Eigenlijk bak ik altijd in olijfolie, is daar iets verkeerds aan? Als ik nog eens langs ga in de natuurwinkel, zal ik kokosvet op de kop proberen tikken, maar in de gewone winkels hebben ze het niet hier.
Olijfolie kan de hoge temeraturen die je nodig hebt om te bakken niet aan, Dus ideaal is het niet. Beter gebruik je rijstolie, kokosolie of arachideolie. Dat laatste is overal wel te krijgen. Roomboter of grasboter kan natuurlijk ook.
Oh en ik maar denken dat ik goed bezig was Mijn schoonmoeder heb ik eindelijk zo ver gekregen om mijn Quorn te bakken in olijfolie in plaats van in een halve kilo boter, dus nu durf ik niet vragen in arachide te gaan bakken Maar er staat wel arachide, dus als ik kook zal ik die gebruiken
Geldt dat van olijfolie niet alleen voor extra vierge? ik dacht dat normale olijfolie wel prima is om in te bakken.
Exitium
Geplaatst: 11-04-13 23:29
Toad schreef:
Geldt dat van olijfolie niet alleen voor extra vierge? ik dacht dat normale olijfolie wel prima is om in te bakken.
Bakken wel, wokken minder omdat het daar juist om het bereiken van hoge temperaturen gaat. Daarvoor ben je beter af met bijvoorbeeld arachide- of zonnebloemolie.
Voor hoge temperaturen kun je het beste een vetsoort nemen die solide is bij kamertemperatuur, oftewel verzadigd vet. Dat blijft goed stabiel bij hoge temperaturen zodat het nietkankerverwekkend wordt. Daarnaast zal een onverzadigd vet tijdens het bakproces toch verzadigd raken, dus dan kun je daar maar beter meteen met verzadigd beginnen
_Tara_
Geplaatst: 12-04-13 07:50
xNavatu schreef:
Zonnebloem olie is toch ook niet bepaald goed? Als je dat verhit komt er toch een toxische stof vrij die niet bepaald goed is voor je lichaam?
Zover ik weet moet je zonnebloemolie nooit verhitten inderdaad.