Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:41

Mijn komkommer heb ik vandaag ook in de kliko kunnen mikken... :(
Stom weer....

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:42

Mijne doet het ook niet zo best nee, ben bang dat die het niet gaat overleven... ;(

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:27

ik ga mooie framboosjes krijgen dit jaar hoor!!!! vandaag een boel in de tuin gedaan. het was heerlijk weer (rest van NL niet begreep ik)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:43

Het was hier wel fijn weer hoor maar ik zit nog vrij dicht bij Drenthe.

Ik ben bijzonder blij verrast, na nog een rondje door de tuin blijkt de halfdode, bij de grond afgesnoeide stomp een druif te zijn!
En hij heeft flink wat uitlopers, zeker een stuk of 10 dus ik moet iets gaan verzinnen om hem aan te binden.

Wel jammer dat de braam er overheen groeit, nu is het kiezen.
Gelukkig heb ik elders nog bramen staan, die doen het goed, de minibraampjes zitten er al aan.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:47

Mijn moeder heeft onze eerst aardbei kunnen eten! Die was lekker!!!!!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:25

Hihi lekker! Heb hier vandaag ook de eerste aardbei gegeten, heerlijk!

Vandaag ook frambozenstruikjes geplant :)

Mijn peperplant is in het midden wat zwart (waar het stammetje in 2en gaat zeg maar) nu had ik er een afdakje boven gemaakt omdat ik dacht dat het door de regen kwam maar nu is het nog weet niet of het weg gaat en erg is.. Er komen wel gewoon bloempjes aan. Zo gewoon laten? Of toch een 'kastje' overheen zetten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:37

Sommige peperplantjes hebben dat, die donkere verkleuring bij iedere vertakking. Niets om je zorgen om te maken.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:39

Grrr die verdomde slakken ook altijd, heb maar korrels gestrooid ze vreten echt alles op wat jong is. BAH!!
Hoelang duurt het voordat een courgette vruchten gaat geven??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:42

Dat kan best wel even duren. De eerste bloemen zijn sowieso mannetjes, en als je pech hebt zijn de mannetjes nét weer even op als de eerste vrouwelijke bloemen verschijnen. Soms kan het handig zijn nog een paar zaden een maand later in de grond te stoppen, die geven dan vermoedelijk geen vruchten, maar wel mannen op het juiste moment.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:44

Ibbel schreef:
Dat kan best wel even duren. De eerste bloemen zijn sowieso mannetjes, en als je pech hebt zijn de mannetjes nét weer even op als de eerste vrouwelijke bloemen verschijnen. Soms kan het handig zijn nog een paar zaden een maand later in de grond te stoppen, die geven dan vermoedelijk geen vruchten, maar wel mannen op het juiste moment.

Zit al geruime tijd te wachten, alleen maar mannetjes wat komt. Je zou toch zeggen dat ze ook vrouwtjes moet produceren. Schijnbaar tot nog toe niet. Balen en nog maar langer wachten dan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:46

Balen zeg dat het weer toch bij sommige schade heeft aangericht. Hier valt het nog mee. Vandaag mijn eerste aardbeitjes geoogst. Erg leuk en lekker!

Ik ben er wel achter gekomen dat ik op mijn peperplantjes bladluis heb zitten -O- Ben die beestjes vandaag te lijf gegaan met water met sop.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:46

Komt wel. Plant gaat pas vrouwtjes produceren als er voldoende bladmassa is en als het warm genoeg is. Plant is ook niet gek: te koud heeft geen zin, en te weinig blad om de vrucht te voeden ook niet.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:21

Ibbel weet jij wat m'n Elstar kan hebben als ze pluizige witte plekjes krijgt op plekken waar ze (ooit) gesnoeid is? En vooral wat (en of) ik er tegen kan doen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 08:21

Pluizig en wit klinkt mij als schimmel in de oren. Ik zou verder terugsnoeien en dan wondafdekmiddel gebruiken om het kwijt te raken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:05

hier al courgettes :j wat groeien die dingen hard zeg, de ene dag zat er nog een bloem en twee dagen later opeens een courgette.
ik zal zo wel ff foto's uploaden.

