De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:21

Dankje karuna, dan zet ik hem binnenkort wel weer buiten, ik heb om eerlijk gezegd geen idee hoe je zelf een plant moet bestuiven...en ik ben een luie tiener :D

liekensancho, dat ziet er handig uit! Maar verbranden de kruiden niet als je ze er te lang in laat zitten?
Het klinkt wel een stuk handiger dan je kruiden op zolder ophangen, ze blijven dan telkens in je haar hangen :+
Zijn als jouw struikjes ook een en al hondenhaar? Ik heb er een tijdje over gedaan om mijn stekje hondenhaar-vrij te maken, hier hebben we een witte herder :)

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:22

Ik heb trouwens vandaag watermeloenzaad meegenomen.Heeft iemand tips?
Moeten zeker in een kas?Of kunnen diie ook gewoon buiten?

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:30

Ik heb dit jaar ook meloen, charantais meloenen
Meloenen houder blijkbaar erg veel van warmte, dus volgens internet is een kas(je) zeker handig als je mooie meloenen wilt

edit: ziet er niet uit als honingmeloen, laat maar :')

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:35

liekensancho schreef:
omdat ik straks dus in het fruit ga omkomen ( als de bomen het nog gaan doen :+ ) en met het oog op veel groenten volgend jaar etc.. Ben ik eens gaan verdiepen in de 'voedseldroog' materie...
Niet alleen stikideaal voor het drogen van kruiden ( in de diepvries wordt peterselie altijd zo'n rommel in bakje of zakje) of drogen van groenten maar ook fruit en .. vlees! Dat laatste bracht bij op het idee, voor de honden hier, 2 flinke bobtails en 1 dalmatier... ze zijn gek op die gedroogde kipfiletjes uit het dierenschap... en ja hoor, er zijn massa's mensen die dat al lang in zo'n voedseldroger doen :-). met het oog op veeeeeel kruiden misschien ook wel idee voor mensen hier? Mijn ervaring nu hier met 'drogen' is ellende met schimmels etc.. en dan is in 1 nachtje alles in dat ding gedroogd..super lijkt mij dat?
Zijn er mensen met ervaring met zo'n ding hier??
Ik zag veel dure dingen van zo'n 300/ 400 euro maar bij neckermann zag ik een enorme leuke staan met 5 laagjes die veel mensen gebruiken op de fora voor honden :-).

http://www.neck.nl/product/search.mb1?sp=voedseldroger

Misschien een idee voor de groenten en kruiden mensen hier? Ervaringen welkom :-) ik schaf hem in ieder geval al aan voor de kipfiletjes van de honden :-) en ander vlees te drogen voor ze...

Ik heb hem :D
En maak er gedroogde snacks voor de honden mee.

1 keer heb ik er appel in gedroogd. Heerlijk! Maar je kunt maar weinig drogen.

De kruiden bind ik in kleine bosjes, hang ze op hun kop en drogen maar. Dat doe ik ook met de knoflook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:37

Wij hebben een kleine goedkope voedseldroger. Een rond apparaat met 8 etages. Ongeveer 2 cm per etage. Kruiden en appelschijfjes zijn er goed in te drogen, dit jaar experimenteren met andere dingen,wil eens komkommer en aardbei uittesten gedroogd. Ding wordt niet erg warm en verbruikt 30 watt per uur. Moet wel een tijdje staan voor de appel maar de kruiden waren zo droog. Kostte iets van 40 euro geloof ik alleen geen idee waar we die gekocht hebben toen.

Hoe kun je daar bosjes inhangen? Die van mij heb je echt alleen de droogplateaus als ruimte kan er niets in ophangen.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:38

karuna schreef:
Mahonieboom zaadjes, wat kun je daarmee behalve een mooie tafel timmeren?

Linzen mooi voor de sier dus maar niet praktisch. :+ aalbessen mjammie maar draken van struiken.Ja ze moeten bestoven worden, kun je ook met de hand doen met een wattenstaafje of sateprikker en een stukje wc papier.

Nog even een kleine week geduld hebben, komt bij deze op een andere plek dan geplant maar een extra plekje voor groentjes nu. Tussen de deur van de keuken en slaapkamer, s middags schaduw dus niet te warm in de zomer. En in de winter handiger met veldsla. :Y) en de keukenkruiden.

