de eetbare tuin vervolg

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:50

Ik heb het een paar keer uitgeprobeerd.
Er komen heerlijke champignons vanaf, zo vers zijn ze echt het lekkerst.. máár, er komen niet heel veel champignons op. Als je er een bakje mee kan vullen mag je blij zijn := Na de eerste zoveel paddestoelen begint het bakje slecht te worden en komen er vreemde schimmels opzetten en moet je de bak wegdoen. Mijn tweede bakje was nog slechter dan het eerste. Het is zeker leuk om te doen, maar het is dus niet zo dat je wekenlang eigen champignons kan eten.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:51

Ik ben ook weer even bezig geweest vandaag.
Hier staat inmiddels bijna alles buiten.
Afbeelding

En de eerste augurken heb ik al geplukt en liggen nu in het zout :)
Afbeelding

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:07

Hoe smaken die zonder zout/zuur? O:)

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:17

Niet heel veel anders dan komkommer eigenlijk :)) Ik vind er iets minder smaak aan zitten. En ze hebben een wat ruwe schil, die pas na het inmaken lekker zacht wordt.
Ik heb ze eigenlijk net iets te lang laten hangen, dus ik hoop dat er niet te veel pitjes in zitten.

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:48

Ha ha augurken, die vind ik niet oke, maar wel als ze smaken als komkommer, dan mogen ze blijven.

Wat betreft champignons, ben er heilig van overtuigd dat we ze elk jaar in de wei hebben staan, maar hoe kan ik dat laten testen / zeker weten? Zijn echt precies champies en groeien lekker op de paardenmest die her en der ligt.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:01

Oh dat heb ik me dus ook wel eens afgevraagd! Hier staan ze vaak op de mesthoop, en ook hier en daar op de wei.. Maar ik durf ze écht niet te proeven :+

Roosje01

Berichten: 10766
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:48

Verwacht er zeker geen mega oogst van maar wel leuk om is te ervaren. En paar is al beter dan niks.

chamion
Huisheks

Berichten: 3667
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:37

Er zijn vast wel mensen die je daarmee kunnen helpen. Die herkennen champies.

Ik ben super happy, ook mijn pompoen komt boven. Wel 2 weken later dan verwacht, maar had ik echt wat aan de diepe kant gezaaid. Bewust want hij staat dit jaar in een xxl planten pot en wordt verder niet verzet.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:40

Afbeelding
:+
Eigenlijk best sneu, een enkel weckglas wecken :')
Volgende maand eten we dus de eerste augurken van het jaar.
Ik vind ze alleen lekker in salades enzo, maar dan gaat er ook meteen flink wat in.

Fijn dat je pompoen toch nog op komt!
Pompoenen vind ik echt leuk om te kweken, daar komt zo veel vanaf en ze zijn zo heerlijk lang houdbaar!

chamion
Huisheks

Berichten: 3667
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:10

Inderdaad. Ik eet niet veel pompoen, dus 1 plant is genoeg maar zo fijn ik kan tot maart eigen pompoenen eten.

Ach dan weck je toch 1 potje. Ik kan je vertellen dat het geen lolletje is bij een grote oost. We zijn eesn een keer met de hele familie een hele dag bezig geweest. pfft wat een gedoe. Hele keuken vol, daarna de hele kast vol. 10 jaar later nog potten tegenkomen.... (die zijn toen wel in de vuilnisbak verdwenen)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:36

Hebben jullie wel eens knoflook geplant? Hoe ging dat?

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:07

Knoflook is een eitje. Ik plant bijna jaarrond de knoflookteentjes uit de supermarkt die beginnen uit te lopen in de kast. Als het loof begint te verwelken, is de knoflookbol klaar.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:10

Ik heb heb al 5 weken in de grond staan en 0 resultaat.

Prairy
Berichten: 9272
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:13

Knoflook kan volgens mij wel een jaar duren voordat het klaar is ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:17

Maar voordat er wat boven de grond komt ook?

