Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:27

Een echt tekort is inderdaad lastig, maar als je bijvoorbeeld veel sport is het wel belangrijk om meer eiwitten binnen te krijgen dan alleen het minimum. Uit vlees en zuivel is dat makkelijker, maar het is zeker niet onmogelijk om meer eiwitten binnen te krijgen in een plantaardig dieet. Als het echt belangrijk is zou je bv ook kunnen kijken naar plantaardige eiwitshakes om s morgens/als tussendoortje te hebben.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:31

Ik heb behalve neurologisch letsel ook groot spierletsel, voor mn spierherstel ben ik zo gefocused op eiwitten. Eerder alleen in de vorm van eten, maar zal me eens gaan verdiepen in de spirulina in tabletvorm of plantaardige shakes.
Kan ik die kaas ook skippen.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:51

Nadeel van die plantaardige shakes is dat ze echt ontzettend vies zijn -O- . Ze proeven een beetje korrelig en de meeste hebben niet zo'n lekkere smaak zoals vanille of chocolade. Het is meestal echt puur erwt of rijst enz.
Ik drink ook eieitshakes, maar ik krijg het echt niet weg die vegan shakes. Ik meng daarom de vegan shake met een wheyshake. Uiteraard zou ik liever volledig de whey laten staan, maar dat houd ik het echt niet binnen. Zo heb ik nog een beetje een tussenoplossing.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:55

Dan snap ik de focus op eiwitten wel. :) Denk dat spirulina tabletten dan zeker een goede optie zijn! En anders hennepzaad, dit smaakt een beetje nootachtig en bevat dus ook alle nodige eiwitten. Verder bonenburgers maken, dat is ook erg lekker.
Plantaardige shakes heb ik geen verstand van.

Het zou zonde zijn als je met tegenzin kaas eet en het eigenlijk niet nodig is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:09

Dat vermoeden had ik al van hennepzaad, de nootsmaak, dat verdraag ik helaas niet. Toen ik tahin ging eten vond ik dat ook erg naar noten smaken. Deed ik volgens mij ook in de zelf gemaakte hummus, brr smaakte ook naar noten.
Helaas pindakaas.

Spirulina tabletten maar eens proberen :)

Top: waar ik al mn tabletten bestel zijn deze ook. En ook vegan:
https://www.flinndal.nl/detox-en-antiox ... oCt07w_wcB

Dank voor t meedenken en de tips!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:25

Zo lastig lijkt me het opbouwen van een tekort anders niet. Tekorten bouw je op, hoe welvarend je land ook is, door niet gevarieerd genoeg te eten. Ik kan me best voorstellen dat als je niet zoveel vegetarische of veganistische inspiratie hebt, je snel een tekort kan opbouwen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:39

Sheran schreef:
Zo lastig lijkt me het opbouwen van een tekort anders niet. Tekorten bouw je op, hoe welvarend je land ook is, door niet gevarieerd genoeg te eten. Ik kan me best voorstellen dat als je niet zoveel vegetarische of veganistische inspiratie hebt, je snel een tekort kan opbouwen.

Voor zover ik weet komt eiwittekort eigenlijk alleen voor bij kindjes in derdewereldlanden en misschien mensen in welvarende landen die hele complexe voedselallergieën hebben.
Als je echt een eiwittekort op wil bouwen lukt het je vast :+ Maar de gemiddelde persoon krijgt er echt niet snel last an

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:03

Ik weet niet of je snel aan tekortten komt. Ik eet echt niet elke dag mn 2 ons fruit en groente.
En al mijn vit/min waarden zijn helemaal goed.

Wie heeft er makkelijke ideeën voor de zondagavond? Waar ik een half jaar terug in pizza in de oven gooide of broodje knakworst at, vind ik het nu wat lastiger.
Ik wilde een baguette gezond maken, maar kwam niet verder dan tomaat en sla, want ham, ei en kaas wil ik niet. Maar wat is daarvoor lekker om in de plaats te doen? En makkelijk?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 19:33

Als ik zin heb in pizza en geen zin om met deeg aan de slag te gaan dan neem ik een paar tortilla's, daar doe ik tomatenpurree of pastasaus op en beleg ik met een hoop groente en bv edelgist of hummus of pesto voor de hartige smaak, daar een tweede tortilla bovenop en zo de pan in.. halverwege keren, en je hebt een heerlijke gevulde pizza :9

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:39

Magrathea schreef:
Sheran schreef:

Voor zover ik weet komt eiwittekort eigenlijk alleen voor bij kindjes in derdewereldlanden en misschien mensen in welvarende landen die hele complexe voedselallergieën hebben.
Als je echt een eiwittekort op wil bouwen lukt het je vast :+ Maar de gemiddelde persoon krijgt er echt niet snel last an

Bij jonge kinderen zijn voedingstekorten door een veganistisch dieet echt heel veel voorkomend in landen waar veganisme Meer gangbaar is (en men zich dus niet eerst gaat verdiepen voor men vegan gaat eten). Maar eerlijk is eerlijk: dat heeft voor het grootste deel te maken met vitamines en mineralen (zoals b12, waar zij vrijwel geen reserve voor hebben opgebouwd) en minder met eiwitten.

