De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:35

Ik zit altijd helemaal vol met wondjes, plekjes en splinters na tuinieren maar kan niet met handschoenen werken, mis dan gevoel.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:39

karuna schreef:
Ik zit altijd helemaal vol met wondjes, plekjes en splinters na tuinieren maar kan niet met handschoenen werken, mis dan gevoel.

Oke, dankje, ik ben in ieder geval niet de enige :D
Ik doe alleen tegels met handschoenen, de voelen 'scherp' aan, maar met handschoenen in de aarde, nee, dat lijkt mij ook niet lekker werken :(

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 12:00

Ik probeer eraan te denken om handschoenen aan te doen. Het staat op mijn werk zo uitermate onverzorgd als ik met die bouwvakkershanden aan kom zetten. Zelfs nagellak helpt hier niet meer....

Ik dacht even een stukje om te woelen. En nu zie ik dat verrekte zevenblad weer overal zitten. Ik ga de aardbeien er uit halen en dat hele stuk maar weer omwoelen. Arg, ik had andere plannen voor vandaag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:04

Volgens mij moet je een plek waar zevenblad groeit echt een meter diep helemaal vrij maken van die rommel om het er uit te krijgen... dat is echt super hardnekkig spul :=

Ben blij met mijn verhoogde bakken met mix in ieder geval want heb echt geen zin om de hele tijd tegen onkruid te vechten, zo zonde van je tijd -O-

Ik vind die strakke handschoentjes wel fijn om mee in de tuin te werken. Onderkant meestal donkergrijs latex en bovenkant geweven, elastisch spul. Die zitten goed aansluitend en zijn dun waardoor je er eigenlijk wel alles mee kunt doen.

Maar meestal doe ik die alleen aan voor het verslepen van tegels en palen enzo :P

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:04

Ik kan niks met handschoenen. Maar goed tuinier op een balkon dus ik heb geen last van wildgroei. Tenminste toch niet echt. Er groeit vooral wat ik zaai (ja of niet haha)

Vraagje! Er werd hier gezegd dat je bij de tomatenplantjes de onderste blaadjes weg moet halen. Moet ik dat nu al doen bij deze plantjes:
Afbeelding
Sommige hebben echt al takjes eronder. Weghalen of lekker laten groeien zo? Het word echt tijd dat het weer beter word dat ik ruimte in mijn kasje krijg!!

En zoals beloofd een foto van de dwergfruitboompjes:
Afbeelding
Ze staan vol met knoppen dus ik ben heel benieuwd. Fruit moest ik het eerste jaar niet verwachten, maar leuk zijn ze sowieso!

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:46

Mag ik me hier ook melden?

Ik had laatst wat zaden en kweekbakjes gehaald bij de action. Heb nu flink wat komkommer planten die het erg goed doet en ook de basilicum en Rucola doet het goed. De rest is niet echt wat geworden,.. :+
Ik heb alles nog binnen staan maar vanaf waneer kan het eigenlijk naar buiten?

Die boompjes hier boven zijn erg leuk! Waar heb je die gehaald?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:28

Mooi uitzicht heb je trouwens vanaf je balkon :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:16

Pfoe wat is het warm! Zo in de volle zon zweet je je dood in de moestuin! Maarja, wel heerlijk weer voor de plantjes :)
Ik heb nu bijna alles buiten staan :j en nu met de laatste planten bezig, de bloemkool en de broccoli. En dan zien of er nog wat ruimte over is voor wat zaaigoed of wat plantuien. En dan de kas leeghalen, schoffelen, onkruid eruit, en de paprika's en tomaten en pepers erin.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:25

De score hier is bloemkool, radijs, rucola, spinazie, courgette en sla buiten ingezaaid. Binnen nog 5 soorten kruiden, tomaat, paprika en augurk ingezaaid.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:30

vanmorgen het een en ander buitengezet, helemaal zin in de zomer! :D

zijn er hier ook mensen die zelf een walnoot hebben gekweekt en hoe pak je dat aan?
Lijkt me zo leuk mn eigen walnoten. :j

Ik doe eigenlijk ook alles met blote handen, moet het voelen zeg maar hihi :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:04

Waar halen jullie je plastic voor de aardbeien vandaan?
Kan toch elk soort plastic zijn of niet?

Een walnoot, die had mijn buurman in de tuin, heb daar heel wat geraapt.
Maar is wel een geduldwerkje geloof ik, duurt lang voor de boom vruchten draagt (jaar of 10?) en als je de vruchten plukt/raapt moet je ze allemaal ontdoen van die bolsters en drogen.
Worden wel enorm grote bomen, dus je moet de ruimte hebben.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:02

oke geduldwerk dus, wel leuk als het lukt :)

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:37

ah, zie al weer van alles mooi groeien hier, leuk!

Ik zat vanmiddag even buiten en ook hier is het ineens een stuk warmer..Wat doen jullie? Hebben jullie de plantjes al buiten staan? Die je in de kweekbak opgekweekt hebt bedoel ik. Ik heb namelijk al heel wat verpot nu en mijn vensterbank is te klein nou, haha. Ik bedoel dan eigenlijk alles in potjes helemaal (dag en nacht) naar buiten.

Elke dag buiten zetten en binnen halen word hem niet denk ik, ik heb binnen alleen boven ruimte en dat word zo'n gesleep dan.

