Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boompje1985

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:59

spinazie en andere groente met veel ijzer, gedroogde abrikozen, extra vit. tabletten of het bekende siroopje met extra ijzer (smaakt niet echt lekker en vind je bij de baby afdeling) appelstroop en vleesvervangers.
check gewoon welke fruit en groente veel ijzer bevatten en die met regelmaat eten.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:00

Ik zou kinderen niet anders willen opvoeden qua eten dan ik op dat moment zelf eet. En gezien ik nu geen redenen heb om vlees of andere dierlijke producten geheel weg te laten, alleen redenen om te minderen, zou ik dat dus ook voor kinderen doen.

Overigens ben ik voorlopig goed voorzien van vegetarische burgers, kaasboer op de markt had een partij voordeelpakken valess (de ongevulde schnitzels) met een houdbaarheidsdatum tot morgen. Dus die waren maar 1 euro voor een bak van 5 stuks. Twee pakken gekocht en die gaan nu de vriezer in, alleen nog even per stuk verpakken, gezien ik de komende tijd wat vaker alleen zal eten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:06

Boompje1985 schreef:
het bekende siroopje met extra ijzer (smaakt niet echt lekker en vind je bij de baby afdeling)

Niet lekker!? Als je het over rozenbottelsiroop hebt: dat is echt HEERLIJK <3 ik drink het echt altijd. Heel lekker ook als licht siroopje, dus maar een klein scheutje in je water :D dan is het niet te zoet en zo krijg je makkelijk je ijzer binnen.
Ik probeer ook elke dag een cracker/boterham oid met appelstroop te eten, dat zit ook bomvol ijzer maar het is ZO plakkerig :') Moet er ongeveer een pakje vochtige doekjes naast hebben om te voorkomen dat de hele tafel plakt als ik klaar ben :=

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:16

In rozenbottelsiroop zit toch niet zo veel? Tenminste niet volgens deze site: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... l/?id=1175. Daarnaast drink je denk ik niet 100 ml, neem ik aan. Spinazie zit inderdaad bomvol ijzer, dat is goede tip. Roosvicee Ferro schijnt het in te zitten. Maar daar zit weer een hoop suiker in... Wat ik liever niet heb...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:20

Ja roosvicee Ferro drink ik idd :j
Het is ook niet waar je je complete behoefte uit moet halen maar het helpt natuurlijk wel :D En het is heeeel lekker.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:22

Dan ga ik toch maar eens een flesje halen. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 14:22

Hihi ja doen :D
Het staat volgens mij bij de babyvoeding... Zo'n diksapflesje is het, blauwe dop. Ook geschikt voor sporters, zwangere en borstvoedende vrouwen :=

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:27

ja ik vind het dus echt niet lekker... gelukkig smaken verschillen! en ik heb ook geen ijzer tekort (pfffieuw be nik daar mooi vanaf hihi) ik moet zeggen dat ik sowieso extra multi-vitaminen elke dag er bij slik voor de zekerheid daarnaast let ik gewoon echt op wat ik eet...

indd margrathea daar vind je hem ! de ferro versie....

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:32

Hahaha.... Ik ben nu wel benieuwd naar de smaak. :D

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:51

Even gepikt van http://www.runnersweb.nl/Gezondheid/Ete ... /IJzer.htm

Het is belangrijk voldoende producten te consumeren, die veel ijzer bevatten. Veel ijzer komt voor in:

•Groene groenten, zoals artisjok, broccoli, courgette, doperwten, kouseband, postelein, raapstelen, schorseneren, sla, tuinbonen en venkel. In spinazie zit ook veel ijzer, maar dit is voor het lichaam slecht opneembaar.
•Grove graanproducten. Hoe meer volkoren een product is, des te hoger is het ijzergehalte. IJzerrijk zijn roggebrood, volkorenbrood, havermout, volkoren papsoorten, volkorenbeschuit, volkorenknäckebröd, gerstvlokken en muesli.
•Peulvruchten, zoals bruine en witte bonen, erwten, linzen, kapucijners. Minder bekend zijn kikkererwten, sojabonen, kievitsbonen en adukibonen.
•Noten, die je kan fijnhakken en/of roosteren en verwerken in bijvoorbeeld puree, salades, groenten en macaroni.
•Vruchtenlimonades met verhoogd ijzergehalte (bijvoorbeeld Roosvicee Ferro). IJzerrijke appel(peren)stroop. Niet alle soorten zijn ijzerrijk. Bij ijzerrijke soorten is het ijzer toegevoegd, wat je op de verpakking kan lezen.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:43

Zodra ik merk dat mijn ijzer omlaag gaat, krijg ik automatisch trek in bietjes of spinazie :P Op stage eet ik veel brood (zorgbakkerij met heeeel lekker brood) en dan probeer ik altijd 1 of 2 boterhammen met appelstroop te nemen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:49

Haha, ik herken dat ook. Ik krijg soms echt een onweerstaanbare trek in spinazie. Daar gooi ik trouwens wel enorm veel zout overheen ;) :9

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:50

Ik hou ook echt absoluuuuut niet van spinazie, maar in een ovenschotel met wat ui, tomaat, paprika en véééél knoflook vind ik het nog wel lekker :P

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:53

Hmmm interessant. Ondanks dat ik sinds een paar jaar weer af en toe vis eet vermoed ik toch weer een ijzertekort (daarom heb ik toen ook besloten om dat weer af en toe te eten). Heb al weer een tijdje klachten van vermoeidheid, duizelingen en flauw vallen. Daarvan krijg ik vrijdag de bloeduitslag, dus hopelijk komt daar iets uit waar ik iets mee kan.
Eigenlijk eet ik best vaak van de bovengenoemde groenten en fruit, en ook regelmatig peulvruchten en noten, en altijd donker volkorenbrood. Die limo wilde ik laatst ook proberen, maar kon hem toen niet vinden in onze supermarkt. Toch nog maar eens kijken binnenkort...
Ik ben wel erg slordig met supplementpillen, daar denk ik gewoon vaak niet aan...

