Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:08

Koffie drink ik niet. Vind het niet lekker en is ook niet goed voor je.
Thee in grote mate natuurlijk ook niet :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:10

Koffie is in hele grote hoeveelheden niet geweldig voor je. Twee a drie koppen heeft juist zat positieve effecten op je lichaam :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:14

Ik heb het weleens geprobeerd maar had 's middags nog een ranzige smaak in m'n mond :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:16

Haha, koffie moet je idd leren drinken, als je daar de behoefte toe voelt :+ Ik kan prima functioneren zonder, maar ik vind het heel erg lekker :))

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:20

Ik denk niet dat ik het ooit kan drinken :')
Ik rook niet en drink ook geen alcohol. Leef dus verder vrij gezond :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:18

Goeie reminder dit topic, vandaag pas 1 kop thee en 1 bekertje koffie verkeerd gedronken..

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:58

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:00

Chia zaden horen bij de super foods, ik gooi het vaak door een groene smoothie of in mn brinta :j
Ik drink trouwens erg veel koffie en rook ook nog... :o Roken wil ik nog wel mee stoppen, gezien ik regelmatig een dag of 5 niet rook is dat best te doen. Koffie vind ik moeilijker om te minderen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:29

Nu ik aan het werk ben drink ik veel minder fris en voornamelijk Melk bij mijn boterhammen en voor de rest thee en ik gok 1 glas fris op een dag. Als ik bij vrienden ben of ga stappen drink ik wel alcohol maar ik rook daarentegen niet :P

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:21

Bestaat er ook zoiets als pure vezels? Ik vind dat er in mijn havermout papje (ben er nu 3 dagen mee aan t ontbijten) te weinig vezels in zitten, merk 't nu al :o zitten er in lijnzaad veel vezels?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:24

Wel synthetische, daar heb ik zakjes van van de dokter toen ik ziek was. Ik weet niet of er pure smakeloze natuurlijke vezels zijn. Psylicum?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:28

Je kunt bij de AH haverzemelen krijgen, dat zit barstensvol vezels. Staat bij het meel :)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:43

Vera schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik heb quinoakoekjes in de oven zitten :D ben benieuwd of ze lekker worden! Ingrediënten: 50 gr quinoa, 50 gr kokos, 50 gr amandelmeel, 50 gr volkoren speltmeel, wat honing, beetje cacao en 2 eieren.

Gebakken!
Wel zonder spelt wegens glutenallergie van mijn dochter maar ze zijn heerlijk!

Heb je het speltmeel vervangen door iets anders of gewoon weg gelaten? Hoe lang op welke temp moeten ze in de oven? Ik ga ze morgen toch maar eens bakken. Ik begin een beetje een quinoaverslaving op te bouwen. Heb het nu al 3 dagen op rij gegeten en morgenochtend ga ik een pannenkoek van quinoameel bakken en 's avonds kipnuggets in een quinoavlokkenjasje. Lekker lekker!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 22:29

Mrijn: ik kan niet echt zeggen hoe lang en op welke temperatuur ze moeten, want mijn oven is een beetje overleden :o maar ik denk ongeveer een kwartiertje op 180 graden, afhankelijk van hoe dik je ze maakt? Je moet gewoon wachten tot ze een beetje bruin zijn en er gaar uitzien :))

Ik vond ze trouwens ook erg geslaagd, mijn nieuwe basisrecept is geboren! Ga de volgende maken met stukjes appel en kaneel erdoor :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:12

Jeany schreef:
Bestaat er ook zoiets als pure vezels? Ik vind dat er in mijn havermout papje (ben er nu 3 dagen mee aan t ontbijten) te weinig vezels in zitten, merk 't nu al :o zitten er in lijnzaad veel vezels?

