Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 06:21

Spoiler idee vind ik een goede!

Mij stoort het niet maar dat is geheel persoonlijk natuurlijk. Het is nu eenmaal zo dat de meeste mensen vlees eten en ik denk inderdaad ook dat openheid zonder meteen te veroordelen meer uitnodigend werkt om eens een plantaardig alternatief te proberen.

Niet dat ik vind dat jij veroordelend reageert hoor Jotoma! Wat enorm heftig trouwens jouw letsel.

Spoiler:
Of melk drinken wel of niet kan doet er voor mij weinig toe. Het is een product waar je makkelijk zonder kan en zelfs een product waar de meeste mensen beter geen gebruik van kunnen maken. Hoeveel mensen zijn er wel niet lactose intolerant? Ik ben zelf nooit getest maar als ik nu per ongeluk iets eet/drink met melk er in krijg ik ontzettende buikpijn en acne. Daarbij zijn er genoeg onderzoeken die ondersteunen dat melk helemaal niet gezond is voor mensen. Dat gepaard met het feit dat stieren bijna altijd vetgemest worden en geslacht is naast de erbarmelijke leefomstandigheden voor de koe genoeg reden voor mij om het niet te willen gebruiken. Wat betreft de leefomstandigheden spreek ik uit ervaring. Heb gewerkt in de veehouderij en hoeveel koeien ik wel niet omhoog geschopt/geprikt heb zien worden, koeien die op 3 benen toch maar de put in moesten, koeien die zo kreupel waren dat niks meer ging en dus ergens lagen te wachten op een spuitje. Nee dat was geen leuke tijd. Je zult best lieve boeren hebben maar ik heb helaas ook veel leed gezien. Maar wat verwacht je ook op 100+ koeien? Die kun je echt niet allemaal aardig behandelen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 06:31

Spoiler:
Laten we voorop stellen dat het altijd beter kan, ik ken in mij naaste kring een hele hoop melkveehouders. En hoewel ik tegen het meteen weghalen van een kalf ben (altijd zielig gevonden) heb ik juist zelf gezien dat een koe echt niet op of omkijkt naar zijn kalf, erboven op gaat liggen en als hij weggehaalt wordt een keer kijkt en verder gaat met eten. Ook als dit voor de eerste keer is. Heel bijzonder, een paard zou gillend gek worden maar een koe lijkt dat echt minder te beseffen.

Ook is een boer geen 9/5 baan, deze werken 24/7 en 365 dagen per jaar, als je niet om je beesten geeft trekt een mens dat niet. Het zijn niet die enige zielige verhalen die je op facebook leest, elke boer heeft wel 2/3/4 koeien lopen die al heul oud zijn, al jaren geen melk meer geven omdat ze gust blijven, regelmatig de dierenarts ze bezoekt omdat ze weer kreupel zijn, en dat allemaal omdat het zo'n lieve koe is, die hem dus alleen maar een hele hoop geld kost. En dat is echt echt echt geen uitzondering. Je kan geen boer zijn als je niet om je beesten geeft

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 07:29

Super bedankt dat jullie het op deze manier willen oplossen _/-\o_

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 07:48

Dankjewel voor de moeite Sonja! :)

Suliko

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:27

Om nog even op de ham/asperge terug te komen aangezien ik degene was die hier over begon. Het ging mij er niet om dat het ham eten ter sprake kwam, maar de manier waarop. Stel het werd gebracht als 'ik wil asperges eten maar eet dit altijd het liefst met ham, weten jullie hier vega(n) lekkere recepten voor?' of iets in die trend. Maar het werd gebracht als 'ik eet vanavond asperges, en dus met ham, want dat hoort en daarom maak ik een uitzondering, etc....', oftewel, het voor jezelf goed praten dat je vlees gaat eten omdat het 'hoort'. Helemaal prima, vooral doen als je daar gelukkig van wordt, maar persoonlijk vind ik dat erg onpasselijk in dit topic en mag je dat van mij wel voor jezelf houden. Verder geen oordeel tegenover de personen die het hier over hadden, ik bedoel het verder ook niet onaardig. :)

