Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:18

Jotoma schreef:
Oooh sorry voor de herhaalde vragen, dat is onderdeel van mn neurologisch letsel. Maar nu het korter omschreven is, snap ik het beter. Fijn dat je het nog een keer wilde toelichten.

Hoef je je helemaal niet voor te verontschuldigen, logisch dat het soms lastig is. Graag gedaan iig!

poes

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:59

Dank je voor het uitleggen.

Magrathea: om het verschil tussen correlatie en causaliteit aan te tonen zijn juist ontzettend veel van dat gekke onderzoeken gedaan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 10:22

secricible, zo makkelijk legde ik de link niet hoor. Maar sinds ik vegan eet heb ik geen buikpijn meer, geen last van een opgeblazen gevoel en een 100x betere huid. Hiervoor was ik al ruim 10 jaar vega dus aan het stoppen van vlees eten zal dit niet liggen. Ik zoek het dan toch echt bij de zuivel.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:52

Dat vind ik trouwens ook echt een groot voordeel van vegan eten. Dat zware, volle, opgeblazen gevoel heb ik nu nooit meer last van :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:05

Niet? >;) Gisteren de kibbuhlingschotel van de vegetarische snackbar op, je kon me wegrollen :=

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:16

Ik heb de ziekte van lyme en sinds ik plantaardig en (vrijwel, al merk ik het direct als ik meer suiker gebruik) suikerloos eet ben ik echt flink vooruit gegaan in mijn energielevel maar merk ik vooral dat ik veel sneller herstel van pijnklachten en daar minder last van krijg al in de eerste instantie. :)
Van dierlijke producten verzuren je spieren ook sneller, bij mij kwam de lyme daar al heel erg bij kijken maar nu herstel ik veel sneller na zwaardere arbeid.
Ik was toen al een tijd vega, wat al onbewust hielp omdat sinds die zomer ervaarde ik dat ik vooruit aan het gaan was.
Voor iedereen is het anders en mensen mogen zeggen wat ze willen, maar de positieve verandering die ik fysiek doormaakte - qua pijnklachten (ook verlammingsverschijnselen), vermoeidheidsklachten, lage weerstand, vage klachten als opvliegers, hoofdpijn, niet kunnen concentreren, en zo kan ik nog lang door gaan - door een plantaardig en suikerloos dieet is echt bizar. :)

Volgens mij is het boek van Ella Deliciously wel is ter sprake gekomen omdat zij zulke lekkere recepten heeft (of in het vegantopic), zij is ook plantaardig gaan eten door een ziekte die haar autonome immuunsysteem plat legde en hiervan herstelt door voeding.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:53

Bij mij helpt mijn overgrote deel plantaardige dieet ook om mijn hoofdpijn en veel spierpijn te verminderen. Vooral de hoofdpijn leek chronisch na een heftige val van mijn vorige paard, maar is nu toch minder chronisch dan dat het ziekenhuis dacht...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:36

Hier (als het goed is) geen Lyme
(Volgends de geldende testen zou ik er vanaf zijn)
Maar ik merk het ook heel erg aan mijn lijf en koppie als ik goed bezig ben (dus veelal plantaardig en mak aan met de suikers )

Mijn adhd symptomen zijn echt veel relaxter dan
En lichamelijk ook idd sneller herstel (mankeer nog wel het 1 en ander ook wat betreft slijtage etc)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:44

Sonja, bij mij is er regulier vrij weinig gedaan aan de lyme door de slechte testen die ze hier hebben (of het werd een duur grapje naar Duitsland of België), maar mocht je vragen hebben over lyme of toch het idee hebben er (nog) last van te hebben staat mijn inbox open!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:43

Interessant topic. Ik ga reageren omdat ik nieuwsgierig ben en wil leren.

Ik denk dat ik flexetarier ben. Ik eet 1 of maximaal 2 keer per week een kleine hoeveelheid vlees. Gewoonweg omdat ik vlees te lekker vind om het helemaal op te geven.

