Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:34

Ik heb gister brownies gemaakt met banaan en pindakaas, straks lekker als ontbijt eten met blauwe bessen :+ Ik kon alleen de melk helaas niet vervangen met soyamelk/amandelmelk omdat we dat simpelweg niet in huis hebben. Bakt er hier iemand wel eens, en zoja: kun je i.p.v. melk ook gewoon water gebruiken? (Ik bak nog niet zo lang 'echt', vroeger altijd uit een pakje :')) Ik ga wel kijken of ik notenboter (?) aan kan schaffen om de gewone boter te vervangen :j

denice

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:00

Je kunt het vast vervangen, maar ik vervang melk door amandelmelk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:18

Ik gebruik heel vaak water ipv melk maar je levert wel in qua smaak :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:34

Riraito schreef:
Ik ga eens kijken naar B12, maar ik weet niet of dat het probleem is. Het kan toch niet zo snel zo slecht zijn geworden?

Sommige mensen kunnen geen B12 opnemen uit de voeding vanwege een probleem in hun spijsvertering. Dan heeft pillen bijslikken ook geen zin maar moet je injecties hebben. Dit heeft niets te maken met al of niet veganistisch eten; mijn vader had dit terwijl hij een enorme carnivoor was-3x per dag vlees.Ik ben al 48 jaar vega en heb het niet.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:15

Suliko, het enzym om suikers af te breken wordt niet alleen aangemaakt door te kauwen maar ook door voedsel te zien en te ruiken en door uitzetting van je maag, dus dat klopt niet helemaal. Ik heb zelf ook geen dip na smoothies overigens, maar iedereen kan natuurlijk anders op dingen reageren :)

Ik heb gisteren zelf mueslirepen gemaakt met notenmix, dadels, lavendel, rozenblaadjes en agavesiroop. Superlekker, makkelijk en misschien ook geschikt campingvoer? :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:52

Dat van die smoothies kan voor mij nog best kloppen, ik nam ze eerst niet elke dag maar nu wel en ik merk het. Dus gisteren maar even overgeslagen.

Wel raar, vroeger kon ik echt alles eten en nu kan ik soms ineens dingen helemaal niet meer verdragen. 's ochtends thee kan prima, moet ik wel eerst iets eten. Maar 's avonds thee bij mijn vriend thuis gaat mis, al denk ik dat het misschien de soort thee is.

Als het niet al maanden aan de gang was, dan was het misschien stress geweest. Het gaat moeilijk met school en ik merk het gelijk :(

Heb wel de chocolademelk van Oatly geprobeerd, die kan ik wel hebben.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:19

Chocolademelk van Oatly :9
In thee zitten vaak kruiden die niet goed verdragen worden, dus dan is het de moeite waard om eens naar een hele pure thee te kijken en zelf dingen toe te voegen waar je wel goede ervaringen mee hebt..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:47

@8nnemiek & dondeyne. Vandaar dat ik ook benoem dat zeker niet iedereen er last van zal hebben of het zal merken.

En wat je zegt dondeyne klopt ook hoor, maar toch is kauwen wel degelijk beter dan iets direct in je spijsverteringsstelsel gieten omdat het dan wel een groot deel van speeksel en enzymen mist.

Deze informatie heb ik overigens van iemand die hele heftige migraine heeft + nog een aantal andere lichamelijke klachten die ze nu met een natuur voedingsdeskundige aanpakt. Zij mag compleet geen suikers meer eten, fruitsuikers in hele lichte mate. Maar daaruit kwam dus het verhaal dat ze fruit écht moet kauwen en absoluut niet mag drinken in de vorm van sappen of smoothies. Maar zoals je het al leest, gaat het dus om iemand die al verscheidene klachten heeft en dus op dit soort dingen veel gevoeliger zal reageren dan andere mensen. Vandaar leek het mij wel een goede tip voor Riraito en voor andere mensen om eventueel in hun achterhoofd te houden. :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 23:47

Kauwen is idd erg goed voor je, zelfs nepkauwen :)

Ik heb een nieuwe verslaving, alpro soya yoghurt met geraspte wortel en blauwe bessen :D

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:34

Vegan suikervrije Brownie <3

Afbeelding

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:36

Heb je daar een recept van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:55

Ik wil ook wel het recept! Ziet er goed uit :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:29

Hebben jullie het nieuwste topic veganisme-extremisme? al gezien? Wat een opschudding zeg :=

Jammer dat iedereen altijd ergens een mening over moet hebben en deze hard wil schreeuwen.

Die suikervrije brownie ziet er echt superlekker uit. Alleen dan weer jammer dat er (denk ik) heel veel olie in gaat. Maar het moet ergens vandaan komen he :+

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:38

Ik zag het topic ook inderdaad. Heb er ook weer niet zoveel verstand van om een reactie te plaatsen :')

Ja klopt, gaat best wat zonnebloemolie in.. maar ik pas het recept wel aan.
Heb jij een betere optie? :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:50

Nee, ik ben niet echt een ster in het ombouwen van recepten :=

Kleine aanpassingen wel, maar echt een cruciaal ingrediënt vervangen gaat sowieso floppen :+

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:01

:')

Haha ik zou ook niet weten wat handig is als vervanger.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:51

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:10

Dat ziet er lekker uit zeg! Ga ik meenemen met de boodschappen a.s. weekend!
Ik las enkel walvis i.p.v. witvis :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:57

De oven-bonenschotel moet ik onthouden! Inderdaad ideaal als je het maar de oven in hoeft te schuiven, vooral ook omdat ik in de winter de houtkachel-oven altijd aan heb, dus dan wordt het bakken in de oven helemaal gratis voor mij :D

Ik heb sinds vandaag eindelijk mijn blog online over natuurlijke (vegan) voeding, over het zelf maken van voedingsmiddelen dmv fermenteren en inmaken enz, over gezondheid, en over het kweken van eigen groentes en fruit van grote tuinen tot balkonnetjes :D
Dus de mensen die het interessant vinden mogen me natuurlijk volgen :D
Voor de eerste post heb ik yoghurt gemaakt van verschillende soorten plantaardige melk.
Ik maak het LEKKER zelf

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:05

Ik neem een extra potje gemengde bonen van Hak en dan hebben we met zn tweeën echt meer dan zat!

En die walvis laat ik lekker zwemmen natuurlijk :D

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:08

Haha snap ik :P Leuk recept. Misschien dat ik hem van de week al ga maken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:15

Dat ziet er goed uit, dat recept! Wij maken vaak zoiets maar dan met aardappeltjes ipv de bonen. Volgende keer maar deze eens proberen.

Annemiek, wat leuk, en wat een interessant artikel over de yoghurt!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:36

Wat leuk Annemiek! Ik ga je blog volgen :)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:39

Ik ben binnenkort jarig, en nou wil ik als ik het vier enkel vegan etenswaren neerzetten. Hebben jullie nog leuke ideeen? Ik wil graag ook een vegan taart.... liefst niet zelf maken haha

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:48

Stokbrood met Soyanada roomkaas! Super lekker.. En misschien paprika en komkommer met hummus dip?