Uhh het schijnt dat je het voor veel geld kunt verkopen. Maar deze bomen worden 30-40 m. hoog, dan
wel niet hoger. Maar een mooie tafel ook haha :P
Alleen ze zeggen dat ze het alleen doen als ze in groepjes staan, oftewel je hebt dus echt veel plek nodig haha

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:38

Traber schreef:

Watermeloen 1 keer gedaan, nou dat wordt niet groter dan een groen kindervoetballetje :=

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:40

@falionrule hahahah, nee, dat niet gelukkig, ik heb hier bij het oude huis geen groenten en ze komen niet bij de struiken in de buurt ( ? ).Hond 1 is pas geschoren en de teef gaat ook over paar weken ;-). We wonen buitenaf -nu nog- aan het bos en het is een en al stokjes dennenboom/ dennennaalden en dan niet te spreken over gevaar van teken.. dus ze zitten kort in de vacht.. ze voelen zich daar ook happier mee, met lange vacht worden ze slomer, liggen in de sneeuw te hijgen van ellende van de hitte binnen 's winters... zo zielig... ik vind lang haar geweldig mooi, daarom ben ik ook 20 jaar geleden zooo verliefd geworden op dit ras ( op super karakters na, staat op nummer 1 ;-) ) maar het is voor hun superfijn zo lekker kort, ze gaan mee met de fiets, zijn sportief zo... ik heb 's winters idd 1 stofzuigerzak per week nodig met die haren ;-) .. die trekken elkaar ook aan dus krijg je van die grote spookvlokken die over de houten vloer rennen hahaah en die vind je op de vreemdste plekken dan hihi. een witte herder scheren is ook weer zoiets hahahaah, lijkt mij enorm komisch ;-) maar kan mij het probleem wel voorstellen ;-)... het is meer als ze langs mensen met een zwarte nette broek langs schurken *lol, dan heb je een probleem.. maar de haartjes van de dalmatier, die kleine stekeldingen, zijn echt crimineel in kleding... }:)

De voedseldroger droogt met 40 tot 75 graden, dus kan niet verbranden :-) is daar speciaal op gemaakt, vandaar mijn vraag of iemand daar ervaring mee had of dat het een goede tip zou zijn :-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:40

Heel mooi hout idd duurt alleen even voor het groot is. En per boom heel erg veel ruimte nodig maar ze zijn wel mooi. Mijn vader heeft lang geleden voor de grap kastanjes opgekweekt. 1 staat nu hier in een grote pot, de ander bij hem. Stammetje is nu 4 cm doorsnee na 6 jaar hard groeien. Hij zegt altijd, daar ga ik laten klopmpen van snijden. :D alleen is hij nu 79 dus dan moet of de boom heel hard groeien of hij moet ver over de 100 worden.

Falion haarvrij maken, de tuinsproeier er opzetten of witte herder haren mee opeten. Die krengen zitten altijd overal. Geloof ik een raskenmerk van ze. Maar hier de bakken goed honden en kippenvrij houden altijd. }>

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:42

Kirsten_S schreef:
Traber schreef:

Watermeloen 1 keer gedaan, nou dat wordt niet groter dan een groen kindervoetballetje :=

-O- Waar had jij ze?in de kas of buiten?
En waren ze ondanks klein formaat niet te eten?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:42

@antheman, dus eigenlijk kun je maar hele kleine hoeveelheden erin kwijt, hoeveel hondensnacks schat je? op een forum hadden ze het over 750 gram vlees voor de honden, vond ik best wel veel?
tja, we wonen in een vochtig huis dus ik heb zelfs geen 1 huisplant... zoveel pogingen gedaan maar alles kwam onder de schimmel te zitten... heeeeeeeeeeeel blij dat we gaan verhuizen dus ;-) naar gerenoveerde hoeve, misschien nog wat om in schuurtjes zoiets te doen drogen.