Ik denk wel na over waar mijn voer vandaan komt. Des te meer de financiën het toelaten eet ik regionaal en biologisch. Maar dat geldt niet alleen voor vlees maar voor alle voedingsmiddelen. Kant en klaar voer is hier een uitzonderlijke guilty pleasure.

Ik vind de OP interessant en sterk. beesten zijn echt super slecht voor het milieu met die hele fosfaat-uitstoot enzo maar die hype van soja eten is ook niet echt bepaald milieu vriendelijk: we vliegen t in vanuit Verweggistan waar men eerst kilometers regenwoud heeft gekapt om aan die toenemende vraag te kunnen voldoen. Hoe kijken de principe-vegetariërs hier tegenaan?

Een aantal van jullie heeft paarden toch? Hoe kijken jullie daar tegenaan. Dat is ook het gebruiken/misbruiken van een dier voor je eigen gewin. Paarden zijn er niet voor gemaakt om op te gaan zitten en de gemiddelde levensduur gaat er nu niet bepaald op vooruit toch?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:44

_black_rose_, het soja argument is erg gemakkelijk te weerleggen. Namelijk dat veedieren soja gevoerd krijgen in veel grotere aantallen dan dat een vegetariër of veganist ooit in zijn leven wegkrijgt. :)
De meeste soja die verbouwd wordt en waar regenwouden voor worden gekapt gaat naar de vee industrie, zo'n koe heeft daar gigantische hoeveelheden van nodig voordat het uiteindelijk wat vlees oplevert voor een mens. Eet je zelf soja als voedingsproduct is de hoeveelheid tegenover die van een koe bijna te verwaarlozen.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:58

Daar had ik nog niet over nagedacht.
Misschien ook omdat de biologische melkveehouderij waar ik stage gelopen heb geen soja voerde en de plek waar ik m'n rund vandaan haal dat voor zover ik weet ook niet doet.

wellicht dat dit een gevalletje klok mist klepel is (ik laat me graag corrigeren) maar heb wel eens van de verhouding 1:10 gelezen. Je gebruikt 10kg plantmateriaal om er 1kg vlees van te maken. Dat is nogal wat.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:06

Dat soort biologische plekken zijn inderdaad uitzonderingen. Maar als je wereldwijd kijkt hoe de meeste dierlijke producten gehouden worden, zal dat helaas niet opgaan.

Die verhouding zou zomaar kunnen. Heb het zeker wel eens voorbij zien komen, weet het nu alleen niet uit mijn hoofd. Maar het is in ieder geval een flinke boel aan planten wat een koe nodig heeft om uiteindelijk in vlees te veranderen, en dan spreek je alleen nog over de vleeskoeien. Dan heb je ook nog de zuivelkoeien die tot hun 6e in leven worden gehouden om dan naar de slacht te gaan.
Naast het voer heb je ook nog het waterverbruik...
Heb het even opgezocht, want je hebt er genoeg bronnen over te vinden.

1 kilo rund kost gemiddeld 25 kilo veevoer en 15.500 kilo water.
Het rekensommetje is dan opeens erg simpel als je als mens zelf dit plantaardig voer en water zou nuttigen. :o

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:58

Over het houden van paarden... Sinds ik vegetarier ben (zo'n 10 jaar nu) ben ik toch wel heel erg 'anders' tegen paardensport aan gaan kijken. Ik werk nog steeds op een sportstal als bijbaantje, maar dit is voor mezelf nauwelijks meer recht te praten. Thuis ook nog twee eigen paarden. En ja, je hebt ergens gelijk met jouw argumenten. Maar ik denk wel dat je paarden op heel verschillende manieren kunt houden. Mijn paarden hebben het zo slecht niet geloof ik, met 24/7 weidegang in groep en nauwelijks/geen arbeid. Maar ja, ze leven wel tussen hekken. Dat wel. Ik wil daar zelf niet zo ver in gaan, maar ik zoek wel naar manieren om mijn paarden op een meer natuurlijke manier te houden

