bes en de rest niet helemaal kapot gaan als het ook daadwerkelijk noodweer wordt :\

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:01

brom: ik denk misschien wel best hoor! anders zijn ze helemaal kappot met die domme hagel!

Hier nog geen rode of witte bes, ze zijn nog allemaal groen. Raar want bij een vriendin zijn ze ook al rijp.. Zal een latere soort hebben!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:04

Ja, bij mij is de witte al wel rijp en die rode ook niet, haha. Maar volgende week wel denk ik.
Ze staan ook beide evenveel in de zon en alles, dus daar kan het ook niet aan liggen :)