Lijnzaad helpt voor mij wel, in combi met mijn ijzertabletten die dat probleem ook geven.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:13

Die koekjes klinken heerlijk trouwens. Zou je het amandelmeel kunnen vervangen door boekweitmeel? Dat heb ik nog staan en gebruik ik nooit eigenlijk. Oh ja en kokos houd ik niet van. Kun je dat eruit laten?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 23:29

Ja, denk dat je er eigenlijk alle variaties op kunt bedenken die je maar wilt, als je de verhoudingen maar een beetje zo houdt zoals ze zijn :) Ik denk dat het kokos een extra is en dat je die niet hoeft te vervangen, maar als je bijv. 50gr speltmeel weglaat oid zou ik het wel vervangen door 50gr ander meel (of quinoa).

Ik vind het zelf trouwens wel bizar dat hier helemaal geen boter ingaat (of kwark ofzo for that matter) en dat het nog steeds gewoon echte koekjes worden :P

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:37

Mijn koekjes staan af te koelen en straks bij de thee ga ik er een (of twee of drie, afhankelijk van de smaak :o ) proberen. Ik heb er trouwens dadelstroop doorgedaan ipv de honing, maar verder heb ik me aan het recept gehouden.

Ik ben nu aan het lunchen met een quinoapannenkoek. Zeker voor herhaling vatbaar al zal ik er een volgende keer meer kaneel en vanille indoen. Ik associeer de smaak van quinoa met hartig en dat is in een pannenkoek met aardbeien een beetje raar (maar wel lekker).
Ik heb er een smoothie bijgemaakt van een roze grapefruit, een restje diepvries bosfruit, een grote hand spinazie en een halve avocado. In eerste instantie smaakte dat net zo goor als dat het eruit ziet, maar na wat citroenhoning te hebben toegevoegd, gaat het best. Het is wel een kwestie van grote slokken nemen en meteen doorslikken. Ach, het is voor een goed doel en eten weggooien die ik niet.

Ik heb trouwens een vrije dag en heb net Food Inc. op youtube gekeken. Ik had er al eens stukjes van gezien, maar vond nooit de tijd en rust om te gaan kijken (2 uur!), maar die docu is meer dan de moeite waard! Ik werd er zo boos en verdrietig van dat ik tussendoor ben gaan hardlopen, het is gewoon teveel om in een keer te zien. Echt een aanrader!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 12:43

Mrijn: heb je een recept van die quinoapannekoeken? Lijkt mij echt HET lunchrecept. Die docu klinkt dan wel heftig.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:57

Die pannenkoeken maak je met quinoameel. Ik heb 2 eieren genomen, bijna een cup quinoameel (plm 175 ml) en eenzelfde hoeveelheid (rijst)melk. Dat heb ik geklutst en er een snuf zout, een theelepel vanille, een handje rozijnen en wat bakpoeder doorgedaan. Ik heb hier 4 pannenkoeken uit gebakken. Ik heb er nu 1 op en die smoothie en ik zit echt vol! Er staat nog een gesmeerde pannenkoek op tafel dus die eet ik later vandaag wel op, maar die andere 2 gaan echt de koelkast in voor morgen. Ik had begrepen dat dit een recept is voor 1 pannenkoek, maar dat klopt niet.

Ik heb naturecrops trouwens geliked op facebook en die posten dagelijks een recept, aanrader!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:24

Wat vinden de gezonde eters eigenlijk van gebakken ei op brood? Dat vind ik toch altijd lekkerder dan een gekookt ei, maar het schijnt weer minder goed voor je te zijn?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:29

Het is natuurlijk vetter door het gebruik van olie/vet bij het bakken.
Maar verder is er niks mis met een gebakken ei. Als je kiest voor bakken in kokosolie is het toch prima?
Ik maak regelmatig een keer een omelet, of ik roerbak een ei met groente.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:30

Ik gebruik altijd die light/dieet olie van Becel, maar of dat echt zoveel beter is :=
Kokosolie had ik voor dit topic nog nooit van gehoord :=

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:35

Ik bak ze altijd in kokosolie, niets aan de hand :D

Van light en dieet spullen ben ik sowieso geen fan omdat het zo enorm bewerkt is (: