de eetbare tuin vervolg

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:07

Wauw, zo mooie grote bloemen! Hadden die van mij vorig jaar niet :D
Hier gisteren de eerste courgetjes gespot en ik zie nu dat alle 3 de planten al mini courgettes hebben. En direct niet te zuinig ook. Ze hangen nu al vol :o

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:12

DeMolenhoek schreef:
Wauw, zo mooie grote bloemen! Hadden die van mij vorig jaar niet :D
Hier gisteren de eerste courgetjes gespot en ik zie nu dat alle 3 de planten al mini courgettes hebben. En direct niet te zuinig ook. Ze hangen nu al vol :o


Daarom wou ik ze ook weer, vond ze zo gezellig staan. Maar nu hier nog niet veel te beleven, zijn nog mini!!!! En bij jou al vol! wouw!

Roosje01

Berichten: 10766
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:45

Wow nu al vruchten mijn komkomer plantjes zijn pas 10cm groot :=

Ceetje_bokt
Berichten: 5210
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:48

De mijne 4cm, dus ik verlies _O-

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:27

Ja ik verschiet er ook van :j Denk dat her warme weer er zeker voor een deel tussen zit :) Kan niet wachten om te kunnen oogsten :D

Marcella

Berichten: 37023
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:49

Mijn komkommer plantje is 5 dagen geleden gezaaid in de kas en kom nu al boven kijken die heeft het in ieder geval goed naar zijn zin. :+

Heb mijn gekochte sla plantje aan het opgegeten samen met wat radijsjes van het balkon. :D

Heb vandaag alle koolplantjes naar buiten gezet.....heb een beetje erg teveel rode koolplantjes. :') Dus meloenplantje en wat rode kool weg gegeven.

chamion
Huisheks

Berichten: 3668
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:55

Pest mijn zaden van de 5 kleurige paprika hebben het niet overleefd. Zaten niet veel in het zakje dus op....
nu maar terug pakken naar de gewone paprika...

Novastar
Berichten: 267
Geregistreerd: 19-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:55

Chubby schreef iets over rabarber. Wij hebben er eentje die mijn lieve schoonvader snel snel in een stuk van ons gazon geplant heeft. Toen ik een keer in het bijna-donker aan het maaien was... jaja, gewoon erover 8)7 Sindsdien groeit ze horizontaal i.p.v. omhoog. Maar ze doet het nog! Ik heb vorige week al heel wat kunnen oogsten.

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:01

Alles groeit *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Links kasje van 3x3 (zelf gemaakt van oude kasdelen) met tomaten en komkommers, daarnaast kipjes, bessenstruiken en rabarber en een verhoogde bak van 16m2 met groenten.

Maar ik kan nog geen courgette oogsten hoor. Erger nog, er hebben er 2 het loodje gelegd. Ik vermoed dat de mest nog niet oud genoeg was en dat sommige groenten daardoor verbrand zijn.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:10

Novastar schreef:
Chubby schreef iets over rabarber. Wij hebben er eentje die mijn lieve schoonvader snel snel in een stuk van ons gazon geplant heeft. Toen ik een keer in het bijna-donker aan het maaien was... jaja, gewoon erover 8)7 Sindsdien groeit ze horizontaal i.p.v. omhoog. Maar ze doet het nog! Ik heb vorige week al heel wat kunnen oogsten.


Ik las van de week elders een experiment met een horizontale tomatenplant: die deed het veel beter dan een gewone doordat er meer wortels kunnen vormen (ook langs de steel, zeg maar)

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:11

Mijn pompoentjes heb ik pas net gezaaid en komen nu boven piepen, wat een verschil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 05:19

Chubby schreef:
Novastar schreef:
Chubby schreef iets over rabarber. Wij hebben er eentje die mijn lieve schoonvader snel snel in een stuk van ons gazon geplant heeft. Toen ik een keer in het bijna-donker aan het maaien was... jaja, gewoon erover 8)7 Sindsdien groeit ze horizontaal i.p.v. omhoog. Maar ze doet het nog! Ik heb vorige week al heel wat kunnen oogsten.


Ik las van de week elders een experiment met een horizontale tomatenplant: die deed het veel beter dan een gewone doordat er meer wortels kunnen vormen (ook langs de steel, zeg maar)


Een tomaat is van nature een plant die over de grond gaat en niet de lucht in :)

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 07:20

Tomaten doe ik wel altijd zo diep mogelijk planten, tot voorbij de kiemblaadjes. Daar maken ze dan ook extra wortel aan :j

Ceetje_bokt
Berichten: 5210
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:15

Hebben jullie wel eens de tomaten op de kop gehangen? Dat kwam ik tegen op pinterest.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:08

Kaka schreef:
Alles groeit *\o/*

[ [url=m/GPExSf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0PZVPu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Links kasje van 3x3 (zelf gemaakt van oude kasdelen) met tomaten en komkommers, daarnaast kipjes, bessenstruiken en rabarber en een verhoogde bak van 16m2 met groenten.

