Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:30

Wortelaaltjes of knolvoet, meestal.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:28

Ik heb 'iets' dat mijn sla en bosuitjes aan het opeten is..... Geen idee wat, zie geen slakkensporen, verder ook geen beestjes te bekennen, andere planten ernaast doen het, maar dit komt op en verdwijnt dan 's nachts weer. IK heb voor de zekerheid al slakkenkorrels gestrooid, maar tot nu toe lijkt dat niet te helpen. Van de week dan maar voor de zoveelste keer opnieuw planten, kijken of ik nog een ander stukje kan vinden, misschien dat dat helpt. Iemand nog andere tips/ ideeën?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:44

Lalidan schreef:
Ik heb 'iets' dat mijn sla en bosuitjes aan het opeten is..... Geen idee wat, zie geen slakkensporen, verder ook geen beestjes te bekennen, andere planten ernaast doen het, maar dit komt op en verdwijnt dan 's nachts weer. IK heb voor de zekerheid al slakkenkorrels gestrooid, maar tot nu toe lijkt dat niet te helpen. Van de week dan maar voor de zoveelste keer opnieuw planten, kijken of ik nog een ander stukje kan vinden, misschien dat dat helpt. Iemand nog andere tips/ ideeën?

Bij ons zijn het de kraaien en eksters die de jonge sla en andijvie opeten, maar of ze van bosuien houden weet ik niet. Wij doen er nu een net overheen totdat de plantjes groot genoeg zijn, dan blijven de vogels er namelijk wel van af.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:41

Ossie96 schreef:
Veel mensen met kennis over groeten hier in dit forum dus de unieke kans om mijn vraag hier tenstellen!
Graag zou ik willen weten wat zo'n beetje de tijd is voor tuinbonen. Vandaag hadden ze het niet bij de supermarkt. Wil uiteraard graag vers, geen 'troep' uit pot/blik :n
Ik hoor graag van jullie!

Mijn moestuinboekje zegt: Je kunt tuinbonen zaaien in februari-maart voor een oogst in het voorjaar, zeg maar vanaf juni komt de oogst dan op gang.
Verder kun je ze ook van half juli tot half augustus zaaien voor een oogst in de herfst.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:54

ik heb momenteel allemaal kleine groene rupsjes in mijn aardbeienplanten. wat zouden jullie daar tegen doen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:13

Vangen en als je het op kan brengen ze een kopje kleiner maken. Mijn ding is het niet, maar ik weet wel dat mijn moeder ooit zo'n plaag in de moestuin heeft gehad en nadat ze ze eerst altijd weer ergens anders uitzette ze ze uiteindelijk allemaal heeft doodgetrapt ( met een slag in haar maag)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:27

mmm damn, dan ga ik dat denk ik ook maar doen :\

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:22

mirim schreef:
Vangen en als je het op kan brengen ze een kopje kleiner maken. Mijn ding is het niet, maar ik weet wel dat mijn moeder ooit zo'n plaag in de moestuin heeft gehad en nadat ze ze eerst altijd weer ergens anders uitzette ze ze uiteindelijk allemaal heeft doodgetrapt ( met een slag in haar maag)

Ik ga ze dan vangen en in een bakje met water en een stinkmengsel doen wel MET DEKSELS DICHT!!!!!!!! Anders kruipen ze er alsnog uit. Ik had ze niet op aarbeien trouwens maar op boerenkool en anders koolplanten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:44

Kan iemand mij vertellen waarom mijn aardbeien bruin en vies worden?
Ik heb 2 weken geleden een enorme aardbeienplant gekocht bij AH en daar hingen al minivruchtjes aan, sinds 2 dagen beginnen ze ineens heel snel bruin te worden.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:17

Liggen de aardbeitjes misschien op de grond?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:48

De pot staat op tafel en ze hangen wel zover over de rand dat ze tegen het tafelblad aankomen ja.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:51

Dat heb ik ook! Ik dacht dat het te maken had met het plastic wat er om heen zat.. en dat dit ze misschien heeft verstikt? Bij mij zijn het maar stukken en niet allemaal..