Spoiler:
@Jester_, toch zou ik die conclusie niet trekken uit dat je hebt gezien dat een koe niet omkijkt naar zijn kalf en het daardoor minder zou beseffen. Het is inmiddels wetenschappelijk aangetoond dat een koe een flink gevoelsleven heeft. Dat ze letterlijk depressief kunnen worden en kunnen rouwen om het verlies van naaste. Oftewel, je kan nooit beoordelen wat er omgaat in de koe en waardoor het bepaald gedrag is gaan uiten door de jaren heen.
Daarin heb ik zeker wel empathie voor het werk van de boeren die liefde uiten naar hun dieren. Maar het probleem is gewoon, het is te veel. Het is niet mogelijk om zoveel mensen te voorzien van hun dagelijkse vlees en melk. Het zal nooit mogelijk zijn om mensen allemaal biologisch/biodynamisch te voeden op een écht diervriendelijke manier, omdat de capaciteit te groot is. Dat beantwoord gelijk de vraag van xMercury, zou het niet anders kunnen. Ja, vast wel. Als je kijkt naar stammen die hun eigen koe en geit melken met de hand, zelf zo nu en dan een dier uit de kudde slachten om te moeten overleven. Maar dat is niet mogelijk in de huidige maatschappij.
Naast dat er te veel mensen zijn (want eigenlijk is dat toch wel de oorzaak van alle problemen) is het ook dat we over consumeren en daar erg hardnekkig in zijn. Het is helemaal niet gezond om dagelijks vlees te eten, zuivel al helemaal niet. Er zit een lineair verband tussen de hoeveelheid melkconsumptie en de hoeveelheid heupbreuken in een land (hoe meer consumptie per land --> hoe meer breuken per land).
Wij hebben tegenwoordig zoveel andere alternatieven in welvarende landen en dat zal waarschijnlijk toch echt de manier zijn waarop het anders kan (en moet) voor dierenwelzijn, milieu en gezondheid.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:49

Had geen fluit met goed praten te maken hoor :)
Ik eet namelijk gewoon dierlijke producten, alleen beperk ik dat wel heel flink omdat ik het niet nodig vind om dat dagelijks te doen ivm milieutechnische redenen, het feit dat de mens het in het algemeen ook gewoon niet nodig heeft en ik me veel gezonder voel als ik het flink beperk daarnaast wil ik wel dat de dierlijke producten die ik wel gebruik een bepaald welzijn hebben gekend bij leven

Alleen ivm de aard van het topic bracht ik het met de disclaimer/knipoog excuus
Maar goed praten ?
Absoluut niet , dus als het zo over kwam ?
Niet mijn bedoeling , excuus

Edit: ook mijn reden om diervrije melkproducten te proberen zoals cashew sour Cream bv, melk is voor de babydieren van de betreffende soort etc
En ik trek melkproducten gewoon slecht

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:52

Is dat een echte correlatie tussen die heupbreuken en zuivel? Kan net zo goed zijn bvb dat mensen die zuivel gebruiken langer leven en dus meer vallen op oudere leeftijd en zo de heup breken?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:56

Ik ben even kwijt hoe het exact zit
Maar melk moet je drinken ivm de kalk, maar door de hoeveelheid magnesium, fosfor en de hoeveelheid dierlijke vetten en eiwitten belemmeren de opname van calcium
Zinloze excercise dus

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:57

Die vergelijking is gedaan tussen het westen en Aziatische landen. Zeker in Japan is de vergrijzing erg groot momenteel, denk dat het wel meevalt met het verschil in levensverwachting. Punt was dat men van melk beweert dat het goed is voor je botten, maar dat osteoporose juist veel voorkomt in zuivel consumerende landen, tegen niet of nauwelijks in landen waar men dat niet doet

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:00

Sonja_vR, dan kwam het inderdaad zo over op mij. Misschien niet helemaal goed verwoord of ik kon de bedoeling er niet goed uit trekken. Kwam denk ik ook omdat iemand er serieus op in ging die zei dat bij asperges inderdaad ham hoort. Vanuit daar struikelde ik over de toon van het onderwerp. Maar geen probleem kan gebeuren. :) Vind het verder ook prettig dat dit topic gewoon vrij kan zijn hoor!

poes, ik zal even het op zoek gaan naar de bron. Het was in ieder geval een mooie grafiek en tabel van een flink aantal landen waarvan de zuivelconsumptie uitstond tegen het percentage osteoporose. De leeftijd werd niet meegenomen wat ik zelf wel slecht vond, bijvoorbeeld werd nigeria meegenomen in het onderzoeken waar dus erg weinig osteoporose is (en weinig zuivelconsumptie), maar dat vind ik niet gek met een levensverwachting van nog geen 50 jaar :') Maar aangezien er ook veel welvarende landen (met hoge/gelijke levensverwachtingen) meegenomen werden zag je wel degelijk een groot verband tussen de consumptie van zuivel en het aantal osteoporose gevallen.