Maar ik kan nog geen courgette oogsten hoor. Erger nog, er hebben er 2 het loodje gelegd. Ik vermoed dat de mest nog niet oud genoeg was en dat sommige groenten daardoor verbrand zijn.


Wat ziet dat er mooi uit allemaal!

Wie gaat nog meer maïs zaaien? En wanneer doen jullie dat dan?
Ik wilde dat half mei gaan doen ong.

Marcella

Berichten: 37023
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:13

Ik en heb eigenlijk nog geen idee wanneer ik mais gaat zaaien moeten eerst al aardappels in de grond zitten.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:15

Marcella schreef:
Ik en heb eigenlijk nog geen idee wanneer ik mais gaat zaaien moeten eerst al aardappels in de grond zitten.


Heb jij nog niet alle aardappels in de grond gezet dan?
Ik dacht dat dat sowieso mei moest gebeuren en dat dan voor de late soort.
Ik heb ze bijna allemaal in de grond gezet :') werd mij even iets teveel werk, en ik denk dat ik al iig
10 vierkante meter aardappelen heb staan :') :=

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:41

Ik heb twee rijen maïs gezaaid vorige week, en die beginnen nu op te komen.
Suikermaïs en een beetje siermaïs.

Marcella

Berichten: 37023
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:54

Moet nog een paar rijen late en die mogen t/m eind mei. Heb alleen door de giga plensbuien van een paar weken terug dat de bovenste laag helemaal keihard is geworden.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:16

Hier staat de mais al een tijdje. Ik denk minimaal een maand terug al gezaaid. Kwamen vrij snel al op en zijn nu al zo'n 20/25 cm hoog :). Heb ik geluk dat het goed ging? Of mag mais al voor halverwege mei worden gezaaid?

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:21

Maïs kan best een beetje kou verdragen :j Het wordt door de boeren meestal in April al gezaaid, maar omdat het zo lang te droog is geweest zijn ze hier dit jaar iets later met zaaien.

pmarena

Berichten: 48503
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:26

Plantjes buiten zetten daarbij is het tricky of er niet toch ineens nog vorst komt voor half mei.
Maar zaaien doe ik gerust eind april hoor, eer dat dat zaad een plantje is dan is het ook half mei :P

Slakkenvallen werken hier goed trouwens!
Straks even naar de winkel om te kijken wat een beetje goedkoop bier is :P

Ik heb voor het eerst wat suikermais gezaaid en aardperen geplant, ben benieuwd.

Heb geen aardappel in de grond gestopt maar het staat weer vol met spontane aardappelplanten net als elk jaar :P Heb er net een paar weggehaald omdat die anders de gezaaide peentjes en bloemkool& broccoli gaan verstikken. Misschien zonde want bloemkool is me nog nooit gelukt....

Roosje01

Berichten: 10766
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:04

Ik heb die rode grote blikken bier van lidl 49 cent per blik kan met 1 blik 4 vallen vullen en werkt prima, heb ook keer van jumbo gehad die waren iets van 69 cent werkte ook.

Hier popcorn mais al begin april voorgezaaid in de kas en staat nu ong week in de volle grond heb 4 plantjes, maar heb van de week nog 2 bij gezaaid dan heb ik 2 rijtjes van 3. Aardappels komen ook al op zitten ong 3/4 weken in de grond. Me ma bracht nog wat grote plastic potten mee van me tante vandaan dus kan ik nog meer tomaten zaaien :=

Ff de toppen uit appel en stoofpeer geknipt schoten mij iets te hard de lucht in en hoef geen giga hoge bomen. En zowaar heeft nectarine een aantal vruchtjes dat had ik niet verwacht gezien het boompje nog maar pas staat. Dus een leuke verassing.

pmarena

Berichten: 48503
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:09

Blegh net speciaal naar de Action gereden voor nog een paar slakkenvallen...hele vak leeg -O-

chamion
Huisheks

Berichten: 3668
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:58

Ik heb vandaag weer even het kruidentuintje verder opgeruimd. In totaal 150!!! naakt slakken opgeruimd (vind je het gek dat een paar kruiden helemaal opgevreten worden) en enkele slakken met huisje vliegles gegeven. Daarnaast een kikker leren vliegen, landing is alleen mislukt....

Ook een kleine broccolie in een leeg vak neergezet (van de kruidentuin) en wilt er iemand nog maggie hebben? Ik heb de helft nu uitgetrokken en nog steeds te veel....

Mais nu 2,5 week geleden en komt een klein beetje op. Paprika 5 kleuren is inderdaad dood. Geen zaadje meer te vinden in het bakje. Het hele bakje met AH moestuintjes hebben de vorst niet overleefd. Dus ik moet nog even kijken of ik die nogmaals probeer (heb er nog ontzettend veel) of dat ik het hou van de zaden van Garant.