Oh ja, en nog een andere vraag, die hier niet helemaal thuis hoort, maar er is vast wel 1 van jullie die het weet:
Ik heb een klimroos staan. Deze heeft slechts 2 takken, van wel bijna 2 mtr lang. De knoppen komen al, maar volgens mij moet ik hem snoeien?
Ik wil graag dat hij wat meer de breedte in gaat. Iemand hier ervaring mee?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:19

leonie, je fruitboompjes! Die zijn leuk, ben benieuwd.

minikatje, daarom, die onschuldige plantjes moet je ook op zondag verzorgen, toch?

Steenbok, jij hebt je paprika planten in de koude kas, ik heb geen kas, maar wordt vannacht 10 graden, kan ik ze dan buiten laten staan?
Of is dat paprikamoord?

Idem voor de tomaatjes?

Zevenblad, dat is pas rotzooi. Hier gelukkig niet, wel miljoen paardenbloemen overal en mieren, arrgghhh!

Wel helemaal blij van dit (vorige eigenaren), naar dit.
Coniferen allemaal eruit, rij van 2 grinttegels eruit, alles omgespit en 22 zakken potgrond erop.
Nu kan er dus wat in gezet worden.
Er komt ook nog een schutting op de afscheiding.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Vandaag.
Grootste tomaatjes, dieven?
Buiten, nee zeker?
Afbeelding

De paprika's, vandaag verpot, buiten laten? Geen kas.
Afbeelding

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:34

Hoi, ik meld me ook eens hier :) .

Ik ben een complete groentetuin leek en wil hier eens wat advies vragen.
Ik heb maar een heel klein tuintje, eigenlijk meer een groot terras. Nu wil ik 2 bakken van 1.20 meter breed neer gaan zetten waar ik wat groenten en kruiden in wil ga verbouwen, maar ik heb geen flauw idee waar ik nu moet beginnen :) .

Wat is als leek makkelijk te verbouwen? Qua kruiden lijkt het me niet zo moeilijk, in ieder geval dille, citroentijm, basilicum, bieslook etc, maar qua groenten is het een ander verhaal. Ik was zelf aan het denken aan rucola (heerlijk :D ) courgette, maar dan houdt het al een beetje op.
Welke groenten zou ik nog meer kunnen gaan verbouwen en hoe kan ik het beste beginnen? Welke groenten passen bij elkaar?

Zo, ik ga nu eerst eens een aantal pagina's hier doorlezen :D .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:38

Als je niet veel plek hebt zou ik zeggen, neem vooral wat je lekker vind.
Courgette heeft heel veel ruimte nodig, als je klein plekje hebt misschien niet zo handig.

En als je teras echt klein is, misschien bv zo'n kant en klare al met tomaten eraan plant kopen bij bv de gamma (zag ik ze vorige week) of tuincentrum?

Ik zou denk ik gaan voor tomaatjes, sla, aardbeitjes, paprika, kruiden verder ben ik dus totale tuinleek
en nu ook mijn eerste poging aan het doen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:55

OH, aardbeitjes zijn ook lekker :j . Ja ik heb niet veel plaats hier, het is zeg maar 5 x 4 m ongeveer, net genoeg om een tuinstel te plaatsen en wat bakken neer te zetten. Paprika is ook een goeie en tomaatjes. Ik wil inderdaad van die kant en klare plantjes gaan halen.

Moeten die niet ook in speciale aarde??

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:57

Geen idee (heb hier gewoon alles in potgrond gedaan).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:07

Rozen gewoon snoeien...aan 2 stengels van 100m heb je niets :P Laat wel oogje over zodat hier weer wat uit kan groeien.

Sjolvir...Zet de tomaten/paprika's wel beschut neer,zijn ze al afgehard?Anders nog even paar dagen laten wennen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:08

Nee, nog niet afgehard, beschut.. hmmm, sinds de coniferen eruit zijn niet echt beschut hier.

Ga ze denk ik dan toch maar weer het huis in slepen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:12

Je kunt morgen ook kijken of je er iets van een stuk plastic over kunt mikken 's nachts...beetje vogelen met stokjes om een frame te maken,anders idd nog paar dagen slepen.Ik ga ze morgen denk ik naar buiten doen en 's nachts de kas in na een dag of 3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:17

Net courgette, tomaatjes en paprika's binnen gezet.

Doperwten niet, maar die kunnen tegen de kou toch?
Gooi ze morgen ochtend wel weer naar buiten.

Trouwens het is hier nog bizar warm!
Onweer in de lucht?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:22

Vanmiddag vast een stuk afgegraven, gezeefd en in de border gedaan, samen met hubbie.
Kleine stukje van de border en de hoek is nu vol.
Meteen even wat compost erop gegooid.
Nu wachten op regenbui, dan zakt het nog weer wat verder in.
Van de week de lange zijde vullen, dus scheppen en zeven pfff.
Moet heel wat afgegraven worden, maar dat kan mooi in de border.

Vanavond mijn tomaten voor een laatste maal verpot, nu de laatste keer en dan gaan ze de tuin in.
Morgen de bonen verpotten, die gaan echt ontzettend snel.
En wat andere dingen ook nog verspenen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:25

Jij gaat ook al lekker zo te lezen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:28

Morgen kijken of ik fit genoeg ben om wat te doen in de tuin :) Mijn plantjes binnen doen het goed,tomaten hebben beetje voeding gekregen en daar waren ze blij mee :D
Lobelia gaat ook hard...denk morgen knutselen aan mijn middenstuk op het gras,kan ik mijn violen planten.De bollen komen al op,veel bloemen al.Heerlijk weer al die kleurtjes <3