De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:38

8nnemiek, inderdaad 2de vriezertje, ik red het nu al niet met een aparte vriezer en mijn 2 lades onder de koelkast. We hebben straks wel zo'n amerikaanse koelkast, dan kan ik die met 5 laden al voor de groenten alleen gebruiken.
We hebben ook alles vol liggen met 'hondenhamburgers' ( duck) en als je 2 broden in een la stopt is het al bijna vol.
als vegetariër hier ook altijd veeeeeeel groenten in de vries en bijvoorbeeld bladerdeeg, ingevroren bramen, bosbessen voor smoothies :-) plus 1 x per 2 maanden naar de slager voor mijn man en alles per porties invriezen.
als ik hierbij dus nog een groententuin reken... ja, dan moet er echt zo'n lekkere grote vrieskist bij :+ voor de sperziebonen, spruitjes, prei, bloemkolen, broccoli... alles blancheren en in de vries ;-)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:30

Ik heb al een extra vriezer. Ik kreeg tot vorig jaar toe met regelmaat groente bij iemand van de tuin af. En dan is zo'n extra vriezer echt handig.

Ik heb gisteren de eerste zaden in een kweekbak gezet. Deze staat nu in de vensterbank en wacht op zon. ik heb radijs, sla, tomaat en worteltjes er in. De bietjes moeten straks maar direct de tuin in. Moet ik de zaden in de kweekbak dagelijks besproeien met een plantenspuit? Of beter om de dag?

Ik zag gisteren bij de action ook zadenpakketten staan. Toch maar niet gekocht. Moet eerst hetgeen ik nu heb maar eens proberen. Volgend jaar kan er dan wel weer wat anders bij.

Ik voel me vergelijken met veel van jullie een echte groentetuin-leek. Maar ik leer er wel weer veel van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:35

Als de grond maar vochtig blijft :)

Hier zijn de sla, wortel en radijs van de week gewoon buiten in de bakken gegaan hoor, zal vast wel goed komen. Heb echt geen zin om alles steeds over te gaan poten :P

Alleen de echt gevoelige dingen hou ik nog een maandje binnen. (tomaat en paprika enzo)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:43

hier hebben de tuinbonen, erwten, spinazie, radijsjes, rucola , nieuw zeelandse spinazie etc allemaal buiten in de grond gezeten tijden de kou, komt nu allemaal braaf op :j
de rest (tomaten, pepers, paprika's, aubergines) stonden binnen en nu grotendeels in de kas.
pompoenen en courgettes eerste zaaisels staan ook nog binnen , vanaf nu gaat alles in de kas gezaaid worden of buiten

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:18

Ja ik ga ook beginnen met alles in de grond te zaaien... eindelijk!
En m'n kruisbes loopt al aardig mooi uit, de framboos doet er iets langer over dit jaar...

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:28

Ik bengin vandaag ook met zaaien, ik heb er erg veel zin in! :D
Ik ben benieuwd of het allemaal opkomt, nog nooit buiten in de volle grond gezaaid

Vanochtend alle kapucijners erin, en de buitentafel schoongemaakt, die was wat modderig :D

Ik heb trouwens van een vriendin een tip gekregen tegen de vogels: cd-roms ophangen, als ze bewegen schijnen de vogels dat eng te vinden :j

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:27

super groei weer nu, krijg zelfs een groene waas in mijn modderweitje hahahah

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:51

Ik heb gisteren mijn tomatenplantje en aardbeienplantjes op het balkon gezet. Ze leven alledrie nog, en zojuist zag ik al een bloemetje aan mijn aardbeienplantje komen :) Maar als ik pmarena's post lees kan ik de tomaten toch maar beter weer binnen halen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:20

Ze zeggen van tomaten dat die pas na half mei naar buiten morgen, omdat ze ècht geen (nacht)vorst mogen hebben :)

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:21

Ik heb ruzie met mijn tomatenplanten, ze groeien of niet of in het begin heel hard en daarna verdorren ze. :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:22

Hier gaan ze lekker hoor in de MM-mix :j

De echte blaadjes komen er nu aan :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:30

yeey, mn verjaardagsbakjes tuinkers gaan als een malle.
gelukkig groeit er nog iets :')

heb je al een tomatenplantfluisteraar gehad eydis?
schijnt enorm goed te werken.
dat ze verdorren wil zeggen dat jullie relatie klaar is voor een nieuwe stap die jij moet zetten, of ze hebben gewoon dorst.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:42

dorst of honger :j en zijn de potten groot genoeg?

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:43

Minikatje :D goed idee waar kan ik die vinden?

