Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:59

Ik had het vooral voorheen, nu dus niet meer, nu ik (inderdaad) minder brood eet en meer groentes/fruit

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:05

phormicola schreef:
Ik eet ook erg veel groenten, ongeveer een pond per dag, soms meer soms iets minder :j

Ik hoor de laatste tijd veel mensen over een harde/opgezette buik. Misschien toch teveel vezels? In combinatie misschien met te weinig drinken? Ik heb geen flauw idee, gelukkig heb ik hier zelf nooit last van.

Hmm ik zat juist te denken aan teveel drinken haha. Ik drink alleen al op mn werk 2 liter water.
Dan reken ik het drinken (van water uiteraard) bij mijn ontbijt en avondeten niet mee.
Ik ben momenteel een lijst aan het bijhouden in excel met wat ik precies eet en drink, elk kougumpje en slokje drinken schrijf ik op. Hopelijk kom ik daar wijs uit.
Denk dat ik ook wat meer salade's ga eten ipv brood.

Het wordt toch eens tijd voor een recepten topic :D
Zal ik anders een begin maken? De recepten hieruit halen en allemaal in een nieuw (overzichtelijk!) topic plaatsen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:09

Ik denk niet dat teveel drinken daaraan bijdraagt hoor :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:10

Is hier trouwens ook al iemand bekend met Clorella? Natuurlijk product, schijnt één of ander zuiverend wondermiddel te zijn :') Iemand een idee hoe of wat?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:16

Jaaa Duuk :D goed idee!

Vannacht slaapdienst gehad en vanuit mn werk meteen weer door naar school. Behoorlijk slopend dus.. := Qua eten tot nu toe redelijk netjes..

Ontbijt: 3 speltboterhammen (1 met vlokken, 1 met kaas en 1 met pindakaas :+ beleg van op mn werk)
T: handje druiven met handje noten
T: kleine meergraneneierkoek
Lunch: tosti van speltboterhammen + plakje kaas, stuk komkommer
T: ? Heb echt zin om te snaaien... Zal met mijn energiegebrek door slaapdienst te maken hebben.. Gelukkig heb ik niks in huis :P
Avondeten: Japanse pizzaaa :D met nog extra groenten toegevoegd!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:20

Oh ja, wat ik me nog afvroeg. Die spinazie, proef je dat erg in zo'n smoothie?

Receptentopic, heeel goed idee! :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:58

Proef je niets van, sowieso overheerst de fruit in de smoothies dus je kan er gemakkelijk bladgroenten bijgooien

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:05

paasei waar ben ik aan begonnen:p Wat een werk hahaha
Ik ben al op pagina 24!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:07

Hahahhahaha succes :+ ik heb er echt geen tijd voor :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:52

Yo go duuk! *\o/*

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:54

_Malu_, dat is handig, dat je hebt ondervonden dat het ook met yohgurt en water kan!
GOede vervanger idd, ik heb ook niet altijd kokosmelk in huis :)

Sheran, pfoe, dat is ook ingewikkeld!
Ik denk dat je die extra caloreën met name moet vinden in beleg etc, en niet zozeer in meer eetmomenten.
Misschien vettere producten kiezen als broodbeleg?

Duuk, fijn dat je alvast een begin wilt maken voor het rceptentopic!

Mijn lijstje:
O: restje verantwoorde apple-crumble (appel met een deegkorstje van boter en volkoren speltmeel) en wat yoghurt
T: appel en suikervrij koekje
L: 2 zuurdesemboterhammen, 1 met geitenkaas, ander met vruchtenspread
T: fruitsalade van ananas en kiwi, handje amandelen
D: zelfde als gisteren (pittige kip, kokos-groente, gele rijst)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:11

Goed bezig Duuk2011!
vanochtend speltpannekoeken gemaakt met lijnzaad erdoor maar wat vullen die zeg!(waren redelijk grote0
mn lijstje vandaag:
O:1pannekoek zonder iets een halve met banaan
T:niets,zat nog vol
L: halve pannekoek met banaan en besmeerd met een laagje Mascarpone ,halve met appel ,1 rode paprika
T:3 walnoten en halve pannekoek met appel(die pannekoeken heb ik voorlopig wel gezien)
D:witte bonen in tomatensaus met een stukje vlees(heb niet zoveel tijd om te koken en die pot stond nog in de kast haha)

Morgen ga ik die Japanse Pizza uitproberen. Heb er nu al zin in :9

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:17

ik heb vandaag speltmeel gekocht! morgen wat dingetjes uitproberen...
ben benieuwd!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:19