Het "probleem" van een vegetarisch of veganistisch eetpatroon is dat de eiwitten die je binnen krijgt niet zo optimaal zijn van samenstelling als die van dierlijke producten. Logisch, omdat dieren qua samenstelling meer op een mens lijken. De essentiele eiwitten (eiwitten die je lichaam niet zelf kan maken, maar echt moet eten) zitten echter allemaal in plantaardige producten. En als je voldoende plantaardige producten eet kan je lichaam met de eiwitten die over blijven weer alle andere eiwitten maken. Als je dus voldoende eiwitrijke producten eet dan kun je daar prima mee vooruit. Een variatie in granen en peulvruchten brengt al alle aminozuren binnen, soja is zelfs net zo kwalitatief hoogwaardig qua samenstelling als vlees.
Als je geen peulvruchten en geen soja eet moet je wel wat meer opletten, om sommige eiwitten voldoende binnen te krijgen.
En zeker als je daarnaast flink sport of spieren op wil bouwen (krachttraining maar ook revalidatie of na een operatie) ligt je behoefte gewoon wat hoger en moet je extra bewust eten.

@jotoma: wat ik lekker snel vind is een libanese wrap vd ah, zakje rauwkost er in, falafel en eventueel wat saus die je lekker vind/hummus/mayonlijn, dichtvouwen en mjam.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:22

Jotoma schreef:
Ik weet niet of je snel aan tekortten komt. Ik eet echt niet elke dag mn 2 ons fruit en groente.
En al mijn vit/min waarden zijn helemaal goed.

Wie heeft er makkelijke ideeën voor de zondagavond? Waar ik een half jaar terug in pizza in de oven gooide of broodje knakworst at, vind ik het nu wat lastiger.
Ik wilde een baguette gezond maken, maar kwam niet verder dan tomaat en sla, want ham, ei en kaas wil ik niet. Maar wat is daarvoor lekker om in de plaats te doen? En makkelijk?

Gemarineerde tempeh? Gaat er hier altijd goed in :9

Veel natuurwinkels hebben trouwens ook vegan diepvriespizza (en vegan worstjes :D )

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:40

8nnemiek schreef:
Als ik zin heb in pizza en geen zin om met deeg aan de slag te gaan dan neem ik een paar tortilla's, daar doe ik tomatenpurree of pastasaus op en beleg ik met een hoop groente en bv edelgist of hummus of pesto voor de hartige smaak, daar een tweede tortilla bovenop en zo de pan in.. halverwege keren, en je hebt een heerlijke gevulde pizza :9

Ondanks mijn mega hartige super gevulde curry krijg ik hier spontaan zin in. Die ga ik maken. Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht! _/-\o_

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:26

8nnemiek schreef:

Nom, dat is een super lekker idee!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:37

8nnemiek schreef:

Daar kwam mijn zoon zaterdag mee aan als idee voor het eten, echt heerlijk en makkelijk. Nog twee tortilla's over en wat groente, dus verheug me al op mijn lunch :9 .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:21

Het is weer tijd om naar de coop te racen voor vivera! 2 voor 3 euro :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:21

Magrathea schreef:

Jij weet het ook altijd als eerste _O- +:)+ Hou je de reclameboekjes bij of krijg je dit in de mail of zo?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:22

mar_fay schreef:
Magrathea schreef:

Jij weet het ook altijd als eerste _O- +:)+ Hou je de reclameboekjes bij of krijg je dit in de mail of zo?

Ik zag het in de Wakkere Winkelaar :j

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 19:29

Wakkere Winkelaar? Dat ken ik niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:02

De aanbiedingen nieuwsbrief van wakker dier :) er zijn er betere maar ik heb me ooit ingeschreven voor deze dus voor nu is het wel prima :+

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:53

Ga ik misschien ook maar eens naar kijken :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:57

Loop weer eens ergens tegenaan: knoflook saus. Is daar een kant en klare vegan variant van? Of weet iemand een goed recept?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:11

Kant en klaar weet ik niet. Ik koop meestal een pot Remia mayolijn en stop daar kruiden en knoflook in. Kan het ook lekker intrekken :D hoe langer zo'n pot staat hoe lekkerder hij wordt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:12

Magrathea schreef:
Kant en klaar weet ik niet. Ik koop meestal een pot Remia mayolijn en stop daar kruiden en knoflook in. Kan het ook lekker intrekken :D hoe langer zo'n pot staat hoe lekkerder hij wordt

Zo doen wij het ook. Peterselie en knoflook is al voldoende. Dan zo'n spuittube in de koelkast zetten en te gebruiken wanneer je wil. Ideaal

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:09

Trouwens ook heerlijk om dan gepofte knoflook te gebruiken. Als je bijvoorbeeld een ovengerecht maakt, kun je in de tijd dat de oven opwarmt ongepelde knoflooktenen op een ovenschaal leggen. Tegen de tijd dat de oven warm is, zijn ze als het goed is zacht en licht gebruind (eventueel sommige stukjes wat zwart, kun je weghalen, doe ik meestal niet :P ). Even de velletjes eraf halen en dan kun je er verschillende dingen mee doen. Bewaren in olijfolie (al dan niet gepureerd), of bijvoorbeeld voor knoflooksaus van (soja)yoghurt of (vegan)mayo :)
De knoflookolie (als je ze daar alleen in bewaard en niet pureert) is heerlijk om over het randje van een zelfgemaakte pizza te smeren als hij net uit de oven komt :9

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:45

Magrathea schreef:

Dat ga ik ook eens proberen! Dank voor de tip! :D