@karuna, wat ideaal met zoveel etages :-). Appel lijkt mij ook heerlijk daarin drogen, dus als ik het zo lees is het echt aan te bevelen en ga ik zeker tot aankoop over :-)

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:49

Hoe werkt zo'n voedseldroger dan precies?
Mijn oven kan ik instellen op 40 en 60 en 80 graden.. zou het dan niet ook gewoon in de oven kunnen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:51

Ja dat wel alleen vreet veel meer energie zeker als hij langer aanstaat. En een oven kan heter worden dan de 40 graden. Een droger niet dus geennkans op brand normaal gezien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:52

liekensancho schreef:
@antheman, dus eigenlijk kun je maar hele kleine hoeveelheden erin kwijt, hoeveel hondensnacks schat je? op een forum hadden ze het over 750 gram vlees voor de honden, vond ik best wel veel?

Hangt ervanaf af. Ik kan ong 750 long drogen, maar ook 2 kilo kipvleugeltips. Nat gewicht, gedroogd weegt het natuurlijk minder.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:52

karuna schreef:
Heel mooi hout idd duurt alleen even voor het groot is. En per boom heel erg veel ruimte nodig maar ze zijn wel mooi. Mijn vader heeft lang geleden voor de grap kastanjes opgekweekt. 1 staat nu hier in een grote pot, de ander bij hem. Stammetje is nu 4 cm doorsnee na 6 jaar hard groeien. Hij zegt altijd, daar ga ik laten klopmpen van snijden. :D alleen is hij nu 79 dus dan moet of de boom heel hard groeien of hij moet ver over de 100 worden.

Falion haarvrij maken, de tuinsproeier er opzetten of witte herder haren mee opeten. Die krengen zitten altijd overal. Geloof ik een raskenmerk van ze. Maar hier de bakken goed honden en kippenvrij houden altijd. }>

Ja hahah ik weet het , zal echt wel dik 30 jaar duren. Best lastig want je weet natuurlijk nooit
of je ergens 30 jaar gaat wonen :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:54

falionrule schreef:
Sonja, je klinkt wel heel erg gepikeerd, alles goed? :D

Gefeliciteerd met je kas karuna! :j

Ik heb een week of twee geleden een stekje genomen (gemaakt?) van de aalbes die al jaren in de achtertuin staat
Hoe weet ik of hij begint te wortelen? Hij gaat wel gewoon verder met nieuwe blaadjes vormen, en er zijn al kleine, groene mini-besjes (denk aan 2 mm groot)
Uhmm... ik zal hem zeker buiten moeten zetten, ik weet eigenlijk niet meer of hij bloemen heeft, wat ik echt heel erg van mijzelf vind,
maar ik neem aan dat hij bestoven zal moeten worden?

ce moi? nee hoor :D niet gepikeerd :n
zit vandaag alleen in versnelling 97 geloof ik...zoefffff

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:55

Traber schreef:
-O- Waar had jij ze?in de kas of buiten?
En waren ze ondanks klein formaat niet te eten?

Poeee, volgens mij wel eventjes in de kas, maar daarna niet meer, niet helemaal zeker.
Nee het bleef een klein groen bolletje, leek op de verste niet op een grote
watermeloen, volgens mij was het golfbalformaat. Het leek meer op een gemuteerde komkommer
die in een ronde vorm had gezeten :') Maaar ik denk dat als jij gewoon een grote
kas hebt, naja een kas hebt waar die in kan blijven, dat je dan best ver komt. Maar lijkt me
best lastig, want het moet natuurlijk erg groot worden, waardoor je gewoon veel warmte nodig hebt.
De kans dat hij groot wordt maar niet rijp is in Nederland denk ik heel groot..

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:56

@antheman, long heb ik nog nooit gekocht maar valt mij enorm mee qua hoeveelheid die erin kan dus, bijna een kilo is toch wel fors :-)

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:01

haha, jullie hondenverhalen vind ik echt komisch! _/-\o_
liekensancho, wij scheren onze herder niet, dat schijnt niet goed te zijn voor het haar van de hond. Eens in de week borstelen we hem buiten helemaal uit, dat zijn ook grote plukken.Jouw beschrijving van de hondenplukken klinkt heel bekend, ze liggen zelf bij het oud papier hier! We hebben wel geluk dat onze herder niet zo van zwemmen houdt, want als hij in het water is geweest blijf je maar stofzuigen! :D

oké, weer ontopic: de meloenen voor mij dus :D
Dat belooft niet veel goeds voor mij als het minimeloenen werden, snel bepalen welk kasje ik wil kopen
Ik had het goed begrepen dat tunnelkasjes meestal niet lang goed bleven?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:11