Wat ik trouwens wel apart vind, nu we het toch over gewicht hebben:
Ik heb net mijn doorsnee lijstje ingevuld bij de calorie-checker van het voedingscentrum (niet dat ik daar een groot fan van ben, maar dat is een ander verhaal ;) )
Dan kom ik uit op zo'n 1400 kcal op een dag.
Is dus eigenlijk te weinig.
Nu heb ik een gezond gewicht (geen overgewicht), maar zou er voor het mooie toch graag een killotje of 3 van af willen hebben. Sporten gaat op dit moment niet door een blessure.
Ik let helemaal niet op het aantal kcal in een product, maar heb dt voor de grap eens ingevoerd. Met dit aantal kcal op een dag, wat dus eigenlijk volgens de richtlijnen te weinig is, verles ik echter geen grammetje hoor :n ! Waar zou dat mee te maken hebben?
Leeft mijn lichaam dan in "schaarste" waardoor het alles vast houd wat het binnen krijgt, of zou het een andere oorzaak hebben? Iemand die dit weet? :)

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:22

Ik zal trouwens nog even het receptje plaatsen van de verantwoorde appelcrumble:

Snijd 1 appel in stukjes (schil kun je laten zitten, uiteraard wel het klokhuis verwijderen) en bestrooi met wat kaneel.
Smelt 2 el boter, voeg hierbij ongeveer 7-8 el meel (ik gebruikte volkoren speltmeel), en voeg hieraan wat kaneel toe (evt wat stevia erbij).
Meng de boter en meel goed, totdat je een kruimeldeeg hebt.
Doe de appel in een ovenschaaltje, verdeel het kruimeldeeg erover en plaats in de oven: 25 minuutjes op 200C

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:38

Reken je echt alles mee? Dus ook boter waar je bijv. jus in maakt, of vlees, of je pannenkoek, of je gebakken aardappels enzovoorts?

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:40

:j
Ik gebruik zelden boter voor op brood, gebruik olie of kokosvet om in te bakken (heb ik meegerekend), en door het dieet wat ik nu volg gebruik ik geen producten met suiker.
Verder eet ik max 2 keer per week vlees, en dan nog vaak verwerkt in een schotel of roerbak, dus heb eigenlijk nooit jus oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:45

Eet je nooit boter op brood? Brood is dan toch niet te eten? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:46

Maar je sport niet he, niet iedereen verbrand 2000. Als je niet heel actief bezig bent vind ik 2000 persoonlijk vrij veel. Ik kom ook aan in de winterstop als ik 2000 kcal eet op een dag en er niet bij sport.. Dan moet ik ook echt rond de 1400 gaan zitten en dan doe ik nog wel actieve dingen als de hond uitlaten, winkelen enzovoorts..

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:51

Ik eet alleen als lunch regelmatig brood, en dan gebruik ik vaak dingen als hummus, vruchtenspread, smeerbare geitenkaas, cottage cheese, etc, en dan gebruik ik dus geen boter :)

Ik sport inderdaad niet nu. Ik laat 4x per dag de hond uit (zo'n 20-30 minuten per keer), en ik fiets naar de uni (denk dat ik bij elkaar max 30 minuutjes fiets op een dag).

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:54

ik vind boter op brood echt smerig :') gatver, snap niet dat mensen dat weg krijgen....
nooit lekker gevonden ook trouwens ;)

Ik heb geen idee aan hoveek Kcal ik zit, wil het niet weten ook.
Weet wel dat ik vandaag behoorlijk wat verbrand heb en relatief weinig heb gegeten...
Vanavond lekker salade met wat uitgebakken spekkies en een gekookt eitje en croutons met zongedroogde tomaatjes :9 :9

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:21

Je zou eigenlijk eens moeten uitrekenen wat je verbranding is in rust. Als dat bijvoorbeeld 1200 kcal, en je sport verder niet veel.. dan is 1400 redelijk, als je een snelle verbranding hebt en veel sport dan is 1400 te weinig. Als je wilt afvallen moet je proberen je verbranding zo hoog mogelijk te krijgen, dus sporten en regelmatig en goed eten en proberen wat spiermassa te kweken, die verbranden in rust het meest.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:29

ik zit ook rond de 1500 ofzo geloof ik...Niet veel, maar heb een zittend beroep...

Ik pas overigens weer in maat 25, volgens mij viel de broek wel groot, zit zelfs iets ruim, maar goed, maar kleiner durf ik niet aan :+

Wel chocola gegeten bij thuiskomst (restje dat over was) zit nu weer met hoofdpijn....lijkt me wel duidelijk dus, blij dat het op is :+ ga vanavond soep maken (verse) neem ik morgen lekker mee naar mn werk

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:34

Hoe reken je dat uit, Malu? Ik ga morgen mijn vetverbradning een boost geven in de psortschool. Ik ga voor een proefsessie milon trainingscirkel.

Ik heb vanavond een heerlijke linzenschotel gemaakt, met dank aan Phormi. Ik had wat bio kippendijenfilet aangebakken in kokosolie. Wat knoflook erbij, vruchtvlees van 3 tomaten, een blikje tomaatblokjes (biologisch), 2 bouillonblokjes en een halve liter water en het geheel vrij lang laten pruttelen. Ik had er 200 gram haricoverts bij, heerlijk! Zelfs Juul heeft (na wat aandringen) lekker gegeten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:36

Klinkt goed, wanneer deed je de linzen erbij dan? Ga het ook maar proberen...wat is er zo gezond aan linzen eigenlijk? Ik heb wel een recept van linzensoep zal die eens plaatsen