Ze staan in de kweekbakken van de action binnen op de vensterbank in zaaigrond. Verder krijgen ze elke dag water en is de aarde vochtig.
De vorige zaden zijn wel verplaatst geweest 2 dagen, we kregen een nieuwe dakkapel. Daarna kwam het niet meer goed :(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:05

ik gok honger, zaaigrond is hele arme grond. is wel wat losser en fijner dan potgrond, maar dat is dus omdat zaad zelf een stukje voeding meedraagt. als je in zaaigrond zaait dan komt het zaad op, het kan lekker makkelijk wortelen etc omdat de grond losser is, het groeit tot een bepaald punt omdat het zelf voeding meedraagt in de kiemblaadjes, die verschrompelen op een gegeven moment (voeding is op) en dan zul je dus voeding in de grond moeten hebben gestopt, anders vallen ze gewoon om.
dus na het opkomen , als ze aan een tweede normaal bladpaar zijn begonnen zul je ze om moeten planten naar potjes met potgrond , of zelf bemeste grond.
ik zaai alles gewoon in potgrond in turfpotjes of kleine potjes, zodra het dan een beetje een plantje is geworden blijf ik ze telkens in grotere potten zetten met verse potgrond zodat ze voeding blijven krijgen. als ze dan in de uiteindelijke pot zitten, bemest ik gewoon met voeding die ik in het water oplos,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:40

Tinky12 schreef:
Klopt Antheman...die mest is wel al een jaar oud hoor en is pure mest,geen stalmest.Grootste gedeelte is al volledig gecomposteerd tot grond.Uiteindelijk zal het ook gewoon grond worden binnen korte tijd,sterft van de wormen :)
Een groot deel kan nu lekker de bakken in en de rest gaat over de tuin,krijg je mooie losse bodem van.

Ah zo, ik denk al, hoezo kost grond je een godsvermogen en mest niet? :+
Dan zal dat prima werken denk ik, krijg je ook mooi leven in de bak, met wormen ed.

Heeft iemand nog een tip voor een goede webwinkel waar ik niet te duur fruitstruiken kan krijgen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:43

Eydis schreef:
Ik heb ruzie met mijn tomatenplanten, ze groeien of niet of in het begin heel hard en daarna verdorren ze. :P

Heb er totaal geen verstand van maar doe blijkbaar dan toch iets goed, want mijn tomaten doen het prima.

En jippie! De van de week gezaaide sla zaadjes komen boven! Zo snoezig! (vensterbank)

Ga morgen stiekum in de achtertuin wat doen, zakken grond erop en daar ook sla zaaien.
(Is zondag, heel christelijk hier, maar achtertuin ziet niemand! Vandaar stiekum)

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:47

De sla zaadjes hier staan ook net een dag boven de grond, echt snoezig inderdaad!

Sjolvir, Ben jij soms de tomaten fluisteraar? :D Nog tips? :)

Bedankt voor de uitleg Sonjavr! Ik zal hier goed opletten, ik vond ze nog klein om ze in andere potjes te zetten maaar ze waren dus eigenlijk wel klaar om uit de kweekbak te gaan. Voordat ze verdorde waren ze ongeveer 6 cm hoog met meerdere blaadjes.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:09

Noop geen fluisteraar, blijkbaar goede verwarming onder hun voetjes.

Iemand enig idee wanneer je moet gaan dieven?

Dit zijn mijn tomaatjes op 3 april, ondertussen zijn er 12 in ander potje gezet, afgelopen zondag.
Die doen het goed.
Lege vakjes zitten nu sla plantjes in.
Andere tomaatjes moet ik nog in grotere potjes zetten.
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:58

Als ze nog zo klein zijn hebben ze nog geen dieven, als het 3e bladpaar eraan komt zullen ze wel komen.
Maar zowieso moeten de plantjes een beetje stevig zijn om er wat mee te kunnen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:09

Sjolvir schreef:
Eydis schreef:

Heb er totaal geen verstand van maar doe blijkbaar dan toch iets goed, want mijn tomaten doen het prima.

En jippie! De van de week gezaaide sla zaadjes komen boven! Zo snoezig! (vensterbank)

Ga morgen stiekum in de achtertuin wat doen, zakken grond erop en daar ook sla zaaien.
(Is zondag, heel christelijk hier, maar achtertuin ziet niemand! Vandaar stiekum)

ooohww zondaar!
en dat op suuuundagggg *dialect*
ben opgegroeid in de biblebelt, fietsen kan ook echt niet :Y)
maar plantjes zijn ook schepselen van onze lieve heer, dus ze worden gewoon verzorgd vandaag .

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:08

Gelukkig, de paprika`s hebben de eerste nacht buiten in de koude kas overleefd. Ik heb een beetje ruimtegebrek en het werd te vol op de eettafel.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:14

Is er bij jullie al zon?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:14

steenbok1980 schreef:
Gelukkig, de paprika`s hebben de eerste nacht buiten in de koude kas overleefd. Ik heb een beetje ruimtegebrek en het werd te vol op de eettafel.

Gelukkig! Nu moet het niet te koud worden!

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:33

Kirsten_S schreef:
Is er bij jullie al zon?

Hier is er nu een waterig zonnetje, de zon zal volgens Buienradar pas om 4 uur echt gaan schijnen... -O-

Ik heb gisteren zonder handschoenen in de tuin gewerkt, en vandaag heb ik allemaal kleine sneetjes in mijn knokkels,
is dit de reden dat veel mensen handschoenen aanhebben, of is dat gewoon puur toeval? Een week terug had ik hier ook last van..