Ankje11 schreef:Ziet er goed uit! Hoop dat ik ze ook ga krijgen! Waaruit bestaat bij jullie de compost hoop? Wil ook 1 maken, weet alleen niet wat het beste is.
mijn composthoop bestaat uit paardenmest en paardenmest en paardenmest en oud hooi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
loulou schreef:Ankje11 schreef:Ziet er goed uit! Hoop dat ik ze ook ga krijgen! Waaruit bestaat bij jullie de compost hoop? Wil ook 1 maken, weet alleen niet wat het beste is.
mijn composthoop bestaat uit paardenmest en paardenmest en paardenmest en oud hooi
anneliesdj schreef:Ibbel schreef:Sommige peperplantjes hebben dat, die donkere verkleuring bij iedere vertakking. Niets om je zorgen om te maken.
Mijn paprikaplant heeft dat ook, ik vroeg me al af of dat een ziekte is.
Ibbel schreef:Kippenmest is eigenlijk geen mest maar een combinatie van poep en piesKippen hebben nl een cloaca, waar alles in uitkomt, zeg maar. Er zit dus veel ureum (stikstof) in kippenpoep, wat je in 'gewone' mest mist. Daarom kan het heel scherp (en verbrandend) inwerken. Bovendien wordt kippenmest ook nog eens meestal vers (dus niet gecomposteerd) gebruikt.
Daarom is drijfmest (ook een mix van koeiepoep en -pies) ook scherper dan ruige mest, waar ook veel minder urine in zit. Het zelfde geldt voor paardenmest. En zeker als dat gecomposteerd is, zit er niet veel 'kracht' meer in. Mest is nl al verteerd plantenmateriaal. Compost is dat ook. Dus als je mest laat composteren, laat je het nóg verder afbreken, maar dat betekent ook dat mineralen en meststoffen dus nog meer uit kunnen spoelen. Alle plantenmateriaal is uiteindelijk terug te leiden tot onbruikbaar/onverteerbaar spul (cellulose en lignine) en oplosbare mineralen al dan niet in zoutvorm (calcium, kalium, stikstof, fosfor, zwavel, ijzer, etc)
Citaat:Rhizomanie is een virusziekte die wordt overgebracht door de bodemschimmel Polymyxa betae. De symptomen zijn bleekgele verkleuring van het blad en zware baardvorming met dichte rijen viltige haarwortels van de wortel. Zowel de externe als de interne kwaliteit wordt verslechterd.