@falionrule, ach, zet eens een nieuwe trend joh, kale herders *lol.
Visite moet zich hier gewoon in 3voud van de voren aanmelden *lol, op laatste moment gaan de stofzuig en dweil nog eens extra erdoor.. hopelijk gaat het dadelijk met verharde wegen aan huis beter komen en niet zo'n gestresst huishouden, nu is het letterlijk dweilen met de kraan open in dat blubberbos met al die zandpoten/ blubberpoten.
De paardenharen laat ik wel liggen, niet omdat ik lui ben :+ maar omdat de vogeltjes er dankbaar mee zijn, ze gaan tot de laatste haar weg...

ik ben ook aan het denken om een kas te zetten waar ik eigenlijk een omheining bij de buren had gepland... voor ziets moet je toch geen vergunningen hebben toch? Hobbykasje waar je zo in moet lopen?
Scheelt mij wel weer in omheining naar de buren ;-) met aanleggen zometeen hihi en kan ik dit jaar nog wel wat in de kas zetten.

hebben mensen met een kas de stellingen voor erin zelf gemaakt of gebruiken jullie 'alleen' de grond oppervlakte in de kas? hangpotten erin lijken mij ook leuk met hangaardbeitjes of iets?

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:18

liekensancho schreef:
@falionrule, ach, zet eens een nieuwe trend joh, kale herders *lol.
Visite moet zich hier gewoon in 3voud van de voren aanmelden *lol, op laatste moment gaan de stofzuig en dweil nog eens extra erdoor.. hopelijk gaat het dadelijk met verharde wegen aan huis beter komen en niet zo'n gestresst huishouden, nu is het letterlijk dweilen met de kraan open in dat blubberbos met al die zandpoten/ blubberpoten.
De paardenharen laat ik wel liggen, niet omdat ik lui ben :+ maar omdat de vogeltjes er dankbaar mee zijn, ze gaan tot de laatste haar weg...

ik ben ook aan het denken om een kas te zetten waar ik eigenlijk een omheining bij de buren had gepland... voor ziets moet je toch geen vergunningen hebben toch? Hobbykasje waar je zo in moet lopen?
Scheelt mij wel weer in omheining naar de buren ;-) met aanleggen zometeen hihi en kan ik dit jaar nog wel wat in de kas zetten.

hebben mensen met een kas de stellingen voor erin zelf gemaakt of gebruiken jullie 'alleen' de grond oppervlakte in de kas? hangpotten erin lijken mij ook leuk met hangaardbeitjes of iets?

Ha! Als we een naakthond wilden hadden we er wel één gekocht :))
Ik heb geen idee of je daar een vergunning voor hoeft te hebben, als je buren het ermee eens zijn denk ik het niet
Ik zat eerder te kijken naar een laag, klein kasje, niet al te hoog. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:45

Karuna, dat is mazzel met je kasje.

Linzen nooit over nagedacht, is ook wel een idee, van mahonie blijf ik ver weg, te kleine tuin.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:54

Wat doen jullie eigenlijk met de groenten die jullie over hebben? Ik heb een ontzettend handig boekje gekocht waarin wordt uitgelegd hoe je groente en fruit kan bewaren, ingedeeld per groentesoort. Heel veel kan het beste worden ingevroren.
Ik heb mijn vriezer meestal al vol liggen met hondenvlees en mijn vleesvervangers die ik altijd in de aanbieding groots doe inslaan :Y) ..dus misschien toch eens voorzichtig kijken naar een tweede vriezertje voor in de kelder :+
Zijn er meer mensen die dat hebben? Ik weet nog dat mijn opa vroeger een tweede vriezer in de garage had staan, bomvol groente uit eigen tuin. Maar of dat loont, geen idee.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:56

probleem gaat hier ook komen, waar laat ik alles?
in september moet ik hier waars weg, dus wie weet wat ik ga doen :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:32

Groente over, geen last van met dat minibeetje. Eerder eens de grote fout gemaakt in lelystad. Volkstuin met goede klei en stom genoeg alle ijsbergsla in een keer gezaaid. We hadden toen een krop of 80 van een slordige 2 kilo per krop. Sla soep, sla in de macaroni, als rauwkost. En heel veel weggeven omdat invriezen niet ging.