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 06:40

Black_Rose wat betreft paarden heb je helemaal gelijk. Ik ben ook absoluut verre van een perfecte Vegan. Voornamelijk mijn eten en gebruiksartikelen zijn Vegan. Al mijn beesten en wat zij eten niet. Wel ga ik zo goed mogelijk met mijn beesten om.
Voorbeeld: 2 van mijn paarden zijn nu 6 en met 1 ben ik bezig om zadelmak te maken, de ander doet nog niks. Terwijl ik ze als jaarling heb gekocht.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:02

Misschien gaat t ook helemaal niet om perfect maar om nadenken waar je mee bezig bent om het zo goed mogelijk te doen voor jezelf en je omgeving. En daar hoort dan nadenken over je huisdieren ook bij. Klinkt als een fijn thuisje wipher.

dan heb ik nog een praktische vraag nu we toch bezig zijn: hoe zijn jullie beginnen. Ik krijg zo een enorme zin in vlees als ik t een volle week niet gehad heb. Vleesvervangers vind ik echt heel vies: daar zitten vaak ook weer veel E-nummers in en dat wil ik ook niet in m'n lijf stoppen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:22

Voor mij was het een kwestie van een knop omzetten. Van afbouwen krijg je vaak alleen maar meer verlangen.
Gewoon tegen jezelf zeggen, vlees en/of zuivel, ei is geen deel meer van mijn leven.
En vooral niet proberen het te vervangen. Als je aardappels vlees en groentes normaal eet, is het vaak geen succes om dan het vlees te vervangen met een vleesvervanger die je niet lekker vind.

Wat mij hielp toen ik vegetariër werd was inspiratie halen uit veganistische recepten. Puur omdat die gewoon echt gebaseerd zijn op lekker eten maken met alleen maar plantaardig voedsel en staat het vervangen van vlees niet meer centraal. Bijvoorbeeld http://www.degroenemeisjes.nl/ hebben erg lekkere gerechten!

Ik mis niets meer. Ik dacht echt dat ik ei en kaas zou missen als ik veganist zou worden, maar het tegenovergestelde is waar. Ik kan nu zo genieten van lekker klaar gemaakte plantaardige gerechten. Daarvoor lustte ik weinig en kookte ik amper, nu is er een wereld voor me open gegaan. :')

Heel soms dacht ik de behoefte te hebben aan iets dierlijks. Maar als ik dan voor mezelf ging afwegen waarom wel en waarom niet... was de keuze alweer snel gemaakt. In het begin heb ik het nog wel eens toegelaten, vooral als ik ergens anders was en niet lastig over wou komen. Maar achteraf had ik daar dan flink spijt van en viel de smaak me ook vaak tegen omdat ik daar dan opeens te hoge verwachtingen van had. :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:56

_black_rose_ schreef:
Misschien gaat t ook helemaal niet om perfect maar om nadenken waar je mee bezig bent om het zo goed mogelijk te doen voor jezelf en je omgeving. En daar hoort dan nadenken over je huisdieren ook bij. Klinkt als een fijn thuisje wipher.

dan heb ik nog een praktische vraag nu we toch bezig zijn: hoe zijn jullie beginnen. Ik krijg zo een enorme zin in vlees als ik t een volle week niet gehad heb. Vleesvervangers vind ik echt heel vies: daar zitten vaak ook weer veel E-nummers in en dat wil ik ook niet in m'n lijf stoppen.

Ik ben op 1 januari begonnen met een week vegan. Kijken hoe dat beviel. En dan elke keer een week erbij. Maak je doel klein en haalbaar.
Ik ben ook gek op vlees en kan ook niet erg gelukkig worden van vleesvervangers, dus het doet wel een beroep op mn creativiteit.
En waarom eet je niet een beetje vlees als je daar zin in hebt? Ik denk dat het anders helemaal niet vol te houden is.
Ik mis het niet, maar na een lange, zware dag eet ik wel eens een hamburger oid. Om het voor jezelf leuk en haalbaar te houden, vind ik het niet erg dat ik als uitzondering op de regel een enkele keer vlees of vis eet.
Maar goed, ik zit de dag erna altijd gelijk vol pukkels. Had ik vroeger nooit. Dat is ook een goeie motivatie om vegan te blijven eten :o

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:20

De meeste dagen eet ik overigens vleesloos en dat gaat me goed af: ik mis het vlees in principe niet. Heb wel t idee dat mijn lichaam eiwit te kort komt als ik helemaal geen vlees meer eet. Eten jullie bijvoorbeeld extra bonen ofzoiets om dat te compenseren?