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:24

Ik veronderstel dat ik wel niet veel ijzer binnen krijg met mijn voedingspatroon :n Maar heel veel van die groenten lust ik niet, waar ik in het begin ook veel commentaar op kreeg. Die appelstroop? Is dat voor op de boterham? Zoals Luikse siroop? Want soms is in Nederland woorden met andere betekenissen dan in België :)

Om in te gaan op de vorige discussie:
Mijn kinderen zou ik even goed vlees laten eten als vegetarisch, zeker als mijn man later niet vegetarisch is. Maar dan wel afwisselend en beide. Dat ze de keuze kunnen maken is ook belangrijk want het heeft heel lang geduurd vooraleer het gezin er mee kon leven dat ik vegetarisch ben, nu nog altijd niet maar goed :D
Ik ben nog maar 15 dus misschien veranderd mijn mening erover nog, we zien wel.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:29

Ik denk ook dat kinderen al heel jong kunnen bepalen of ze wel of geen vlees willen eten. Zelf was ik ook 8 jaar. :j

Ijzer eet ik ook niet veel denk ik. Hou ook niet echt van groente en appelstroop vind ik ook niet lekker. :D

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:59

Hoeveel ijzer heb je dan eigenlijk nodig? Want ik las op een site dat een vrouw tussen de 22 en 50 15 mg ijzer nodig heeft. Dat redt je niet met een normaal eetpatroon. (wat ik normaal vindt dan).

Ik zou als ik ooit kinderen krijg zal ik ze een of twee keer per week toch vlees of vis voorschotelen, tenzij ze dit niet willen. Ik zal de keuze aan hen overlaten. Maar ik ben zelf ook niet 100% vegetarisch. Ik eet maximaal 1 keer per week vlees en als ik uit eten ga ook eventueel.

@ friends_f_e: heb je dan geen ijzertekort? Last van vermoeidheid? Appelstroop is inderdaad voor op de boterham. Ik weet niet of dat hetzelfde is als Luikse siroop. Ik vind het zelf niet lekker... :S
@lisanne, heb je dan geen last van vermoeidheid?

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:28

Ik was ook heel jong toen ik besloot dat ik geen lijkjes wilde eten. Werd pas wat later vegetariër, maar ik at echt niet veel vlees..

Heb ook wel is ijzersupplementen gehad, B12 supplementen enz, maar ik vergeet ze altijd! Je moet ze ook op zo'n onmogelijk tijdstip nemen, bijv. half uur voor het eten.. Dat vergeet je toch? :P Of je komt thuis uit school/werk en gaat meteen eten.. Ben ik dan ook niet zo heel precies in.
Af en toe koopt mijn moeder van die wijn waar veel ijzer in zit. Dat vind ik eigenlijk best lekker nog ook! Maar dat is ook niet heel goedkoop geloof ik..

Mijn kinderen mogen zelf later kiezen wat ze willen. Ik vind het denk ik op de één of andere manier ook wel goed als ze vlees proeven. Ik ga ze niks dwingen.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:41

Sinds een uur heb ik een flesje roosvicee ferro in huis....

De uitslag van de smaaktest is dat het prima te doen is. Ik vind het ook niet vies, eerder lekker.

Dus 1-0 voor magrathea. :D
Maar ja, boompje1985, smaken verschillen. ;)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:21

Ik heb geen ijzertekort. Ik denk doordat ik veel groente eet. Wel een b12 tekort helaas.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 02:16

Volgens mij heb ik geen tekort, ik merk in elk geval niks :)
Als je een goed doordacht eetplan opzet voor kinderen, denk ik dat ze best vegetarisch opgevoed kunnen worden. Mócht ik later toch ineens kinderen willen, krijgen ze vegetarisch te eten.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:27

@ douce: Merk je dat ergens aan? Schijnt met ruimtelijk inzicht te maken te hebben. :S

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:58

Wat? B12 of ijzer? Ik ben getest, heb dus een b12 tekort. Mijn ruimtelijk inzicht is belabberd (eigenlijk altijd al) en ik.heb ook last van "tegen mensen aanlopen". Dan kan ik ineens niet meer recht lopen.

Edit: een milde vorm van ataxie.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:12

Ik denk dat een kind qua voedingsstoffen idd prima vegetarisch kan opgroeien.

Boompje, bedoel je niet Floradix? Dat bevat nog meer ijzer en is inderdaad retesmerig :')

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:36

Iemand nog een snel en makkelijk idee voor vanavond? Eten voor 5 personen ongeveer.