Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:46

Ik ga zo me eigengemaakte stokbrood eens afbakken. Heb een nieuwe bakhobby ontdekt, brood maken! Vind het zoo leuk om te zien hoe er uit een klein hompje deeg opeens een enorme bol rijst. En het ruikt zo lekker en smaakt heerlijk! :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:22

Saskiaa_ schreef:
Het worden brownies met twix. :9

:oo Dat klinkt lekker! :9 Recept graag! :D

De rabarbertaart was beslist een succes. De vulling heb ik met monchou gemaakt en dat is ook zonder klopfix stevig genoeg. Ik vond alleen dat de bodem net iets te veel kruimelde. Is een bodem van gemalen biscuitjes en boter. Volgende keer misschien net iets meer boter erdoor doen?

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:44

Het is inderdaad héél erg lekker, heb het eerder gemaakt. :9

Afbeelding

Afbeelding

Ik gebruik gewoon mijn standaard brownie recept (maakt niet zoveel uit welke, maar als er standaard stukjes chocola door zitten, zou ik dat eruit laten). In een grote ovenschaal (ongeveer 20x30) doe ik iets meer dan 1 zak twix door het beslag, de twixen in stukjes gebroken. Maak die stukjes niet te klein, deel hem ongeveer in vieren. De rest van de twixen leg ik erover. Let erop dat je er geen twixen bovenop legt die kapot zijn, ik had er wel eentje tussen zitten en de karamel wordt heel hard. :)

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:59

_Mara_ schreef:
Ik ga zo me eigengemaakte stokbrood eens afbakken. Heb een nieuwe bakhobby ontdekt, brood maken! Vind het zoo leuk om te zien hoe er uit een klein hompje deeg opeens een enorme bol rijst. En het ruikt zo lekker en smaakt heerlijk! :D

Ik ben tegenwoordig ook meer aan het broodbakken. Idd leuk om te zien dat het deeg ineens zo groeit hè! Morgen ga ik appelbrood met specerijen proberen te maken. Een tijdje geleden heb ik mueslibrood gemaakt (recept staat op pagina 91), was ook heel lekker! En heb nog een recept van sinasappel-honingbrood wat ik ook nog wil proberen.

Saskia, OMG die brownies!!!! :9

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:49

Oww met die twixen... wat een heerlijke calorieënbom lijkt me dat. Jummie! :wow:

Ik heb zelf zojuist een kruidencakemix, moet aan de calorietjes denken van mezelf :') in kleine vormpjes in de oven gedaan, ik had daar eigenhandig gesneden stukjes gember doorheen gemixt... en lekker ruiken dat het doet...

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:22

Mmmm die brownies zien er goddelijk uit! :9

Vanochtend weer cupcakes gemaakt, vanmiddag ga ik ze afmaken in Oranje EK stijl. :')

Ik zag trouwens bij de AH kant- en klare vulling voor cheesecake, zag er best goed uit! Lag in de koeling. Hoef je alleen maar een bodem te maken. :)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:18

SpikkelFire schreef:
Ik zag trouwens bij de AH kant- en klare vulling voor cheesecake, zag er best goed uit! Lag in de koeling. Hoef je alleen maar een bodem te maken. :)

Wel goed op de datum letten!!!
Ik had het vorige week gekocht en toen ik het wilde gaan gebruiken zag ik dat de uiterste gebruiksdatum 30 april was :r .
Volgens mij verkopen ze het niet zo vaak.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:27

Gatver! -O-

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:10

Ohhh die Twix brownies ga ik zeker binnenkort proberen!! :wow:
Maar wat bedoel je met '1 zak' Twix, een zak mini's of van die pakjes waar er 2 in zitten?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:14

Oh oh oh, ik heb vanmiddag iets gebakken dat echt heerlijk belooft te worden! Een witte chocolade frambozen cheesecake... Helaas moet ik tot maandagochtend wachten voor ik hem kan aansnijden maar jeetje... :9

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:43

Nadir schreef:
Ohhh die Twix brownies ga ik zeker binnenkort proberen!! :wow:
Maar wat bedoel je met '1 zak' Twix, een zak mini's of van die pakjes waar er 2 in zitten?

Gewoon een zak met allemaal apart verpakte twixen. Niet zo'n pakje waar er 2 in zitten.
Zoiets:
Afbeelding

Oehh, dat klinkt echt heeeerlijk Ir111! _/-\o_ :9

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:19

Ik meld me ook weer eens :)

Zojuist chocolademuffins uit de oven gehaald, morgen op pad met een boodschappenlijstje voor aardbeienkwarktaart en misschien een huge chocoladetaart met 5 lagen :D

Vriendje is dinsdag jarig, dus een goed excuus om wat te bakken...