Vegan gaat op dit moment nog te ver. Een eitje/ yoghurt of koffie met melk op zijn tijd heb ik graag. Daarnaast eet mijn vriend me op als ik over vegan begin. Daarnaast is m'n hele harnachement gemaakt van leer. Maar wie weet in de toekomst.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:37

_black_rose_ schreef:
De meeste dagen eet ik overigens vleesloos en dat gaat me goed af: ik mis het vlees in principe niet. Heb wel t idee dat mijn lichaam eiwit te kort komt als ik helemaal geen vlees meer eet. Eten jullie bijvoorbeeld extra bonen ofzoiets om dat te compenseren?

Vegan gaat op dit moment nog te ver. Een eitje/ yoghurt of koffie met melk op zijn tijd heb ik graag. Daarnaast eet mijn vriend me op als ik over vegan begin. Daarnaast is m'n hele harnachement gemaakt van leer. Maar wie weet in de toekomst.

Dat klinkt niet erg veganistisch inderdaad :D

Eiwitten kan je bijvoorbeeld uit bonen, linzen, noten of tofu halen. Volgens mij is het vrij lastig om niet genoeg eiwitten binnen te krijgen ;-)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:51

Het is vrijwel onmogelijk om een écht eiwit te kort te krijgen in een welvarend land als Nederland. Ook als veganist. :)

Het is inderdaad wel handig om peulvruchten, tofu of tempeh en noten te eten. Of hennepzaad, dit bevat alle essentiële aminozuren en je hebt spirulina een alg die ook alle aminozuren bevat. Maar ik eet bijvoorbeeld echt niet dagelijks bonen of ander eiwitrijk eten vanwege de eiwitten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:43

_black_rose_ schreef:

Er is een verschil tussen vegan zijn en vegan eten. Wat mij betreft hoeft het allemaal niet zo vreselijk zwart/wit.

Ik heb dus wel het idee dat ik eiwitten te kort kom, kijkend naar myfitnesspall. Maar ik heb veel allergiën, misschien dat het daardoor komt.
Het is in elk geval de enige reden waarom ik elke dag nog 2 boterhammen met kaas eet.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:51

Ik weet niet of ik een app zou gebruiken om een conclusie te trekken of je een eiwit te kort hebt of niet...
Wil je hier last van krijgen van krijgen moet je wel echt heel erg hard je best gaan doen.

Ik weet niet wat voor allergiën je hebt natuurlijk, maar kaas is zeer zeker niet een grote bron van álle aminozuren (vlees en soja wel bijvoorbeeld). Dan zou ik eerder kijken naar iets als hennepzaad toevoegen aan je voeding of spirulina bij slikken, dit bevat wel alle essentiële aminozuren. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:17

Whaha ik snap je beredenatie. Ik voeg gewoon alles wat ik eet toe dmv de barcode, die geeft dan de voedingswaarde in de app weer zoals die op het pak staat en dan berekent hij alles automatisch.
Dus hij is wel vrij accuraat denk ik.

Ik heb oa pinda en notenallergie en lactoseintollerant.

Vlees eet ik minimaal en soja alleen in de vorm van sojamelk en ik denk dat het ook in mn alpro smeerboter zit :)
Spirulina vond ik wel heul vies! Maar misschien toch maar opnieuw proberen.

Overigens net bloedonderzoek gehad naar al mn waardes na bijna 6 maanden vegan, alles ok!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:09

Ah oké, maar goed, alsnog is een eiwit te kort niet echt te krijgen in de zin van een echt te kort. Dus echt zorgen zou ik mij daar niet om maken. Maar wel heel fijn dat al je waardes goed waren. :)

Wel echt balen van je allergieën zeg!

In plaats van spirulina poeder kan je het ook in tabletvorm halen, dan kan je het gewoon doorslikken. Het poeder vond ik ook echt niet te doen, zelfs niet door smoothies met veel smaak. :')