Edit: magrathea, niet alleen westerse en aziatische landen, ook Afrikaanse. Maar het verband was inderdaad duidelijk te zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:11

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:16

Er zijn echt heel veel artikelen (met goed onderbouwde bronnen) te vinden over melk en het verband met osteoporose, botbreuken en facturen. Maar ook juist de mindere levensverwachting die veel melk kan opleveren.

En de conclusie waar Walter Willet mee kwam die ik nog steeds erg leuk vind
"De Amerikaanse voedingsepidemioloog Walter Willett aan Harvard University zei in 2011 dat wie botbreuken wil voorkomen, beter ‘zijn koe niet meer kan melken en haar mee uit wandelen nemen'." :Y)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:32

Melk lijkt inderdaad op lange termijn te zorgen voor botontkalking, het is bedoeld voor jonge dieren/mensen om door koolhydraten en vetten snel te groeien. Voor deze jonge dieren/mensen is het dus goed voor botopbouw vanwege hoge gehalte calcium, maar voor oudere 'dieren' werkt melk botontkalking in de hand. Dat wordt zelfs op de uni verteld. :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:43

Fijn dat er een oplossing is :) nu moet ik wel op de computer alles bij lezen - of weet iemand hoe je spoilers op je telefoon kunt ontcijferen?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:44

De spoiler aanklikken op je telefoon, dan wordt 'ie zichtbaar! :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:07

Haha ja daar kwam ik ook bij toeval achter :D

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:05

Weer wat geleerd :D

En dit:
Citaat:
"De Amerikaanse voedingsepidemioloog Walter Willett aan Harvard University zei in 2011 dat wie botbreuken wil voorkomen, beter ‘zijn koe niet meer kan melken en haar mee uit wandelen nemen'." :Y)

Geniaal :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:36

Even lastig wat ik in een spoiler moet zetten merk ik. Maar omdat ik niets over het dierenleed schrijf heb ik er geen spoiler aangehangen, stukje gaat puur over het voedingskundige gedeelte van zuivel.

Want als dietist jeuken mijn handen een beetje van jullie ;) Mensen die jaren geen melk hebben gedronken en zeggen dat ze nu buikpijn krijgen van melk "dus het zal wel niet goed zijn". Onze darmen hebben van kinds af aan lactase. Alle babys hebben dat enzym in hun darmen om daarmee moedermelk af te breken. Omdat we in het westen zo gewend zijn aan zuivel hebben we ons zo geëvolueerd dat die lactase in onze darmen aanwezig blijft, meestal dan. Dat zegt niks over goed of slecht. Onze darmcultuur is gewoon aangepast aan ons eetpatroon. Hetzelfde als dat ik, als ik naar china ga, de eerste dagen danwel diarree heb, danwel obstipatie. Gewoon omdat ik hun eetpatroon niet gewend ben en mijn darmen daar dus niet goed op kunnen anticiperen.
Als je dus jaren geen melk drinkt en dan ineens weer wel, is die lactase voor een groot deel weg of iig verminderd, waardoor het logisch is dat je er diarree van krijgt. Zou je kiezen om weer een paar maanden melk te drinken dan verbeterd dat weer, want je darmen zullen de lactase weer aan gaan maken, simpelweg omdat dat in onze darmen geëvolueerd zit (met enkele uitzonderingen, want er zijn mensen die echt geen lactase aanmaken, ook in de westerse cultuur)
De darmen van mensen die niet hiertoe geëvolueerd zijn, maken deze lactase überhaupt niet aan, ook niet als ze het enkele maanden zullen drinken. Daar gaan generaties overheen voordat die bevolkingsgroepen daaraan gewend zullen raken en hun darmen daarop ingespeeld staan.
Maar daar zit dus echt een groot verschil in en imo geen argument om te zeggen dat zuivel om die reden ongezond is.

Dan de botontkalking. Onderzoek laat zien; in gebieden waar men meer zuivel drinkt heeft men meer botonkalking. Dus: zuivel is slecht voor de botten en levert botonkalking op.
Het volgende voorbeeld beeldt uit wat ik ga proberen te zeggen:

Wanneer de ijscoman meer ijs verkoopt, stijgt het aantal inbraken in de buurt. DUS de ijscoman heeft invloed op de inbraken. Wellicht werkt hij samen met de inbrekers en betaalt hij ze om in te breken?
Klinkt bizar he ;) Wat de echte oorzaak is, is dat de ijscoman meer ijs verkoopt als het warm is. En als het warm is hebben mensen hun ramen open staan, en is het dus makkelijker voor inbrekers om hun "werk" te doen. De ijscoman is volledig onschuldig.