Weet niet of dit kan hoor maar dat dacht ik..
Bij mij liggen ze niet op de grond..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:25

hier is de eerste peper in de maak, 1 van de Large red cherries heeft daarstraks een bloempje gedropt en daar kwam een babypepertje onder vandaan :D
yay, lekker vroeg, vorig jaar had ik geen kas en zijn ze in september pas echt op gang gekomen, toen kwam er ook niet veel af

nu staat alles hevig te bloeien en zijn de eerste vruchtbeginsels al te zien , ben benieuwd wat het gaat worden dit jaar
tomaten hebben er ook zin in, de eerste soorten daarvan staan ook al te bloeien, de tigerella's, green zebra's , 1 blauwe en een san marzano

de aardappels bloeien ook, heb er met blauw/witte, paarse en geheel witte bloemen
nog 3 soorten die moeten gana bloeien,
en de erwtjes staan ook bloempjes te showen

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:55

hier komen de aarbijen bruin van al die regen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:23

Sorry, ik smul heerlijk van mij aardbeien.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:25

Topictitel nog steeds :') ...en het werd 'zomer'....

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:43

Mijn aardbeien zijn ook bijna eetbaar! De eerste twee zijn nog gesneuveld maar met slakkenkorrels en een net erover heb ik er alle vertrouwen in!

Weet iemand wat mijn Elstar heeft? Die heeft witte pluimen op plekker waar hij (ooit) gesnoeid is.. Wat kan ik daar tegen doen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:42

hier heb ik trouwens 1 aarbei met rood blad...aardbeiroest ofzo...die mag gaan kliko-en
heb nog wel een plant reserve staan in de kas, die mag dan weer op die plek ...

het elstar probleem...geen flauw idee, heb nog wat zitten zoeken via google etc, maar kan zo snel niets vinden eigenlijk :?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:54

*Snik* ;(
Het is hier plotseling zo hard gaan waaien. Echt ontzettend balen. Nu alles maar naar binnen gehaald.
Mijn mini-komkommer is stuk, maar ik heb een beetje hoop dat die wel weer gaat herstellen.
Eén van mijn kerstomaatjes is geknakt. Is het zinvol om de top als stek te behandelen? Of gaat het niks meer worden.

Het ging zo lekker...

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:26

Idem hier, forse windschade. Net van de week de jonge bonenplantjes naar buiten gedaan. Was al poging 2, maar.... :( Ziet er niet zo fraai uit. Denk dat deze het ook niet gaan overleven. Vriendlief had gisteren gelukkig al een tomatenplant in veiligheid gebracht, maar er zijn hier wel aardig wat bladscheuten geknapt en vruchtbeginselen weggeslagen. Balen!
Maarja, zo gaat het nou eenmaal. Ik ben al lang blij dat ik er niet van leven hoef en dat het meer een leuke hobby is. De supermarkt vindt hier nog steeds gretig aftrek ;)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:27

Ik kom ook weer eens meekletsen.
Het is me gelukt om iets te maken van ons zonnige balkon. We hebben ook rode pepers in de keuken groeien, plant hangt er steeds vol mee. :D

Verder frambozen, kiwi's, chinese bonen en een heleboel kruiden. Ik wil er nog een aardbeienplant bij.
Citroenmelisse, Salie, Marjolein, Peterselie, Basillicum, Bieslook en munt. :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:00

Hier heb ik door het slechte weer en de harde wind 6 sla en 3 broccoli weg kunnen mikken....
Echt balen :( ik denk dat ik volgend jaar alleen verder ga met het fruit, tomaat en paprika :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:48

robynn, hier staan de erwtjes. bonen. bietjes pompoenen en aardappels. en minimais nog goed na al die wind... de sla ondanks hun beschutte plek , die heeft het moeilijk... misschien volgend jaar wat steviger groen? en je kunt vrij lang doorgaan met boontjes en etwtjes zaaien

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:59

hier geen last van de wind, eerder van de regen. mijn courgette planten vinden al die regen niet zo fijn.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:40

mijn minikomkommers raken steeds van slag als het hard waait. ZIjn ze net weer bijgekomen, knak.... weer alle blad kapot gewaaid. Gek genoeg blijven de vruchtjes wel heel. Alleen nog maar 2 geoost, terwijl buurvrouw twee planten heeft die vol zitten. Zij heeft ze in pot en beschut staan.