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:17

Klopt. In het najaar planten is in het voorjaar oogsten en vice versa.

Maar het zou met een weekje wel boven de grond moeten komen. Heb je teentjes geplant?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:22

Nee. Mini bolletjes uit het moestuin rek van het tuincentrum. :') het zijn dus volledige bollen maar op het kaartje stond dat deden zo gepoot moesten worden. Met het steeltje net wat boven de grond. Ik had er 4 geplaatst en kon het na 3 weken niet laten om te kijken wat er aan de hand was dus 1 opgegraven en hij had wel veel wortels.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:31

8nnemiek schreef:
Pompoenen vind ik echt leuk om te kweken, daar komt zo veel vanaf en ze zijn zo heerlijk lang houdbaar!


Ik ben zo dom geweest om zo'n 50 flespompoenzaden uit te strooien op 2,5 m2. En er komen nogal wat plantjes op :')

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:36

Zet maar alvast een kraampje aan de weg :')

Prairy
Berichten: 9272
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:49

Chubby schreef:
8nnemiek schreef:
Pompoenen vind ik echt leuk om te kweken, daar komt zo veel vanaf en ze zijn zo heerlijk lang houdbaar!


Ik ben zo dom geweest om zo'n 50 flespompoenzaden uit te strooien op 2,5 m2. En er komen nogal wat plantjes op :')



_O- _O- :)) :))

Ik zou inderdaad ook mooi een kraampje oid zetten (of op een rommelmarkt) met de plantjes. Kun je ze nu alvast een beetje uitgraven en in een potje zetten? Dan heb je nog kans dat de wortels het overleven en is ook makkelijk met verkopen.

Je kunt ze ook goed aan een stevig klimrek laten groeien schijnbaar.

Vanavond komt een vriend van me langs, die heeft een eigen restaurant en komt ook pompoenplantjes brengen. Nu heb ik gelukkig een grote weide en een composthoop, hij gaat zn gang maar. Ik denk niet dat ik dit jaar zelf pompoenen hoef op te kweken :+ En ik zie nu dat die dingen 8-10 kg per stuk wegen :')

Voordeel heb ik vanavond gelijk al, hij neemt eten mee (en dat is lekker!! Hij heeft een Caribisch/Curacao's restaurant in Weert, lucky me!)

Roosje01

Berichten: 10766
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:54

Mijn knoflook staat al een jaar ofzo na half jaar zat er nog gewn knol aan dus maar laten staan :=

Oh lekker augurken mijn planten zijn nog niet zo ver. Zag wel dat radijsje bijna zover zijn en sla gaat ook hard dus denk dat ik van de week sla en radijs uit eigen tuin eet :9.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:18

Hier enorm veel kleine courgetten. Maar zie dat de planten momenteel weer vooral qua blad aan het groeien zijn. Hoop dat ze binnenkort energie in de vruchtjes gaan steken, kan niet wachten!

Macs

Berichten: 7659
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:46

Maar is het niet zo dat veel knoflook uit de supermarkt niet meer kan uitlopen? Ik koop altijd op de markt of turkse winkel en die lopen wel altijd uit en zijn dan ook veeeel pittiger. Vd supermarkt krijg ik een heel enkele keer wat groens er aan maar meestal beschimmelen ze. :=
Heb vorig jaar trouwens een stompje lente ui in de grond gedaan en die staat nu in bloei _O-

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:13

Mijn supermarktknoflook loopt standaard uit. Zowel de normale van de AH als de bio. De normale zal, net als aardappels, wel behandeld zijn tegen uitlopen, maar die behandeling is op een gegeven moment uitgewerkt. Geldt voor de aardappels ook, de niet bio lopen ook uit na een tijdje.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:25

Hier ook :j Alle knoflook van Lidl en AH gaat de grond in. Mijn eigen haalt dat nooit, ik gebruik heel veel knoflook, maar bij mijn moeder vind ik regelmatig knoflookjes met groene uitlopers.