Nog eentje? In een grafiek is te zien dat het aantal piraten afneemt, naar mate de aarde verder opwarmt. De oplossing voor de opwarming van de aarde? Allemaal piraat worden ARRRR :+

Beide voorbeelden lijken echt heel belachelijk als ik ze zo opschrijf, maar ze zijn een voorbeeld van causaliteit en correlatie. Het feit dat zuivelinname en botbreuken een logisch verband met elkaar vertonen, betekend niet dat ze ook van invloed hoeven te zijn op elkaar.
Op dit moment gaat men er zelfs vanuit dat dat niet zo is. Wat wel zo is, is dat de zuivelinname verhoogd is in landen met meer welvaart. Meer welvaart betekend ook een meer zittende leefstijl meestal. En een meer zittende leefstijl veroorzaakt botbreuken. Dus men gaat er vanuit dat er wel een correlatie is tussen zuivelinname en botbreuken, maar geen causaliteit. De causale verbanden die men probeert te leggen tussen zuivelinname en botbreuken zijn tot nu toe nooit wetenschappelijk bewezen. Wat overigens niet betekend dat ze er niet zijn, begrijp me niet verkeerd, maar er is tot nu toe nog geen bewijs voor. Ook de verhouding met fosfor die vaak genoemd werd klopt niet. Deze verhouding wordt veel vaker scheef getrokken door frisdrank (frisdrank bevat heel veel fosfor) dan door het drinken van melk.

Het is ook niet zo dat we per sé zuivel nodig hebben hoor. Ik schrijf mijn post zeker niet om te zeggen dat iedereen weer zuivel moet gebruiken. Let wel op dat je voldoende calcium uit andere bronnen binnen krijgt, maar dat geldt voor alle mineralen. Maar zeggen dat het ongezond is vind ik het andere uiterste.

Spoiler:
Over dierenleed e.d. heb ik geen mening bij koeien. Ik heb er simpelweg te weinig kijk op. Ik heb me verdiept in de vleesindustrie, ben daar ook gaan kijken bij slachthuizen en bedrijven. Maar voor koeien weet ik het niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:38

Ongezond of niet
Feit blijft dat wij, zeker in onze samenleving gewoonweg geen zuivel nodig hebben , als er ergens een grote variatie is in aanbod van voeding is het hier in de westerse wereld wel
Wij kunnen ons te pletter variëren om aan voldoende calcium binnen te krijgen zonder melk
(Dat de bodem verneukt word/is door de huidige vorm van reguliere landbouw is weer een ander verhaal)
Dat je ergens in een woestijn aan de kamelenmelk gaat om te overleven omdat het aanbod daar nu eenmaal heel smal en klein is okay
Maar eigenlijke het te idioot voor woorden dat het hier in onze leefwereld Zo normaal is om melk van andere diersoorten drinken

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:50

Secrible, het verschil met de voorbeelden die jij noemt is dat er geen artikelen zijn gepubliceerd over de correlatie tussen het aantal inbraken en het aantal verkochte ijsjes. Verder zijn er genoeg Aziatische landen waar de welvaart prima is, denk Japan en delen van China, die je in het onderzoek ook tot het westen zou rekenen.
Verder ken ik echt héél veel mensen die lactose intolerant zijn. Sterker nog, dat is iets wat zich ontwikkelt bij ongeveer elk zoogdier, zodat ze niet eeuwig aan de tiet blijven hangen :+ Of mensen die dit niet daadwerkelijk zijn (volgens de dokter) maar die wel constant klagen over diarree en buikpijn na het eten van kaas of het drinken van melk. Maar de link leggen met melk doen ze dan weer niet. Dat vind ik gewoon raar :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:18