En verder nog mijn japanse wijnbessen uit de vriezer gehaald om eens een poging tot jam maken te doen. De struik zit alweer helemaal bomvol met bolletjes, dus dat gaat dit jaar weer smullen worden :D De zwarte bessenstruik zit ook alweer tjokvol dus daar zal mijn opa wel blij van worden (ik vind die niet zo lekker)

Oh en Ir111 gefeliciteerd met je verjaardag *\o/*
Laatst bijgewerkt door Prairy op 03-06-12 15:30, in het totaal 2 keer bewerkt

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:27

Mmm lekker, zelfgemaakte jam. :9

Ik heb gister EK cupcakes gemaakt voor mn ouders en vrienden:

Afbeelding

Ook geoefend met een bloem spuiten, maar dat ging nog niet echt geweldig.. binnenkort ga ik er een keer voor zitten om verschillende bloemen/rozen met botercreme proberen te maken. *lang leve Youtube* :D

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 00:09

Die EK-cupcakes zijn leeeeuk! Lekker kleurrijk :))
Als je bloemen wilt maken met bc is het belangrijkste dat je de juiste spuitmondjes hebt :j Dat scheelt erg veel! Je hebt er die al in de vorm van een bloem zijn, of die waarmee je afzonderlijke bloemblaadjes kan maken.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:15

Nou, het recept voor het appelbrood met specerijen wat ik geprobeerd heb het weekend is geen succes. Allereerst is het eerder cake dan brood en eigenlijk vind ik het veel te zoet. Kortom, dit recept doen we niet weer.

Mara heb jij nog lekkere (basis)broodrecepten?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:14

Ik heb alleen nog maar ´gewoon´ brood gemaakt, niks bijzonders. Vorige keer had ik het volgende gebruikt: http://www.jannekes.nl/brood/frans%20stokbrood.htm. Had het opgegeten bij een Spaanse linzen/vispan en daar smaakte het echt heerlijk bij! Maar ik wil ook gaan experimenteren met soorten brood en luchtiger krijgen etc. Het blijft bij mij nu nog best compact namelijk. Niet dat het heel zwaar op de maag valt maar zou het toch wel wat luchtiger willen zien. Jij daar nog tips voor misschien?

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:38

Ik begrijp wel wat je bedoelt met compact. Heb nog niet ontdekt hoe je het wat luchtiger kunt krijgen, heb ook nog maar net brood bakken aan mn bakverslaving toegevoegd ;) Maar merk wel dat dit erg leuk vind, je kunt een iets ander brood maken als in de winkel en het kost eigenlijk niet zo veel.
Heb volgende week vakantie, dus dan wil ik weer een brood proberen. Alleen nog even zoeken wat voor brood.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:04

Ik heb van het weekend kruidcake gemaakt, maar helaas zakte hij helemaal in nadat ik hem uit de oven heb gehaald. Waarschijnlijk te lang doorgeklopt met de mixer, want op zich was hij wel gaar. Maar omdat hij dus ingezakt was, was het een kleffe cake geworden.
Helaas viel ook de smaak wat tegen, te weinig kruiden. Had er nootmuskaat en kardamom ingedaan, volgens het recept wat ik had. Heeft iemand nog andere tips van kruiden die je erin kan doen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:24

En langzamer laten afkoelen? Dus even met de deur op een kier een half uurtje laten staan? Zo werkt dat met de cheesecake die ik gemaakt heb bv. Als je die te snel laat afkoelen zakt hij ook in.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:28

Dat zou inderdaad ook nog kunnen. Maar goed, het gaat vaak genoeg wel goed en denk niet dat ik ooit zal weten waar het aan ligt! Maar misschien is het wel beter om hem te laten staan in de oven tijdens het afkoelen.

Die oranje cupcakes zijn wel gaaf! Doe je in de botercreme dan gewoon kleurstof of iets van vruchtensap, om te laten kleuren?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 14:13

immie13xx schreef:
Helaas viel ook de smaak wat tegen, te weinig kruiden. Had er nootmuskaat en kardamom ingedaan, volgens het recept wat ik had. Heeft iemand nog andere tips van kruiden die je erin kan doen?

Gember, kruidnagel, kaneel, tijm...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:20

Net de witte chocolade cheesecake gegeten. Niet normaal zo lekker! :oo Ik zal vanavond een foto plaatsen. :9

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:41

En de beloofde foto. Collega's waren nogal enthousiast. Ik ben bang dat ik deze vaker moet maken voor ze, eens per jaar is niet genoeg. :9

Afbeelding

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:44

Yasmine schreef:
Die EK-cupcakes zijn leeeeuk! Lekker kleurrijk :))
Als je bloemen wilt maken met bc is het belangrijkste dat je de juiste spuitmondjes hebt :j Dat scheelt erg veel! Je hebt er die al in de vorm van een bloem zijn, of die waarmee je afzonderlijke bloemblaadjes kan maken.

Tnx! :D

Klopt, ik heb zo'n grote open ster tip, daar doe ik die toeven mee en ook nog zo'n druppel in het groot en klein. Daar oefen ik dan blaadjes mee. :j Maar heb wat leuke filmpjes gevonden op youtube voor wat makkelijkere bloemen dus ik ga er gewoon een keer lekker mee aan de slag. :D

Zooo, die cheesecake ziet er echt goddelijk uit! :9

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:37

Mara, hoe lang kneed je het brooddeeg? Ik had eerst bakstenen, maar ben er achter gekomen dat ik veel te kort kneedde. Je moet net zo lang kneden tot het deeg niet meer plakt (en bij mij duurde dat zeker een kwartier)

Ook liet ik het deeg (veel) langer rijzen de 2e keer, dat hielp enorm.

Ik gebruik dit recept:
http://www.molendearend.nl/files/recept ... nbrood.pdf

En dan dus het brood laten rijzen tot het boven het blik uit komt ipv wat zij aangeven. Bij mij was dat zeker 1,5 uur. Ik heb het ook eens in de oven laten rijzen (die van mij kan op 30 graden gezet worden), dat was helemaal een succes :D