de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:21

Zo alle aardappelen zitten in de grond en maar 11 stuks over van de 2,5 kilo Nicola (totaal dus iets minder dan 3,5 kilo in de grond zitten). Ander stuk alvast grond los gemaakt om te zaaien voor de klimplanten mengels en snijbloemen mix. En stukje waar de mais moet komen ook alvast losgemaakt en maiszaadjes in een bakje water te weken gelegd. Bieten en andijvie plantjes staan nu ook buiten.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:28

Wat zijn jullie allemaal goed bezig. Gelukkig heb ik nog geen last gehad van slakken en heb ook nog geen onkruid hoeven wieden. Maar ik zit ook op de eerste verdieping met alleen maar bakken.

Afbeelding
Dit is nu mijn hele moestuin. Is al meer dan genoeg op dit kleine balkon en er mag ook echt niks meer bij van mijn vriend haha.

Afbeelding
Dit zijn mijn bakken van de action. Voorin aardbei en in het midden een berg sla waar ik al drie keer van heb gegeten.

Afbeelding
De balkontomaten. 7 stuks, ik had niet verwacht dat ze het allemaal zouden overleven want de zaden zijn al heel oud. Er zitten zelfs al bloemen in.

Afbeelding
Dit is de snack komkommer, helaas doet de ene het een stuk beter dan de andere. Ik had verwacht dat de plant een stuk hoger zou worden maar hij is maar 50 cm vol met kleine komkommers.

Afbeelding
Mijn peultjes gaan ook al helemaal los dus daar kan ik over een weekje ook al wel een handje van plukken.

Ik had een zak met aardappelen in de winkel gehaald maar die was ik vergeten in de kast en zijn nu helemaal uitgelopen. Denken jullie dat ik die in de bak naast de aarbeien kan zetten of gaan ze elkaar dan in de weg zitten? De aarbeien zitten aan de ene helft van de action bak. Rechts zitten nu nog radijsjes maar zometeen dus eventueel aardappelen. Of kan ik ze beter bij sla of kruiden inzetten?

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:37

Dat is een vol balkon! :):)

150 slakken :oo Hoe dan?! Ik had er tot gisteren en vanochtend nog maar 10 ofzo bij de zonnebloemen, verder echt nergens slakken, en ik ruim net een boomstam op, nou daar kwamen ze dus allemaal vandaan :') 36 slakken onder één boomstam 8)7
Ik heb ze toen 100 meter van mijn moestuin lekker in het bos gesmeten hoor, hopen dat daar meer is om lekker van te snoepen en ze niet terug komen naar mijn moestuin :x
Eén zonnebloem is al helemaal opgevreten door die vieze beesten :')

Oowja en bijna vergeten: padden zouden slakken toch eten? Hier leken ze beste vrienden van elkaar -O- :')
Afbeelding

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 12:54

Plant afstand van aardappelen ongeveer 50x40 aanhouden.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 14:00

Ik kwam laatst snachts uit werk toen stond ik bijna op een pad in mijn tuin

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:33

Oh, super tip over die tomaten diep planten dank u!

En hmmmm, slakkenvallen, wist niet dat ze die hadden ik had bakjes met bier. (inderdaad lidl bier)
En vang ze ook handmatig en ja, kan er dan ook zo 50 of zo oogsten, zonder moeite..
En die pad, ha ha, die zit wel goed met al die slakken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:42

Roosje01 schreef:
Ik kwam laatst snachts uit werk toen stond ik bijna op een pad in mijn tuin

Loop jij nooit over de paden dan? :+

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:25

Ja maar doorgaans bewegen die niet :')

Net ook 2 dikke slakken uit me clematis gevist

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:19

Iemand een idee wat er met mijn bloemkolen kan zijn? Deden het super, nu 2 dagen al heel slapjes
Afbeelding

Ik lees op internet larven. Morgen eens voorzichtig naast de stam graven

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:56

Net verplaatst? Zien eruit alsof ze dorst hebben, maar heb er de ballen verstand van. Allicht dat iets hun wortels heeft aangetast?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:01

Nee staan al een week of 2 buiten. Groeiden ook lekker tot 2 dagen geleden dus... Water lijkt me zeker geen probleem, grond is netjes vochtig en betert ook niet met water... Ga morgen idd eens graven naar koollarven, blijkbaar hebben ze daar snel last van...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:45

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 08:16

Dat gebeurde bij mij dus elke keer met bloemkolen....lijkt het goed te gaan, en ineens gaan ze slap hangen. Bij nadere inspectie zie je dan een half doorgeknaagd / verhard steeltje en een berg drukke mieren er omheen.... die er sowieso al steeds rond zaten dan.

Iedereen zegt altijd dat mieren geen kwaad kunnen maar het komt zo wel over alsof zij de schuldige zijn...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 08:29

Het kunnen ook emelten zijn. Die vreten bloemkolen van onder de grond helemaal op.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 08:55

Mieren kan ik eigenlijk met zekerheid uitsluiten.. Ga zo meteen eens graven naar de stam en de wortels. Ben benieuwd wat ik aantref...

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 09:09

Of koolvliegen, onze boerman verbouwt oa bloemkolen en soms worden we gek van de koolvliegen :r

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 09:21

Of veenmolletjes wortels eraf gegeten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:19

Dat moment dat je tot de conclusie kom dat je teveel gezaaid heb. :')

Gisteren al 49 preien buiten gezet een 15/20 kleintjes binnen in de kas gehouden. Vandaag 2 rijen van 3,2 meter met stambonen buiten gezet en heb nog wat in de kas staan. En als slot 4 rijen van 22 stengel ui buiten gezet en al wat weggeven en er staat nog zat in de kas. _O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:13

pmarena schreef:
Dat gebeurde bij mij dus elke keer met bloemkolen....lijkt het goed te gaan, en ineens gaan ze slap hangen. Bij nadere inspectie zie je dan een half doorgeknaagd / verhard steeltje en een berg drukke mieren er omheen.... die er sowieso al steeds rond zaten dan.

Iedereen zegt altijd dat mieren geen kwaad kunnen maar het komt zo wel over alsof zij de schuldige zijn...

Mieren slopen hier ook de viooltjes hoor, die vreten ze op met huid en haar zo ongeveer..

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 03:26

Vanaf donderdag bij lidl ook allemaal moestuin dingen o.a. Set om zelf champignons te kweken en een verhoogde houten kweekbak.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:23

Handig, maar ik ben net die dagen weg. Hopelijk heeft mijn vriendin een lidl in de buurt....

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:05

Ik zag inderdaad die champignons, vind ik wel leuk. Denk dat ik die ga proberen, al schijnt het ook prima te kunnen met champignons die je in de winkel gekocht hebt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:15

Lust geen paddenstoelen dus ga die ook niet kweken. :+ En die bakken zien er leuk uit alleen geen ruimte voor. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:48

Heerlijk joh, champies! Maar lijkt me best een gedoe om dat gaande te houden zonder steeds weer opnieuw te investeren. Althans, wat ik ervan langs heb zien komen een paar jaar geleden. Staat nog op de wensenlijst om me er een keer beter in te verdiepen.....ooit :P

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:52

Ik ga denk wel een setje halen gewoon om het is te proberen.