Sonja_vR schreef:
Ongezond of niet
Feit blijft dat wij, zeker in onze samenleving gewoonweg geen zuivel nodig hebben , als er ergens een grote variatie is in aanbod van voeding is het hier in de westerse wereld wel
Wij kunnen ons te pletter variëren om aan voldoende calcium binnen te krijgen zonder melk
(Dat de bodem verneukt word/is door de huidige vorm van reguliere landbouw is weer een ander verhaal)
Dat je ergens in een woestijn aan de kamelenmelk gaat om te overleven omdat het aanbod daar nu eenmaal heel smal en klein is okay
Maar eigenlijke het te idioot voor woorden dat het hier in onze leefwereld Zo normaal is om melk van andere diersoorten drinken

dat ben ik helemaal met je eens, maar ik wilde ingaan op het feit of het gezond of ongezond was ;) Welke keuze je maakt moet je verder helemaal zelf weten, beide zijn even gezond/ongezond voor de "normale" mens (oke, bij gebrek aan een beter woord :+ )

Magrathea schreef:
Secrible, het verschil met de voorbeelden die jij noemt is dat er geen artikelen zijn gepubliceerd over de correlatie tussen het aantal inbraken en het aantal verkochte ijsjes. Verder zijn er genoeg Aziatische landen waar de welvaart prima is, denk Japan en delen van China, die je in het onderzoek ook tot het westen zou rekenen.
Verder ken ik echt héél veel mensen die lactose intolerant zijn. Sterker nog, dat is iets wat zich ontwikkelt bij ongeveer elk zoogdier, zodat ze niet eeuwig aan de tiet blijven hangen :+ Of mensen die dit niet daadwerkelijk zijn (volgens de dokter) maar die wel constant klagen over diarree en buikpijn na het eten van kaas of het drinken van melk. Maar de link leggen met melk doen ze dan weer niet. Dat vind ik gewoon raar :+

Ik hoop dat je begrijpt dat ik mijn voorbeelden heb opgepakt om het verschil tussen causaliteit en correlatie te omschrijven met voorbeelden die heel erg overdreven zijn om het zo duidelijk mogelijk te maken.
In delen van China en Japan begint de melkconsumptie op te lopen, tegelijkertijd met de welvaart. Verder snap ik je opmerking niet helemaal over Japan en China en de westerse cultuur.... In voedingsonderzoek valt Japan en China iig zeker niet onder onze westerse cultuur, want ik heb het over de eetcultuur...
Bedoel je dat in die landen de lactose-intolerantie niet toeneemt nu ofzo? Want de lactase-aanmaak in ons lichaam heeft natuurlijk niks te maken met welvaart, maar wel met het feit dat de westerse cultuur (waar ik China en Japan niet onder reken) altijd melk gedronken heeft. In eerste instantie uit nood, maar ons lichaam heeft zich daar wel op aangepast en daarom zijn wij als westerlingen veel minder lactose-intolerant. En het ontwikkeld zich niet zodat we niet "aan de tiet blijven hangen", het is juist andersom: je hangt niet meer aan de tiet (bij andere zoogdieren omdat er een nieuwe baby is of omdat de baby verstoten wordt normaal gesproken) dus de lactase is niet meer nodig in het lichaam en verdwijnt.

En dat het zich ontwikkeld bij ieder zoogdier klopt, dat is net wat ik uit heb gelegd. De evolutie heeft er juist voor gezorgd dat dat bij de mensen met de westerse eetcultuur (lees: een cultuur waarin al generaties lang melk gedronken word) anders is geworden, zij verliezen de lactase niet in het lichaam. Dat is een gedwongen aanpassing die ons lichaam heeft gedaan en toont alleen maar aan hoe goed ons lichaam zich kan aanpassen aan ons eetpatroon.
De mensen in Nederland die lactose-intolerantie zijn hebben dat te danken aan een genmutatie in het lichaam. In landen waar nooit veel melk is gedronken komt het doordat het lichaam daar gewoon niet toe geëvolueerd is. In Noord-Europa bedraagt de schatting van lactose-intolerantie nu 10-15% vd mensen.

En je laatste opmerking vind ik vooral heel raar. Want in harde kaas zit geen tot nauwelijks lactose, nog minder dan in een glas Taxi. Dus als je daar buikpijn en diarree van krijgt dan zou ik eens verder gaan zoeken ipv de lactose de schuld geven.