m'n tomaten heb ik ff buiten gezet, daar zitten nu bijna overal al bloemen in, dus die kunnen nu ff mooi in de wind staan voor de bestuiving.

hoe lang duurt het eigenlijk voordat je broccoli uitgegroeid is? het zijn bij mij echt al grote planten, maar het is echt alleen maar blad.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en een deel van de tomaten
Afbeelding

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:03

Hier van de week al aardbeien, frambozen en witte besjes uit de tuin geoogst :9
Bij mij wil de komkommer ook niet zo groeien :n

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:59

ff een weekje op vakantie geweest, dus gister gelijk mijn tuintje ingesprongen om te kijken hoe het gaat...
De appels gaan als een trein, veel kleintjes zijn eruit gewaaid, maar dat maakt de rest van de oogst straks alleen maar beter.
Weinig pruimpjes te zien, niet erg, anders sta ik weer weekenden lang jam te maken. ;)
Druiven gaan goed, zowel de witte als de blauwe.
Maar de aardbeien? :n

En ik heb weer een extra bezoeker in mijn tuin: een mol... >;)

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:21

Ik ging net even zonnebloemen overpoten (ze stonden te dicht op elkaar) en wat schertst mijn verbazing - er zitten ineens op bijna al mijn planten een nieuw soort beestjes.
Maar ik heb echt geen flauw idee wat voor beestjes het zijn...
Ze zijn zwart met een paar soort van gele stipjes aan de zijkanten en ze zijn ongeveer zo lang als je vingertop. Ik weet niet of ze schadelijk zijn of niet, ik hoop het niet, want het zijn er nogal wat. :p
Dus ik zit al in allemaal van die insectendatabanken te zoeken, maar heb echt geen idee. Plus dat ik er heel panisch van word omdat ik de rillingen krijg van vergrote insecten. (vooral van van die bidsprinkhanen die dan ineens op je beeldscherm staan met hun x10000 vergrote hoofd ;( )

Wat nog het meest in de buurt komt op dit moment zijn larven van lieveheerstbeestjes, maar ze zijn iets minder stekelig volgens mij... (hoewel dat ook aan de vergroting kan liggen)

Dus als iemand dit beestje herkent en het toevallig ook in zijn tuin heeft rondscharrelen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:41

Zien die beestjes er en beetje stekelig uit? Dan heb ik die ook maar ze eten geloof ik niet van m'n planten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:05

Leuk Loulou, jij tuiniert dus ook op de composthoop :D :D . Mijn pompoenen en courgettes doen het er goed op, groeien nu eindelijk een beetje door. Maar echt nog geen bloemen hoor!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 08:48

Haha ja ik had ruimte gebrek en ik weet dat mijn tante jaren terug opeens allemaal pompoen planten had op de mesthoop nadat ze in het najaar oude pompoenen erop had gegooid.dus dit leek me ook wel en goede oplossing om te proberen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 08:50

M'n tomaten staan nu buiten.ik wist helemaal niet dat het zo'n noodweer zou worden vandaag!
Hopelijk overleven ze het anders ga ik echt heel erg balen!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:59

Ibbel schreef:
Komt wel. Plant gaat pas vrouwtjes produceren als er voldoende bladmassa is en als het warm genoeg is. Plant is ook niet gek: te koud heeft geen zin, en te weinig blad om de vrucht te voeden ook niet.

Dat is waar. Misschien moet ik ze dan wat vaker echt in de zon zetten. Haal ze meestal na een tijdje weer weg, wil ze niet laten verbranden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er goed uit! Hoop dat ik ze ook ga krijgen! Waaruit bestaat bij jullie de compost hoop? Wil ook 1 maken, weet alleen niet wat het beste is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:02

Ibbel schreef:
Sommige peperplantjes hebben dat, die donkere verkleuring bij iedere vertakking. Niets om je zorgen om te maken.

Mijn paprikaplant heeft dat ook, ik vroeg me al af of dat een ziekte is.

Gister al een handvol aardbeien gehad, schimmels zijn er nu grotendeels uit gelukkig.