Nogmaals: ik gebruik ook geen zuivel meer, op een bakje kwark na het sporten na omdat ik daar nog niks beters voor heb gevonden (ik zoek nog even door, heb nog 2 weken voor ik moet :D ). Je kan prima zonder. MAar ik vind het onzin om dan meteen te roepen dat het ongezond is. Slecht voor het milieu, mogelijk slecht voor dierenwelzijn en compleet overbodig als je de juiste maatregels in acht neemt: ja. Ongezond: nee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:24

Margrathea, ik zit even terug te lezen, omdat ik het niet uit kon staan dat ik je opmerking niet begreep over China en Japan, maar ik denk dat je op deze post van jezelf doelde:

Citaat:
Die vergelijking is gedaan tussen het westen en Aziatische landen. Zeker in Japan is de vergrijzing erg groot momenteel, denk dat het wel meevalt met het verschil in levensverwachting. Punt was dat men van melk beweert dat het goed is voor je botten, maar dat osteoporose juist veel voorkomt in zuivel consumerende landen, tegen niet of nauwelijks in landen waar men dat niet doet

Nu de welvaart stijgt in landen als Japan en China zie je dat de lichaamsbeweging daar ook sterk verminderd en de hoeveelheid osteoporose en botbreuken tegelijkertijd toeneemt. (en ja, tegelijkertijd stijgt ook de zuivelinname, dus weer correlatie/causaliteit, wat is de veroorzaker?) Maar daar is de zitgeneratie eigenlijk pas begonnen bij de mensen die nu een jaar of 40-50 zijn dus het is nog te vroeg om te zien wat het precies doet.

Maar ondanks de afname van beweging (want: zittend werk neemt toe) bewegen iig de Chinezen echt nog vele malen meer dan de europese mensen, voornamelijk de gepensioneerde. In de dorpen is nog weinig welvaart en wordt gewoon nog heel hard gewerkt, ook na het pensioen. In de steden is er wel meer sprake van een pensioen, maar de ouderen daar gaan na hun pensioen vrijwel dagelijks de parken in en bewegen daar intensief. Ik ben net terug uit China (Beijing) en laat ik het zo zeggen: ik sport 3x per week intensief, maar de gemiddelde chinese ouderen die ik daar gezien heb is soepeler en leniger dan ik :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:17

@secricrible: wat interessant dat je lijf zelf zuivel aanmaakt. Kan je meer vertellen over lactose intollerantie? In mijn familie kunnen mensen slecht tegen lactose (of zijn lactoseintollerant) en zit veel astma en eczeem. Om deze reden ben vegan gaan eten ipv alleen vegetarisch: wordt mijn eczeem minder en heb ik in piekseizoenen minder last van mijn allergieen en astma.
Misschien good to know: wij hebben een molukse afkomst, ik weet niet of het een fabel is, maar ik mensen met aziatische afkomst schijnen dit meer te hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:48

Jotoma schreef:
@secricrible: wat interessant dat je lijf zelf zuivel aanmaakt. Kan je meer vertellen over lactose intollerantie? In mijn familie kunnen mensen slecht tegen lactose (of zijn lactoseintollerant) en zit veel astma en eczeem. Om deze reden ben vegan gaan eten ipv alleen vegetarisch: wordt mijn eczeem minder en heb ik in piekseizoenen minder last van mijn allergieen en astma.
Misschien good to know: wij hebben een molukse afkomst, ik weet niet of het een fabel is, maar ik mensen met aziatische afkomst schijnen dit meer te hebben.

Je lijf maakt geen zuivel, je lijf maakt lactase. Lactase is een enzym dat lactose (melksuiker) afbreekt. Dit wordt aangemaakt in je darm. Gebeurt dat niet dan blijven deze suikers in je darmen zitten. Suikers in je darm trekken vocht aan en daardoor ontstaat kramp en diarree. Vergelijkbaar met een klein kind dat je flink wat appelsap laat drinken :+

Over aziatische afkomst en lactose heb ik hierboven ook verteld. Normaal gesproken is lactase bedoeld om de lactose uit moedermelk af te breken. In noord-europese landen hebben we vroeger (uit nood) melk gedronken, dus onze darmen hebben zich aangepast en blijven lactase aanmaken naar mate we ouder worden. In landen waar melk niet al generaties lang in het eetpatroon zit wordt zijn de darmen hier dus niet op aangepast en deze mensen hebben inderdaad vrijwel altijd lactose-intolerantie.

Over de relatie met astma en exceem weet ik niet zoveel. Ik heb ooit gehoord dat daar een relatie tussen zit, maar die ken ik niet goed. Ik kan me wel voorstellen dat een slechte darmcultuur gevolgen heeft voor je huid en longen, maar dat is meer redenatie dan kennis.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:03

Oooh sorry voor de herhaalde vragen, dat is onderdeel van mn neurologisch letsel. Maar nu het korter omschreven is, snap ik het beter. Fijn dat je het nog een keer wilde toelichten.